دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال استلار (XLM) چیست؟ مزایا و معایب Stellar

اگر می‌خواهید با ارز دیجیتال استلار آشنا شوید، می‌توانید مطمئن باشید که جای درستی آمده‌اید. رمز ارز استلار یکی از ارزهای دیجیتالی است که به دلیل محبوبیت روزافزونش باید آن را بشناسید و با نحوه‌ سازوکارش آشنا شوید.

تعداد ارزهای دیجیتال موجود در بازار هر روزه در حال زیاد شدن است، ولی شما نمی‌توانید روی تمام آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. در میان تمام این ارزها برخی با امنیت بالا و امکانات ویژه، خود را از بقیه متمایز کرده‌اند. ارز دیجیتال استلار یکی از همین دسته است که در این مقاله ما قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

این پلتفرم ادعا می‌کند که شما با استفاده از آن، ارز خود را در سریع‌ترین و مطمئن‌ترین حالت ممکن به هر نقطه‌ای از جهان می‌فرستید. اما واقعا این ادعا درست است؟ آیا ارز دیجیتال استلار ارزش خرید و سرمایه‌گذاری دارد؟

نگران نباشید. خیلی زود به جواب سوال‌های خود خواهید رسید.

نوشته های مشابه

ارز استلار

رمزارز استلار درواقع پروژه‌ای کریپتویی بر اساس بلاک چین بوده و به کاربران اجازه می‌دهد انتقال و ذخیره کردن دارایی را سریع، کم هزینه و امن انجام دهند. توکن این رمز ارز نیز XLM نام دارد.

استلار (Stellar) یک پروژه ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین است که امکان نقل و انتقال و ذخیره پول را به صورت سریع، امن و با هزینه کم برای کاربران فراهم می‌کند. توکن بومی استلار، لومن با نماد اختصاری XLM، است که برای نقل و انتقال در شبک استلار به کار می‌رود.

در سال ۲۰۱۴ بود که «جد مک‌کالب» (Jed McCaleb) یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال ریپل بعد از جدا شدن از تیم این رمز ارز، ارز دیجیتال «استلار» (Stellar) را راه‌اندازی کرد. ریپل کریپتوکارنسی دیگری است که شباهت‌های زیادی با استلار دارد، اما توجه داشته باشید که استلار به هیچ عنوان فورکی از ریپل نیست و کاملا مستقل عمل می‌کند.

پس از آن و در سال ۲۰۱۵، اولین کدنویسی استلار معرفی شد. در ابتدا به دلیل شباهت‌های انکارنشدنی ارز دیجیتال ریپل و رمز ارز استلار، تیم توسعه‌دهنده‌ ریپل، استلار را به‌شدت زیر سوال برد. اما در اواخر همان سال الگوریتم جدیدی برای استلار معرفی و کدهای آن دوباره بازنویسی شد.

در رابطه با خود این رمز ارز می‌توان گفت که استلار در واقع یک نوع شبکه‌ «همتا به همتا» (Peer to Peer) بوده که درست مانند بیت کوین به‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کند. غیرمتمرکز بودن یعنی هیچ شخص یا نهادی قادر به کنترل کردن این رمز ارز نیست. توکن این ارز دیجیتال تحت عنوان «لومن» (Lumen) با نماد اختصاری XLM شناخته می‌شود.

استلار از پروتکل دفتر کل توزیع‌شده استفاده می‌کند؛ یعنی تمام جزئیات تراکنش‌های استلار روی بلاک چین آن به‌عنوان یک دفتر کل عمومی ذخیره خواهد شد و هرکسی می‌تواند این دفتر کل و جزئیات تراکنش‌ها را به‌راحتی مشاهده کند.

توکن‌های لومن در خود شبکه‌ استلار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلا شما باید حداقل ۰.۵ لومن در حساب خود داشته باشید تا حساب‌تان به‌عنوان یک حساب غیرفعال شناسایی نشود. همچنین از توکن لومن برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های درونِ شبکه‌‌ استلار استفاده می‌شود که حداقل کارمزد آن ۰.۰۰۰۰۱ لومن است.

در استلار به جای اینکه اطلاعات در یک منبع متمرکز مثل بانک ذخیره شوند، بین نودهای به‌هم‌چسبیده یا همان سرورها توزیع می‌شوند. «نود»ها (Node) در واقع اشخاصی هستند که از طریق سرور خود به شبکه متصل شده‌اند و وظیفه‌ تایید تراکنش‌ها را به عهده دارند. تمام تصمیمات مرتبط با این شبکه از طریق پروتکل اجماع استلار انجام می‌گیرد.

برخلاف شبکه‌ بیت کوین، استلار از سیستم «اثبات کار» (Proof of Work) استفاده نمی‌کند و به جای آن از طریق پروتکل توافقی استلار STP تراکنش‌های خود را انجام می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید در بیت کوین ماینرها وظیفه‌ تایید تراکنش‌ها را به عهده دارند، اما در ارز دیجیتال استلار وظیفه‌ تایید تراکنش‌ها به عهده‌ گره‌های مورد اعتماد که به آن‌ها «گره‌های تایید» هم می‌گویند، انجام می‌پذیرد.

جالب است بدانید که برخلاف بیت کوین، استلار قابلیت استخراج ندارد و تعداد کل توکن‌های موجود آن ۱۰۰ میلیارد عدد است. نحوه‌ توزیع این توکن‌ها به‌صورت متمرکز، خودکار و با گذشت زمان به دست بنیاد توسعه‌دهنده‌ این رمز ارز انجام می‌گیرد.

 

ارز دیجیتال استلار چگونه کار می‌کند؟

همانطور که می‌دانید انتقال پول به روش‌های سنتی بسیار پرهزینه و زمان‌بر است. شبکه استلار به شما کمک می‌کند تا این فرآیند را در سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین حالت ممکن انجام دهید.

حالا که با مفهوم ارز دیجیتال استلار تا حدی آشنا شدید، بد نیست کمی هم در رابطه با نحوه‌ سازوکار این رمز ارز اطلاعات داشته باشید. ما در مثال ساده‌ای طرز استفاده از این ارز دیجیتال را به شما آموزش خواهیم داد.

فرض کنید شما در آمریکا زندگی می‌کنید و قصد دارید برای دوست‌تان که در آلمان ساکن است، پول بفرستید. چطور باید این کار را انجام دهید؟ در ابتدا باید نزد صرافی رفته، پول خود را تبدیل به یورو نموده و سپس یورو را به حساب دوست خود منتقل کنید. این شیوه‌ سنتی و مرسومی است که همه‌ ما برای انتقال پول به نقاط دیگر جهان با آن آشنا هستیم.

نکته‌ اصلی اینجاست که انتقال پول با استفاده از روش‌های سنتی به‌شدت زمان‌بر و پرهزینه بوده و ممکن است مشکلاتی در زمینه‌ تبدیل واحدهای پولی برای شما به وجود بیاید. در حال حاضر راه‌حل‌های ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری برای این کار وجود دارد. شما می‌توانید با کمک گرفتن از شبکه‌ استلار که بانک‌های داخلی و نهاد انتقال پولی همکاری می‌کند، این کار را با کارمزد کمتر و سرعت بیشتری انجام دهید. حالا شاید بپرسید که این پروسه چطور انجام می‌گیرد؟

شما ابتدا با استفاده از ارز رایج کشور خود (ریال) مقداری لومن که توکن ارز دیجیتال استلار است را خریداری می‌کنید و سپس با استفاده از لومن‌های خود، توکن یوروی صادرشده توسط یکی از بانک‌های محلی آلمان را از طریق کیف پول‌های استلار می‌خرید. در مرحله‌ بعد توکن‌های یورو را به حساب دوست خود انتقال داده و دوست شما هر زمان که مایل بود، می‌تواند توکن‌ها را به صورت یورو به حساب خود واریز کند. کل این فرایند فقط به اندازه‌ چند ثانیه از وقت شما را می‌گیرد و کارمزد بسیار کم یعنی در حدود ۰.۰۰۱ سنت دارد. مهم‌ترین نکته و ویژگی این سیستم این است که لومن را در شبکه‌ی استلار می‌توان به حداقل ۱۸۰ واحد پولی مختلف تبدیل کرد.

چیزی که باعث سرعت بالای انتقال ارز دیجیتال استلار شده است، مؤسسه‌های همکاری هستند که به عنوان «لنگر» (Anchor) فعالیت می‌کنند. این لنگرها نهادهای قابل اعتمادی هستند که خط‌های ارتباطی را برای استفاده‌ مردم از شبکه‌ استلار با استفاده از ارزهایی مانند دلار و یورو ایجاد می‌کنند. لازم به ذکر است که این لنگرها می‌توانند بانک، شرکت یا هر نهاد قابل اعتماد دیگری باشند.

 

چرا استلار بخریم؟

اگر به سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال استلار فکر می‌کنید و هنوز به درستی تصمیم خود مطمئن نیستید، در ادامه ما به شما نوسانات قیمت این ارز و سهم آن از بازار را توضیح می‌دهیم تا راحت‌تر بتوانید تصمیم بگیرید.

ارزش بازار این ارز در زمان نوشته شدن این مقاله، حدود ۱.۶۹ میلیارد دلار بوده و رتبه‌ ۱۸ بازار را از آن خود کرده است. همچنین این رمز ارز سهم ۰.۴۶ درصدی از کل بازار را در اختیار دارد. قیمت هر واحد از این ارز در حال حاضر حدود ۰.۰۸ دلار است که با احتساب دلار ۳۱ هزار تومانی باید برای خرید هر واحد از این ارز دیجیتال ۲۴۸۰ تومان بپردازید. حجم مبادلات روزانه‌ی این ارز ۱۷۳.۸۵ میلیون دلار است. قیمت استلار در چند روز اخیر افت ۱ درصدی داشت و بالاترین قیمت آن در تاریخ ۱۳ دی سال ۱۳۹۶ معادل با ۰.۸۹ بود که در حال حاضر حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

فراموش نکنید که ارز دیجیتال نیز مانند هر ارز دیجیتال دیگری، نوسانات شدید و غیرقابل پیش بینی دارد. پس باید در خرید آن دقت زیادی کرده و پولی که زندگی‌تان به آن وابسته است را در این راه نگذارید.

 

آیا ارز دیجیتال استلار سودآور است؟

قیمت استلار خصوصا در چند سال اخیر رشد قیمت بسیار خوبی داشته است. در ابتدا قیمت این ارز ۰.۰۰۲ دلار بود که اکنون در زمان نوشته شدن این مقاله به ۰.۱۲ رسیده است. پس اگر شما در همان زمان به ارزش ۱۰۰۰ دلار استلار می‌خریدید تا به امروز بیشتر از ۵۰ هزار دلار سرمایه داشتید. با توجه به کاربردهای شبکه، امکان افزایش قیمت استلار بسیار زیاد است.

اخیرا شایعه‌ای در رابطه با میزبانی «عرضه‌ اولیه سکه‌ها» (ICO) روی شبکه‌ استلار پخش شده است که اگر این شایعه درست باشد، امکان دارد قیمت استلار در آینده، چندین برابر رشد کند. همان‌طور که قبل‌تر ذکر شد، استلار یک شبکه‌ کاربردی است و با گسترش شبکه و پذیرش روزافزون آن، به این رشد چشمگیر همچنان ادامه خواهد داد. تراکنش‌های سریع و کارمزد کم از مزیت‌های این شبکه است که همین مزیت‌ها می‌تواند سوددهی آن را تضمین کند.

جالب است بدانید که برخی از صرافی‌ها و سایت‌های کیف پول‌های دیجیتال در ازای ثبت نام در سایت به شما ارز دیجیتال استلار را به‌طور رایگان می‌دهند. یک نمونه از این سایت‌ها وب سایت Coinmonster نام دارد.

 

بهترین کیف پول ارز دیجیتال استلار

شما برای نگهداری از این ارز مانند هر ارز دیگری نیاز به کیف پول مناسبی دارید. همان‌طور که بدیهی است، مهم‌ترین ویژگی یک کیف پول امنیت آن است پس در انتخاب کیف پول خود دقت کنید. ما در این قسمت بهترین کیف پول‌هایی را که از ارز دیجیتال استلار پشتیبانی می‌کنند، به شما معرفی خواهیم کرد.

  • کیف پول دسکتاپ استلار (Stellar wallet): این کیف پول نرم افزاری، کیف پول رسمی معرفی شده توسط وب سایت استلار است و متنِ باز دارد. در این کیف پول می‌توانید توکن‌های استلار خود را ذخیره، دریافت و ارسال کنید. لازم به ذکر است که کیف پول رسمی استلار روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس اجرا می‌شود.
  • کیف پول «استارگیزر» (Stargazer): این کیف پول از ارز دیجیتال استلار پشتیبانی کرده و روی سیستم عامل‌های اندروید، ویندوز و مک قابل استفاده است. رابط کاربری ساده و متن باز از ویژگی‌های خوب این نرم‌افزار به‌شمار می‌رود.
  • کیف پول موبایل «سنتروس» (Centaurus): این کیف پول توسط سیستم عامل‌های آی او اس و اندروید قابل اجرا بوده و امنیت آن از سوی شرکت استلار تأیید شده است.
  • کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S): لجر نانو اس امن‌ترین کیف پول برای نگهداری از توکن‌های استلار است. این کیف پول سخت‌افزاری چند لایه‌ امنیتی داشته و برای کسانی تنظیم شده که به دنبال امنیت بیشتری برای نگهداری از ارزهای دیجیتال خود هستند. همچنین کیف پول لجر نانو اس از ارزهای دیجیتال دیگری مانند بیت کوین، اتریوم، ریپل و بسیاری دیگر پشتیبانی می‌کند. متأسفانه قیمت این کیف پول حدود ۸۰ دلار است که پول نسبتا زیادی به‌شمار می‌رود. پس بیشتر مناسب کسانی است که مقدار ارز دیجیتال زیادی دارند و امنیت برایشان حرف اول را می‌زند.

 

چگونه می‌توان در ایران استلار خرید؟

اگر بعد از خواندن این مقاله قصد خرید این ارز دیجیتال را دارید، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چطور می‌توانم در ایران اقدام به خرید این ارز دیجیتال کنم. ما به ساده‌ترین شکل این پروسه را به شما آموزش خواهیم داد.

اولین و مطمئن‌ترین راه برای شما این است که برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود به صرافی‌های داخلی مانند صرافی معتبر «او‌ام‌پی‌فینکس» (OMPfinex) مراجعه کنید. متأسفانه خریدن برخی از ارزهای دیجیتال که محبوبیت ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم را ندارند، به‌طور مستقیم راحت نیست. اکثر صرافی‌ها یا چنین رمز ارزی را به سبد خود اضافه نکرده‌اند یا موجودی ندارند. پس چه می‌توان کرد؟

شما می‌توانید به سادگی به یک صرافی معتبر رجوع کرده و ارزهای دیجیتال محبوب‌تری مانند بیت کوین یا اتریوم را بخرید. سپس اتریوم یا بیت کوین خود را نزد صرافی‌های بین‌المللی مانند برده و آن را به توکن استلار تبدیل کنید. البته صرافی‌های خارجی مانند چند سال اخیر گزینه امنی نیستند، چرا که اجازه همکاری به کاربران ایرانی نمی‌دهند و همیشه احتمال بلوکه شدن حساب شما وجود دارد. پس هنگام استفاده از صرافی‌های خارجی از قبل خوب تحقیق فرمایید.

شما می‌توانید با شارژ کردن بیت کوین و اتریوم اقدام به خرید ارزهای دیجیتال مانند لومن کنید. همچنین این صرافی می‌تواند به عنوان یک کیف پول از ارز دیجیتال شما محافظت کند. اما توصیه‌ ما به شما این است که پس از خرید رمز ارز مورد نظر خود، آن را از کیف پول صرافی خارج و به کیف پول امن‌تری منتقل کنید چرا که اگر صرافی مورد نظر مورد حمله‌ هکرها قرار بگیرد، شما نیز دارایی خود را از دست خواهید داد.

 

سخن پایانی

با توجه به بررسی‌ها، این طور به نظر می‌رسد که کاربران این ارز دیجیتال نظرات و انتقادات منفی کمی نسبت به آن دارند. این رمز ارز تیم پشتیبانی بسیار قدرتمندی داشته و مزیت‌های آن نسبت به پروژه‌های مشابه بسیار بیشتر است. با این حال فراموش نکنید که قبل از سرمایه‌گذاری روی هر ارز دیجیتالی باید تحقیقات زیادی انجام دهید و با اشخاص حرفه‌ای مشورت کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا