🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین هاآموزش بلاک چین

ارز دیجیتال چین لینک چیست؟ بررسی رمز ارز ChainLink

پروژه‌ ارز دیجیتال چین لینک با هدف حل یکی از مشکلات کلیدی بلاک چین‌ یعنی ارتباط با دنیای واقعی و تامین داده از فضای خارج از بلاک چین ساخته شده ‌است. قراردادهای هوشمندِ درون بلاک چین‌ها، برای اینکه کارایی لازم را داشته باشند و نیاز کاربران را رفع کنند، باید بتوانند به دنیای بیرون از زنجیره دسترسی داشته باشند.

اوراکل‌ها سیستم‌هایی هستند که وظیفه‌ جمع‌آوری چنین اطلاعاتی را برعهده دارند. چین لینک با استفاده از مجموعه‌ای از این اوراکل‌ها مدعی است که می‌تواند تمام اطلاعات مورد نیاز قراردادهای هوشمند را از دنیای واقعی جمع‌آوری، بررسی و اعتباردهی کند و دیتای قابل اعتماد را به دنیای درون زنجیره‌ای (همان بلاک چین) بفرستد.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی جامع ارز دیجیتال چین لینک بپردازیم. برای درک بهتر این مطلب می‌بایست با مفاهیم بلاک چین، شبکه‌ی اتریوم و قراردادهای هوشمند آشنایی نسبی داشته باشید. در پایان می‌توانید نظر خود را در مورد این مقاله و پروژه‌ چین لینک با ما به اشتراک بگذارید.

ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

«چین لینک» (Chainlink) یک شبکه‌ اوراکل غیرمتمرکز در بستر اتریوم است که داده‌های دنیای واقعی را برای «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) بر روی بلاک چین‌ها فراهم می‌کند. همان‌طور که می‌دانیم قراردادهای هوشمند نوعی توافق‌ از پیش تعیین‌شده هستند که اطلاعات را بررسی می‌کنند و درصورت برقراری شرایط خاصی، اجرا می‌شوند. توکن شبکه چین لینک با نام LINK‌ از جمله توکن‌های ERC-20 است و برای پرداخت هزینه‌ خدمات شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروژه چین لینک، هدف بزرگی را دنبال می‌کند و توانسته برای یکی از چالش‌برانگیزترین مشکلات بلاک چین‌ها که ارتباط با دنیای «خارج زنجیره» (Off-chain) است، راه‌حل قابل قبولی ارائه دهد. همین موضوع باعث شده است تا توکن کاربردی LINK (در زمان نگارش این مقاله) بیشترین حجم بازار «امور مالی غیرمتمرکز» یا دیفای (DeFi) را به خود اختصاص دهد و با اختلاف از پروژه‌های پرطرفداری مثل «یونی سواپ» (Uniswap)، «آوه» (Aave) و «میکر» (Maker) در حوزه‌ دیفای بالاتر باشد.

قبل از اینکه درباره‌ طرز کار شبکه‌ چین لینک صحبت کنیم، باید با مفهوم اوراکل و ارتباط آن با قرارداد هوشمند آشنا شویم. پس ابتدا این مفهوم را توضیح می‌دهیم.

 

اوراکل چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، قرارداد هوشمند را می‌توان توافق‌نامه‌ای از پیش تعیین‌شده در نظر گرفت که در صورت تحقق شرایط مشخص، به طور خودکار اجرا می‌شود. برای مثال تصور کنید یک طرح جمع‌آوری سرمایه یا تأمین سرمایه‌ عمومی از طریق قراردادهای هوشمند پیاده‌سازی شده ‌است.

قرارداد هوشمند طوری تنظیم می‌شود که اگر مجموع پول‌های ارسالی تا تاریخ معینی به رقم مشخصی رسید، به طور خودکار عملیات را متوقف کند و سرمایه‌ جمع‌آوری‌شده را به حساب پروژه واریز نماید؛ در غیر این‌صورت تمام مبالغ به حساب فرستنده‌ها برگشت داده شود. چنین عملکرد جذابی فقط در بستر بلاک چین میسر است؛ زیرا تمام فرایند به‌صورت غیرقابل تغییر و قابل تأیید توسط همه،‌ انجام می‌شود و این تضمین وجود دارد که اگر شرایط موجود در قرارداد هوشمند تحقق پیدا کند، نتیجه‌ مورد نظر حتما رخ خواهد داد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که قرارداد هوشمند برای اجرای برخی از دستورات نیازمند اطلاعاتی هستند که در فضای بلاک چین موجود نیست. در حقیقت مشکل اینجاست که نمی‌توان به‌راحتی دیتای موجود در دنیای واقعی را به زبان قابل فهم در دنیای بلاک چین تبدیل کرد زیرا در نوشتن قراردادهای هوشمند از زبان برنامه‌نویسی متفاوتی استفاده می‌شود.

اینجاست که «اوراکل» (Oracle) وارد میدان می‌شود. اوراکل در واقع یک نرم‌افزار یا بهتر است بگوییم میان‌افزار است و به عنوان واسط می‌تواند داده‌های دنیای واقعی را دریافت، پردازش و ترجمه کند، به‌طوری که خروجی آن برای قراردادهای هوشمند درون بلاک چین قابل فهم و استفاده باشد.

اوراکل‌ها انواع متفاوتی دارند و به دسته‌بندی‌هایی مثل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و متمرکز و غیرمتمرکز و غیره تقسیم می‌شوند. اگر دیتای یک پروژه فقط از طریق یک اوراکل متمرکز تأمین شود،‌ ممکن است دو مشکل جدی رخ دهد. اول اینکه تأمین دیتا فقط از یک منبع متمرکز صورت می‌گیرد که این با هدف غیرمتمرکزگرایی در بلاک چین مغایرت دارد.

دوم اینکه چطور می‌توان به دیتای جمع‌آوری شده توسط اوراکل اطمینان کرد؟ چه تضمینی وجود دارد که دیتاها قبل از ارسال به قراردادهای هوشمند دستکاری نشده باشند؟ اینجا بود که پروژه‌ چین لینک توانست برای مجموعه‌ این مشکلات و نیازها، یک راه‌حل عملی ارائه کند. در ادامه در مورد طرز کار چین لینک و اتفاقاتی که در این شبکه می‌افتد صحبت می‌کنیم.

 

چین لینک چگونه عمل می‌کند؟

شبکه‌ غیرمتمرکز چین لینک از مجموعه‌ای از نودها تشکیل شده است که می‌توانند از طریق تعداد زیادی اوراکل، دیتاهای دنیای بیرون بلاک چین را برای دنیای درون بلاک چین و قراردادهای هوشمند، تهیه و ارسال کنند. شبکه‌ چین لینک این کار را با استفاده از فرایندی امن و قابل اعتماد به‌طوری انجام می‌دهد که مشکل وابستگی به یک منبع متمرکز در تأمین اطلاعات برطرف می‌شود.

زمانی که یک قرارداد هوشمند نیاز به اطلاعاتی خارج از بلاک چین خودش داشته باشد، درخواستی را تحت عنوان Request Contract ایجاد و برای پروتکل چین لینک ارسال می‌کند. به تصویر زیر دقت کنید.

عملکرد چین لینک

پروتکل چین لینک درخواست ارسال‌شده از طرف قرارداد هوشمند را به عنوان یک event ثبت می‌کند و با توجه به آن، یک قرارداد هوشمند با عنوان SLA (Chainlink Service Level Agreement) ایجاد و بر روی بلاک چین ثبت می‌کند. در ادامه‌ این فرآیند، قرارداد هوشمند SLA سه قرارداد دیگر تولید می‌کند که قراردادهای Reputation ،Order-Matching و Aggregating نام دارند. تصویر بالا این فرایند را به‌خوبی نشان می‌دهد.

  • قرارداد Reputatuion: این قرارداد سابقه و اعتبار اوراکل فراهم‌آورنده‌ی اطلاعات را بررسی می‌کند و نودهای سالم را از نودهای بی‌اعتبار و غیرقابل اعتماد مشخص می‌نماید.
  • قرارداد Order-Matching: این بخش، Request Contract ارسال‌شده از طرف قرارداد هوشمند را به نودهای چین لینک تحویل می‌دهد و اگر نود مربوطه پاسخی برای این درخواست داشته باشد، از آن تحویل می‌گیرد. نحوه‌ انتخاب بهترین نودها برای تأمین درخواست ارسالی توسط این قسمت تعیین می‌شود.
  • قرارداد Aggregating: در این بخش تمام داده‌های ارسالی از اوراکل‌های منتخب، بررسی و اعتبارسنجی می‌شود و بهترین و دقیق‌ترین نتیجه را مشخص می‌کند.

هنوز کار تمام نشده و فرایند ادامه دارد. تا اینجا مشخص شد که کدام اوراکل، دیتای معتبر و مناسب برای  درخواست ارسال‌شده از طرف قرارداد هوشمند را می‌تواند تهیه کند. نودهای چین لینک درخواست دریافتی را با استفاده از نرم‌افزار Chainlink Core به زبان قابل فهم برای دنیای بیرون از بلاک چین ترجمه کرده و برای یک «رابط برنامه‌نویسی کاربردی» یا API‌ ارسال می‌کند. API‌ اطلاعات خواسته‌شده را جمع‌آوری می‌کند و به Chainlink Core‌ تحویل می‌دهد. در این مرحله، اطلاعات به زبان برنامه‌نویسی قابل فهم در بلاک چین ترجمه شده و برای قرارداد Aggregating ارسال می‌شود.

قرارداد Aggregating‌ قادر است دیتاهای جمع‌آوری‌شده از منابع مختلف را اعتبارسنجی کرده و معتبرترین آن‌ها را انتخاب کند. برای مثال اگر برای دیتایی مثل آب و هوای یک منطقه، پنج نود مقدار A و دو نود مقدار B را به عنوان نتیجه اعلام کنند، این قرارداد می‌تواند تشخیص دهد که به احتمال زیاد، پاسخ آن دو نود غلط است و آن‌ها را از بین پاسخ‌ها حذف می‌کند.

در حقیقت اعتبار سنجی تک‌تک نودها هم به همین شیوه امکان‌پذیر است. این قرارداد می‌تواند فرایند اعتبارسنجی داده‌های نودها را برای چندین منبع مختلف تکرار کند و در نهایت برآیندی از پاسخ‌ها را به عنوان دیتای معتبر مشخص کند. البته این فرایند جزئیات پیچیده‌تری دارد و که در اینجا در ساده‌ترین حالت ممکن توضیح داده شد. تصویر زیر می‌تواند فرایند بالا را به خوبی نشان دهد.

عملکرد چین لینک

 

توکن LINK و کاربردهای آن

خدماتی که چین لینک ارائه می‌کند رایگان نیست و برای پرداخت هزینه خدماتی که نودهای اوپراتور چین لینک ارائه می‌دهند، از توکن بومی این شبکه به نام «لینک» با نماد LINK‌ استفاده می‌شود. هزینه‌ خدمات توسط نود اوپراتور چین لینک و با توجه به نوع دیتای درخواستی و میزان درخواست موجود برای چنین دیتایی تعیین می‌شود.

کاربرد دیگر توکن LINK به عنوان «استیک» (Stake) یا سرمایه‌گذاری است. نود اوپراتور چین لینک مقداری توکن LINK را به به عنوان وثیقه یا اعتبار در اختیار شبکه قرار می‌دهد تا به نوعی تضمین فعالیت صادقانه هر نود باشد.

قرارداد Reputation‌ چین لینک، میزان توکن‌های استیک شده توسط هر نود را در زمان اعتبارسنجی آن‌ها در کنار دیگر فاکتورها بررسی می‌کند. نودهایی که مقدار استیک بیشتری داشته باشند، شانس بیشتری در انتخاب شدن به عنوان نود معتبر خواهند داشت و در نتیجه پاداش بیشتری به‌صورت توکن لینک در ازای خدمات‌شان دریافت می‌کنند. شبکه‌ چین لینک نودهایی را که به هر دلیلی دیتای غیرواقعی یا دستکاری‌شده ارسال کنند، جریمه می‌کند و به خاطر خدمات ضعیف‌شان، مقداری از مبلغ استیک آن‌ها کم می‌شود.

 

کاربردهای چین لینک

اوراکل‌های چین لینک می‌توانند در هر زمینه‌ای، هر نوع داده‌ای را که قراردادهای هوشمند نیاز دارند، از عرصه‌ اوراق بهادار دیجیتال گرفته تا زنجیره‌ تأمین یا مدیریت دارایی‌ها، برای آن‌ها فراهم کنند. اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها تأمین داده‌های معتبر از منابع درون و بیرون زنجیره‌ای برای بازار رو به رشد «برنامه‌های غیرمتمرکز» (DApps) است.

منظور از این داده‌ها می‌تواند قیمت لحظه‌ای دارایی‌ها، داده‌های مالی، داده‌های اینترنت اشیا و… باشد. چین لینک همچنین امیدوار است بتواند ارتباط بین بلاک چین‌ها و سیستم‌های پرداخت مثل «سوییفت» (SWIFT) و «پی‌پال» (PayPal) را تسهیل ببخشد.

یکی از کاربردهای مهم چین لینک تهیه‌ داده‌های قیمتی برای پلتفرم‌های امور مالی است که بر اساس ارزهای فیات و ارزهای رمزنگاری‌شده کار می‌کنند. چین لینک به منظور تهیه‌ی این داده‌ها، با انواع صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز ارتباط برقرار می‌کند و دیتاها را اعتبارسنجی می‌کند. درحقیقت چین لینک می‌تواند هم به ارائه‌دهندگان داده‌ها و هم به مصرف‌کنندگان مثل پروژه‌های دیفای خدمت‌رسانی کند. مثلا پروژه Synthetix در تهیه داده‌های قیمتی پلتفرم معاملات مشتقات خود از چین لینک استفاده می‌کند. پروژه Aave هم که یک پلتفرم وام‌دهی و وام‌گیری است برای محاسبات ارزش مجموع وثیقه‌ها از چین لینک بهره می‌برد.

علاوه بر این موارد، کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی هم برای گسترش خدمات خود در دنیای کریپتو با چین لینک همکاری می‌کنند. برای مثال کمپانی SWIFT و چین لینک در حال ساخت بستری برای ارتباط سیستم بانکی جهانی و قراردادهای هوشمند هستند. گوگل نیز در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که برای ساخت برنامه‌های ابری و بلاک چینی خود از نودهای چین لینک استفاده خواهد کرد.

 

بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتال چین لینک

بعضی از ارزهای دیجیتال کیف پول اختصاصی خود را دارند و برخی را هم روی چندین کیف پول می‌توان ذخیره کرد. از آنجایی که LINK‌ یک توکن ERC-20 در بستر اتریوم است، پس برای نگهداری آن می‌توان از کلیه‌ کیف پول‌هایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند استفاده کرد.

همیشه امن‌ترین گزینه برای نگهداری توکن لینک و سایر ارزهای دیجیتال، استفاده از «کیف پول‌های سرد» یا کلد ولت (Cold Wallet) است که از نمونه‌های معروف آن‌ها می‌توان به «لجر نانو» (Ledger Nano)، «ترزور» (Trezor) و «کیپ کی» (KeepKey) اشاره کرد.

از دیگر کیف پول‌ها می‌توان از «اکسودوس» (Exodus) برای دسکتاپ و کیف پول‌های «اتمیک» (Atomic) و «کوینومی» (Coinomi) برای موبایل و دسکتاپ استفاده کرد. کیف پول «لومی» (Lumi) هم برای استفاده در موبایل و همچنین تحت وب انتخاب مناسبی برای مدیریت توکن لینک است.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که پروژه‌ جذاب و کاربردی چین لینک را معرفی کنیم. چین لینک برای حل مشکل عدم ارتباط بلاک چین‌ها با دنیای بیرون راه حلی عملی ارائه داده و می‌تواند با استفاده از نودهای خود، حجم زیادی از داده‌های دنیای واقعی را از طریق اوراکل‌های خود دریافت کند. تعیین اعتبار این حجم از داده‌ها کاری است که چین لینک برای پروژه‌ها انجام می‌دهد و تضمین می‌کند که دیتای معتبر و قابل اعتماد را به دست قراردادهای هوشمند درون بلاک چین‌ها می‌رساند. فرایندهای اصلی در تهیه داده‌های معتبر در چین لینک شامل سه قرارداد Reputation ،Order-Matching و Aggregating است.

توکن بومی این شبکه LINK‌ نام دارد و از آن برای پرداخت هزینه‌ خدمات شبکه و همچنین استیک کردن استفاده می‌شود. پروژه‌ چین لینک در زمان نگارش این مقاله رتبه‌ اول پروژه‌های دیفای را به خود اختصاص داده است. باید ببینیم که در آینده چه اتفاقاتی برای این پروژه کاربردی رخ می‌دهد. نظر خود را در رابطه با چین لینک ما با در میان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا