دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدآموزش صرافی

سفارش OCO در صرافی‌های رمزارز چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال به نوسانات شدید و فرصت‌های بی‌شمار کسب درآمدش شهرت دارد. با اینکه این نوسانات فرصت‌های بسیار خوبی برای پول درآوردن ایجاد می‌کند، ولی به همان نسبت نیز ریسک معامله‌ بالایی دارد.

برای همین بسیاری از معامله‌گران بازار رمزارزها تلاش می‌کنند تا با استفاده از استراتژی‌های مختلف ریسک خود را به حداقل رسانده و همزمان احتمال کسب سود خود را نیز افزایش دهند.

یکی از این استراتژی‌ها استفاده از سفارش OCO در صرافی‌های رمزارز است که اخیرا به صرافی‌های ایرانی نیز افزوده شده است. از همین رو در این مقاله قصد داریم با جزئیات بیشتری در مورد سفارش OCO صحبت کنیم. علاوه بر این، با ذکر مثال‌های کاربردی به شما یاد می‌دهیم که کجا و چگونه از سفارش OCO استفاده کنید.

سفارش OCO چیست؟

سفارش OCO نوعی روش ثبت سفارش در صرافی‌های ارز دیجیتال است که به کمک آن می‌توان برای معامله خود به‌صورت همزمان دو نوع سفارش (مثل حد ضرر و سفارش با قیمت معین) ثبت کرد.

این دو سفارش به گونه‌ای ثبت می‌شوند که به محض اجرای یکی از آن‌ها، سفارش دوم خودبه‌خود لغو می‌شود. این کار به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا ریسک معامله خود را با دقت بیشتری مدیریت کرده و نقاط ورود و خروج مشخصی را برای معامله خود تنظیم کنند.

سفارش OCO، مخفف عبارت One-Cancels-the-Other به معنای «اجرای یک سفارش، سفارش دیگر را لغو می‌کند» است و برای همین دو سفارش ثبت شده، به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند به‌صورت همزمان اجرا شوند.

پشتیبانی صرافی رمزارز از این نوع سفارش بدین معنی است که شما به‌عنوان یک معامله‌گر حرفه‌ای، می‌توانید معاملات خود را خودکارسازی کنید و نیازی هم به نظارت همیشگی روی بازار نداشته باشید.

برای درک بهتر سفارش OCO بیایید یک مثال بزنیم. فرض کنید، شما مقداری ارز دیجیتال را در قیمت ۵۰ دلار خریداری کرده‌اید و براساس تحلیل و استراتژی معاملاتی خود می‌خواهید اگر قیمت به زیر ۴۵ دلار رسید، رمزارزهای خود را بفروشید و از ضرر بیشتر جلوگیری کنید.

همزمان قصد دارید تا اگر قیمت آن رمزارز به ۵۵ دلار رسید، رمزارزهای خود را بفروشید و سود خود را بردارید. در چنین شرایطی، می‌توانید به کمک سفارش OCO یک سفارش با قیمت معین یا «لیمیت» (Limit) روی ۵۵ دلار ثبت کرده و یک سفارش حد ضرر نیز روی قیمت ۴۵ دلار تنظیم کنید.

بدین ترتیب، زمانی که یکی از این سفارش‌ها اجرا شود، سفارش دیگر به‌صورت خودکار لغو خواهد شد. برای مثال، اگر قیمت به ۵۵ دلار برسد، سفارش لیمیت اجرا شده و بلافاصله سفارش حد ضرری که روی ۴۵ دلار تنظیم شده بود، لغو می‌شود.

همان‌طور که می‌بینید، به کمک استفاده از سفارش OCO می‌توان هم جلوی ضرر اضافی را گرفت و هم بدون نیاز به نظارت ۲۴ ساعته روی بازار، سودهای به دست آمده را نقد کرد.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که سفارش OCO تنها مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست و در سایر بازارهای مالی مثل بازار سهام و بازار فارکس نیز استفاده می‌شود. با این حال به خاطر، نوسانات بالای بازار رمزارزها، استفاده از سفارش OCO در این بازار محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

 

از سفارش OCO در چه زمان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

حالا که با مفهوم سفارش OCO آشنا شدیم، بهتر است در مورد بهترین موقعیت‌هایی که می‌توان از مزایای آن هم بهره برد، صحبت کنیم. همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، از سفارش OCO می‌توان برای مدیریت ریسک استفاده کرد.

علاوه بر این، از این نوع سفارش برای تعیین بهترین نقاط ورود و خروج نیز استفاده می‌شود. در حالت کلی بسته به اهداف و استراتژی یک معامله‌گر، می‌توان از سفارش OCO در یکی از سه سناریویی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، استفاده کرد.

موارد استفاده سفارش OCO

 

مدیریت ریسک در معاملات باز

مهم‌ترین کاربرد سفارش OCO زمانی است که یک معامله باز دارید. در چنین سناریویی می‌توان از سفارش OCO برای محدود کردن ریسک معامله و همچنین از دست ندادن سودهای به دست آمده استفاده کرد.

برای مثال معامله‌گری که رمزارز «بیت کوین» (Bitcoin) را در قیمت ۱۹ هزار دلار خریده است و امیدوار است قیمت آن در عرض هفته‌های آتی به ۲۳ هزار دلار برسد، می‌تواند از سفارش OCO استفاده کند. برای این کار او می‌تواند حد ضرر خود را روی ۱۷ هزار قرار دهد تا اگر بازار برخلاف پیش‌بینی‌اش حرکت کرد، دچار ضرر زیادی نشود.

در کنار این سفارش نیز یک سفارش لیمیت برای فروش بیت کوین در ۲۳ هزار دلار ثبت می‌شود، تا اگر زمانی که این معامله‌گر پشت نمودار نبود و قیمت بیت کوین به این عدد رسید، سفارش فروش فعال شده و سود به دست آمده نقد شود. این کار را می‌توان به لطف سفارش OCO که در صرافی‌های ارز دیجیتال امکان ثبت آن وجود دارد، انجام داد.

 

هدف قرار دادن شکست قیمت

یکی دیگر از بهترین سناریوهایی که می‌توان در آن‌ها از سفارش OCO استفاده کرد، زمانی است که قیمت در یک محدوده مشخص در حال نوسان بوده و به زودی احتمال شکست الگو و خروج از آن وجود دارد. در چنین سناریویی معمولا قیمت یک دارایی سطح مقاومتی را شکسته و رو به بالا حرکت می‌کند یا سطح حمایتی را شکسته و رو به پایین حرکت می‌کند.

برای ثبت سفارش OCO در چنین شرایطی می‌توان یک سفارش فروش زیر حمایت و یک سفارش خرید بالای مقاومت ثبت کرد. برای مثال فرض کنید، قیمت بیت کوین بین ۱۸ هزار دلار و ۲۰ هزار دلار در حال نوسان است.

یک معامله‌گر حرفه‌ای می‌تواند به کمک سفارش OCO‌ یک سفارش خرید در بالای ۲۰ هزار دلار ثبت کند تا اگر بیت کوین مقاومت ۲۰ هزار دلاری خود را شکست، به دلیل اینکه احتمال افزایش بیشتر آن وجود دارد، خرید او در همان ابتدای شروع روند افزایشی انجام شود.

بخش دوم این سفارش OCO نیز ثبت سفارش فروش یا شورت در زیر سطح حمایت ۱۸ هزار دلاری است تا اگر قیمت دارایی مورد نظر این سطح را شکست، به دلیل اینکه احتمال ریزش بیشتر آن وجود دارد، سفارش فروش یا «شورت» (Short) ما در همان ابتدای روند نزولی باز شود.

بدین ترتیب، بازار به هر طرف که حرکت کند یکی از دو سفارش ما به لطف استفاده از OCO اجرا شده و سفارش دیگر خود به خود لغو خواهد شد.

 

تصمیم‌گیری برای خرید یکی از دو رمزارز مورد نظر

حتما برای شما هم پیش آمده که بین خرید دو رمزارز مثل بیت کوین و «اتریوم» (Ethereum) مانده‌اید و سرمایه کافی هم برای خرید هر دو ندارید. در این شرایط نیز می‌توانید از سفارش OCO استفاده کنید. بدین ترتیب که یک سفارش خرید برای بیت کوین در قیمت ۲۰ هزار دلار و یک سفارش خرید دیگر برای اتریوم در قیمت هزار دلار ثبت می‌کنید.

در این شرایط قیمت هر کدام از این رمزارزها که زودتر از رمزارز دیگر به قیمت تعیین شده شما برسد، سفارش مربوط به آن اجرا خواهد شد و سفارش دیگر به‌صورت خودکار لغو می‌شود.

 

سخن پایانی

سفارش OCO نوعی روش ثبت سفارش در بازارهای مالی است که به‌دلیل نوسان بالای بازار ارزهای دیجیتال، در این بازار محبوبیت بیشتری دارد. اگر بخواهیم سفارش OCO‌ را به زبان ساده توضیح دهیم، باید بگوییم که به کمک این نوع سفارش می‌توان دو سفارش مجزا را به یکدیگر متصل کرد تا زمانی که یکی از آن‌ها اجرا شد، سفارش دیگر به‌صورت خودکار لغو شود.

بسیاری از صرافی‌ها و بروکرها رابط کاربری ساده‌ای را برای ثبت سفارش OCO فراهم کرده‌اند که می‌توانید به راحتی از مزایای آن استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید با ترکیب سفارش OCO و الگوهای نموداری مثل الگوی مثلث سفارش‌های دلخواه خود را ثبت کنید و بدون اینکه نیاز به مدیریت لحظه‌ای معامله باشد، سودهای قابل‌توجهی را به دست بیاورید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا