دوره منتور شیپ
آموزش امنیتآموزش تحلیل بازار

با تله خرسی و تله گاوی در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید

معامله‌گری ارزهای دیجیتال یکی از پرسودترین شغل‌های این روزهای دنیای اقتصاد است. اما برای معاملات درست و اصولی نیاز به دانش‌های زیادی حول و حوش ارزهای دیجیتال خواهیم داشت که تله خرسی و گاوی جز این دانش‌ها هستند.

در این مقاله تمامی اطلاعات لازم از تله خرسی و تله گاوی در دسترس خوانندگان عزیز قرار خواهد گرفت.

تله گاوی چیست؟

تله گاوی معامله‌گران را بر صعودی بودن بازار قانع می‌کند، اما درواقع این روند کاذب است و در آینده‌ای نزدیک افت قیمتی جدی در بازار به‌وجود خواهد آمد.

پیش از وارد شدن به بحث تله گاوی و خرسی نیاز است که با سطوح مقاومت و حمایت آشنا شویم.

در «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) پیش‌بینی می‌شود که قیمت یک ارز دیجیتال بین دو سطح مقاومت و حمایت نوسان ‌کند. زمانی که قیمت افزایش پیدا می‌کند و به سطح مقاومت می‌رسد (بدون آنکه آن را بشکند) دوباره باز‌می‌گردد و روند نزولی را در پیش می‌گیرد تا به سطح حمایت نزدیک شود و اگر این سطح شکسته نشود، دوباره قیمت افزایش پیدا می‌کند و به سطح مقاومت می‌رسد. در هر زمانی که یکی از این سطوح بشکند، سطوح مقاومت و حمایت جدیدی شکل می‌گیرد.

حال برگردیم به تله گاوی؛

در واقع «تله گاوی» (Bear Trap) یک سیگنال کاذب در «تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) است، این تله با توجه به روند صعودی که ارزدیجیتال در پیش گرفته معامله‌گر را قانع می‌کند که سیر قیمت، صعودی است اما واقعیت این است که در آینده‌ای نزدیک روند قیمت نزولی و معکوس شده و سطح حمایت قبلی را به پایین می‌کشد.

در واقع اگر بخواهیم ساده‌تر بیان کنیم تله گاوی در ارزهای دیجیتال زمانی رخ می‌دهد که تریدر با تصور اینکه روند نزولی پایان یافته و روند صعودی شروع خواهد شد، اقدام به خرید ارزهای دیجیتال می‌کند که سطح حمایت مشخصی را شکسته است.

با معکوس شدن روند قیمت در تله گاوی معامله‌گران با خرید دارایی‌های دیجیتال و فعال کردن موقعیت لانگ در تله افتاده و ضررهای زیادی را متحمل می‌شوند.

 

نکات کلیدی

  • تله گاوی یک روند کاذب است که فعالان بازار ارزهای دیجیتال را مجاب به روند افزایش قیمتی می‌کند و همین موضوع باعث ضرر کردن معامله‌گران می‌شود.
  • تله گاوی زمانی رخ می‌دهد که خریداران دارایی‌های دیجیتال نتوانند از ارزدیجیتال حمایت کنند تا به سطح حمایتی بالاتری از سطح حمایت قبلی‌ خود برسد.
  • معامله‌گران می‌توانند با استفاده از ابزارهای موجود از رخ دادن تله گاوی آگاه شوند.

 

چگونه از وقوع تله گاوی با خبر شویم؟

معامله‌گرهای ارزدیجیتال برای اطمینان از روند صعودی حقیقی باید به حجم معاملات توجه داشته باشند، حجمی که در بازار روز وجود دارد باید از میانگین حجم کندل‌های پیشین بیشتر باشد. یکی از ابزارهایی که در تشخیص این موضوع می‌تواند کمک کند «نمودار شمعی» یا کندل استیک (Candlestick) است. در واقع زمانی که مقاومت رو به بالا با شکست مواجه می‌شود و معامله‌گرانی که به خرید ارزهای دیجیتال می‌پردازند نمی‌توانند از روند صعودی دارایی دیجیتال حمایت کنند، تله گاوی رخ می‌دهد.

نکته:‌ در مواقع شکست مقاومت اگر حجم معاملات به حد لازم نرسد، به احتمال زیاد تله گاوی رخ خواهد داد.

برای درک بیشتر این موضوع مثالی را شرح می‌دهیم: در این مثال دارایی دیجیتال به پایین‌ترین سطح ۵۲ هفته قبل رسیده و قبل از این که روند صعودی خود را تحکیم کند، بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران با فکر به این موضوع که روند صعودی با شدت بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد اقدام به خرید می‌کنند اما ارزدیجیتال مذکور نمی‌تواند از سطح مقاومت عبور کرده و روند معکوس و ریزش قابل توجهی را تجربه می‌کند. تله گاوی در بیشتر دارایی‌های دیجیتال رخ داده و ضررهای سنگینی را متحمل معامله‌گر می‌کند، به همین دلیل معامله‌گران باید مدیریت ریسک و همچنین جنبه‌های دیگر معامله‌‌ ارزهای دیجیتال را به خوبی بشناسند.

نکته: در این شرایط معامله‌گران می‌توانند با صبر و متوقف کردن معاملات خود از تله گاوی گریخته و دارایی‌های دیجیتال خود را حفظ کنند.

چگونه از وقوع تله گاوی با خبر شویم؟

 

تله خرسی چیست؟

تله خرسی معامله‌گران را بر نزولی بودن بازار قانع می‌کند اما درواقع این روند کاذب است و در آینده‌ای نزدیک بازار دوباره صعودی خواهد شد یا ثابت می‌ماند.

معامله‌گری در عین پردرآمد بودن یکی از کارهای طاقت‌ فرسا است زیرا تریدرها باید مفاهیم زیادی را برای آگاهی از مشکلات و ترفندهای جلوگیری از ضرر آموزش ببینند. یکی از تله‌های مهمی که در معامله‌گری ارزهای دیجیتال وجود دارد تله خرسی است که مفهومی برعکس تله گاوی دارد که ما در ادامه به بیان این تفاوت‌ها و مفهوم این تله خواهیم پرداخت. در تله خرسی معامله‌گران با پیشبینی‌های اشتباهی که انجام می‌دهند موقعیت شورت معاملاتی خود را فعال می‌کنند ولی پس از باز کردن موقعیت شورت روند بازار معکوس شده (دوباره صعودی می‌شود) و باعث ضرر کردن معامله‌گر می‌شوند.

اگر بخواهیم به صورت ساده‌تر به این موضوع اشاره کنیم باید بگوییم که در «تله خرسی» (Bear Trap) سرمایه‌گذاران و معامله‌گران ارز دیجیتال با تصور اینکه قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند کرد، اقدام به باز کردن موقعیت شورت کرده و دارایی‌های خود را به فروش می‌رسانند اما روند قیمتی طبق آنالیزهای آن‌ها پیش نمی‌رود و قیمت یا ثابت مانده یا افزایش پیدا می‌کند در نتیجه سرمایه‌گذاران و معامله‌گران متضرر می‌شوند.

 

نکات کلیدی

  • تله خرسی سیگنال اشتباهی را در جهت کاهش قیمت و روند نزولی به معامله‌گران و سرمایه‌گذاران می‌دهد و آن‌ها با فروش دارایی‌های خود دچار ضرر می‌شوند زیرا برخلاف تصور آن‌ها روند نزولی نخواهد شد و بازار دوباره صعودی می‌شود یا ثابت می‌ماند.
  • تله خرسی در تمامی بازارهای مالی مانند بورس،‌ اوراق بهادار و بازارهای آتی رخ می‌دهد.
  • تله خرسی معامله‌گران را راغب به باز کردن موقعیت شورت می‌کند که همین موضوع باعث متضرر شدن معامله‌گران می‌شود.

 

چگونه از تله‌ خرسی باخبر شویم؟

در بازارهای ارزدیجیتال ممکن است سرمایه‌گذاران زیادی به دنبال خرید دارایی‌های دیجیتال باشند و در عوض فروشندگان ارزهای دیجیتال علاقه‌مند به فروش دارایی‌های خود با قیمت پیشنهادی خریداران نیستند،‌ در این صورت خریداران قیمت پیشنهادی خود را افزایش می‌دهند تا دارایی دیجیتال مد نظرشان را خریداری کنند. این موضوع یعنی افزایش قیمت خرید از سمت خریداران، فروشندگان بیشتری را به بازار می‌کشاند و باعث می‌شود افراد به فروش دارایی‌های دیجیتال خود بپردازند که همین موضوع تعادل بین فشار خرید و فروش را به هم زده و باعث می‌شود بازار روند صعودی به خود بگیرد.

خریداران دارایی‌های دیجیتال که باعث ایجاد روند صعودی در بازار شده بودند پس از خریداری ارزهای دیجیتال در پی کسب سود از دارایی‌های خود، اقدام به فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند که در پی این اقدام نیز فشار برخرید کاهش یافته و طبیعتا فشار بر فروش افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه قیمت‌ها دچار افت می‌شوند.

به همین دلیل خرس‌ها در این موقعیت برای از دست ندادن سود خود همچنان فشار بر فروش را افزایش می‌دهند تا تازه‌واردان دارایی‌های دیجیتال خود را با فکر به این موضوع که این روند ادامه‌دار خواهد بود به فروش برسانند، اما واقعیت این است که این کاهش قیمت کاذب است و بازار در آینده‌ای نزدیک، افزایش قیمت خوبی را تجربه خواهد کرد.

تله خرسی اصولا با یک افت قیمت شروع می‌شود که این افت قیمت ممکن است اصلاح نیز باشد، پس معامله‌گران در وقوع افت قیمت باید آنالیزهای درستی را انجام دهند و سریعا پس از مشاهده‌‌ روند نزولی اقدام به باز کردن موقعیت شورت یا فروختن دارایی‌های دیجیتال نکنند تا متضرر نشوند.

در واقع مشخص شدن وقوع تله خرسی تنها با آنالیزهای درست ممکن است، به همین دلیل معامله‌گران حرفه‌ای در آنالیزهای خود با ابزارهایی مثل «جابه‌جایی فیبوناچی» (Fibonacci retracements)‌، «اندیکاتورهای حجمی» (volume indicators) و «شاخص قدرت نسبی» (relative strength oscillators) از وقوع چنین موقعیتی آگاه می‌شوند.

چگونه از تله‌ ی خرسی باخبر شویم؟

 

سخن پایانی

تله خرسی و تله گاوی جز بازی‌های افراد قدرتمند در بازارهای ارزدیجیتال است که با فریب افراد تازه‌وارد در روند صعودی و نزولی کاذب سودهای خود در بازار ارزهای دیجیتال را چند برابر می‌کنند. برای جلوگیری از این اشتباهات معامله‌گران ارزهای دیجیتال باید آگاهی دقیقی از این مفاهیم به دست آورند.

در این مقاله به شرح جامع این مفاهیم پرداخته شده اما معامله‌گران برای جلوگیری از این خطرات باید تمرین‌های گسترده‌ای را انجام دهند و تنها شناخت و درک مفاهیم برای موقعیت آن‌ها کافی نخواهد بود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا