دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

آموزش استخراج ارز دیجیتال الکترونیوم (Electroneum)

ارز دیجیتال الکترونیوم توسط یک استارت‌آپ در کشور انگلیس توسط عرضه‌ اولیه سکه به جامعه‌ ارزهای دیجیتال معرفی شد. هدف این ارز دیجیتال جذب کاربران تلفن‌های هوشمند به خود بود که با توجه به روند پیشرفت آن و جذب کاربران توانست تعداد زیادی کاربر را به خود جذب کند. در ادامه به معرفی کامل این ارز و استخراج ارزدیجیتال الکترونیوم خواهیم پرداخت.

آشنایی با الکترونیوم

ارز دیجیتال الکترونیوم در سال ۲۰۱۷ به‌وسیله‌ عرضه‌ اولیه‌ سکه، به هدف استفاده در بازی‌های تلفن همراه یا شرط‌بندی‌های آنلاین ایجاد شد.

ارز دیجیتال «الکترونیوم» (Electroneum) در تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ توسط شرکتی انگلیسی از روش عرضه اولیه سکه یا ICO ارائه شد. نماد اختصاری الکتروینوم، ETN است و هدف از ایجاد این ارز دیجیتال استفاده‌ الکترونیوم در بازار بازی‌های تلفن همراه و شرط‌بندی آنلاین بود. الکترونیوم در واقع اولین ارزدیجیتالی است که از کشور انگلستان معرفی و بر اساس بلاک چین منحصربه فرد خود و با هدف تسخیر بازار موبایل جهانی ساخته شده است.

تفاوت عمده‌ای که ارز دیجیتال الکترونیوم با رقیبان خود دارد در این است که کاربران می‌توانند به‌راحتی از آن برای پرداخت‌های بین‌المللی و شرط بندی در بازی‌های آنلاین استفاده کنند. این مسئله با توجه به سختی خرج کردن دیگر ارزهای دیجیتال، یک مزیت محسوب می‌شود. تعداد کوین‌های نهایی الکترونیوم برابر با ۲۱ میلیارد است.

تا این قسمت از مقاله با ارز دیجیتال الکترونیم و هدف از ایجاد این ارز دیجیتال آشنا شده‌اید، در ادامه به شیوه‌ استخراج ارز دیجیتال اشاره خواهیم کرد.

 

استخراج ارز دیجیتال الکترونیوم

قبل از شروع به شرح چگونگی استخراج الکترونیوم گریزی به این موضوع که استخراج چیست بزنیم، در واقع به فرایند تإیید معامله‌ها میان کاربران مختلف ارز دیجیتال، استخراج گفته می‌شود. در این شیوه به جای استفاده از یک مرجع مرکزی مانند بانک تمام اعضای جامعه یا همان نودها برای جلوگیری از مشکل دوبار خرج کردن، ناظر بر روند معاملات خواهند بود.

نودها یا همان استخراج کنندگان برای انجام این کار به عنوان پاداش کوین‌های الکترونیوم را دریافت می‌کنند. فرایند استخراج به مشخصات فیزیکی سیستم بستگی زیادی دارد و در واقع می‌توان گفت که هرچقدر نرخ هش یا Hash rate یک سیستم بیشتر باشد، این فرایند سریع‌تر انجام می‌گیرد. اگر می‌خواهید در رابطه با نرخ هش بیشتر بدانید، مقاله، نرخ هش چیست را مطالعه کنید.

هم‌اکنون جایزه استخراج این ارز دیجیتال برابر با 6413.56 ETN است و در زمان نوشته شدن این مقاله هر ETN ،0.026 دلار قیمت دارد، که جایزه استخراج را برابر با چیزی در حدود ۱۶۶ دلار می‌کند.

در ادامه به شرح گام‌به‌گام استخراج الکترونیوم اشاره خواهیم کرد.

 

روش‌های استخراج الکترونیوم

به صورت کلی دو روش استخراج برای ارز دیجیتال الکترونیوم وجود دارد که به صورت فردی یا ملحق شدن به استخر استخراج است که در ادامه به شرح این دو روش خواهیم پرداخت.

 

روش استخراج الکترونیوم به صورت فردی

استخراج الکترونیوم به صورت فردی تنها برای اشخاصی که کارت گرافیک و پردازنده‌ GPU قوی بر روی سیستم‌های خود دارند مناسب است. این نوع از استخراج به دلیل نداشتن واسطه و تعلق نگرفتن هیچ هزینه‌ای به استخر استخراج و امنیت آن می‌تواند برای کاربران مفید باشد زیرا در گذشته‌ نه‌چندان دور چندین استخر استخراج الکترونیوم توسط هکرها هک شده بودند. با‌این‌حال یکی از مشکلاتی که این نوع از استخراج دارد کسب کردن سود کم و صرف زمان زیاد برای استخراج است.

برای درک بهتر این شیوه به این مثال توجه کنید؛ ممکن است شما تنهایی به خرید و فروش اتومبیل بپردازید اما به دلیل نداشتن مشتری زیاد احتمالا فروش شما چند روزی طول بکشد اما پس از فروش اولین اتومبیل تمام پول به حساب شما واریز شده و تمامی سود برای شما خواهد شد. اما کار کردن در یک نمایشگاه ماشین فروش بیشتر با سود کمتر را در پی خواهد داشت. تفاوت استخراج به‌صورت فردی و با استخر استخراج نیز همانند این مثال است.

 

استخراج الکترونیوم با استخر استخراج

بیشتر کاربران استخراج در استخر استخراج را بهترین و ساده‌ترین گزینه می‌دانند. زیرا با این روش سودی که از استخراج کسب می‌کنند به صورت مداوم به آدرس کیف پول آن‌ها اضافه شده و نیازی به سخت افزار خاصی نخواهند داشت. استخراج الکترونیوم در استخر استخراج به این صورت است که هر شخصی قدرت رایانه خود را با ماینرهای دیگر ترکیب کرده و به اندازه‌ای که در تأمین انرژی استخر سهیم است سود دریافت می‌کند. به عنوان مثال اگر ماینری ۱۰ درصد از توان استخر استخراج را تأمین کند به اندازه‌ ۱۰ درصد پاداش دریافت می‌کند.

 

استخراج الکترونیوم با استفاده از موبایل یا رایانه

حال که با دو روش استخراج به‌صورت فردی یا استخراج گروهی آشنا شدید، باید ببینیم که این ارز دیجیتال را با چه دستگاه‌هایی می‌توان استخراج کرد.

به‌طورکلی الکترونیوم را می‌توان هم با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای (GPU و CPU) و هم با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه استخراج کرد. کاربران می‌توانند با دانلود نرم‌افزارهای مختص تلفن همراه و دسکتاپ این کار را انجام دهند.

 

استخراج الکترونیوم با استفاده از CPU

در ادامه‌ مقاله به صورت جامع به نحوه‌ استخراج الکترونیوم توسط CPU خواهیم پرداخت اما پیش از آن به مهم‌ترین نکته، یعنی راه انداختن یک کیف پول آفلاین می‌پردازیم.

 

راه اندازی کیف پول های آفلاین

در ادامه روش‌ ساده‌ راه‌اندازی کیف پول‌های آفلاین برای شما شرح داده شده است:

در مرحله‌ اول با استفاده از مرورگر کروم به بخش دانلود از سایت الکترونیوم مراجعه کنید. دقت کنید که حتما باید از مرورگر کروم استفاده کنید. اگر این مرورگر را ندارید با استفاده از این لینک آن را دانلود و نصب کنید.

در ادامه باید روی گزینه‌ «مرورگر» (browser version) یا «دانلود زیپ» (download ZIP)‌ کلیک کنید. بهتر است برای امنیت بیشتر در مراحل بعدی از سیستمی استفاده کنید که به اینترنت متصل نیست یا به شکل ایده‌آل‌تر، سیستمی که هیچ‌گاه به اینترنت متصل نبوده است!

آموزش استخراج الکترونیوم

در صفحه بعد، متنی در رابطه با اهمیت کلیدهای خصوصی خواهید خواند، پس از پی بردن به اهمیت حفظ کلید‌هایتان بر روی گزینه «شروع کن» (Let’s Get Started) کلیک کنید.

آموزش استخراج الکترونیوم

ماوس خود را برروی الگوهای تصادفی تکان دهید. در قدم بعدی مطلب، اهمیت امنیت کیف پول را مطالعه کنید. پس از مطالعه‌ دقیق بر روی «ذخیره‌ کیف پول به صورت پی‌دی‌اف» (Save Wallet as PDF) کلیک کنید. پی‌دی‌اف را باز کرده و از کلید‌های خود یک پرینت بگیرید، دقت کنید که حتی بهتر است اتصال کامپیوتر و پرینتر شما برای امنیت بیشتر با سیم باشد.

 

نصب نرم ‌افزارهای استخر استخراج

حال که کیف پول مناسب را نصب کرده‌اید باید نرم‌افزار استخر استخراج را دانلود و نصب کنید. در این مرحله باید به قسمت دانلود سایت الکترونیوم رفته و  بر روی «نرم افزار استخراج ویندوز» (download windows miner) کلیک کنید.

آموزش استخراج الکترونیوم

بعد از اینکه نرم‌افزار را بارگیری کردید ممکن است متوجه این موضوع شوید که برنامه‌های کروم یا آنتی ویروس شما مانع از باز شدن این نرم‌‌افزار می‌گردد، در این شرایط باید برنامه‌ مخصوص خود را متوقف کرده و به تنظیمات کروم خود مراجعه کنید. به قسمت advanced options بروید و گزینه‌ protect you from dangerous sites را غیرفعال کرده و مجددا اقدام به بارگیری نرم‌افزار کنید. پس از انجام مراحل بالا هیچ مشکلی در بارگیری و بازکردن برنامه نداشته و می‌توانید با آن کار کنید.

آموزش استخراج الکترونیوم

پس از بازکردن نرم‌افزار استخر استخراج الکترونیوم منوی نصب را در آن مشاهده خواهید کرد که برای نصب آن برروی سیستم عامل ویندوز خود باید طبق دستورا‌لعمل‌هایی که برنامه می‌گوید عمل کنید.

برای مثال در قسمت of Threads باید تعداد هسته‌های CPU خود را اضافه کنید. اگر این موضوع را نمی‌دانید با پیدا کردن مدل CPU خود در قسمت Control panel ،System and Security ،System نام و مدل سی پی یو خود را در قسمت Processor پیدا کنید و با سرچ آن در اینترنت تعداد هسته‌های آن را ببینید.

آموزش استخراج الکترونیوم

پس از عملی کردن مراحل بالا باید لینک URL استخر استخراجی که قصد فعالیت در آن را دارید به برنامه اضافه کنید. برای انتخاب استخر استخراج بهتر است به تحقیقات اساسی بپردازید. لیستی از استخرهای استخراج الکترونیوم را می‌توانید در اینجا ببینید. ما استخر استخراجِ (EasyHash) را به شما توصیه می‌کنیم.

برای اضافه کردن URL باید از فرمت «stratum+tcp://[URL]:[port]» استفاده کنید. در اینجا شما باید URL و port را تغییر دهید. برای مثال اگر سی پی یو شما ضعیف است از:

stratum+tcp://etn.easyhash.io:3630

و اگر قوی است از :

stratum+tcp://etn.easyhash.io:3631

استفاده کنید. دقت کنید که عبارت‌های بالا برای استفاده از استخر EasyHash است.

پس از انجام مراحل بالا می‌توانید برروی Start mining کلیک کرده و شروع به استخراج نمایید.

دقت کنید که یک CPU هزیه بسیار پایین‌تری از یک GPU دارد ولی بااین‌حال نرخ هش یا‌ Hash rate آن نیز بسیار پایین‌تر از GPUهاست.

 

استخراج ارز الکترونیوم با گوشی

همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم استخراج الکترونیوم با موبایل نیز امکان‌پذیر است. این خدمات الکترونیوم بسیار جدید است که در حال حاضر تنها برای گوشی‌های اندروید در دسترس قرار دارد. برای نصب نرم‌افزار استخراج الکترونیوم با موبایل بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد برنامه‌ Google Play شوید.
  • برنامه‌ «الکترونیوم» (Electroneum) را سرچ کنید.
  • پس از پیدا کردن برنامه اقدام به دانلود آن کرده و برروی «نصب» (install) کلیک کنید.
  • به سایت رسمی الکترونیوم electroneum.com رفته و در آن ثبت نام کرده تا اکانت خود را از طریق ایمیل تأیید کنید.
  • سپس شماره تلفن خود را وارد نمایید تا برنامه‌ برای شما از طریق پیامک یک کد ارسال کند. این کار باعث می‌شود کاربران نتوانند چندین اکانت ثبت کنند.
  • پس از وارد کردن کد بهتر است برای امنیت بیشتر یک آدرس ایمیل دیگر نیز ارائه دهید تا در صورت بروز هر مشکلی بتوانید حساب کاربری خود را بازیابی کنید. در ادامه از شما پین کدی خواسته می‌شود که در زمان وارد شدن در اپلیکیشن یا انجام یک تراکنش باید آن را وارد کنید، پس بهتر است این پین کد را در جایی ثبت کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.
  • پس از انجام مراحل بالا باید به ایمیل خود رفته و آدرس ایمیل واردکرده را تأیید کنید.
  • حال می‌توانید به اپلیکیشن خود برگردید تا شروع به استخراج کنید.
  • در آخر تنها کافی است که بر روی گزینه‌ «شروع استخراج» (Start mining) کلیک کنید.

پس از انجام تمامی مراحل بالا شما قادر خواهید بود به استخراج ارزدیجیتال الکترونیم با گوشی تلفن همراه خود بپردازید و کسب درآمد کنید.

 

آیا استخراج الکترونیوم سودآور است؟

سودآوری ارزدیجیتال الکترونیوم به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • نرخ هش: هرچقدر سخت‌افزار مورد استفاده‌ شما قدرتمندتر باشد‌، سود استخراج شما نیز بیشتر خواهد بود.
  • مصرف برق: سخت‌افزارهایی که انرژی کمتری مصرف می‌کنند سود بیشتری را برای صاحبان خود در پی خواهند داشت‌.
  • هزینه هر کیلووات بر ساعت: اگر در کشوری که هزینه‌ برق در آن ارزان است زندگی می‌کنید‌، شانس بیشتری برای سودآوری خواهید داشت.

با استفاده از ماشین حساب‌های آنلاینی نظیر whattomine می‌توانید به حساب سود استخراج الکترونیوم بپردازید.

 

آیا استخراج ارز دیجیتال الکترونیوم با گوشی سودآور است؟

تلفن‌های همراه هوشمند به‌صورت‌‌کلی قدرت کمتری نسبت به پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی دارند‌، به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که با استفاده از تلفن همراه‌، سود خالص استخراج الکترونیوم بیشتر از سود استخراج با وب باشد. ولی از آنجایی که این پلتفرم کشورهای درحال توسعه را هدف خود قرار داده است، استخراج از طریق موبایل هم راهی برای کسب درآمد، هرچند کوچک است.

 

سخن پایانی

با مطالعه‌ مقاله‌ بالا با ارز دیجیتال الکترونیوم و شیوه‌ استخراج این ارزدیجیتال و مراحل آن‌ آشنا شده‌اید. استخراج می‌تواند هم از طریق گوشی موبایل انجام شود و هم از طریق سیستم‌های خانگی با استفاده از سی پی یو و جی پی یو. اگر تابه‌حال به استخراج این ارز دیجیتال پرداخته‌اید نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا