دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدآموزش فارکس

ریسک فری در فارکس چیست؟ نحوه قرار دادن حد ضرر

این روزها بازارهای مالی به یکی از پرطرفدارترین مکان‌ها برای کسب سود و درآمد تبدیل شده‌‌اند. مردم به‌دنبال این هستند که از افت ارزش سرمایه خود جلوگیری کنند یا با کسب درآمد دلاری زندگی راحت‌تری برای خود و خانواده فراهم نمایند. شرکت و موفقیت در این بازارها کار هر کسی نیست. پیش از ورود به بازارهای مالی حتما باید با اصطلاحات این بازارها و روش‌های معاملاتی آشنا باشید.

«ریسک فری» یکی از اصطلاحات بازارهای مالی است که به سبکی از معاملات اشاره دارد؛ این نوع معامله خیال تریدرها را آسوده می‌کند، زیرا بدون به‌خطر انداختن سرمایه، احتمال سود برای آن‌ها وجود دارد. البته که استفاده از این روش کار ساده‌ای نیست چراکه نیاز به دانش و مهارت خاصی دارید که پیش از هر اقدامی باید آن را بیاموزید.

اگر از جمله‌ تریدرهایی هستید که به‌دنبال راه‌‌های کاهش ریسک و افزایش سود در معامله می‌گردید، ‌این مقاله برای شما نوشته شده است.

ریسک در سرمایه‌گذاری

ریسک بازارهای مالی همان احتمال کسب سود واقعی یا از دست دادن سرمایه اولیه است.

یکی از اصلی‌ترین موضوعات در بازارهای مالی رابطه بین ریسک و بازده است. هرچه میزان ریسکی که سرمایه‌گذار مایل به پذیرش آن است بیشتر باشد، بازده بالقوه بیشتری خواهد داشت. ریسک‌ها می‌توانند از راه‌های مختلفی به وجود بیایند و سرمایه‌گذاران باید توانایی پیش‌بینی ریسک معاملات را داشته باشند.

در بازارهای مالی،‌ ریسک به‌عنوان احتمال از دست رفتن سرمایه تعریف می‌شود که بسیار در معاملات تاثیرگذار است. سرمایه‌گذاران با پیش‌بینی درصد ریسک، استراتژی معاملاتی خود را می‌چینند و برای خرید یا فروش دارایی تصمیم می‌گیرند.

در بازارهای مالی همیشه احتمال اینکه دارایی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید ارزش خود را از دست بدهد،‌ وجود دارد. معمولا ریسک معاملات با شناخت و بررسی عوامل موثر بر بازار دارایی، مدیریت می‌شود.

 

ریسک فری در فارکس به چه معناست؟

«ریسک فری» (Risk Free) تکنیکی در بازارهای مالی است که به معاملات بدون ریسک اشاره دارد و با تسلط بر بازار و شناسایی فاکتورهای تاثیرگذار بر ارزش دارایی امکان‌پذیر می‌شود.

در دنیای غیرقابل پیش بینی بازارهای مالی، هیچ معامله‌ای نمی‌تواند به‌طور کامل خالی از ریسک باشد؛ اما زمانی‌که از تکنیک ریسک فری استفاده کنید، ریسک معاملات را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که منظور از معامله بدون ریسک، احتمال سود صد درصد نیست.

با پیشرفت علم و هوش مصنوعی، معامله‌گران حرفه‌ای هنوز نمی‌توانند استراتژی معاملاتی طراحی کنند که تمام معاملات را به معاملات سودآور تبدیل کند. با این حال، معامله‌گران با درک اصول مدیریت سرمایه، استفاده از برخی ابزارهای مالی و استفاده از روش‌هایی که در این مقاله توضیح خواهیم داد، می‌توانند به یک محیط معاملاتی با ریسک پایین نزدیک شوند و میزان زیان در بازار مالی را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهند.

افراد به طور معمول برای اینکه یک معامله کم ریسک‌تر را تجربه کنند و خطر کم‌تری متوجه سرمایه آن‌ها باشد، از تکنیک ریسک فری در فارکس استفاده می‌کنند.

گفتنی است که استفاده کردن از این تکنیک می‌تواند تا حدود زیادی ریسک معامله را کاهش بدهد، اما این امکان نیز وجود دارد که حتی با استفاده از تکنیک ریسک فری، تریدر باز هم در معامله متوجه ضرر شود. چراکه برخی از افراد مبتدی به علت نداشتن اطلاعات کافی، ممکن است اشتباهاتی از آن‌ها سر بزند که منجر به ضرر‌های بزرگی شود.

 

اندازه‌گیری و مدیریت ریسک

مدیریت ریسک فارکس، شما را قادر می‌سازد تا با مجموعه‌ای از اقدامات جلوی تاثیر منفی بازار بر سرمایه خود را بگیرید. یک استراتژی موثر از همان ابتدا نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارد، پس بهتر است قبل از شروع معامله، یک استراتژی دقیق و سخت برای مدیریت ریسک داشته باشید.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چطور می‌توان ریسک معاملات در بازار فارکس را اندازه‌گیری و مدیریت کرد. در ادامه پاسخ به این سوال را خواهید یافت.

۱. درک درست بازار فارکس

۲. درک لوریج و محاسبه دقیق آن

۳. داشتن یک تریدینگ پلن مناسب

۴. مشخص کردن درصد ریسک به ریوارد

۵. استفاده از حد ضرر و توقف در معاملات

۶. کنترل احساسات

۷. دنبال کردن اخبار و رویدادها به‌طور پیوسته

۸. شروع معاملات فارکس با حساب دمو (آزمایشی)

 

نحوه قرار دادن حد ضرر

با قرار دادن و تعیین حد ضرر برای معاملات می‌توانید سفارش خود را به یک معامله ریسک فری تبدیل کنید. اما باز هم احتمال ضرر کردن صفر نخواهد شد. اجازه دهید که در اینجا چند روش برای قرار دادن حد ضرر و انجام معاملات ریسک فری معرفی کنیم.

  • حالت اول: زمانی‌که بعد از شکست سطح حمایت وارد معامله شوید، بهتر است که حد ضرر را بالاتر از سطح حمایت قرار دهید. معمولا زمانی که سطحی به حمایت تبدیل می‌شود، نشانه این است که در آنجا یک حمایت قوی اتفاق افتاده و در صورت افت این سطح دوباره لمس خواهد شد.
  • حالت دوم: پس از اینکه با شکست خط حمایت وارد معامله شدید،‌ روند در جهتی که شما پیش‌بینی کردید ادامه پیدا می‌کند؛ در این حالت حد ضرر را در نقطه ورود به معامله قرار می‌دهید. این کار برای این است که ضرر را به نقطه سر به سر برسانید. در واقع، در این حالت شما نه سود می‌کنید و نه ضرر و در نقطه سر به سر از معامله خارج می‌شوید. البته که این نوع معامله زیاد منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
  • حالت سوم: در سناریویی که احتمال می‌دهید قیمت به سطح حمایت بازگردد و حمایت به مقاومت تبدیل شود، حد ضرر را در نزدیکی سطح حمایت پیشین قرار می‌دهید و با پولبک معامله شما بسته خواهد شد.
  • حالت چهارم: در این حالت ممکن است که قیمت با بازگشت به نقطه ورود باز هم دچار افت شود. در این صورت شما ضرر خواهید کرد و معاملهتان موفقیت آمیز نبوده است.

ریسک فری در فارکس

البته خوب است بدانید که در هر مرحله از معامله در صورتی‌که در حال مانیتور کردن باشید، با ورود قیمت به محدوده سود می‌توانید دستور توقف معامله را بدهید.

 

سخن پایانی

تصور یک معامله بدون ریسک شاید سخت باشد،‌ اما وقتی از استراتژی ریسک فری استفاده کنید، ریسک معاملات را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. یک استراتژی ریسک فری،‌ حد ضرر حساب شده و از پیش تعیین‌شده دقیق و سخت دارد که کمک می‌کند معاملات در محدوده سود یا سربه‌سر بسته شوند.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از تکنیک ریسک فری نیاز به آموزش و مهارت دارد. در این مقاله تکنیک ریسک فری را معرفی کردیم و نحوه قرار دادن حد ضرر را توضیح دادیم تا بتوانید ریسک معاملات خود را به کمترین میزان برسانید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا