دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

استفاده از واگرایی مخفی در فارکس، بورس و ارز دیجیتال

«واگرایی» (Divergence) نوعی الگوی قیمتی است که تغییر روند در نمودار قیمت را نشان می‌دهد. واگرایی‌های معمولی یا کلاسیک در انتهای یک روند ظاهر می‌شوند، در حالی که واگرایی مخفی در انتهای یک دوره «ثبات قیمت» (Consolidation) به‌وجود می‌آید. هر دو نوع این واگرایی‌ها اغلب بر روی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال پدیدار می‌شوند. سیگنال‌هایی که نشان می‌دهند می‌توانند به فرصت‌های معاملاتی خوبی تبدیل شوند.

یادگیری مفاهیم و ابزارهای تکنیکال برای انجام معاملات در بازارهای مالی یک امر ضروری و مهم است. هدف از یادگیری این موضوعات تشخیص روند قیمت یک دارایی در بازار است و اتفاقاتی که در مسیر آن رخ می‌دهد. واگرایی یکی از این اتفاقات است که تشخیص آن کمک زیادی به معامله‌گران خواهد کرد.

تعریف واگرایی

واگرایی یک الگوی تحلیل تکنیکال است که در نمودارهای قیمت مشاهده می‌شود، زمانی که قیمت یک دارایی در جهت مخالف یک شاخص تکنیکال یا برخلاف داده‌های دیگر حرکت می‌کند. واگرایی هشداری‌ست مبنی بر اینکه روند فعلی در حال تضعیف است و امکان دارد تغییر کند.

واگرایی نشان می‌دهد که حرکت قیمت ممکن است به سمت بالا یا پایین تغییر جهت دهد. واگرایی مثبت (صعودی) نشان می‌دهد که قیمت‌ها به زودی افزایش می‌یابند. واگرایی منفی (نزولی) نیز حاکی از آن است که احتمالا قیمت‌ها به زودی کاهش پیدا می‌کنند.

در بازار کریپتو هنگامی که واگرایی مثبت در نمودارهای قیمت مشاهده شود، معامله‌گران کریپتو که در حال حاضر سفارش شورت دارند، تصمیم به خروج و بستن پوزیشن خود می‌گیرند. از طرفی دیگر، معامله‌گرانی که پوزیشن لانگ دارند با دیدن سیگنال از واگرایی مثبت، تصمیم می‌گیرند به پوزیشن لانگ خود اضافه کنند.

دو نوع واگرایی وجود دارد که نشان می‌دهد افزایش قیمت به زودی شروع می‌شود. واگرایی معمولی یا همان کلاسیک رایج‌ترین نوع واگرایی به شمار می‌رود و واگرایی پنهان که تشخیص آن کمی دشوارتر است، اما می‌تواند یک الگوی قدرتمند برای نشان دادن تغییر روند باشد.

هیچ اندیکاتوری به‌طور مستقل سیگنال صد درصد قابل اعتماد ارائه نمی‌دهد، از آنجایی که سیگنال‌های واگرایی نیز به قدرت ترند بستگی دارند، اغلب تریدرها از اندیکاتورهایی مانند میانگین‌های متحرک استفاده می‌کنند.

 

واگرایی مخفی چیست؟

«واگرایی مخفی» (Hidden divergence) زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت یک دارایی یا ارز یک کف بالاتر می‌سازد،‌ در حالی که اندیکاتور یک کف پایین‌تر را نشان می‌دهد.

 

انواع واگرایی مخفی

معمولا یک واگرایی مخفی به دو شکل بر روی نمودار قیمت پدیدار می‌شود؛ واگرایی مثبت با سیگنال صعود قیمت و واگرایی منفی با نشانه‌ای از افت قیمت در آینده.

  • واگرایی مخفی مثبت: به‌عنوان مثال، یک واگرایی مخفی صعودی به‌‌هنگام اصلاح یک روند افزایشی اتفاق می‌افتد؛ یعنی زمانی که ارزش یک دارایی کف بالاتر می‌سازد. با این وجود، اسیلاتور همچنان در حال نمایش یک کف پایین‌تر است. معمولا این نمایه اینگونه به تریدرها سیگنال می‌دهد که با ادامه روند صعودی می‌توانند سود خود را برداشت کنند.

واگرایی مخفی مثبت

  • واگرایی مخفی منفی: از طرفی دیگر، واگرایی مخفی نزولی بالعکس عمل می‌کند. به این معنا که ارزش دارایی سقف پایین‌تر ایجاد می‌کند، اما اسیلاتور در حال نشان دادن یک سقف بالاتر است. این حاکی از معکوس روند است که یک تریدر باید جلوی ضرر را بگیرد و خیلی سریع دارایی خود را بفروشد.

واگرایی مخفی منفی

 

تفاوت واگرایی معمولی و واگرایی مخفی

اعتبار یک واگرایی به بازه زمانی و قدرت روند بستگی دارد. اگر در یک روند ثابت در نمودار میان‌مدت یا بلندمدت، واگرایی رخ دهد، به احتمال زیاد روند ادامه خواهد یافت؛ حتی در مورد واگرایی کلاسیک نیز همین‌طور است. اگر روند در حال تضعیف باشد، ممکن است به زودی معکوس شود.

با این حال، دو قانون رایج برای تمایز بین واگرایی‌ها عبارتند از:

تغییرات منظم که معمولا قبل از معکوس شدن بازار رخ می‌دهد لزوما به معنای تغییر در روند کلی نیست، اما می‌توان از آن برای معامله در خلاف جهت فعلی استفاده کرد. در اینجا لازم است اندیکاتورهای دیگری برای شناسایی نقاط خروج پیاده سازی شود.

این در حالی‌ست که معمولا واگرایی مخفی در یک روند ثابت ظاهر می‌شود و ادامه روند را پیش‌بینی می‌کند.

تفاوت واگرایی معمولی و واگرایی مخفی

(قرمز: واگرایی معمولی – مشکی: واگرایی مخفی)

 

معامله با واگرایی مخفی

بسیاری از معامله‌گران از سیگنال واگرایی قیمت یک سهم یا دارایی برای شناسایی بهترین نقطه ورود به معامله استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله شما را با روش معامله با واگرایی مخفی آشنا می‌کنیم.

در ابتدا باید واگرایی مخفی را شناسایی کنیم؛ این کار برای افراد تازه‌وارد در بازارهای مالی کار راحتی نیست. با این حال، با کمی تمرین، می‌توانید تشخیص و نحوه معامله با این نوع واگرایی را یاد بگیرید. واگرایی مخفی را می‌توان در تمام بازه‌های زمانی نمودارهای ارز دیجیتال مشاهده کرد، بنابراین می‌توانید مثال‌های زیادی از آن را در نمودار قیمت ارزهای دیجیتال مشاهده کنید.

یکی از عناصر مهم برای مشاهده واگرایی استفاده از یک اندیکاتور تکنیکال است. اکثر نوسانگرها (اسیلاتورها) برای این کار مناسب هستند. اسیلاتور یا ابزار تکنیکالی را انتخاب کنید که کار با آن را بلد هستید. اغلب تریدرها از اندیکاتورهای مکدی (MACD)، استوکاستیک (Stochastic) و شاخص قدرت نسبی (RSI) برای این کار استفاده می‌کنند.

 

معامله با واگرایی مخفی در بازار ارز دیجیتال

حالا که نحوه تشخیص واگرایی مخفی در بازار یک دارایی را یاد گرفتید، به سراغ روش معامله مرحله به مرحله با آن می‌رویم.

۱. تشخیص واگرایی در بازار: واگرایی مخفی الگویی است که نشان‌دهنده پایان تثبیت قیمت است. برای اینکه بیشترین سود را از معامله خود ببرید، به دنبال الگوی واگرایی مخفی در یک روند بزرگ‌تر باشید.

به عنوان مثال، اگر روند بزرگ‌تر صعودی است، به دنبال واگرایی مخفی صعودی باشید. وقتی الگوی واگرایی پنهان صعودی را مشاهده کردید، از آن به عنوان سیگنال خرید استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید الگوهای واگرایی مخفی نزولی را در یک روند صعودی نادیده بگیرید.

در روند نزولی درست برعکس آنچه گفته شد عمل کنید؛ به دنبال واگرایی مخفی نزولی باشید و الگوهای صعودی را نادیده بگیرید. وقتی الگوی واگرایی مخفی نزولی را شناسایی کردید، به دنبال فروش باشید.

زمانی که الگوی واگرایی مخفی با جهت روند بزرگ‌تر همسو شود، سیگنال قابل اعتمادتری دریافت خواهید کرد.

۲. برای سفارش خود حد ضرر قرار دهید: بعد از اینکه واگرایی مخفی را که با یک روند بزرگ‌تر همراه است، تشخیص دادید زمان آن رسیده که در مورد فاکتورهای دیگر در معامله تصمیم بگیرید. واگرایی‌‌ها الگوهایی برای تشخیص تغییر روند در آینده هستند، اما در زمان تعیین وقت مناسب برای ورود و خروج به معامله اعتبار زیادی ندارند. بنابراین مهم است که به معامله خود زمان دهید.

پس از تشخیص واگرایی مخفی در نمودار،‌ زمان آن رسیده که برای سفارش خود حد ضرری درست پشت سویینگ قیمت اخیر قرار دهید. در واگرایی مخفی صعودی نیز حد ضرر را درست زیر سویینگ‌لو جایی که سیگنال خرید نشان می‌دهد قرار دهید. در مورد واگرایی مخفی نزولی، حد ضرر را بالای سویئنگ‌ِها قرار دهید؛ یعنی جایی که سیگنال فروش ظاهر شده است.

برای سفارش خود حد ضرر قرار دهید

۳. هدف خود را مشخص کنید: از آنجا که بازار ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی را شاهد است، می‌تواند میزبان روندهای زیادی نیز باشد. معامله‌گرانی که رویای سودهای بی‌پایان را در سر دارند، به دنبال ارزهای دیجیتال هستند و معاملات بدون حد توقف انجام می‌دهند.

اگر با نمودارهای کوتاه مدت معامله می‌کنید؛ یعنی با تایم فریم‌های ۱ یا ۲ ساعت، برای اینکه بخشی یا تمام معامله خود را حفظ کنید هدفی را در نظر بگیرید. یک راه‌حل خوب این است که حداقل دو برابر فاصله تا حد ضرر خود را هدف قرار دهید. بنابراین، اگر حد ضرر شما ۱۰۰ اتریوم است، حداقل ۲۰۰ اتریوم را هدف قرار دهید. اگر فرد خوش شانسی باشید و مراقب واگرایی‌های کلاسیک باشید که پایان زودهنگام روند را نشان می‌دهند، سود خوبی کسب می‌کنید.

 

محدودیت‌های استفاده از واگرایی مخفی

با کمی تمرین، الگوهای واگرایی مخفی را می‌توان در بسیاری از نمودارهای کریپتو تشخیص داد. با این حال، استفاده از این نوع واگرایی چندین محدودیت دارد که باید از آن‌ها آگاه بود.

تشخیص الگوهای واگرایی در زمان واقعی کار راحتی نیست. به این دلیل که ممکن است با دیدن اوج‌های بازار دچار هیجان شوید و بعد متوجه شوید که بازار در یک مسیر نزولی قرار داشته است. سعی کنید احساسات خود را از بازار تحت کنترل داشته باشید.

زمانی که یک واگرایی مخفی در اواخر روند ظاهر می‌شود، نسبت ریسک به پاداش چندان قابل اعتماد نیست. زیرا مقدار زیادی از روند طی شده است. در این حالت، وقتی منتظر انحراف قیمت از نوسانگر هستید، با قیمت بدتری وارد معامله می‌شوید.

در نهایت، احتمال دارد که الگوهای قیمتی برای ارزهای دیجیتال کوچک‌تر به اندازه ارزهای بزرگ‌تر مانند بیت کوین و اتریوم  قابل اعتماد نباشد. خریداران و فروشندگان کمتری به بازارهای کوچک‌تر علاقه‌مند هستند و این باعث می‌شود که این بازارها بیشتر مستعد نوسانات و روندهای جعلی شوند.

 

سخن پایانی

واگرایی‌های مخفی صعودی و نزولی از الگوهای قدرتمند هستند که در انتهای یک روند رنج یا باثبات ظاهر می‌شوند. این واگرایی‌ها از ادامه روند اصلی سیگنال می‌دهند. این الگوها بیشتر در نمودارهای بیت کوین، ‌اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال دیده می‌شوند. با این وجود، تشخیص آن‌ها در زمان واقعی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. علاوه بر این، اگر واگرایی مخفی در ترند دیر تشخیص داده شود،‌ آن روند ارزش سودآوری خود را از دست می‌‌دهد.

کلید موفقیت در معامله واگرایی مخفی، این است که معاملات خود را در جهت روند بزرگ‌تر قرار دهید. همیشه احساسات بازار را بررسی کنید و از یک اندیکاتور مومنتوم برای تایید سیگنال‌ها استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا