دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

معامله و درآمدزایی با الگوهای هارمونیک در سه قدم

سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه از روش‌ها و ابزارهای مختلفی در جهت کسب سود استفاده می‌نمایند. در این بین عده‌ای از تحلیل‌گران متکی بر تحلیل بنیادی هستند و عده‌ای دیگر از تحلیل تکنیکال در جهت کسب سود استفاده می‌کنند.

تحلیل تکنیکال از جمله روش‌های تحلیلی برای بررسی بازار و پیش‌بینی روندهای قیمتی است که در میان تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران از محبوبیت بسیاری برخوردار است. الگوهای هارمونیک از جمله الگوهای تحلیل تکنیکال بوده که از پیچیدگی بیشتری برخودار هستند و از تلفیق اشکال هندسی و اعداد فیبوناچی شکل گرفته‌اند. در نتیجه معامله‌گران برای کسب سود از الگوهای هارمونیک باید بتوانند این الگوها را به‌طور کامل کشف کرده و پس از شکل‌گیری کامل آن‌ها، اقدام به خرید و فروش سهم نمایند.

از این رو در این مطلب قصد داریم تا سه گام ابتدایی برای کشف الگوهای هارمونیک از روی نمودار قیمت را بررسی کنیم، تا بتوانید سودهای قابل توجهی را از بازارهای سرمایه کسب نمایید.

الگوی هارمونیک چیست؟

الگوهای هارمونیک، الگوهای پیچیده‌ای هستند که بر روی نمودارهای قیمت قابل مشاهده خواهند بود. در واقع این الگوها از حرکات هندسی قیمت و سطوح فیبوناچی بوجود می‌آیند.

الگوهای هارمونیک از جمله الگوهای تحلیل تکنیکال هستند که از ترکیب الگوهای هندسی با اعداد فیبوناچی شکل می‌گیرند و در شکل‌ها و طرح‌های مختلفی بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شوند. این الگوها به فعالان بازار سرمایه کمک می‌کنند تا پیش‌بینی دقیقی از روند حرکت بازار داشته باشند و روند قیمتی را به‌طور دقیق تشخیص دهند.

در حقیقت معامله‌گران می‌توانند با تشخیص و تحلیل الگوهای هارمونیک تشکیل شده بر روی نمودار قیمت، تغییرات احتمالی قیمت یا معکوس شدن روند را تشخیص داده و معاملات خود را بر مبنای این تحلیل‌ها انجام دهند.

یکی از اشتباهات پرتکرار سرمایه‌گذاران این است که معاملات خود را قبل از شکل‌گیری کامل الگو انجام می‌دهند، زیرا تصور می‌کنند اگر قسمتی از الگو شکل بگیرد پس حتما تکمیل خواهد شد. اما از این الگو نیز مانند سایر الگوهای تحلیل تکنیکال باید زمانی در معاملات خود استفاده نمایید که به‌طور کامل بر روی نمودار ظاهر شده باشد.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که معامله‌گران باید زمان زیادی را برای یادگیری الگوهای هارمونیک صرف کنند. اما در صورتی که این الگوها را به طرز درست یاد بگیرند، قابلیت استفاده راحت‌تری نسبت به سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال دارد. همچنین در صورتی که این الگوها را بدرستی بر روی نمودار تشخیص دهید به سیگنال‌هایی با اعتبار بالا دست خواهید یافت.

 

سه گام برای کشف الگوهای هارمونیک

معامله‌گران می‌توانند با درک ساختار الگوهای هارمونیک و با استفاده از نسبت‌های فیبوناچی، این الگوها را بر روی نمودار کشف کنند و با استفاده از آن اقدام به خرید و فروش سهم نمایند.

ممکن است برای بسیاری از تحلیل‌گران این مورد پیش آمده باشد که در جریان معاملات خود با این الگوها مواجه شده باشند، اما ندانند که برای معامله با استفاده از الگوهای هارمونیک چه باید بکنند. در ادامه سه گام اساسی برای تشخیص الگوهای هارمونیک آورده شده است تا تحلیل‌گران بتوانند این الگوها را به‌طور کامل کشف کرده و معاملات خود را بر اساس آن‌ها انجام دهند.

درآمدزایی با الگوهای هارمونیک

 

گام اول: محل یک الگوی هارمونیک بالقوه را مشخص نمایید

تحلیل‌گران باید در ابتدا زمانیکه یک الگوی هارمونیک بالقوه مشاهده می‌کنند، نمودار خود را با دقت بالا علامت‌گذاری نمایند. زیرا در واقع معامله‌گران به دنبال شناسایی زمان‌هایی از بازار هستند که احتمال وقوع الگوهای هارمونیک بالا است.

در حقیقت تا زمانی که بازار شروع به حرکت نکند، هیچ تضمینی مبنی بر تایید وقوع الگوی هارمونیک نیست. بنابراین باید در ابتدا همه چیز را با علامت‌گذاری آغاز کنید و سپس مجدد بررسی نمایید.

الگوی هارمونیک

برای مثال الگوی بالا مشابه به یک الگوی هارمونیک بالقوه به نظر می‌رسد. اما در این لحظه به‌طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که این چه نوع الگویی است. زیرا شبیه به یک الگوی تری درایو به نظر می‌رسد، اما ممکن است یک الگوی خفاش یا خرچنک نیز باشد. در نتیجه باید منتظر حرکت بازار باشیم و نقاط برگشت قیمت را بر روی نمودار علامت‌گذاری نماییم.

 

گام دوم: الگوی هارمونیک را اندازه گیری نمایید

در این گام معامله‌گران باید از ابزار فیبوناچی برای اندازه‌گیری الگوی هارمونیک استفاده نمایند. در نتیجه متوجه خواهید شد که الگوی مشاهده شده به اندازه کافی قوی است که پتانسیل اجرا داشته باشد یا خیر.

الگوی هارمونیک

برای مثال در بالا شما یک الگوی هارمونیک ABCD مشاهده می‌کنید که با استفاده از ابزار فیبوناچی به مشاهدات زیر دست خواهید یافت:

  • خط BC برابر با ۰.۶۱۸ از اصلاح حرکت AB‌ است.
  • خط CD برابر با ۱.۲۷۲ از گسترش حرکت BC‌ است.
  • طول خط AB تقریبا برابر با طول خط CD‌ است.

الگوی هارمونیک

بنابراین طبق اندازه‌گیری‌های بالا متوجه خواهیم شد که این الگو تمام شرایط یک الگوی ABCD صعودی را دارد و نشان دهنده یک فشار خرید قوی است.

 

گام سوم: معاملات خرید یا فروش خود را پس از تکمیل الگوی هارمونیک انجام دهید

در نهایت هنگامی که الگو کامل شد و متوجه شدید یک الگوی هارمونیک واقعی است، معامله‌گران می‌توانند با گذاشتن یک دستور خرید یا فروش به این موقعیت پاسخ مناسبی بدهند و به سودهای قابل توجهی دست یابند. در این مثال معامله‌گران باید در نقطه D که ۱.۲۷۲ گسترش فیبوناچی از حرکت CB است، دستور خرید خود را قرار دهند. همچنین در این حالت سطح حد ضرر چند پیپ پایین‌تر از نقطه ورود در نظر گرفته می‌شود.

الگوی هارمونیک

به طور کلی می‌توان گفت کشف الگوهای هارمونیک بر روی نمودار قیمت بسیار آسان نیست، زیرا الگوهای هارمونیک، الگوهایی کامل هستند و باید چشمانی تیزبین برای تشخیص آن‌ها داشته باشید. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که از ورود زودهنگام به معامله جلوگیری کنید و منتظر کامل شدن الگو باشید.

 

سخن پایانی

الگوهای هارمونیک از جمله ابزارهای قابل اعتماد و دقیق برای تحلیل بازار هستند که قابلیت استفاده در هر بازار مالی را دارند. این الگوها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا با پیش‌بینی حرکات بازار، روند قیمتی را تشخیص دهند. در نتیجه برای کسب سود از بازارهای مالی باید بتوانید الگوهای هارمونیک را به‌طور کامل کشف کرده و اقدام به خرید و فروش نمایند.

معامله‌گران برای معامله سهام با استفاده از الگوهای هارمونیک باید در ابتدا آن‌ها را بر روی نمودار شناسایی نمایند. از آنجایی که تشخیص الگوهای هارمونیک بر روی نمودار کمی دشوار است، بنابراین معامله‌گر باید در ابتدا ساختار الگو را درک کرده و سپس با استفاده از ابزار فیبوناچی آن را بر روی نمودار تشخیص دهد. در نهایت با قرار دادن سفارش خرید یا فروش در نقطه مناسب به سودهای قابل توجهی دست خواهند یافت.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا