دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش کامل و تصویری اسیلاتور استوکاستیک (Stochastic)

دوره حضوری منتور شیپ

روندهای صعودی و نزولی همواره فرصت‌های معاملاتی زیادی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. قدرت این روندها نکته مهمی است که در تصمیم‌گیری برای خرید و فروش در چنین شرایطی اثرگذار خواهد بود؛ برای انتخاب بهترین زمان انجام معاملات باید بدانید نمودار با چه قدرتی در مسیر صعودی یا نزولی حرکت می‌کند.

«اندیکاتور استوکاستیک» (STOCHASTIC) یکی از محبوب‌ترین اندیکاتورهای معاملاتی است که در این زمینه می‌تواند به تریدر کمک کند. این اندیکاتور می‌تواند به معامله‌گران در درک پویایی روند و خواندن نمودار قیمت کمک نماید. در این مقاله، به شما کمک می‌کنیم تا اندیکاتور STOCHASTIC را به درستی درک کنید و به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید آن را در معاملات خود به‌کار بگیرید.

معرفی اندیکاتور استوکاستیک

استوکاستیک در محدوده‌ بین ۲۰ تا ۸۰ در حال نوسان است که به محدوده‌های اشباع خرید و اشباع فروش معروف هستند، هر زمان نمودار stochastic به خط ۲۰ برسد، بازار در حالت اشباع فروش قرار دارد و هر زمان به خط ۸۰ رسید نشانگر اشباع خرید در بازار است.

استوکاستیک یک اندیکاتور مومنتوم است که سرعت و قدرت حرکات قیمت را نشان می‌دهد. این اندیکاتور در سال ۱۹۵۰ توسط فردی به‌ نام «جورج لین» (George C. Lane) معرفی شد.

گفتنی است که اندیکاتور استوکاستیک نوعی اسیلاتور به‌شمار می‌رود. مقدار عددی این شاخص بین ۰ تا ۱۰۰ نوسان می‌کند. از نظر زمانی نیز Stochastic نوعی اندیکاتور پیش‌رو است؛ به این معنی که جلوتر از نمودار قیمت حرکت می‌کند و می‌توان برای پیش‌بینی روندها از آن استفاده کرد.

وقتی مقدار استوکاستیک بین دو عدد ۲۰ و ۸۰ قرار دارد، در نمودار تعادلی برقرار است. وقتی هردو خط K و D به زیر ۲۰ می‌رسند، نمودار وارد محدوده اشباع فروش می‌شود، اما برای صادر شدن سیگنال خرید شرط دیگری نیز لازم است. خط K باید از پایین، خط D را قطع کند و به بالای آن برود. در این حالت، اندیکاتور Stochastic سیگنال خرید صادر می‌کند.

وقتی هر دو خط K و D به بالای ۸۰ می‌رسند، نمودار وارد محدوده اشباع خرید می‌شود؛ اما برای صادر شدن سیگنال فروش شرط دیگری باید برقرار باشد. خط K باید از بالا خط D را قطع کند و زیر آن برود. در این حالت، اندیکاتور استوکاستیک سیگنال فروش ایجاد می‌کند.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

تنظیمات استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک دارای ۲ خط با نام‌های K% و D% است؛ خط K%، نمایشگر شاخص استوکاستیک و خط D% نمایشگر خط سیگنال است.

برای این اندیکاتور ۱۴ دوره پیش‌فرض معین شده‌ است؛ یعنی پایین‌ترین و بالاترین حرکت بر اساس قیمت از فرمول این اندیکاتور مربوط به ۱۴ دوره گذشته است که می‌تواند D۱ ،H۱ ،M۳۰ ،M۱ و دیگر بازه‌ها باشد؛ بنابراین، فرمول این اندیکاتور، به شکل زیر است:

K% = 100 * (C – L14) / H14 – L14

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

C =  آخرین قیمت بسته شدن

L۱۴ = پایین‌ترین قیمت در ۱۴ روز معاملاتی

H۱۴ = بالاترین قیمت معامله شده در طول همان بازه 14 روزه

%K = ارزش کنونی اسیلاتور استوکاستیک

خط سیگنال شامل میانگین متحرک ۳ دوره‌ای مربوط به %K است که با نام Signal Line شناخته می‌شود. اگر استوکاستیک را در ابزارهای تحلیلی مثل Trading View بررسی کنید، خط %K با رنگ آبی و خط %D با رنگ قرمز هستند.

علی‌رغم اینکه اندیکاتور استوکاستیک بازه‌ای ۱۴ دوره‌ای دارد، شما می‌توانید با توجه به هدف و استراتژی معاملاتی خود، آن را تغییر دهید. یادتان باشد که مقدار خط سیگنال هرچقدر بیشتر باشد، از %K بیشتر عقب می‌ماند.

معرفی اندیکاتور استوکاستیک

 

نحوه استفاده از اندیکاتور استوکاستیک

برای اجرای این اندیکاتور بر روی نمودار قیمت؛ ابتدا لازم است که بر روی کامپیوتر، پلتفرم معاملاتی خود را باز کنید. از میان گزینه‌های بالای صفحه روی Insert کلیک کنید. در بین اسیلاتورها، «استوکاستیک» (Stochastic) را پیدا نمایید.

نحوه استفاده از اندیکاتور استوکاستیک

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

با انتخاب اسیلاتور استوکاستیک، پنجره تنظیمات آن برای شما باز خواهد شد که طبق استراتژی که دارید می‌توانید آن را تنظیم کنید. حساسیت این نوسانگر به حرکات بازار را می‌توان با تنظیم آن با بازه زمانی یا با گرفتن یک میانگین متحرک، کاهش داد.

نحوه استفاده از اندیکاتور استوکاستیک

در آخر با کلیک بر گزینه OK این اسیلاتور در قسمت پایین نمودار قیمت ظاهر خواهد شد که اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نحوه استفاده از اندیکاتور استوکاستیک

 

استراتژی ساده برای استفاده از اندیکاتور استوکاستیک

یکی از استراتژی‌هایی که با استفاده از اندیکاتور استوکاستیک طراحی شده، استوکاستیک دوبل است که برای اجرای آن باید از دو استوکاستیک با تنظیمات مختلف (۹،۹،۲۱) و (۹،۹،۳) بر روی یک نمودار قیمت استفاده کنید.

تریدرها می‌توانند استراتژی استوکاستیک دوبل را برای تمام جفت ارزها و دارایی‌ها استفاده کنند. این استراتژی در تایم فریم‌های کوتاه مدت یک ساعته یا یک روزه عملکرد بهتری دارد.

در استراتژی استوکاستیک دوبل شما باید از دو اندیکاتور استوکاستیک با تنظیمات (۹،۹،۲۱) و (۹،۹،۳) استفاده کنید. پس از اعمال این دو اندیکاتور بر روی نمودار، به خطوط اندیکاتور دقت کنید؛ زمانی که خط سیگنال استوکاستیک خط اصلی استوکاستیک را قطع کرد و عدد زیر ۳۰ را نشان داد، بدان معناست که در این منطقه اشباع فروش اتفاق افتاده است؛ بنابراین می‌توانید در این ناحیه وارد معامله خرید شوید.

نحوه استفاده از اندیکاتور استوکاستیک

در مقابل، اگر با بررسی خطوط متوجه شدید که خط سیگنال (۹،۹،۲۱) خط اصلی استوکاستیک را قطع کرده و عدد بالای ۷۰ را نشان می‌دهد، بدان معناست که در این منطقه اشباع خرید رخ داده و می‌توانید در این ناحیه وارد معامله فروش شوید.

نحوه استفاده از اندیکاتور استوکاستیک

در استراتژی استوکاستیک دوبل، اندیکاتور دوم که بر روی (۹،۹،۳) تنظیم شده به معامله‌گران کمک می‌کند تا حجم معاملاتی خود را افزایش دهند یا برای ورود مجدد تصمیم بگیرند.

علاوه بر این، تریدر می‌تواند با کمک استراتژی استوکاستیک دوبل برای خروج از معامله نیز تصمیم‌گیری کند؛ به این صورت که باید به خطوط دقت کند؛ زمانی که خط سیگنال استوکاستیک خط اصلی را رو به بالا قطع کرد، می‌تواند از معامله فروش خارج شود و زمانی که خط سیگنال استوکاسیتک خط اصلی را رو به پایین قطع کرد، می‌تواند برای خروج از معامله خرید اقدام کند.

فراموش نکنید که در معاملات‌تان همیشه باید حد ضرر تعیین کنید تا سرمایه خود را از دست ندهید. در استراتژی استوکاستیک می‌توانید پس از اینکه با دریافت سینگال برای ورود به معامله آماده شدید، نقطه یا کندلی را که در آن برای ورود به معامله اقدام کرده‌اید، در نظر بگیرید و در آن نقطه حدضرر خود را قرار دهید؛ در صورتی که این استراتژی عملکرد درستی نداشت، به این شکل می‌توانید از سرمایه خود محافظت کنید.

 

سخن پایانی

استوکاستیک نوعی اسیلاتور و از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که به دلیل کاربرد ساده‌ای که دارد و اطلاعاتی که در اختیار تریدر قرار می‌دهد،‌ به‌طور متداول توسط معامله‌گران استفاده می‌شود. این اسیلاتور به‌طور پیش‌فرض در همه پلتفرم‌های معاملاتی وجود دارد و قابل دسترس است. استوکاستیک مناطق اشباع خرید و فروش را نشان می‌دهد که به پیدا کردن نقاط بهینه برای ورود یا خروج معاملات کمک زیادی می‌کند.

باوجود اینکه استفاده از اندیکاتورها خیلی کار سختی نیست،‌ حتما باید یک استراتژی برای به‌کار گرفتن آن داشته باشید تا بدانید با چه تنظیماتی باید آن را استفاده کنید و منتظر چه اطلاعاتی باشید. در این مقاله نحوه اجرای اندیکاتور استوکاستیک را بر روی نمودار و به‌کارگیری آن را در معاملات با زبانی ساده شرح دادیم که می‌تواند برای همه تریدرها مفید باشد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا