دوره منتور شیپ
آموزش استخراج رمزارزآموزش بیت کوین

آموزش استخراج ارز دیجیتال بیت کوین | ساده و کاربردی

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید، حتما نام بیت کوین به گوش‌تان خورده است. ما در این مقاله قصد داریم نحوه‌ استخراج این ارز دیجیتال را به‌طور مفصل برای شما توضیح دهیم.

به طور کلی شما سه راه برای به دست آوردن بیت کوین دارید:

۱. خریداری بیت کوین به‌صورت مستقیم از صرافی‌ها

۲. دریافت بیت کوین به ازای فروش کالا یا ارائه‌ خدمات

۳. استخراج بیت کوین

در حال حاضر بسیاری از کاربران بر این باورند که با شروع فعالیت در حوزه‌ استخراج، درآمدهای میلیونی و میلیاردی خواهند داشت، اما قبل از هر چیز بهتر است بدانید که این اتفاق در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و راه آسانی را برای رسیدن به هدفتان انتخاب نکرده‎‌اید.

از سوی دیگر می‌توان گفت که استخراج، نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت شبکه‌‌ بیت کوین دارد، زیرا تراکنش‌ها بعد از انجام محاسبات و تایید نهایی ماینرها به سیستم بلاک چین اضافه می‌شود. اما استخراج بیت کوین چیست و دقیقا به چه صورت انجام می‌شود؟

شما برای فعالیت در این حوزه به چه تجهیزاتی نیاز دارید؟ آیا می‌توان استخراج را یک شغل دانست؟ هدف اصلی از طراحی سیستم بلاک چین و فرآیند استخراج چیست؟ اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ هستید با ما همراه باشید.

استخراج بیت کوین

فرآیند استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال بیت‌کوین توسط افرادی به نام ماینر انجام می‌شود که در ازای حل یک معمای پیچیده با استفاده از دستگاه‌های استخراج، ارز دیجیتال بیت کوین جایزه می‌گیرند.

همان‌طور که می‌دانید شبکه‌ «بیت کوین» (‌Bitcoin) بر خلاف دلار یا یورو که توسط سازمان‌های نظارتی کنترل و مدیریت می‌شوند، خدمات غیرمتمرکز ارائه می‌دهد؛ بدین معنی که هیچ سازمان‌ و نهادی بر معاملات شما نظارت نخواهد داشت. حالا با این حساب چگونه می‌توان به معاملات صورت گرفته در شبکه‌ی بیت کوین اطمینان داشت؟

در حقیقت نظارت بر معاملات توسط «استخراج‌کنندگان» یا ماینرها (Miner) صورت می‌گیرد، زیرا آن‌ها با استفاده از تجهیزات تخصصی فرآیند استخراج را به انجام می‌رسانند و بلاک‌های جدید بعد از تایید نهایی ماینرها به شبکه‌ «بلاک چین» (Block chain) اضافه می‌شوند. بنابراین هرچه تعداد ماینرها بیشتر باشد، شبکه‌‌ هم‌ از امنیت بالاتری برخوردار خواهد بود. هر زمان که تراکنشی در شبکه‌ بیت کوین صورت می‌گیرد، الگوریتم‌ مربوط به آن تراکنش به ماینرها ارسال خواهد شد.

ماینرها هم در این مرحله با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ و تخصصی در کوتاه‌ترین زمان ممکن محاسبات لازم را انجام می‌دهند و در نهایت پاداش به کسی تعلق خواهد گرفت که پیش از سایر کاربران به نتیجه‌ درست رسیده باشد.

یکی از نکات قابل توجه این است که الگوریتم‌های شبکه به مرور و با گذشت زمان به‌صورت خودکار سخت‌تر می‌شوند، از این رو ماینرها هم روز به روز به تجهیزات پیشرفته‌تری نیاز خواهند داشت. ناگفته نماند که در گذشته استخراج بیت کوین حتی با کامپیوترهای معمولی هم امکان‌پذیر بود، اما بعدها کارت‌های گرافیک به منظور تسریع فرآیند استخراج مورد استفاده قرار ‌گرفتند.

البته بهتر است که قبل از خریداری این‌گونه تجهیزات مصرف بالای برق را هم در نظر داشته باشید. در حال حاضر، بیشتر ماینرها از مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا همان «ای سیک» (ASIC) استفاده می‌کنند، زیرا این محصول با استفاده از تکنولوژی‌های نوین توانسته علاوه بر کاهش مصرف برق، سرعت استخراج را هم تا حد زیادی افزایش ‌دهد.

جالب است بدانید که ماینرها هر چهار سال یک بار شاهد رویدادی به نام «هاوینگ بیت کوین» (Bitcoin Halving) هستند، در حقیقت هاوینگ فرایندی است که در طی آن پاداش دریافتی ماینرها نصف می‌شود. این روند تا جایی ادامه خواهد داشت که شبکه‌ بیت کوین دیگر نیازی به ماینر نداشته باشد.

برخی از تحلیل‌گران استخراج بیت کوین را همانند استخراج معدن‌های طلا می‌دانند، زیرا در هر دو نوع استخراج افراد خواستار به دست آوردن دارایی‌هایی هستند که هیچ نقشی در چرخه‌ اقتصاد ندارد، اما به‌محض اتمام فرآیند استخراج در جامعه به گردش در می‌آیند.

 

مراحل استخراج بیت کوین

به طور کلی درک فرآیند استخراج بیت کوین دشوار است. بسیاری از کاربران نمی‌دانند که برای استخراج ارزهای دیجیتال گذراندن چه مراحلی لازم و ضروری است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مراحل مختلف استخراج را شرح دهیم تا در نهایت شما هم یک دید کلی و درست نسبت به این موضوع داشته باشید.

 

خرید دستگاه استخراج

برخلاف گذشته در حال حاضر شما نمی‌توانید بدون استفاده از تجهیزات تخصصی، ارزهای دیجیتال را استخراج کنید. بنابراین لازم است که در ابتدا کاربرد و عملکرد تمام تجهیزات موجود در بازار را از قبیل کارت‌های گرافیک، ماینینگ ریگ و دستگاه‌های اختصاصی استخراج که اصطلاحا ASIC نامیده می‌شوند، بررسی کنید. تحقیقات در این بخش از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند چرا که شما با کسب اطلاعات درست، می‌توانید سرمایه‌ خود را صرف خرید بهترین محصول موجود در بازار کنید و در نهایت هم سود بیشتری به دست آورید.

 

کیف پول دیجیتال

در این مرحله شما دستگاه ماینر مورد نظر خود را پیدا کرده‌اید و لازم است که یک کیف پول دیجیتال داشته باشید. به طور کلی می‌توان کاربرد اصلی کیف پول را چیزی مشابه با کیف پول‌های معمولی دانست. داشتن کیف پول دیجیتال یکی از الزامات فعالیت در حوزه‌ استخراج ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود چرا که انتقال، برداشت و پرداخت ارزهای دیجیتال موجود در حساب کاربری شما تنها با استفاده از کیف پول الکترونیکی امکان‌پذیر است.

هر کیف پول دو رمز اختصاصی به شما می‌دهد، اما این رمز عبورها دقیقا چه کاربردی دارند؟ یکی از این دو رمز «کلید عمومی» نامیده می‌شود و کاربرد اصلی آن در مواقعی است که شخص دیگری ارز دیجیتال را به حساب شما منتقل می‌کند. به بیان ساده‌تر کلید عمومی چیزی مشابه با شماره کارت است که هنوز هم در سیستم‌های مالی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رمز دیگر که به عنوان «کلید خصوصی» شناخته می‌شود، در مواقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شما می‌خواهید از طریق کیف پول دیجیتال به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید. برای مثال می‌توان آن را مانند رمز دوم کارت‌های بانکی دانست.

بسیاری از کاربران محافظت از کلید خصوصی را جدی نمی‌گیرند و در نهایت با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. در حقیقت وقتی که کلید خصوصی کیف پول به هر دلیلی گم شود، دسترسی به حساب کاربری شما غیر ممکن خواهد بود، پس به همین دلیل نیاز به کیف پولی دارید که نسخه‌ پشتیبان تهیه کند. کیف پول‌های زیادی برای رفع این نیاز در بازار وجود دارند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ و قابلیت‌های خاص خودشان را به کاربران ارائه می‌دهد، بنابراین شما به‌راحتی می‌توانید با کسب اطلاعات، کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

نصب نرم‌افزار استخراج

در این مرحله لازم است که یک نرم‌افزار استخراج بر روی کامپیوتر خود نصب کنید. در حقیقت ارتباط بین شما و شبکه‌ بلاک چین از طریق نرم‌افزار برقرار می‌شود. به بیان ساده‌تر نرم‌افزار استخراج محاسبات ریاضی را از بلاک چین برای شما ارسال کرده و در نهایت پاسخ درست را بر روی شبکه ثبت می‌کند. علاوه بر آن، اطلاعاتی از قبیل دما، «هش ریت» (Hash rate)، سرعت استخراج و… را هم بر روی کامپیوتر به نمایش در می‌آورد.

 

پیوستن به استخر استخراج

در حال حاضر رقابت در حوزه‌ استخراج به قدری زیاد است که حتی با بهترین دستگاه‌ ماینر هم سود زیادی به دست نمی‌آورید. کاربران برای رفع این مشکل به استخرهای استخراج می‌پیوندند، اما منظور ما از استخر استخراج چیست؟ ماینرها در استخر استخراج با یکدیگر همکاری می‌کنند. طبیعی است که وقتی به طور همزمان از چندین دستگاه ماینر استفاده می‌کنیم، شانس بیشتری برای استخراج ارزهای دیجیتال داریم. هر عضو، هش ریت دستگاه استخراج خود را در ابتدای کار اعلام می‌کند و پاداش‌ حاصل از فرآیند استخراج در انتهای کار بین تمام اعضای تیم تقسیم می‌شود.

اما چطور می‌توان مطمئن بود که پاداش عادلانه در بین کاربران تقسیم شده است؟ پاداش کاربران با توجه به هش ریتی که ارائه می‌دهند، متفاوت است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که پاداش دریافتی شما در استخرهای استخراج زیاد نیست، اما حداقل می‌توانید مطمئن باشید که مبلغ مشخصی را به‌صورت مداوم از این راه کسب می‌کنید.

مبلغ بسیار کمی هم به عنوان کارمزد به مسئول اصلی استخر استخراج تعلق می‌گیرد. هر استخر استخراج قوانین خاص خودش را دارد، بنابراین بهتر است که تمام جوانب را به‌درستی بسنجید و مطمئن‌ترین گزینه را انتخاب کنید. پیشنهاد ما به شما این است که اخبار دنیای ارزهای دیجیتال را با دقت هر چه تمام دنبال کنید، چرا که اگر به وضعیت بازار آگاه باشید، سود بیشتری به دست می‌آورید.

 

مزایای استخراج بیت کوین

مزایای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین شامل مواردی مانند کسب درآمد،‌ پرداخت کارمزد کمتر و دریافت سریع پاداش، استخر استخراج و افزایش امنیت شبکه می‌شود.

حتما این سوال ذهن شما را هم مشغول کرده که خرید تجهیزات و پرداخت هزینه‌ برق چه فایده‌ای دارد؟ چه چیزی در انتهای فرآیند استخراج به شما تعلق خواهد گرفت؟ قطعا استقبال و حمایت قابل توجه کاربران نسبت به استخراج بی‌دلیل نیست، بنابراین تصمیم گرفتیم تا در این بخش به بررسی مزایای استخراج بیت کوین بپردازیم و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

 

کسب درآمد

بسیاری از کاربران با هدف کسب درآمدهای میلیونی و میلیاردی در این حوزه فعالیت می‌کنند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید باید بدانید که دستیابی به این هدف تنها با استفاده از بهترین تجهیزات امکان‌پذیر خواهد بود. به طور کلی تراکنش‌های شبکه‌ بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یکبار در سیستم بلاک چین ثبت می‌شوند و هنگامی که استخراج با موفقیت به پایان می‌رسد، کارمزد تمام تراکنش‌های صورت‌گرفته در آن بلاک نیز به ماینر تعلق خواهد گرفت.

 

پرداخت کارمزد کمتر و دریافت سریع پاداش

کارمزد استخراج بیت کوین در مقایسه با کارمزد خرید آن کمتر در نظر گرفته شده است. شما همچنین می‌توانید با استخرهای استخراج همکاری کنید و میزان پاداش دریافتی خود را افزایش دهید. علاوه بر این پاداش به محض اتمام فرآیند استخراج در اختیار شما قرار می‌گیرد.

 

استخر استخراج

در حقیقت بسیاری از کاربران به‌صورت انفرادی بیت کوین استخراج می‌کنند اما باید بدانید که شما با استفاده از این روش شانس بسیار کمی برای کسب سود خواهید داشت. استخرهای استخراج هم به منظور رفع همین مشکل طراحی و ساخته شده‌اند. استخرهای استخراج این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که با همکاری تعدادی از ماینرها فرآیند استخراج را با سرعت بیشتری به پایان برسانید، در انتهای کار پاداش حاصل از استخراج هر بلاک با در نظر گرفتن فاکتورهایی از قبیل عدد هش ریت هر کاربر بین اعضا تقسیم می‌شود.

 

افزایش امنیت شبکه

همان‌طور که در قسمت‌های قبل هم گفته شد، افزایش تعداد ماینرها می‌تواند تأثیر قابل توجهی در حفظ امنیت شبکه‌ بیت کوین داشته باشد، بنابراین می‌توان گفت که ماینرها با انجام فرآیند استخراج از حمله‌های احتمالی هکرها جلوگیری می‌کنند.

 

استخراج سایر ارزهای دیجیتال

اگر به دنبال کسب سود بیشتر هستید، باید با توجه به سخت‌افزار مورد استفاده‌ خودتان فاکتورهایی از قبیل هزینه‌ برق و ارزش بیت کوین را در نظر بگیرید چرا که ممکن است قیمت بیت کوین در بازار کاهش پیدا کند. شرایط‌ این چنینی کاربران را وادار می‌کند که زمان و سرمایه‌ خودشان را صرف استخراج ارز دیجیتال دیگری بکنند تا در نهایت قادر به کسب درآمد بیشتری باشند. بنابراین شما می‌توانید با استفاده از تجهیزاتی که دارید سایر ارزهای دیجیتال را هم استخراج کنید.

 

معایب استخراج بیت کوین

حالا که با مزایای استخراج این ارز دیجیتال آشنا شدید، بد نیست که کمی هم در رابطه با معایب آن اطلاعات کسب کنید.

 

پیچیدگی ساختار فرآیند استخراج

استخراج بیت کوین حتی برای کسانی که اطلاعات کافی در این زمینه دارند هم کار آسانی نیست زیرا برای شروع باید تجهیزاتی از قبیل کیف پول دیجیتال، نرم‌افزار، کامپیوتر، سخت‌افزار، سیستم تهویه و… را تهیه کنید. بنابراین کاملا طبیعی است که در این مسیر اشتباهاتی داشته باشید.

 

مصرف برق

هزینه‌ برق حاصل از استخراج بیت کوین بسیار بالاست. تجهیزات استخراج به دلیل مصرف برق بالا، گرمای بسیار زیادی از خودشان تولید می‌کنند. این گرما به قدری زیاد است که می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر روی محیط زیست داشته باشد. طبق گزارشات اعلام شده ارزش بیت کوین‎‌های استخراج‌شده با هزینه‌ برق مصرفی در این فرآیند برابر است. برخی تحلیل‌گران باور دارند که ما با استفاده از برق مورد نیاز در طول فرآیند استخراج، می‌توانیم مصرف برق سالانه‌ پنج میلیون شهروند را تأمین کنیم، بنابراین بهتر است که قبل از خرید تجهیزات هزینه‌ برق را هم در نظر بگیرید.

 

هزینه‌ سخت‌افزار

شما برای شروع فعالیت در این حوزه به بودجه‌ زیادی نیاز دارید زیرا علاوه بر مواردی که ذکر شد باید مبلغی را برای خرید سخت‌افزارهای پیشرفته هم در نظر بگیرید. در حال حاضر استخراج بیت کوین بدون استفاده از این تجهیزات غیرممکن است.

 

کلاهبرداری

به طور کلی تمام کلاهبرداری‌هایی که در شبکه‌ ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتند، تأثیرات قابل توجهی بر صنعت استخراج می‌گذارند. کلاهبرداری‎‌های این چنینی بیشتر توسط شرکت‌های استخراج ابری صورت می‌گیرند، بنابراین قبل از شروع همکاری با این شرکت‌ها از معتبر بودنشان اطمینان حاصل کنید.

 

از دست دادن سرمایه

طبق مشاهدات صورت‌گرفته، می‌توان به این نتیجه رسید که دیدگاه اکثریت کاربران نسبت به ارزهای دیجیتال مثبت است، اما این نکته را هم در نظر بگیرید که نمی‌توان آینده و شرایط بازار را پیش‌بینی کرد. پس این احتمال هم وجود دارد که در آینده سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه‌ ارزهای دیجیتال هیچ سودی برای شما نداشته باشد. طی سال‌های گذشته نوسانات قیمت در بازار ارزهای دیجیتال قابل توجه بوده است، بنابر گفته‌ تحلیل‌گران، کاهش قیمت بیت کوین تأثیر بسیار زیادی بر روی استخراج می‌گذارد و ضرر غیر قابل جبرانی را برای ماینرها به همراه خواهد داشت.

 

استخراج بیت کوین سود دهی دارد؟

جالب است بدانید که با وجود تمام دشواری‌های موجود، تعداد کاربرانی که خواستار استخراج بیت کوین هستند، روز به روز در حال افزایش است. همان‌طور که می‌دانید استخراج بیت کوین دیگر کار ساده‌ای نیست، اما همچنان برای تمامی کاربران امکان‌پذیر است. نکته‌ قابل توجه این است که بیشترین سود به کسانی تعلق می‌گیرد که از تجهیزات پیشرفته‌تری برخوردار باشند. بنابراین اگر سرمایه‌ شما کم است و از تجهیزاتی استفاده می‌کنید که مناسب این کار نیست، حتی اگر تمام تلاش‌تان را هم بکنید، سودی به دست نخواهید آورد.

علاوه بر این کاربرانی که به‌صورت انفرادی مشغول به استخراج بیت کوین هستند، گاهی با مشکلاتی از قبیل خرابی سخت‌افزار، قطع برق یا اینترنت مواجه خواهند شد و به همین دلیل ضررهای قابل‌ توجهی را متحمل می‌شوند. تعدادی از تحلیل‌گران عقیده‌ دارند که کسب سود برای این دسته از ماینرها بسیار دشوار است، زیرا در برخی از موارد ماینرها حتی قادر به جبران هزینه‌های برق و سخت‌افزار نیستند.

اما با توجه به روندی که طی سال‌های اخیر مشاهده کردیم ممکن است پیشرفت تکنولوژی شرایط را به کلی تغییر دهد، زیرا در حال حاضر مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا اسیک پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند و این امکان وجود دارد که این سیک با کاهش مصرف برق، سود دریافتی ماینرها را افزایش دهد. در این صورت خدمات غیرمتمرکز شبکه ارتقا پیدا می‌کند، پس می‌توان گفت که میزان سوددهی استخراج به عوامل زیادی بستگی دارد.

 

استخراج بیت کوین با پیوستن به استخراج ابری

برخی از کاربران بعد از کسب اطلاعات در زمینه‌ استخراج از فعالیت در این حوزه دست می‌کشند، اما چرا؟ در حقیقت تعداد زیادی از کاربران قادر به خریداری تجهیزات مورد نیاز برای انجام فرآیند استخراج نیستند. آیا می‌توان بدون استفاده از دستگاه‌های مخصوص بیت کوین استخراج کرد؟ راه‌های بدست آوردن بیت کوین زیاد هستند که یکی از آن‌ها «استخراج ابری» (Cloud mining) است. این نوع استخراج دقیقا همین کاربرد را دارد، یعنی شما با به‌کارگیری این روش دیگر نیازی به خریداری دستگاه‌های تخصصی ندارید.

به بیان ساده‌تر نوعی مشارکت بین شما و شرکت‌های استخراج ابری صورت می‌گیرد، بدین‌صورت که آن‌ها مبلغ مشخصی را دریافت می‌کنند تا با استفاده از تجهیزات موجود در شرکت، فرآیند استخراج را به انجام برسانند و در نهایت مقداری از پاداش به‌دست‌آمده را در اختیار شما قرار دهند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که پاداش دریافتی شما در استخراج ابری نسبت به سایر ماینرها که به‌صورت مستقیم بیت کوین استخراج می‌کنند، کمتر است.

البته تعداد کلاهبردارانی که از طریق شرکت‌های استخراج ابری سرمایه‌ کاربران را بالا می‌کشند کم نیست، بنابراین بهتر است که هنگام انتخاب شرکت نهایت دقت را داشته باشید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مشاهده کردید، استخراج بیت کوین ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد، اما نکته قابل توجه، ناپایداری ساختار و تغییر شرایط با گذر زمان است. بنابراین اگر شما هم علاقه‌مند به استخراج بیت کوین هستید، باید اخبار را به‌صورت روزانه دنبال کنید تا بتوانید با آگاهی کامل در این مسیر قدم بردارید و از بهترین و به‌روزترین تجهیزات استفاده کنید.

به طور کلی استخراج بیت کوین یکی از گزینه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود، زیرا با وجود تمام دشواری‌های موجود در بازار، همچنان تعداد زیادی از کاربران سودهای میلیونی به جیب می‌زنند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا