دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و ترید

۵ اشتباه رایج سرمایه‌ گذاران حوزه ارز دیجیتال

این ‌روزها در برهه‌ای از زمان قرار داریم که همه‌ روزه، ده‌ها میلیون نفر از سرتاسر جهان در صرافی‌های مختلف مشغول خرید و فروش ارز‌های دیجیتال هستند.

تعداد افرادی که نام بیت کوین و ارزهای دیجیتال را در گوگل جستجو می‌کنند نیز روز به روز در حال افزایش است. در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها به دنبال ورود و سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال هستند.

در واقع قشرهای مختلف مردمی هم با مشاهده روند بازار به فکر سرمایه‌گذاری در حوزه پرسود و در عین حال پرنوسان ارزهای دیجیتال افتاده‌اند و این اتفاق خوبی است.

با این حال بسیاری از این افراد بدون داشتن آگاهی کامل و آموزش‌های ضروری تمام سرمایه‌ی خود را وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌کنند و در نهایت چیزی جز ضرر و زیان نصیبشان نمی‌شود.

به عبارت دیگر اشتباهاتی وجود دارند که تقریباً اکثر کسانی که وارد دنیای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، آن‎‌ها را تکرار می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم ۵ مورد از مهم‌ترین آن‌ها را برایتان بازگو کنیم.

بدین ترتیب می‌توانید با رعایت کردن نکات گفته شده و دوری از چنین اشتباهاتی، نه ‌تنها از سرمایه‌ی خود محافظت کنید؛ بلکه سودهای قابل ‌قبولی هم به دست آورید.

اگر شما هم به دنبال یک منبع آموزشی کاربردی و کامل هستید، می‌توانید دوره جامع ارزهای دیجیتال را خریداری کنید.

 اشتباه رایج سرمایه‌ گذاران حوزه ارز دیجیتال

سرمایه‌گذاری بدون داشتن اطلاعات کافی

قبل از اینکه بخواهید در هر رمز ارزی سرمایه‌گذاری کنید باید به صورت کامل با پروژه، ساختار و اهدافی که برای آینده دارد، آشنا شوید.

اولین قدم برای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال و در حالت کلی هر بازار مالی دیگر، یادگیری و درک مفاهیم ضروری و مورد نیاز برای ورود به آن حوزه است.

این یعنی حتی قبل از اینکه یک ریال از سرمایه‌ خود را صرف خرید ارزهای دیجیتال بکنید، باید مفاهیم پایه‌ را یاد بگیرید. در واقع باید بدانید که تفاوت ارزهای دیجیتال با سایر ارزها چیست؟ بازار رمز ارزها چه ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایر بازارهای مالی مثل بورس دارد؟

مهم‌تر از همه زمانی است که می‌خواهید روی ارز دیجیتالی به غیر از بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید. این نوع ارزها که به آن آلت کوین (Altcoin) می‌گوییم، بسیار متنوع هستند و پیدا کردن بهترین آن‌ها برای سرمایه‌گذاری کار پیچیده‌ای است. برای مثال فرض کنید، شما قصد سرمایه‌گذاری روی آلت کوینی مثل کاردانو (Cardano) یا بایننس کوین (Binance Coin) را دارید.

اولین قدمی که باید بردارید این است که در مورد آن‌ها تحقیق کنید. باید بدانید که ارز دیجیتال کاردانو چه کاربردی دارد و اصلاً چرا ساخته شده است. تیم سازنده‌ی آن کیست و چه نقشه‌ی راهی برای ادامه‌ی آن تدارک دیده‌اند.

اشتباهی که خیلی از افراد کم‌تجربه آن را تکرار می‌کنند این است که بر روی ارز دیجیتالی که حتی اسمش را هم نشنیده‌اند و هیچ شناختی نسبت به آن ندارند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تنها دلیل خرید آن‌ها معرفی رمز ارز مورد نظر توسط کانال‌های تلگرامی یا قرار گرفتن آن در لیست ارزهای دیجیتال پرسود روزانه است. در آخر نیز اوضاع آنطوری که انتظار داشتند، پیش نمی‌رود و دچار ضرر و زیان قابل توجهی خواهند شد.

تصمیم‌گیری از روی احساسات و شانس

هیچ وقت نباید اجازه دهید که احساسات و شانس جای تحلیل و بررسی‌های تخصصی را در تصمیم‌گیری‌های شما بگیرد.

یکی دیگر از اشتباهات رایج سرمایه‌گذاران حوزه ارزهای دیجیتال و سایر بازارهای مالی عدم توانایی کنترل و غلبه بر احساسات است.

این افراد در مواقع حساس نمی‌توانند بر اساس تحلیل‌های خود و روندی که از قبل پیش‌بینی کردند، عمل کنند. همین موضوع باعث می‌شود که از روی احساسات تصمیم بگیرند و ضررهای قابل توجهی متحمل شوند.

برای سرمایه‌گذاری روی یک ارز دیجیتال دو سناریوی مختلف را در نظر بگیرید. در سناریوی اول سرمایه‌گذار که شاهد روند افزایش قیمت رمز ارزی مثل بیت کوین است به امید اینکه این افزایش قیمت ادامه‌دار خواهد بود، بلافاصله اقدام به خرید آن می‌کند.

در سناریوی دوم این سرمایه‌گذار علاقه‌مند به خرید، ابتدا سری به نمودار قیمت بیت کوین می‌اندازد. محدوده‌های حمایتی و مقاومتی را مشخص می‌کند، خط روندها را رسم می‌کند و از چند اندیکاتور تحلیل تکنیکال هم کمک می‌گیرد تا بهترین نقطه‌ ورود را پیدا کرده و منتظر رسیدن قیمت به آن بماند و سپس خرید خود را انجام دهد.

در سناریوی اول شاید چند بار از روی شانس شرایط بر وفق مراد ما پیش برود ولی مطمئناً کسی که طبق سناریوی دوم سرمایه‌گذاری می‌کند در دراز مدت موفق‌تر خواهد بود. بنابراین هیچ وقت نباید از روی شانس و امید به موفقیت، ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنید.

جالب است بدانید که این اشتباه آنقدر رایج است و توسط سرمایه‌گذاران زیادی تکرار شده که اصطلاحات مخصوصی برای آن انتخاب کرده‌اند.

برای مثال اصطلاح «فومو» (FOMO) که مخفف Fear of Missing Out در زبان انگلیسی بوده و به معنای «ترس از عقب ماندن» است.

فومو در مواقعی به کار گرفته می‌شود که سرمایه‌گذاران با مشاهده‌ی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال با رمز ارزهایی مواجه می‌شوند که طی مدت زمان کوتاهی سودهای چند درصدی داده‌اند و این حس در این افراد به وجود می‌آید که آن‌ها از سودهای بازار عقب مانده‌اند، در نتیجه تصمیم می‌گیرند در قیمت‌های بالا این رمزارزها را خریداری کنند.

اما در بیشتر مواقع بعد از چنین شرایطی شاهد اصلاح قیمت رمز ارز مورد نظر و ضرر و زیان این دسته از سرمایه‌گذاران خواهیم بود.

خرید به خاطر قیمت پایین

قیمت پایین یک ارز دیجیتال، نباید معیار انتخاب ما برای سرمایه‌گذاری در یک رمز ارز باشد.

یکی دیگر از اشتباهات مبتدیانه‌ای که سرمایه‌گذاران مرتکب می‌شوند این است که یک رمز ارز را تنها به دلیل قیمت پایینی که دارد برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

این دسته از افراد فکر می‌کنند چون قیمت یک رمز ارز کم است می‌توانند تعداد زیادی از آن را با بودجه‌ی خود بخرند. درحالی که معمولاً در چنین شرایطی حجم خریداری شده، اهمیت چندانی ندارد. برای مثال اگر قیمت یک رمز ارز بسیار پایین و در حد چند سنت باشد، نشان می‌دهد که ارزش آن هم همین‌قدر است.

البته اتفاقی که برای برخی رمز ارزهای سوژه‌ای مثل دوج کوین افتاد و در عرض چند ماه قیمت آن‌ را چندین برابر کرد، باعث به وجود آمدن چنین تفکری در بین سرمایه‌گذاران تازه‌وارد حوزه ارزهای دیجیتال شده است.

ولی یادتان باشد که این اتفاق قرار نیست برای همه‌ی رمز ارزهای قیمت پایین بیفتد و حتی ممکن است برعکس آن به وقوع بپیوندد.

پس قیمت پایین یک ارز دیجیتال هیچ وقت نمی‌تواند معیار خوب و درستی برای انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری باشد.

خرید و سرمایه‌گذاری تنها بر روی یک ارز دیجیتال

نباید تمام سرمایه‌ی خود را به خرید یک ارز دیجیتال واحد اختصاص دهید و بهتر است، هم‌زمان بر روی چند رمز ارز معتبر سرمایه‌گذاری کنید.

اگر مدتی از فعالیت شما در دنیای رمز ارزها می‌گذرد، حتماً با این عبارت مواجه شده‌اید که «همه‌ی تخم‌مرغ‌هایتان را در یک سبد نگذارید». این عبارت به ما می‌گوید که نباید تمام سرمایه‌ی خودمان را صرف خرید تنها یک ارز دیجیتال بکنیم.

به عبارت دیگر اگر شما می‌خواهید ۱۰ میلیون تومان در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، بهتر است برای مثال ۵ میلیون آن را صرف خرید بیت کوین بکنید و ۵ میلیون دیگر را برای خرید سه رمز ارز دیگر مثل اتریوم، کاردانو یا بایننس کوین کنار بگذارید.

البته بهتر است مقداری هم پول آزاد برای مواقع اضطراری که قیمت‌ها کاهش یافت نگه دارید تا بتوانید در قیمت‌های پایین هم وارد بازار شوید.

البته بعضی‌ها هستند که از آن طرف پشت بام به پایین می‌افتند! به عبارت دیگر این‌ افراد با ۱۰ میلیون تومان خود آنقدر رمز ارز مختلف خریداری می‌کنند که نمی‌توانند به درستی آن‌ها را مدیریت کنند.

یادتان باشد که وقتی رمز ارزی را خریداری می‌کنید، باید حواستان به آن باشد و در مواقع مناسب بخشی از آن را بفروشید یا مقداری دیگر از آن را خریداری کنید.

بنابراین مثلاً اگر سرمایه‌ی خود را صرف خرید ده‌ها رمز ارز مختلف بکنید، دیگر حساب کار از دستتان در می‌رود و نمی‌توانید به درستی آن‌ها را مدیریت کنید.

بنابراین بهترین و اصولی‌ترین کار این است که همواره یک تناسب خوب بین سرمایه‌ شما و تعداد رمزارزهایی که می‌خواهید در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، برقرار باشد.

رعایت نکردن مسائل امنیتی

رعایت نکردن مسائل امنیتی، اشتباهی است که اگر مرتکب آن شویم در واقع آخرین اشتباه خود را انجام داده‌ایم و باید با سرمایه‌ خود خداحافظی کنیم.

مسائل امنیتی همیشه یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که رعایت نکردن صحیح آن‌ها زیان‌های جبران‌ناپذیری را با خود به همراه خواهد داشت.

فراموش نکنید که دنیای رمز ارزها هنوز قانون‌مند نشده و اگر اشتباهی مرتکب شوید احتمال برگرداندن سرمایه‌ شما بسیار کم خواهد بود.

بنابراین مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را خوب به خاطر بسپارید و از تکرار این اشتباهات بپرهیزید:

  • در دنیای رمز ارزها خود شما نقش بانک را دارید. این موضوع با تمام مزیت‌هایش یک نکته‌ منفی هم به همراه خواهد داشت. این نکته‌ منفی این است که شما مسئول تمام مسائل امنیتی حساب کاربری خود هستید. در نتیجه اگر کلید خصوصی، رمز عبور یا دیگر اطلاعات مهم را فراموش کنید، چاره‌ای جز خداحافظی با سرمایه‌ی خود نخواهید داشت.
  • در اینترنت تعداد زیادی کلاه‌بردار وجود دارند که با هدف فریب افراد تازه‌وارد و کم‌تجربه در دنیای کریپتو فعالیت می‌کنند. این کلاه‌بردارها که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، توییتر و تلگرام فعال هستند با شگردهای متنوعی مثل ادعای چند برابر کردن حساب شما در عرض چند ساعت سعی می‌کنند، اطلاعات حساب‌تان را از چنگتان در بیاورند و تمام سرمایه‌ی شما را بالا بکشند. هیچ وقت به آن‌ها اعتماد نکنید.
  • مهم نیست در چه صرافی‌ ارز دیجیتالی خرید و فروش خود را انجام می‌دهید، حتماً مسائل امنیتی را به صورت کامل رعایت کنید. برای مثال فعال کردن قابلیت تایید هویت دو عاملی و استفاده از روش‌های تغییر هویت اصولی در استفاده از صرافی‌های خارجی که با ایرانی‌ها مشکل دارند.

سخن پایانی

به غیر از اشتباهات رایج اشاره شده در این مقاله، اشتباهات ریز و درشت دیگری هم وجود دارند که بسیاری از افراد تازه‌وارد و حتی حرفه‌ای مدام مرتکب آن‌ها می‌شوند. با این وجود ۵ نکته‌ای که گفته شد از جمله مهم‌ترین آن‌ها بودند که با رعایت آن‌ها می‌توانید اشتباهات و ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال را به حداقل میزان ممکن برسانید.

قطعا فعالیت در بازار رمز ارزها نسبت به دیگر بازارهای مالی ریسک بالایی دارد و احتمال از دست دادن سرمایه‌ در آن بسیار بیشتر است. مرتکب شدن چنین اشتباهاتی می‌تواند ریسک فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال را چندین برابر افزایش دهد و به قیمت گزافی برایمان تمام شود. بنابراین رعایت این موارد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

امیدواریم با خواندن این مقاله و مطالعه‌ی بیشتر در این زمینه بتوانید تصمیمات آگاهانه‌تری بگیرید و در نهایت قله‌های موفقیت را یکی یکی طی کرده و به سود دلخواه خود برسید. موفق و پرسود باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. میشه یه راهنمایی کنید که برای یادگیری ارز دیجیتال از کجا شروع کنیم من تو این حوزه هر چی تحقیق میکنم باز هم گیج میشم

  2. سلام وقت شما بخیر
    دنیای کریپتو بی‌شک دنیای بزرگ و پیچیده‌ای هست اما خب لازم نیست شما تمام چیزی که توی این دنیا وجود داره رو بلد باشید
    بستگی داره که نیاز شما از این بازار چی هست. اگر قصد سرمایه‌گذاری یا ترید دارید که خب باید تحلیل‌ها و یه سری نکات رو بدونید
    به‌نظرم یه مقاله جامع از بلاک چین و ارز دیجیتال بخونید و بعد برید سراغ محتوایی که به درد فعالیتتون میخوره
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا