دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

درآمد منفعل چیست؟ بهترین روش کسب درآمد منفعل از کریپتو

در حال حاضر که بازار ارزهای دیجیتال با یکی از سخت‌ترین بازارهای خرسی تاریخ دست‌وپنجه نرم می‌کند، کسب درآمد منفعل به یکی از روش‌های مورد علاقه‌ی تریدرها و سرمایه‌گذاران تبدیل شده است.

فرصت‌های کسب درآمد منفعل در بازار رمزارزها می‌تواند ضررهایی که در جریان ریزش‌ها و اصلاح‌های قیمتی به شما تحمیل شده را تا حدودی جبران کند. علاوه بر این، استفاده از این روش می‌تواند جایگزین مناسبی برای استراتژی خریدونگه‌داری یا به اصطلاح «هودل» (HODL) باشد.

در حالی که نگه‌داری بلندمدت رمزارزهای پرپتانسیل در روزهای اول بازار ارزهای دیجیتال نتایج مطلوبی را در پی داشت، این روزها دیگر با شرایط فعلی بازار نمی‌توان انتظار موفقیت آن را داشت. در عوض می‌توان از روش‌های کسب درآمد منفعل استفاده کرد که در ادامه بهترین آ‌ن‌ها را برایتان معرفی می‌کنیم. البته قبل از آن باید با مفهوم درآمد منفعل آشنا شویم. پس تا انتها همراه ما باشید.

درآمد منفعل چیست؟

درآمد منفعل به نوعی روش کسب درآمد گفته می‌شود که نیازی به زحمت نداشته و به صورت خودکار درآمد در پی دارد.

درآمد منفعل یا «پسیو» (Passive Income) به شکلی از درآمد گفته می‌شود که فرد سرمایه‌گذار با کمترین زحمت و به شکل خودکار به آن می‌رسد. شاید راحت‌ترین روش برای درک مفهوم درآمد منفعل که همه‌ ما ایرانی‌ها هم با آن آشنا هستیم، سپرده‌گذاری در بانک باشد.

در این روش شما سرمایه‌ خود را در بانک ذخیره می‌کنید و هر ماه بدون اینکه کار خاصی انجام دهید، سود آن را دریافت می‌کنید. یا شکل دیگر درآمد منفعل می‌تواند نوشتن کتاب باشد که یک بار آن را نوشته و در بازار عرضه می‌کنید و تا آخر عمر از محل فروش آن درآمد منفعل دارید.

در بازار ارزهای دیجیتال نیز روش‌های خاص و متنوعی برای کسب درآمد منفعل وجود دارد که در ادامه بهترین روش‌ها را لیست کرده‌ایم.

درآمد منفعل

 

سپرده‌گذاری رمزارزها (PoS Staking)

در بازار ارزهای دیجیتال، سپرده‌گذاری به اصطلاحی گفته می‌شود که در جریان آن رمزارزهای خود را در یکی از بلاک چین‌های مبتنی بر «اثبات سهام» (Proof of Stake) قفل می‌کنید تا تراکنش‌های انجام شده در آن شبکه تایید شوند. در عوض نیز برای کمک به حیات آن بلاک چین مقداری از رمزارز محلی آن به عنوان پاداش به شما پرداخت می‌شود.

سپرده‌گذاری یکی از آسان‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های کسب درآمد منفعل در بازار ارزهای دیجیتال است. در این روش نه‌تنها درآمد منفعل دارید، بلکه به ادامه‌ حیات آن بلاک چین نیز کمک می‌کنید. سرمایه‌ی اولیه خودتان نیز محفوظ است و در زمان‌های مشخص شده می‌توانید آن را نیز پس بگیرید.

 

ییلد فارمینگ یا کشت سود (Yield Farming)

ییلد فارمینگ که در منابع فارسی از آن با عنوان کشت سود نیز یاد می‌شود، یکی از مفاهیم اساسی در صرافی‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز است. در حقیقت منظور از ییلد فارمینگ قفل کردن رمزارزها در استخرهای مخصوص پلتفرم‌های «دیفای» (DeFi) است که با هدف کسب بهره انجام می‌شود.

ییلد فارمینگ نیز یکی از روش‌های محبوب کسب درآمد منفعل است اما باید به این نکته توجه داشته باشید که امروزه تنوع استخرها و پلتفرم‌های دیفای به شدت بالا رفته و برای همین باید با دقت و تحقیق بیشتر از این پلتفرم‌ها استفاده کنید.

یکی از استخرهای مرسوم مورد استفاده برای ییلد فارمینگ استخرهای نقدینگی در پروتکل‌های وام‌دهی هستند. در این پلتفرم‌ها می‌توانید رمزارزهای خود را قفل کرده و به عنوان کسی که دارایی خود را به دیگران قرض می‌دهد، سود دریافت کنید.

 

استخراج نقدینگی (Liquidity Mining)

استخراج نقدینگی یکی دیگر از اصطلاح‌های پرکاربرد در بحث درآمد منفعل است. مفهوم استخراج نقدینگی بسیار شبیه مفهوم ییلد فارمینگ است که در بخش قبلی در مورد آن صحبت کردیم.

اما استخراج نقدینگی یک تفاوت عمده با ییلد فارمینگ دارد و آن این است که در استخراج نقدینگی بیشتر با قفل کردن ارزهای دیجیتال خود در استخرهای مبادله رمزارز صرافی‌های غیرمتمرکز و کسب بهره از آن سروکار داریم.

علاوه بر این، به جای اینکه با قفل کردن رمزارزهای خود مقداری از همان رمزارز را به عنوان پاداش دریافت کنید، در استخراج نقدینگی معمولا پاداش‌های دریافتی در قالب رمزارز بومی آن صرافی پرداخت می‌شود.

دلیل اینکه به این روش استخراج نقدینگی گفته می‌شود، این است که با قفل کردن رمزارزها در استخرها، در واقع نقدینگی مورد نیاز برای مبادله‌ رمزارزها توسط دیگر کاربران تامین می‌شود.

هر استخر با یک جفت ارز مثل جفت ارز اتریوم و تتر (ETH/USDT) شناخته می‌شود که کاربران می‌توانند با استفاده از آن ارز دیجیتال اتریوم و تترهای خود را به یکدیگر تبدیل کنند. همچنین در این روش معمولاً باید هر دو نوع رمزارز مورد استفاده در استخر را به شکل نصف نصف در اختیار داشته باشید تا بتوانید به استخراج نقدینگی بپردازید. سود پرداخت شده به کاربران نیز از کارمزدهای پرداختی برای مبادله رمزارز تامین می‌شود.

 

قرض دادن رمزارزها (Crypto Lending)

قرض یا وام دادن رمزارزها شکل دیگر کسب درآمد منفعل از ارزهای دیجیتال است که با قرض دادن رمزارزهای شما به پروتکل‌ها، پلتفرم‌های معاملاتی، صرافی‌ها و دیگر کاربران انجام می‌شود.

مرسوم‌ترین روش‌های کسب درآمد منفعل از راه قرض دادن رمزارزها شامل استفاده از پلتفرم‌های متمرکز، غیرمتمرکز و نفربه‌نفر می‌شود. در مورد قرض دادن در پلتفرم‌های غیرمتمرکز در بخش مربوط به ییلد فارمینگ صحبت کردیم. در طرف دیگر نیز پلتفرم‌های متمرکز وجود دارند که با قرض دادن رمزارزهای خود به آن‌ها می‌توانید سود دریافت کنید.

البته فراموش نکنید که فلسفه ظهور رمز ارز بیت کوین و ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن است و استفاده از چنین پلتفرم‌های متمرکزی می‌تواند عواقب ناخوش‌آیندی در پی داشته باشد. برای مثال اگر شرکت مربوطه ورشکسته شود هیچ تضمینی وجود ندارد که رمزارزهای شما به خودتان برگردانده شود.

برخی پلتفرم‌ها نیز از روش قرض دادن به شکل نفربه‌نفر استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر هر کاربر می‌تواند رمزارزهای خود با شرایطی که خودش در نظر دارد، به صورت مستقیم به کاربران دیگر قرض دهد.

 

باز کردن حساب‌های پس‌انداز رمزارزی (Crypto Savings Account)

برخی از صرافی‌های متمرکز و پلتفرم‌های دیگری که به صورت تخصصی در زمینه خدمات مالی کریپتویی فعالیت می‌کنند، به کاربران اجازه می‌دهند تا حساب‌های پس‌انداز ایجاد کرده و سود آن را دریافت کنند. این حساب‌ها بسیار شبیه حساب‌های پس‌انداز در سیستم بانکداری سنتی است. در این روش اتفاقی که می‌افتد این است که پلتفرم مربوطه از رمزارزهای پس‌انداز شده‌ شما برای سپرده‌گذاری، سرمایه‌گذاری و وام‌دهی استفاده می‌کند و در این بین مقداری از سود حاصل نیز به عنوان بهره به شما تعلق می‌گیرد.

بازم هم لازم است تکرار کنیم که کسب درآمد منفعل از طریق استفاده از پلتفرم‌های متمرکز خطرات خاص خود را دارد و اگر مشکلی برای صرافی یا پلتفرم مورد نظر پیش بیاید، ممکن است سرمایه‌ شما نیز از بین برود.

 

استخراج ابری ارز دیجیتال (Cloud Mining)

استخراج ارزهای دیجیتال یکی از روش‌های موجود برای کسب درآمد از بازار رمزارزها است. با این حال، درجه‌ سختی استخراج این روزها به قدری بالا رفته که برای شروع کار باید ابتدا سخت‌افزارهای گران‌قیمت و قوی خریداری کنید. برای حل این مشکل پلتفرم‌های دیگری ایجاد شده‌اند که خدمات استخراج ابری ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهند.

با استفاده از سایت‌های استخراج ابری شما در واقع تجهیزات استخراج شرکت مربوطه را با پرداخت پول اجاره می‌کنید و آن‌ها از راه دور به جای شما عملیات استخراج را پیش می‌برند. در انتهای زمان قرارداد نیز مقداری از پاداش استخراج شده به شما تعلق می‌گیرد.

 

شرکت در طرح‌های معرفی پلتفرم‌ها (Affiliate Programs)

بسیاری از سایت‌ها و پلتفرم‌های فعال در حوزه کریپتوکارنسی برای تبلیغ و جذب مخاطب از روش کسب درآمد منفعل از طریق معرفی افراد دیگر استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، چنین پلتفرم‌هایی یک کد معرف مخصوص در اختیار شما قرار می‌دهند و اگر شخص دیگری در زمان ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها کد معرف شما را وارد کند، مقداری از کارمزدهای آن فرد تا آخر عمر به‌عنوان پورسانت به شما تعلق می‌گیرد.

بدین ترتیب می‌توانید با تبلیغ سایت یا پلتفرمی که از این روش استفاده می‌کنند، درآمد منفعل داشته باشید.

 

شرکت در ایردراپ‌ها و فورک ارز دیجیتال (Fork and Airdrop)

منظور از «فورک» یا «انشعاب» (Fork) راه‌اندازی یک بلاک چین جدید از روی بلاک چین موجود است که قوانین و عملکرد جداگانه‌ای نسبت به آن دارد. معمولاً وقتی بلاک چینی دچار فورک می‌شود با پخش رایگان رمزارز جدید ایجاد شده همراه است که به دارندگان رمزارز بلاک چین قبلی و با همان نسبت تعلق می‌گیرد. این کار با هدف جذب کاربران بلاک چین قبلی برای استفاده از بلاک چین جدید انجام می‌شود و می‌توانید به آن به عنوان یک درآمد منفعل نگاه کنید.

به همین ترتیب، برخی از پروژه‌های جدید رمزارزی در زمان عرضه رسمی خود مقداری از رمزارز بومی خود را به رایگان در بین کاربران پخش می‌کنند که به این کار «ایردراپ» (Airdrop) می‌گوییم. این کار نیز با هدف جذب مخاطب و تبلیغات انجام می‌شود و با شرکت در آن‌ها می‌توانید درآمد منفعل داشته باشید.

 

سخن پایانی

کسب درآمد منفعل یا Passive Income یکی از روش‌های رسیدن به سود در بازار ارزهای دیجیتال است که به‌ویژه در بازار خرسی می‌تواند نجات بخش شما باشد. حتی کسانی که بیشتر به ترید و معامله‌گری علاقه دارند، می‌توانند بخشی از سرمایه‌ی خود را به کسب درآمد منفعل اختصاص داده و از یکی از روش‌های معرفی شده استفاده کنند.

با این حال کسب درآمد منفعل از بازار رمزارزها، مانند تمام بخش‌های سرمایه‌گذاری در این بازار ریسک‌ها و خطرات خود را هم دارد و این طور نیست که با استفاده از روش‌های معرفی شده درآمد بدون ریسک داشته باشیم. بهترین کار این است که در صورت تمایل به کسب درآمد منفعل از بازار کریپتوکارنسی‌ها، ابتدا به طور کامل در مورد روش‌های موجود تحقیق کرده و در مورد ریسک‌های انجام آن مطالعه کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا