دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازارآموزش فارکس

آشنایی با انواع نمودار در بازار فارکس و نحوه تحلیل نمودارها

در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری قیمت کالاهای با ارزش مانند طلا، انواع سهام، جفت ارزها، ارزهای دیجیتال و دلار در طول یک بازه زمانی بر روی نمودار نمایش داده می‌شود. این نمودار دسترسی به اطلاعات قیمت در زمان‌های مختلف را میسر می‌کند. این در حالیست که روش ترسیم نمودار قیمت می‌تواند متفاوت باشد.

با استفاده از این نمودارها می‌توان الگوهای مختلفی رسم کرد. گاهی با به کارگیری الگوهای مختلف و استفاده از ابزار و اندیکاتورهای گوناگون بر روی نمودار می‌توان قیمت یک کالا را پیش‌بینی و برای خرید و فروش آن تصمیم‌گیری کرد.

در انواع نمودارهای فارکس محور افقی، زمان و محور عمودی قیمت کالا را نشان می‌دهد. از آنجا که نمودارهای فارکس تغییرات قیمتی در بازه‌های زمانی مختلف را نمایش می‌دهند، برای تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال استفاده می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع نمودارها در بازار فارکس و نحوه تحلیل آن‌ها بپردازیم.

انواع نمودارهای بازار فارکس

نمودارهای بازار فارکس در حالی‌که همگی یک نوع اطلاعات را نمایش می‌دهند می‌توانند شکل‌های متفاوتی داشته باشند.

انواع نمودارهای فارکس

ماهیت بازار فارکس پویا و داینامیک است و حتی تریدرهای زیرک را به چالش می‌کشد. برای موفقیت در این بازار باید با انواع نمودارهای قیمتی و تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال آشنا باشید.

انواع چارت‌های فارکس برای معامله‌گران تکنیکال اهمیت دارند، زیرا می‌توانند عملکرد قیمت را در بازه‌های زمانی (بین ۱۰ دقیقه تا یکسال و بیشتر) نمایش دهند. هر تحلیل‌گر یا معامله‌گری نسبت به اطلاعاتی که برای تحلیل قیمت نیاز دارد، از نوع خاصی از این نمودارها استفاده خواهد کرد.

از این نمودارها برای شناسایی روند معکوس، ادامه روند، نقاط ورود و خروج به معاملات استفاده می‌شود. به‌علاوه، این نمودارها تغییرات و محدوده زمانی عرضه و تقاضا را مشخص می‌کنند.

خواندن نمودار قیمت به معامله‌گران کمک می‌کند تا نقاط مناسب برای ورود و خروج بازار مالی را تشخیص دهند. تعیین این نقاط در معاملات بسیار مهم است و می‎‌تواند موفقیت آن را تضمین کند. از این رو، تریدرها سعی می‌کنند با استفاده از انواع نمودار اطلاعاتی در مورد حرکات قیمت بدست آورند.

نمودارهای فارکس به انواع خطی (لاین چارت)، شمعی (کندل استیک) و میله‌ای (بار چارت) تقسیم می‌شوند. نسبت به نوع نموداری که در اختیار دارید، باید نحوه خواندن و تحلیل آن را بلد باشید. فرقی نمی‌کند که نمودار خطی، شمعی یا میله‌ای باشد، محور افقی، زمان و محور عمودی، قیمت را نمایش می‌دهد.

 

کاربرد نمودارهای فارکس

با خواندن چارت یا نمودار قیمت، می‌توان زمان حرکات بزرگ قیمت در بازارهای مالی یا کالاهای با ارزش را تشخیص داد و آن‌ها را به پول نقد تبدیل کرد.

شاید سخت‌ترین کار برای یک تریدر فعال در بازارهای مالی زمان‌بندی بازار باشد. به همین دلیل است که اغلب فعالان بازار برای پیدا کردن نقاط مناسب ورود و خروج بازار، بیش از هر چیز دیگری بر روی استفاده از چارت‌های فارکس تمرکز دارند.

اگر در هر یک از بازارهای مالی (فارکس، سهام، ارزدیجیتال و…) فعالیت دارید، استفاده از نمودار قیمت می‌تواند برای انجام معاملات به شما کمک کند. نسبت به نوع معامله‌ای که قصد انجام آن را دارید و بازه زمانی که قیمت را می‌خواهید در آن مانیتور کنید، نوع خاصی از نمودار قیمت برای شما مفید خواهد بود.

به عنوان مثال، اگر در روندهای بلند مدت سرمایه‌گذاری می‌کنید نمودار خطی ماهانه یا سالانه برای شما کار می‌کند. یا در صورتی‌که می‌خواهید معامله روزانه انجام دهید، بهتر است از نمودار کندل استیک یک ساعته یا ۳۰ دقیقه‌ای استفاده کنید.

اغلب نمودارهای فارکس برای تحلیل‌های تکنیکال یک بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. تحلیل تکنیکال فرایندی‌ست که طی آن گذشته قیمت یک کالا در کنار شاخص‌های تکنیکال برای پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده بررسی می‌شود. با این روش می‌توان نقاط ورود و خروج معاملات اسپات، روزانه یا آتی هر یک از ارزها (ارزدیجیتال و جفت ارزها) را مشخص کرد.

 

نمودار خطی (Line Chart)

«نمودار خطی» یا همان «لاین چارت» (Line Chart) یکی از نمودارهایی است که اطلاعات از تاریخچه قیمت یک ارز، دارایی با ارزش را در اختیار تریدر قرار می‌دهد.

این نوع نمودار یکی از متداول‌ترین نوع چارت در بازارهای مالی است و اغلب برای تشخیص قیمت‌های بسته شدن معامله در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمودارهای خطی برای تایم فریم‌های مختلف استفاده می‌شوند، اما معمولا تغییرات روزانه قیمت را به خوبی نشان می‌دهند.

نمودار خطی

در نمودار خطی مجموعه اطلاعات قیمت لحظه‌ای یک ارز در طی یک دوره در کنار هم به صورت یک خط ممتد بر روی چارت نمایش داده می‌شود. علاوه بر این، می‌توان اطلاعاتی مانند سقف و کف قیمت و قیمت باز شدن معامله و بسته شدن آن را از نمودار خطی استخراج کرد.

نمودارهای خطی بسیار ساده هستند و ممکن است روند یا الگو را به‌طور کامل نشان ندهند. این نمودار را می‌توان در کنار نمودارهای دیگر هم استفاده کرد.

 

مزایا و معایب نمودار خطی

ممکن است که تریدر با اطلاعات مختلفی که نمودارها می‌دهند دچار سردرگمی شوند. این در حالیست که نمودارهای خطی به تریدرها کمک می‌کنند تا سطوح حمایت و مقاومت، روند و الگو را تشخیص دهند. همچنین، این نوع از نمودار به دلیل سادگی برای افراد تازه‌کار مفید خواهد بود؛ زیرا می‌تواند پیش از استفاده از ابزار پیچیده‌تر، مهارت نمودارخوانی خود را تقویت کنند. با این وجود، شاید لاین چارت‌ها اطلاعات کافی از قیمت را در اختیار تریدرها قرار ندهند.

 

کندل استیک یا شمعی (Candlestick)

«نمودار شمعی ژاپنی» یا «کندل استیک» (Candlestick) نوعی نمودار برای نمایش قیمت یک کالای با ارزش یا ارز در بازه مشخصی از زمان است.

این نوع نمودار توسط تاجران و بازرگانان برنج در ژاپن برای رصد قیمت روزانه محصولات ابداع شد و به همین دلیل آن را نمودار شمعی ژاپنی می‌نامند. در این نمودار، روند صعودی و نزولی قیمت یک ارز یا کالا در معاملات با ستون‌های شمعی شکل و در دو رنگ متفاوت نمایش داده می‌شود. اغلب این نوع چارت‌ها، با هدف پیدا کردن الگوهای قیمتی توسط تریدرها استفاده می‌شود.

نمودار شمعی

سایه‌ها در نمودار کندل استیک نشانی از کمترین و بیشترین قیمت در طول یک روز هستند. همچنین، می‌توانند تاثیر سنتیمنت تریدها بر قیمت را نیز نمایش دهند که برای تعیین نقطه ورود و خروج معامله بسیار کاربردی است. لازم به ذکر است که این نمودار یکی از نمودارهایی‌ست که در معاملات «فیوچرز» (futures) یا آتی بسیار استفاده می‌شود.

در نمودار کندل استیک ستون‌های شمعی شکل سفید یا سبز، فشار خرید قوی را نشان می‌دهند. در حالی‌که ستون‌های شمعی سیاه یا قرمز حاکی از یک فشار فروش قابل توجه هستند. این بدان معناست که در آن بازه زمانی قیمت روند نزولی دارد.

یک کندل صعودی در الگوی معکوس، شبیه به یک چکش است و زمانی شکل می‌گیرد که قیمت در ادامه معامله به طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به قیمت در لحظه باز شدن کاهش پیدا می‌کند و سپس تا نزدیکی سقف قیمت افزایش می‌یابد.

الگوی معکوس

در مقابل این الگو، الگوی نزولی به عنوان الگوی هنگینگ من (مرد حلق آویز) شناخته می‌شود. این الگوها بر روی نمودار به شکل یک آبنبات چوبی مربع ظاهر می‌شود و برای تریدرهایی که به دنبال یافتن بالاترین و پایین‌ترین قیمت هستند بسیار مناسب است.

 

نمودار میله‌ای (Bar Chart)

نمودار میله‌ای یا «بار چارت» (Bar Chart) از چندین میله تشکیل شده که قیمت یک ارز یا کالا را در یک دوره مشخص نمایش می‌دهد.

در نمودار میله‌ای، هر بار یا میله قیمت‌ باز و بسته شدن معامله را مشخص می‌کند. با این وجود، تنها برای تعیین بالاترین و پایین‌ترین قیمت و نقطه بسته شدن معامله استفاده می‌شود. هدف یک بار چارت، نمایش سریع اطلاعات قیمتی است.

در نمودارهای میله‌ای در صورتی‌که قیمت بسته شدن از قیمت بازشدن بالاتر باشد، میله به رنگ سبز یا سیاه نمایش داده می‌شود. در مقابل، اگر قیمت بسته شدن پایین‌تر از قیمت باز شدن باشد میله قرمز رنگ بوده و ریزش را نشان می‌دهد.

نمودار میله‌ای

این نمودار به تریدر کمک می‌کند تا روندها و حرکات قیمت را به روشنی ببیند و تحلیل کند. همچنین، نمودارهای میله‌ای به معامله‌گران این امکان را می‌دهند که تغییر روند بالقوه را تشخیص دهند و نوسانات و حرکات قیمت را مانیتور کنند.

بار چارت یک دقیقه‌ای می‌تواند برای استفاده یک تریدر یک روزه مناسب باشد نه یک سرمایه‌گذار که دارایی خود را برای مدت زمان طولانی در یک بازار پس انداز می‌کند. در حالی‌که نمودار میله‌ای یک هفته‌ای بیشتر مناسب سرمایه‌گذاران است تا معامله‌گران یک روزه!

 

نحوه خواندن بار چارت

علاوه بر بالاترین و پایین‌ترین قیمت معاملات و قیمت بسته شدن برای هر دوره، بار چارت اطلاعات دیگری نیز در اختیار تریدرها و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. به عنوان مثال، میله‌های عمودی بلند نشان می‌دهند که اختلاف زیادی بین کمترین و بیشترین قیمت وجود دارد، یعنی نوسان قیمت در این دوره زمانی زیاد بوده است. در حالی‌که، میله کوچک نشان از نوسان کمتر قیمت در بازه زمانی مشخص دارد.

اطلاعاتی که نمودارهای فارکس به ما می دهند

 

سخن پایانی

برای فعالیت در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری استفاده از نمودارهای قیمت لازم و ضروری است. نمودار قیمت از هر نوعی که باشد اطلاعاتی در خصوص قیمت یک ارز یا کالای با ارزش در بازه زمانی کوتاه مدت یا طولانی مدت در اختیار تریدر قرار می‌دهد. این نمودارها انواع مختلف خطی، میله‌ای و شمعی دارند که هر یک نسبت به اطلاعاتی که نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمودارهای فارکس معمولا با هدف پیش‌بینی آینده قیمت در تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال استفاده می‌شوند. این نمودارها ابزار خوبی برای تشخیص حرکات ناگهانی بازار هستند و کمک می‌کنند تا نقاط ورود و خروج مناسب برای معاملات خود را انتخاب کنید.

برای انجام معاملات در بازارهای مالی بهتر است که با انواع این نمودارها و اطلاعاتی که می‌دهند، آشنا باشید. در این مقاله انواع نمودارهای قیمتی بازار فارکس را معرفی کردیم و کاربرد هر یک را به اختصار توضیح دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا