دوره پرایس اکشن ict
آموزش آلت کوین ها

کاردانو (Cardano) چیست؟ آشنایی با رمزارز ADA

دوره حضوری منتور شیپ

در این مقاله قصد داریم به بررسی ارز دیجیتال کاردانو و شیوه‌ عملکرد آن بپردازیم. کاردانو یک شبکه‌ مبتنی بر بلاک چین به‌شمار می‌رود که ارز دیجیتال آن «آدا» (Ada) نام دارد.

از این شبکه می‌توان در راستای انتقال پول‌های دیجیتالی، ثبت قراردادهای هوشمند و همچنین ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده کرد. شاید به‌راحتی بتوان گفت که کاردانو رقیبی قدر برای اتریوم و دیگر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند محسوب می‌شود. در ادامه‌ مقاله با کیف پول‌های کاردانو و نحوه‌ خرید آن نیز آشنا خواهید شد.

جالب است بدانید که بنیان‌گذار کاردانو چارلز هاسکینسون یکی از اعضای تیم اتریوم بوده است. در سال ۲۰۱۵ بود که پروژه‌ کاردانو برای اولین‌بار کار خود را شروع کرد و دو سال طول کشید تا راه‌حلی برای از میان برداشتن مشکلات اتریوم و بیت کوین پیدا کردند. کاردانو موفق شد با ایجاد فرایندهای جدید در تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک، مشکلات مقیاس‌پذیری بیت کوین و قراردادهای هوشمند اتریوم را از بین ببرد.

سازنده‌ کاردانو باور دارد که بیت کوین نسل اول بلاک چین و اتریوم نسل دوم آن است، اما کاربران به نسل سومی از بلاک چین‌ها نیز نیاز دارند و کاردانو این نیازها را برطرف می‌کند.

با ما همراه باشید تا بهتر متوجه شوید که چطور کاردانو نقطه ضعف‌های دیگر بلاک چین‌ها را حل کرده است.

کاردانو

«کاردانو» (Cardano) نوعی پلتفرم مبتنی بر بلاک چین است که درست مانند اتریوم اجازه‌ ساخت و اجرای قراردادهای هوشمند را به کاربران می‌دهد با این تفاوت که پلتفرم کاردانو خود را تحت عنوان «نسل سوم بلاک چین» معرفی کرده است.

کاردانو مبتنی بر معماری بی‌نظیر و متن‌باز ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده است که امنیت و مقیاس‌پذیری بیشتری را در مقایسه با سایر سیستم عامل‌های قرارداد هوشمند (مثل بیت کوین و اتریوم) فراهم می‌کند. نکته‌ای که پلتفرم کاردانو را منحصر‌به‌فرد می‌کند، دولایه‌ای بودن آن است که در ادامه بیشتر در رابطه با این مسئله توضیح خواهیم داد. طبق ادعای تیم کاردانو، سرعت تراکنش‌های این شبکه بسیار قوی‌تر از بلاک چین‌های قدیمی مثل اتریوم عمل خواهد کرد.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

تیم توسعه‌دهنده‌ کاردانو می‌گوید که کاردانو اولین پروژه‌ وابسته به بلاک چین است که طبق فلسفه‌ علمی و تحقیقات دانشمندان طراحی شده است. کار روی این پروژه از سال ۲۰۱۵ شروع شده و ارز دیجیتال آن یعنی «آدا» (Ada) در تاریخ دسامبر ۲۰۱۷ به صرافی‌ها عرضه شد.

همان‌طور که قبل‌تر ذکر شد مانند اتریوم، با استفاده از شبکه‌ کاردانو می‌توان برنامه‌های غیرمتمرکز ایجاد کرد. برنامه‌های غیرمتمرکز برنامه‌هایی هستند که هیچ‌کس قادر به کنترل و متوقف کردن آن‌ها نیست. تیم کاردانو زمان ساخت این پلتفرم نیازهای کاربر و تنظیم‌کننده را در نظر گرفته است. در حقیقت آن‌ها در تلاش‌اند تا میان موارد قانونی و حریم خصوصی کاربران تعادل خوبی ایجاد کنند.

بیشتر اعضای تیم این ارز دیجیتال از سازندگان گرفته تا سرمایه‌گذاران آن ژاپنی هستند و به‌خاطر شباهت‌های این ارز با شبکه‌ اتریوم، به کاردانو «اتریوم ژاپنی» می‌گویند.

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

پلتفرم کاردانو از دولایه تشکیل شده است. این دو لایه، «لایه‌ تسویه» (Settlement Layer) و «لایه‌ کنترل» (Control Layer) هستند. در لایه‌ تسویه، تراکنش‌ها با استفاده از ارز دیجیتال آدا (رمز ارز مخصوص پلتفرم کاردانو) انجام می‌پذیرد. این لایه به کاربران اجازه می‌دهد تا کوین‌های خود را ارسال و دریافت کنند که درست شبیه به اتریوم عمل می‌کند.

ولی در لایه‌ی کنترل که هنوز هم در حال توسعه است، از قراردادهای هوشمند به این منظور استفاده خواهد شد. ساختار طبقه‌بندی‌شده‌ پلتفرم کاردانو آن را به یک ابزار مطمئن برای مبادلات ارزی و ایجاد قراردادهای هوشمند تبدیل کرده است. به‌علاوه‌‌ اینکه پلتفرم کاردانو در آینده، برنامه‌هایی به منظور ایجاد رابطه میان اکوسیستم خود و نظام مالی حاکم دارد.

برای درک بهتر عملکرد این دولایه مثال زیر را بخوانید.

علی برای تعمیر کردن چراغ‌های اتاق خود نیاز به یک برق‌کار دارد. علی وارد یک توافق‌‌نامه‌ قرارداد هوشمند شده که در لایه‌ محاسباتی ذخیره خواهد شد. در این توافق نامه این‌طور ذکر می‌شود که به‌محض درست شدن چراغ‌های علی، بودجه‌ توافق‌شده آزاد خواهد شد و سپس قرارداد هوشمند به لایه‌ توافق منتقل شده و ارز دیجیتال کاردانو به برق‌کار پرداخت می‌شود. در این فرایند همه‌چیز به طور خودکار عمل می‌کند به این معنی که نیازی به دخالت شخص ثالث نیست.

همچنین باید ذکر کرد که کاردانو به جای استفاده از الگوریتم «اثبات کار» (Proof of Work) از الگوریتم «اثبات سهامِ» (Proof of Stake) «اوروبروس» (Ouroboros) استفاده می‌کند.

«رهبران اسلات‌ها» (Slot Leaders) که توسط سهام‌داران شبکه انتخاب می‌شوند، در این پروتکل بلوک‌های جدیدی را در بلاک چین به وجود می‌آورند و فرایند تأیید تراکنش‌ها را انجام می‌دهند. هرکسی که کوین‌های ادا را داشته باشد می‌تواند رهبر اسلات شود. «نود» (Node) شما به‌طور خودکار این فرایند را به انجام خواهد رساند پس لازم نیست نگران تأیید تراکنش‌ها به‌صورت دستی باشید.

 

 

ارز دیجیتال کاردانو

همان‌طور که گفته شد، پلتفرم کاردانو ارز دیجیتال مختص به خودش به نام «ادا» (Ada) را دارد. در واقع هدف کاردانو از ساخت رمز ارز ادا، ایجاد یک نوع ارز دیجیتال غیرمتمرکز و جدید بوده است که می‌توان از آن به منظور تولید «نرم افزارهای غیرمتمرکز» (Dapp) استفاده کرد. رمز ارز ادا مهم‌ترین گزینه در کل اکوسیستم کاردانو است و ویژگی‌های خوبی دارد که در ادامه با این ویژگی‌ها آشنا می‌شوید.

اولین ویژگی این رمز ارز تسویه حساب آنی و در بازه‌ زمانی ۶۰ ثانیه است. همچنین تراکنش‌های این ارز دیجیتال امنیت بسیار بالایی دارد. ارز دیجیتال ادا نیز مانند هر ارز دیجیتال دیگری به‌طور غیرمتمرکز فعالیت می‌کند و کسی قادر به کنترل آن نیست. فراهم‌سازی امکان ساخت قراردادهای هوشمند در شبکه و دریافت پاداش و کارمزد تنها با داشتن ارز دیجیتال ادا از دیگر ویژگی‌های این ارز دیجیتال است که نباید دست کم گرفته شوند.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

همچنین دارندگان ادا می‌توانند تراکنش‌های خارج مرز خود را به‌صورت سریع و با کارمزد ناچیزی انجام دهند. این تراکنش‌ها به‌صورت همتا به همتا بوده و از امنیت بالایی برخوردار هستند.

پلتفرم کاردانو قصد دارد با استفاده از ارز دیجیتال ادا بین نیازهای کاربران و سازندگان تعادل برقرار کرده تا ترکیبی از حریم خصوصی و قانون‌مندی داشته باشد.

دیگر کاربرد ادا به عنوان راهی برای دریافت پاداش از الگوریتم اثبات سهام کاردانو است. با داشتن ارز دیجیتال ادا، کاربران می‌توانند در تأیید تراکنش‌ها شرکت کرده و علاوه بر پاداش استخراج، کارمزد هم بگیرند.

 

ویژگی‌‌های ارز دیجیتال کاردانو

در این مقاله به طور کلی در رابطه با ویژگی‌های این ارز دیجیتال صحبت شد اما باید بیشتر و مفصل‌تر با مزایای این رمز ارز آشنا شوید.

  • اولین و بزرگ‌ترین ویژگی مثبت این پلتفرم تیم توسعه‌‌دهنده‌ آن است. تیم سازنده‌ کاردانو بسیار قوی هستند و بنیان‌گذار کاردانو پیش از این نقش مهمی در موفقیت پروژه‌های عظیمی مانند اتریوم داشته است.
  • همان‌طور که به طور مفصل توضیح داده شد، کاردانو اولین بلاک چینی به‌شمار می‌رود که ساختار دو لایه دارد و همین دو لایه بودن ساختار آن، این ارز را از بقیه متمایز می‌کند.
  • برخلاف بیت کوین و برخی از ارزهای دیجیتال دیگر، کاردانو محدودیت مقیاس‌پذیری نداشته و با افزایش تعداد کاربران تراکنش‌های بیشتری انجام می‌گیرند.
  • همچنین مکانیسم اجماع کاردانو نسبت به بلاک چین‌های قدیمی بسیار عادلانه‌تر عمل می‌کند و کاربرپسند‌تر است.

البته باید به یاد داشته باشید که بسیاری از این ویژگی‌ها هنوز در مرحله‌ تئوری است و چون کاردانو رمز ارز نو ظهوری محسوب می‌شود، باید منتظر آینده‌ آن بمانیم. همچنین کاردانو هنوز موفق نشده است که سرعت انجام تراکنش‌های خود را به بلاک چین‌هایی مانند ریپل، استلار و نئو که بیش از ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه انجام می‌دهند برساند.

بیشترین میزان تراکنش انجام شده در کاردانو در حال حاضر ۲۵۷ تراکنش در ثانیه است. با این حال کاردانو با ایده‌های جدید خود توانسته است، راه موفقیت را به خوبی طی کرده و در بازه‌ زمانی کوتاهی، به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند.

 

ارز دیجیتال کاردانو چقدر ارزش دارد؟

ارز دیجیتال پلتفرم کاردانو یا همان ادا، تعداد محدودی داشته و در نهایت ۴۵ میلیارد واحد از آن تولید خواهد شد. در تاریخ ۲ اکتبر سال ۲۰۱۷، ادا با ارزش ۰.۰۲ دلار کار خود را آغاز کرده و به‌سرعت مسیر پیشرفت را در پیش گرفت. در ژانویه سال ۲۰۱۸ هم‌قدم با باقی ارزهای دیجیتال با حدود ۶ هزار درصد افزایش نسبت به قیمت اولیه‌ خود به ۱.۲۲ دلار رسید که بالاترین قیمت در طول تاریخ پیدایش این ارز دیجیتال بوده است.

بعد از مدتی با نزول قیمت ارزهای دیجیتال، ادا نیز سیر نزولی خود را آغاز کرده و در سال ۲۰۱۹ دوباره کمی بالا رفت. در زمان نگارش این مقاله قیمت هر واحد از این رمز ارز ۰.۱ دلار است که نزدیک به ۵ برابر افزایش قیمت را از زمان شروع به کار تجربه می‌کند. شما برای خرید هر واحد از این ارز با احتساب قیمت دلار ۳۱ هزار تومانی باید حدود ۳۱۰۰ تومان بپردازید. پیش‌بینی برخی از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال این‌طور است که تا آخر امسال قیمت ادا تا یک دلار می‌رسد و در چند سال آتی ممکن است تا ۳ دلار نیز بالا برود. البته به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن نوسانات ارزهای دیجیتال زیاد نمی‌توان از این بابت مطمئن بود.

با وجود سقوط شدید بازار ارزهای دیجیتال، کاردانو با توسعه‌ خود و جذب مقبولیت قادر بوده به رتبه‌ خوبی در بازار رسیده و همچنان برای کسب جایگاه بهتری در حال جنگیدن است.

 

هدف از ایجاد ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو با هدف حل مشکلات شبکه‌ بیت کوین و بلاک چین‌های دیگر نسل دوم ایجاد شده است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین مسائلی که کاردانو به حل آن‌ها خواهد پرداخت نگاهی می‌اندازیم.

به طور کلی می‌توان گفت که راهی برای انجام مبادلات زنجیره‌ای بین ارزهای دیجیتال و جریان مالی جهانی وجود ندارد. در واقع وجود قوانینی که به هویت کاربران و هدف آن‌ها اشاره دارد، باعث ایجاد فاصله میان رمزارزها و اکوسیستم مالی جهانی شده است.

گفته می‌شود که کاردانو با این هدف ساخته شده که با کمک زنجیره‌ای از بلاک‌های به هم متصل‌شده، امکان انجام مبادلات را فراهم کند. این برای مبادله‌گران بهانه‌ای خواهد شد تا از ارز دیجیتال این پلتفرم استفاده کنند. کاردانو در کنار ممکن کردن این فرایند، سعی دارد مشکلات اتریوم و بیت کوین را نداشته باشد و هوشمندانه‌تر عمل کند.

کاردانو به کاربران اجازه می‌دهد تا قراردادهای هوشمند ایجاد کرده و بدون نیاز به دخالت شخص ثالث، با دو یا چند نفر دیگه توافق نامه داشته باشند. در چنین شرایطی بعد از رسیدن به هدف مورد نظر باقی موارد به‌طور خودکار پیگیری می‌شوند. کاردانو غیرمتمرکز است و معاملات در آن توسط افراد جامعه تأیید می‌شوند. این وجه تشابه اصلی میان کاردانو و بیت کوین است.

 

چگونه کاردانو بخریم؟

بهترین راه برای خرید ارز دیجیتال کاردانو مراجعه به صرافی‌های معتبر داخلی مانند صرافی «او‌ام‌پی‌‌فینکس» است. کاربران ایرانی برای خریدن ارزهایی مانند کاردانو می‌توانند از دو طریق اقدام کنند.

اولین راه این است که ارز دیجیتال کاردانو را از صرافی‌های داخلی با پرداخت پول نقد و کارت بانکی بخرید. متأسفانه اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال، ارزهایی مانند کاردانو را در سبد خرید خود ندارند و اگر هم از این رمز ارز پشتیبانی کنند، اکثر اوقات موجودی آن خیلی زود تمام می‌شود. به‌علاوه هزینه‌ خرید ارزهای این چنینی بالاتر از حالت معمول است. اگر صرافی ارز دیجیتالی می‌شناسید که ادعا می‌کند این ارز دیجیتال را در سبد خرید خود دارد، باید از اعتبار صرافی مطمئن شوید چرا که امکان دارد کلاهبرداری باشد.

راه دومی که اکثر کابران ایرانی از آن برای خرید و فروش ارز کاردانو استفاده می‌کنند این است که در ابتدا ارزهای محبوب‌تری مانند بیت کوین و اتریوم را که اکثر صرافی‌ها آن را در سبد خرید خود موجود دارند، خریداری نمونده و آن را نزد صرافی‌های بین المللی مانند «بایننس» (Binance.com) به ادا تبدیل کنید.

چون بایننس یک صرافی چینی است، درگذشته استفاده از آن برای کاربران ایرانی پیشنهاد میشد. با این حال در حال حاضر این صرافی قوانین سفت و سختی در برابر کاربران داخل ایران تنظیم کرده که ممکن است رعایت نکردن آن‌ها سرمایه شما را به خطر بیندازد. در صورت استفاده از بایننس و صرافی‌های مشابه، بهتر است بعد از تبدیل اتریوم و بیت کوین به ارز دیجیتال دلخواه خود، آن را از حساب صرافی خارج کرده و به کیف پول خود منتقل کنید چرا که خطر بلوکه شدن حساب‌تان وجود دارد. همچنین برای انجام این کار از آی پی ایران استفاده نکنید و با وی*پی*ان به سایت صرافی متصل شوید.

 

کیف پول کاردانو

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که قبل از انتخاب یک کیف پول، باید چه نکاتی را در نظر گرفت. در جواب به این سوال باید بگوییم که امنیت یک کیف مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. اگر کیف پول به‌اندازه‌ کافی امن نباشد، ممکن است شما ارزهای دیجیتال خود را از دست بدهید.

همچنین تولیدکنندگان کیف پول باید با آپدیت‌های جدید عملکرد آن را بهبود بخشند. کار کردن با کیف پول باید راحت باشد و اینکه حتما از ارز دیجیتال کاردانو پشتیبانی کند. سیستم پشتیبانی یک کیف پول نیز از نکات کلیدی است که هرگز نباید آن را دست کم بگیرید. در ادامه انواع کیف پول‌هایی را که از نظر ما برای نگهداری از ارزهای شما مقبول هستند، معرفی خواهیم کرد.

با وجود اینکه ارز دیجیتال کاردانو یکی از محبوب‌ترین ارزهای موجود در بازار است اما متأسفانه هنوز کیف پول‌های دیجیتال زیادی برای آن معرفی نشده است. کیف پول رسمی خود کاردانو «ددالوس» (Daedalus) نام دارد که در حال حاضر فقط می‌توانید از طریق رایانه‌ شخصی خود از آن استفاده کنید، با‌این‌حال این کیف پول کاملا غیرمتمرکز عمل می‌کند و امنیت بالایی دارد.

این کیف پول از سیستم عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک پشتیبانی می‌کند و به‌راحتی می‌توان از طریق وب سایت رسمی کاردانو آن را تهیه کرد. برای استفاده از این کیف پول باید در ابتدا چند گیگابایت از بلاک چین کاردانو را روی رایانه‌ خود دانلود و ذخیره کنید.

البته لازم نیست نگران باشید. اگر قصد استفاده از این کیف پول الکترونیکی را ندارید، چند کیف پول غیررسمی نیز از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. از جمله این کیف پول‌ها می‌توان به کیف پول «لجر» (Ledger)، «ترزور» (Trezor) و «اتمیک» (Atomic) اشاره کرد. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از کیف پول ارزهای دیجیتال باید حتما یک بک‌آپ از آن بگیرید.

معمولا کیف پول‌ها برای بک آپ گرفتن به شما یک کد ۱۲ رقمی؛ شامل کلمات انگلیسی می‌دهند که باید آن را در جایی امن نگه دارید تا دست افراد سودجو به کد شما نرسد. مهم است بدانید که اگر از کیف پول خود بک آپ نگیرید در صورت حذف شدن کیف پول، سرقت و خرابی آن، هیچ راه دیگری برای بازگرداندن دارایی‌های شما وجود ندارد.

 

کارمزد کاردانو چقدر است؟

میزان کارمزد در بلاک چین کاردانو متغیر است و طبق معادله‌ زیر انجام می‌پذیرد.

A+B*Size مساوی با کارمزد است. A و B همیشه میزان ثابتی دارند. A = مقدار ثابتی معادل ۰.۱۵۵۳۸۱ ادا دارد و B مقدار ثابتی معادل ۰.۰۰۰۰۴۳۹۴۶ ادا / بایت است. Size نیز همان حجم تراکنش به بایت محسوب می‌شود. این یعنی حداقل کارمزدی که شما باید برای انجام تراکنش خود بپردازید همان ۰.۱۵۵۳۸۱ ادا است و به ازای هر بایت که به حجم تراکنش اضافه شود، باید ۰.۰۰۰۰۴۳۹۴۶ ادای اضافه پرداخت گردد.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چرا کارمزد این ارز دیجیتال به این شکل محاسبه می‌گردد. در واقع مقدار ثابتی که در نظر گرفته شده برای این است که اگر کسی بخواهد به کیف پول ارز کاردانو حمله کند، این میزان از کیف پول کم خواهد شد و شما متوجه این موضوع خواهید شد. این امر جلوی میلیون‌ها حمله‌ سایبری را می‌گیرد.

پارامتر دیگری که در موجودی شما ضرب می‌شود مقدار واقعی است که شما باید آن را برای کارمزد انتقال خود بپردازید. هرچه که موجودی کیف پول شما بیشتر باشد، به فضای بیشتری برای نگهداری از ارزهای خود نیاز دارید. در اصل یکی دیگر از دلایل موفقیت این ارز همین است که کارمزد متناسب با موجودی‌تان در نظر گرفته شده و باعث می‌شود، معاملات به‌صورت عادلانه‌تری انجام بگیرند.

 

سخن پایانی

کاردانو پروژه‌ای بلند پروازانه با اهداف زیادی است که مشکلات متعددی را در صنعت کریپتوکارنسی برطرف خواهد کرد. با این حال همان‌طور که گفته شد هنوز به اکثر این هدف‌ها جامعه عمل پوشانده نشده‌ و باید در آینده دید که آیا کاردانو همان‌طور که ادعا دارد برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری قدم مثبتی برمی‌دارد!

این پروژه گام بزرگی برداشته و امکان بروز خطا وجود دارد با‌این‌حال سازنده‌ این ارز دیجیتال این اطمینان را به علاقمندان می‌دهد که تیم کاردانو می‌تواند از پس مدیریت این پروژه‌ بزرگ برآید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا