دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

تحلیل تکنیکال به کمک اندیکاتور ایچیموکو

اگر تحلیل‌های افراد متخصص را دنبال کرده باشید، حتما دیده‌اید که برخی از آن‌ها برای تحلیل تکنیکال خود از اندیکاتوری به نام «ایچیموکو» (Ichimoku) استفاده می‌کنند. این اندیکاتور تنها یکی از ابزارهای موجود برای تحلیل تکنیکال نمودار قیمت دارایی‌های مختلف است که شاید در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد، اما با کمی مطالعه و آشنایی با آن خیلی زود می‌فهمید که علی‌رغم پیچیدگی‌های ظاهری ایچیموکو، کار کردن با آن چندان سخت نیست.

با توجه به اهمیت اندیکاتور ایچیموکو در تحلیل تکنیکال، قصد داریم در جریان این مقاله به طور کامل با آن آشنا شویم و ببینیم که اصلا چه اطلاعاتی می‌توان از آن دریافت کرد. مهم‌تر از همه این که آیا می‌توان با اندیکاتور ایچیموکو معاملات پرسودی را روی نمودار قیمت دارایی‌های مختلف پیدا کرد یا خیر. بنابراین حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا یک بار برای همیشه اندیکاتور محبوب ایچیموکو را یاد بگیرید.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

ابر ایچیموکو اندیکاتوری است که با رسم پنج خط روی نمودار و نمایش دو ابر سبز و قرمز اطلاعات مفیدی را در اختیار معامله‌گر قرار می‌دهد.

ایچیموکو که به آن «ابر ایچیموکو» یا (Ichimoku Cloud) نیز گفته می‌شود، اسم یک اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان سطوح حمایتی و مقاومتی، مسیر روند و مومنتوم قیمت را شناسایی کرد. اندیکاتور ایچیموکو آینده را پیش‌بینی نمی‌کند، ولی معامله‌گران می‌توانند با استفاده از آن وضعیت کلی مارکت را تشخیص داده و با یک نگاه اتفاقات گذشته بازار را ببینند.

اندیکاتور ایچیموکو در دهه ۳۰ میلادی و توسط یک روزنامه‌نگار ژاپنی ایجاد شد، اما تا سال ۱۹۶۹ طول کشید تا نظریه‌های او به طور رسمی منتشر شوند. در زبان فارسی این اندیکاتور به شکل ایچی موکو نیز نوشته می‌شود.

نکته منحصر به فرد در مورد ایچیموکو، تشکیل آن از پنج خط مهم است که هر کدام اطلاعات متفاوتی را در مورد قیمت یک دارایی در اختیار ما قرار می‌دهند. نقاط هم‌پوشانی‌شده‌ی برخی از این خطوط ناحیه‌ای را تشکیل می‌دهند که روی نمودار با هاشور قرمز و سبز نمایش داده شده و به آن ابر ایچیموکو می‌گویند.

براساس استراتژی معامله با ایچیموکو اگر قیمت دارایی مورد نظر بالای ابر در حال معامله باشد، نشان‌دهنده روند صعودی است. از طرف دیگر اگر قیمت به پایین ابر برود، در آن صورت باید انتظار روند نزولی را داشت. حرکت قیمت در داخل ابر ایچیموکو نیز نشان‌دهنده یک بازار راکد و کم‌نوسان است.

بیایید در ادامه به طور کامل با اجزای اندیکاتور ایچیموکو آشنا شده و سپس روش‌های معامله براساس آن را یاد بگیریم.

 

اجزای اندیکاتور ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو از پنج بخش تنکان سن، کیجون سن، سنکو اسپن ای، سنکو اسپن بی و چیکو اسپن تشکیل شده است.

اندیکاتور ایچیموکو از پنج بخش مهم تشکیل شده است. برای یادگیری این اندیکاتور حتما باید این بخش‌ها را به خوبی بشناسید و بدانید که هر کدام چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهند. این پنج بخش هر کدام اسامی جداگانه‌ای دارند که بهتر است، هم نسخه ژاپنی آن را به ذهن بسپارید و هم معادل انگلیسی آن را یاد بگیرید.

اجزای اندیکاتور ایچیموکو

 

خط تبدیل یا تنکان سن (Tenkan-Sen)

برای به دست آوردن خط تبدیل یا Conversion Line که بیشتر با اصطلاح ژاپنی آن یعنی تنکان سن شناخته می‌شود، میانگین بالاترین سقف و پایین‌ترین کف در ۹ دوره زمانی گذشته محاسبه می‌شود. بدین ترتیب، خطی به دست می‌آید که نشان‌دهنده مومنتوم کوتاه مدت است. از این خط می‌توان به عنوان حمایت و مقاومت استفاده کرد و انتظار داشت که قیمت با برخورد به آن‌ها واکنش نشان دهد.

زمانی که خط تنکان سن به بالای خط کیجون سن می‌رود، معمولا نشان‌دهنده سیگنال صعودی است. برعکس عبور خط تنکان سن به پایین خط کیجون سن، خبر از روند نزولی می‌دهد.

 

خط پایه یا کیجون سن (Kijun-Sen)

درست مانند تنکان سن، برای به دست آوردن کیجون سن نیز میانگین بالاترین سقف و کف در یک دوره زمانی خاص محاسبه می‌شود که برخلاف تنکان سن این دوره زمانی ۲۶ دوره‌ای است. برای همین خط تشکیل شده نشان‌دهنده مومنتوم میان مدت است و همچنین می‌توان از آن به عنوان مقاومت و حمایت استفاده کرد.

زمانی که قیمت یک دارایی در بالای خط کیجون سن باشد، سیگنال روند صعودی و زمانی که در پایین این خط باشد سیگنال روند نزولی خواهد بود. به کیجون سن، خط پایه یا Base Line نیز گفته می‌شود.

 

ناحیه پیشرو اول یا سنکو اسپن ای (Senkou Span A)

سنکو اسپن ای که معادل انگلیسی آن Leading Span A است یکی از دو خط تشکیل‌دهنده خود ابر است که با میانگین گرفتن از تنکان سن و کیجون سن و قرار دادن آن در ۲۶ دوره زمانی پیش رو به دست می‌آید. خط به دست آمده نشان‌دهنده روند فعلی و نواحی حمایتی و مقاومتی در میان مدت است.

زمانی که قیمت یک دارایی بالای سنکو اسپن ای باشد نشان‌گر صعودی بودن بازار و زمانی که در پایین آن باشد نشان‌دهنده نزولی بودن آن است.

 

ناحیه پیشرو دوم یا سنکو اسپن بی (Senkou Span B)

سنکو اسپن بی یا Leading Span B بخش دیگر ابر ایچیموکو است که با میانگین گرفتن از سقف‌ و کف ۵۲ دوره زمانی گذشته و قرار دادن آن در ۲۶ دوره زمانی آینده به دست می‌آید. این خط نیز همانند سنکو اسپن ای نشان‌دهنده روند فعلی در میان مدت است و از آن می‌توان برای رسم نواحی حمایتی و مقاومتی استفاده کرد.

زمانی که قیمت در بالای سنکو اسپن بی باشد، سیگنال صعودی قدرتمندی را ارسال می‌کند و زمانی که قیمت در پایین این ناحیه قرار بگیرد خبر از سیگنال نزولی قوی می‌دهد.

 

ناحیه تاخیردار یا چیکو اسپن (Chikou Span)

چیکو اسپن یا Lagging Span آخرین مولفه از اندیکاتور ایچیموکو است که در ۲۶ دوره زمانی قبل از قیمت فعلی رسم می‌شود. از این خط برای تایید روند و نواحی حمایتی و مقاومتی استفاده می‌شود و می‌تواند سیگنال‌های خریدوفروش نیز صادر کند.

زمانی که خط چیکو اسپن از قیمت فعلی بالاتر برود سیگنال صعودی است. در غیر این صورت اگر این خط از قیمت پایین‌تر باشد، در واقع یک سیگنال نزولی به معامله‌گر می‌دهد.

 

معامله بر اساس ایچیموکو

با تحلیل تقاطع خطوط یا بالا و پایین بودن قیمت یک دارایی نسبت به ابر می‌توان براساس ایچیموکو معامله کرد.

به چند روش می‌توان از اندیکاتور ایچیموکو برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج از معامله و همچنین تعییر روند کلی بازار استفاده کرد.

اولین چیزی که بعد از فعال کردن اندیکاتور ایچیموکو روی نمودار قیمت یک دارایی می‌توان بررسی کرد، این است که ببینیم قیمت آن دارایی، در حال حاضر بالای ابر قرار دارد یا در پایین آن. اگر در بالای ابر باشد سیگنال صعودی و اگر پایین آن در حال معامله باشد سیگنال نزولی است. از این داده‌ها می‌توان برای معامله در جهت حرکت بازار استفاده کرد.

سیگنال دیگری که می‌توان از خط‌های ایچیموکو به دست آورد، زمانی است که خط تنکان سن از خط کیجون سن عبور کرده و به بالای آن می‌رود. در این صورت می‌توان انتظار روند صعودی را داشت. اگر برعکس این اتفاق بیفتد و خط تنکان سن به زیر خط کیجون سن برود، سیگنال نزولی صادر شده است. از این تقاطع خطوط می‌توان برای پیدا کردن نقاط ورود و خروج به معامله استفاده کرد.

یکی دیگر از راه‌های سیگنال گرفتن از اندیکاتور ایچیموکو زمانی است که خط سنکو اسپن ای به بالای سنکو اسپن بی می‌رود. در این صورت سیگنال صعودی صادر شده و اگر خط سنکو اسپن ای خط سنکو اسپن بی را به پایین بشکند نشان‌دهنده سیگنال نزولی است.

بنابراین، برای معامله براساس ابر ایچیموکو می‌توانید منتظر قطع شدن خطوط یا عبور قیمت به بالا یا پایین خود ابر بمانید و سپس براساس صعودی یا نزولی بودن آن معاملات خود را در جهت روند بازار باز کنید.

 

نکات مهم در تحلیل تکنیکال به کمک ایچیموکو

رعایت یک سری نکات مهم مثل استفاده از اندیکاتورهای دیگر در کنار ایچیموکو می‌توان معاملات موفق‌تری با این اندیکاتور داشت.

با رعایت کردن نکاتی که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم، می‌توانید به راحتی از اندیکاتور ابر ایچیموکو در تحلیل‌های خود استفاده کنید و مانند یک حرفه‌ای معاملات پرسودی داشته باشید.

اولین نکته این است که حتما قبل از استفاده از استراتژی‌های ایچیموکو به خوبی با آن آشنا شوید به گونه‌ای که بعد از دیدن و شنیدن اسم یکی از خطوط، به‌راحتی بتوانید نحوه رسم آن و اطلاعاتی را که در اختیار ما قرار می‌دهد، به‌خاطر بیاورید.

نکته‌ دیگر این است که علی‌رغم قدرتمند بودن اندیکاتور ایچیموکو، بهتر است همیشه از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال و اندیکاتورهای دیگر نیز برای تایید سیگنال‌های ایچیموکو استفاده کنید. علاوه بر این، همیشه قبل از معامله براساس ایچیموکو نقاط ورود و خروج دقیق خود را تعیین کنید و در طول معامله به آن‌ها پایبند باشید.

و نکته پایانی هم اینکه معامله با ایچیموکو نیز مانند هر اندیکاتور دیگری دارای ریسک است و حتما باید از روش‌های مدیریت ریسک و سرمایه، مثل قرار دادن حد ضرر و حد سود استفاده کنید.

 

سخن پایانی

ابر ایچیموکو یا Ichimoko Cloud اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان روند فعلی بازارهای مالی و نواحی حمایتی و مقاومتی را شناسایی کرد. با این حال باید اذعان کرد که ایچیموکو نیز مانند دیگر اندیکاتورها آینده را پیش‌بینی نمی‌کند و صرفا اطلاعاتی را براساس داده‌های گذشته در اختیار ما قرار می‌دهد.

ما نیز در این مقاله ابتدا ایچیموکو و اجزای تشکیل‌دهنده آن را برایتان معرفی کردیم و گفتیم که چگونه می‌توان از خطوط ایچیموکو و اطلاعات نمایش داده شده روی نمودار برای تشخیص روند بازار و انجام معامله استفاده کرد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا