آموزش آلت کوین ها

آلت کوین چیست؟ آلت کوین های پیشنهادی برای سبد خرید شما

آلت کوین‌ها خیلی زود بعد از ظهور «بیت کوین» (Bitcoin) و به عنوان جایگزینی برای این رمزارز پرطرفدار معرفی شدند و هم‌اکنون درصد زیادی از ارزش بازار کریپتو به آلت کوین‌ها اختصاص دارد.

کار به جایی رسیده که هر روز شاهد ظهور چندین رمزارز جدید هستیم و حتی اگر بخواهیم تنها تعداد رمزارزهای رسمی ثبت شده در سایت آماری «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap) را در نظر بگیریم، با عددی بزرگتر از ۲۱ هزار ارز دیجیتال روبه‌رو می‌شویم.

در حالت کلی ریسک سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها بسیار بیشتر از بیت کوین است و تاریخ نشان داده حتی بزرگترین آلت کوین‌ها هم در خطر نابودی کامل قرار دارند. با این حال چیزی که این رمزارزها را جذاب می‌کند و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران ریسک خرید آلت کوین‌ها را به جان بخرند، احتمال رشد بسیار بالاتر آن‌ها نسبت به بیت کوین است.

ارزش یک آلت کوین ممکن است در مدت بسیار کمی چندین برابر شده و سودهایی را در پی داشته باشد که شاید بیت کوین در طول چندین سال موفق به رسیدن به آن شود.

اما اصلاً منظور از آلت کوین چیست و به چه ارزهای دیجیتال آلت کوین می‌گویند؟ مهم‌تر از آن آیا سرمایه‌گذاری در هر آلت کوینی منطقی است؟ قبل از سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده‌، پس حتماً تا انتهای مقاله با حسینی فایننس همراه باشید تا یک بار برای همیشه ملزومات سرمایه‌گذاری در آلت‌ کوین‌ها را برایتان شرح دهیم.

 

آلت کوین چیست؟

به هر ارز دیجیتالی که بعد از بیت کوین ایجاد شده آلت کوین می‌گویند. معنای لغوی این واژه «رمزارز جایگزین» است که معامله‌گران می‌توانند به جای بیت کوین در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

واژه‌ی «آلت کوین» (Altcoin) شکل کوتاه‌شده‌ی عبارت Alternative Coin است که از نظر لغوی ترجمه‌ی آن را می‌توان «رمزارز جایگزین» یا «کوین جایگزین» در نظر گرفت. از نظر فنی نیز به همه‌ی ارزهای دیجیتال غیر از بیت کوین، آلت کوین می‌گویند.

برای مثال رمزارزهایی مثل «اتریوم» (Ethereum)، «لایت کوین» (Litecoin)، «بی ان بی» (BNB)، «سولانا» (Solana) و غیره همگی جزو دسته‌ی آلت کوین‌ها قرار می‌گیرند.

از سال ۲۰۰۹ میلادی که بیت کوین شروع به فعالیت کرد، هر روز با آلت کوین‌های جدیدی روبه‌رو می‌شویم. بعضی از این آلت کوین‌ها با هدف رقابت با بیت کوین و رفع نواقص آن ایجاد شدند و برخی دیگر هدف کاملاً متفاوت‌تری نسبت به پادشاه رمزارزها داشتند.

همین نوآوری‌ها و کاربردهای جدید آلت کوین‌ها است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران با قبول ریسک‌‌های موجود، سرمایه‌ی ارزشمند خود را به خرید و نگه‌داری این رمزارزها اختصاص بدهند.

با نگاهی به تاریخچه‌ی قیمتی برخی از آلت کوین‌های برتر بازار می‌بینیم آلت کوینی که روزگاری تنها چند سنت ارزش داشت، هم‌اکنون با رشدی خیره‌کننده چندین دلار خریدوفروش می‌شود.

در طرف دیگر آلت کوینی را می‌بینیم که زمانی تا ۱۰۰ دلار هم بالا رفته و هم‌اکنون با سقوطی وحشتناک تنها چند سنت ارزش دارد.

سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان یک آلت کوین خوب را از یک آلت کوین بد تشخیص داد؟ یا بهتر است بگوییم یک آلت کوین چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد که بتوانیم از آن انتظار رشد در آینده را داشته باشیم؟ در بخش بعدی به این سوال پاسخ می‌دهیم.

 

نکات مهم قبل از سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها

آلت کوین‌ها ریسک بیشتری نسبت به بیت کوین دارند و برای همین قبل از سرمایه‌گذاری در آن‌ها باید به برخی نکات توجه داشت، از جمله نوع آلت کوین، کاربرد و هدف آن، سازندگان و حامیان مالی پروژه، جامعه‌ی کاربری و موارد دیگر.

شما قرار است برای خرید آلت کوین مورد نظر خود پول‌های ارزشمندتان را که برای به دست آوردنشان زحمت زیادی کشیده‌اید، خرج کنید.

بنابراین قبل از خرید باید رمزارز انتخابی خود را به خوبی بررسی کرده و از معتبر بودن آن اطمینان حاصل کنید. به طور کلی مواردی که قبل از سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها باید رعایت شود را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

نکات مهم سرمایه گذاری در آلت کوین

 

 

نوع آلت کوین

آلت کوین‌ها انواع مختلفی دارند که همه‌ی آن‌ها برای سرمایه‌گذاری طولانی مدت مناسب نیستند. برای مثال نوع خاصی از آلت کوین‌ها را داریم که ارزش آن‌ها همواره ثابت است. قیمت این نوع آلت کوین که به آن «استیبل کوین» (Stablecoin) می‌گوییم همیشه برابر با پشتوانه‌ی مالی آن در دنیای واقعی است و با گذشت زمان به ارزش آن اضافه نمی‌شود.

مثلاً استیبل کوین «تتر» (Tether) که حتماً آن را با نماد USDT می‌شناسید یک استیبل کوین با ارزش ثابت ۱ دلار است و نباید با هدف اینکه در آینده قیمت دلاری آن افزایش خواهد یافت، در آن سرمایه‌گذاری کرد.

بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در یک آلت کوین، نوع آن را بشناسید و مطمئن شوید که در آینده پتانسیل رشد دارد.

 

کاربرد و هدف از ایجاد آلت کوین

هر آلت کوین با یک هدف خاص ایجاد شده است. برخی از این آلت کوین‌ها ممکن است با همان هدف بیت کوین که ارسال آسان پول از طریق اینترنت و بدون دخالت شخص ثالث است، ایجاد شده و تنها در جزئیات با بیت کوین تفاوت داشته باشند. در عوض برخی از آلت کوین‌ها مثل اتریوم و سولانا به عنوان سوخت اصلی اکوسیستم خود شناخته می‌شوند و کاربردهای فراتری نسبت به بیت کوین دارند.

بنابراین اینکه بدانید رمزارز مورد نظر شما چه کاربردی دارد و آیا این کاربرد می‌تواند در آینده منجر به افزایش قیمت آن شود یا خیر، از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سازندگان و حامیان مالی

این روزها ساخت و عرضه‌ی یک ارز دیجیتال کار بسیار راحتی است و هر شخص یا تیم برنامه‌نویسی می‌تواند آلت کوین دلخواه خود را ایجاد کرده و با تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌ی زیادی را جذب کند.

در نهایت نیز ممکن است، شاهد اتفاقات ناگواری مثل فروش تمام توکن‌های تیم سازنده و سقوط شدید قیمت آن آلت کوین باشیم.

از همین رو قبل از خرید هر آلت کوین ابتدا باید با تیم سازنده‌ی آن آشنا شوید و رزومه‌ی آن‌ها را بررسی کنید. باید بدانید که اعضای اصلی سازنده‌ی آن آلت کوین قبلاً در چه پروژه‌هایی مشارکت داشته‌اند و آیا می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد یا خیر.

همچنین باید به حامیان مالی و شرکت‌هایی که در آلت کوین انتخابی شما سرمایه‌گذاری کرده‌اند، توجه داشته باشید.

 

نسبت عرضه به تقاضا

قیمت هر آلت کوین تنها زمانی افزایش می‌یابد که با گذشت زمان، تقاضا برای خرید آن افزایش یابد و همزمان نیز نرخ عرضه‌ی آن ثابت مانده یا کاهش یابد. این را قانون «عرضه و تقاضا» (Supply and Demand) می‌گوید و براساس آن با کاهش تقاضا و افزایش عرضه قیمت یک دارایی کاهش و با افزایش تقاضا و کاهش عرضه قیمت یک دارایی افزایش می‌یابد.

معمولاً هر آلت کوین جدیدی که معرفی می‌شود، سازندگان آن موظف هستند اطلاعات مربوط به موجودی کل، موجودی در گردش، نرخ عرضه و اطلاعاتی از این قبیل را مشخص کنند.

با استفاده از این اطلاعات می‌توان فهمید که آیا نسبت عرضه به تقاضای این آلت کوین نسبت درستی است یا در آینده نرخ عرضه از تقاضا برای خرید آن بالا رفته و در نتیجه منجر به کاهش ارزش آن خواهد شد.

 

جامعه‌ کاربری

مطمئناً بزرگترین سرمایه‌ی هر پروژه‌ای جامعه‌ی کاربری آن است. هرچه طرفداران، کاربران و توسعه‌د‌هندگان یک آلت کوین فعال‌تر و پویاتر باشند، احتمال موفقیت آن هم بیشتر خواهد بود.

سعی کنید قبل از سرمایه‌گذاری در یک آلت کوین حتماً به صفحات آن پروژه در شبکه‌های اجتماعی مثل «توییتر» (Twitter)، «دیسکورد» (Discord) و «تلگرام» (Telegram) سر بزنید و ببینید بقیه در مورد آن چه می‌گویند.

همچنین در مورد برخی از آلت کوین‌ها که در زمینه‌ی بازی‌های بلاک چینی، امور مالی غیرمتمرکز و زیرساختی فعالیت می‌کنند، می‌توانید تعداد کاربران استفاده کننده از آن سرویس را بررسی کرده و با مقایسه آن نسبت به روزها و ماه‌های قبل میزان رشد یا افول آن را بسنجید.

 

شرایط فعلی بازار

در ادبیات ارزهای دیجیتال اصطلاحی داریم که به آن فصل آلت کوین‌ها یا «آلت سیزن» (Alt Season) گفته می‌شود. آلت سیزن زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین بسیار بهتر است و همزمان با درجا زدن قیمت بیت کوین، بسیاری از آلت کوین‌های اسم و رسم‌دار بازار رشدهای چند ده درصدی را تجربه می‌کنند.

در طرف دیگر اما شاخص دیگری وجود دارد که میزان تسلط بیت کوین به بازار را نمایش می‌دهد و به آن «دامیننس بیت کوین» (Bitcoin Dominance) می‌گوییم.

این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است و از تقسیم ارزش بازار بیت کوین نسبت به ارزش بازار کل بازار ارزهای دیجیتال به دست می‌آید.

هر چه دامیننس بیت کوین بیشتر باشد، نشان می‌دهد که معامله‌گران ترجیح می‌دهند به جای آلت کوین‌ها روی خود بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند و برعکس اگر دامیننس بیت کوین پایین بیاید، سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها انتخاب بهتری خواهد بود.

بنابراین قبل از خرید هر آلت کوین بهتر است به شرایط فعلی بازار ارزهای دیجیتال توجه داشته باشید، میزان دامیننس بیت کوین را چک کنید و ببینید که آیا در آلت سیزن هستیم یا خیر.

 

چه آلت کوین‌هایی را به سبد دارایی‌های خود اضافه کنیم؟

تنوع آلت کوین‌ها به قدری زیاد است که انتخاب بهترین گزینه‌ها کار سختی به نظر می‌آید. بهتر است از هر نوع آلت کوین یک یا چند مورد را انتخاب و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

همان‌طور که گفتیم آلت کوین‌ها انواع مختلفی دارند. بعضی از این رمزارزها با هدف رفع مشکلات و کمبودهای بیت کوین ساخته و روانه‌ی بازار شدند.

برای مثال لایت کوین از نظر فنی همان بیت کوین است ولی تغییراتی در کدهای آن صورت گرفته تا با کاهش پردازش هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲.۵ دقیقه سرعت آن را افزایش دهد.

برخی دیگر از رمزارزها نیز با اهداف کاملاً متفاوتی توسعه داده شدند. به عنوان مثال «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) معتقد بود فناوری بلاک چین می‌تواند چیزی فراتر از یک پول دیجیتال معمولی باشد و برای همین مفهوم قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) را در پروژه‌ی اتریوم مطرح کرد. چنین قراردادهایی تکه کدها و برنامه‌های کامپیوتری هستند که می‌توان آن‌ها را در بلاک چین پیاده‌سازی کرد.

این کدها به محض اینکه شرایط مورد نیازشان فراهم شود بلافاصله به صورت خودکار اجرا می‌شوند و هیچ نهاد ثانویه‌ای نمی‌تواند خروجی و کدهای آن را دستکاری کند.

قرارداد هوشمند

یا همین دوج کوین و شیبا اینو را در نظر بگیرید که در طول ماه‌های اخیر رشدهای انفجاری را تجربه‌ کرده‌اند. چنین رمزارزهایی هیچ کاربرد و هدف خاصی ندارند و تنها به خاطر سوژه شدن در اینترنت و حمایت افراد مشهور از آن‌ها، رشد می‌کنند.

به هر حال هدف از این مقاله صحبت در مورد انواع ارزهای دیجیتال نیست و بهتر است به سراغ اصل مطلب برویم و چند مورد از بهترین آلت کوین‌های بازار را برایتان معرفی کنیم. همین ابتدای کار بگوییم که مطمئناً انتخاب‌های دیگری هم به جز موارد اشاره شده وجود دارند که می‌توانید با بررسی‌های خود در آن‌ها هم سرمایه‌گذاری کنید.

رمزارزهای اشاره شده در لیست زیر صرفاً به عنوان راهنمایی و کمک به شما در انتخاب یک سبد سرمایه‌گذاری خوب گردآوری شده‌اند و تصمیم‌گیری نهایی و مسئولیت خرید آن‌ها برعهده‌ی خودتان خواهد بود.

 

توکن‌های محلی بلاک چین‌ها

برخی از بلاک چین‌ها به کاربران خود اجازه می‌دهند که پروژه‌ها و توکن‌های خود را روی این بلاک چین‌ها توسعه داده و پیاده‌سازی کنند.

اتریوم اولین بلاک چینی بود که اجازه‌ی این کار را می‌داد و هم اکنون به عنوان محبوب‌ترین انتخاب برای این کار محسوب می‌شود. با این حال رقبای جدید و قدرتمندی هم برای این بلاک چین وارد بازار شده که در این قسمت می‌خواهیم در مورد آن‌ها صحبت کنیم. حتماً یک یا چند گزینه از این گروه را در سبد دارایی‌های خود داشته باشید.

 

ارز دیجیتال اتریوم

اولین پیشنهاد برای متنوع کردن سبد دارایی‌های شما اتریوم است. همان‌طور که گفتیم ویتالیک بوترین در سال ۲۰۱۵ میلادی این شبکه را راه‌اندازی کرد و به دلیل پشتیبانی از قراردادهای هوشمند توانست انقلاب بزرگی را در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال پدید آورد.

اتریوم در واقع اصول غیرمتمرکز بودن بیت کوین را برداشته و با اضافه کردن امکان برنامه‌نویسی در آن کاربردهایش را بسیار زیادتر کرد.

البته وقتی از ارز دیجیتال اتریوم صحبت می‌شود منظور همان توکن «اتر» (Ether) با نماد ETH است که به عنوان ارز محلی بلاک چین اتریوم شناخته می‌شود.

هر کاربری که بخواهد با پروژه‌های فعال در این شبکه کار کرده و تراکنش داشته باشد، باید کارمزد آن را با اتریوم پرداخت کند. برای همین، تقاضا برای خرید این رمزارز همواره بالا خواهد بود و این می‌تواند باعث رشد آن شود.

 

ارز دیجیتال سولانا

دیگر ارز دیجیتالی که کاربرد آن به عنوان توکن محلی بلاک چین خودش است، سولانا (Solana) با نماد SOL نام دارد. این رمزارز که اخیراً رشد چشم‌گیری را تجربه کرد، در ماه‌های اولیه سال ۲۰۲۰ میلادی عرضه شد و به علت سرعت بالای تراکنش‌هایش توانست توجه همه را به خود جلب کند.

همچنین لازم به ذکر است که بلاک چین سولانا هم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند و استفاده از این رمزارز برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها ضروری است.

 

ارز دیجیتال پولکادات

بلاک چین دیگری که می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما برای متنوع کردن سبد خریدتان باشد «پولکادات» (Polkadot) با نماد DOT نام دارد. این شبکه در سال ۲۰۱۷ پا به عرصه‌ی رقابت گذاشت و به دلیل تمرکز روی همکاری بلاک چین‌های مختلف توانست خود را از رقبا متمایز کند.

نکته‌ی جالب در مورد این رمزارز این است که توسعه‌دهنده‌ی اصلی آن آقای «گاوین وود» (Gavin Wood) است که در ساخت اتریوم با ویتالیک بوترین همکاری داشت.

همچنین پولکادات توانست در زمان نگارش این مقاله رکورد قیمتی خود را نیز بشکند و از ۵۰ دلار فراتر برود. کسی چه می‌داند شاید زمانی که شما این مقاله را می‌خوانید ارزش این رمزارز رشد زیادی کرده باشد.

 

ارز دیجیتال بایننس کوین

آخرین رمزارزی که در این بخش معرفی می‌کنیم رمزارز بایننس کوین (Binance Coin) با نماد BNB است. حتماً تاکنون اسم بایننس که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان است به گوشتان خورده و خبر دارید که این شرکت بلاک چین مخصوص خود را نیز با نام «زنجیره‌ی بایننس» (Bianance Chain) و «زنجیره‌ی هوشمند بایننس» (Binance Smart Chain) راه‌اندازی کرده است که این دو بلاک چین در موازای هم به کاربران خدمات ارائه می‌دهند.

این رمزارز در ابتدا روی بلاک چین اتریوم پیاده‌سازی شد ولی بعدها با ظهور بلاک چین خود شرکت بایننس به این شبکه انتقال یافت.

هم‌اکنون مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال بایننس کوین به پرداخت کارمزد فعالیت‌ها و تراکنش‌های کاربران در دو بلاک چین این شرکت و کاهش کارمزد تریدرها و سرمایه‌گذاران در معاملات خود در صرافی بایننس مربوط می‌شود.

 

میم کوین‌ها

گروه بعدی آلت کوین‌های پیشنهادی این مقاله میم کوین‌ها هستند. به ارزهای دیجیتالی که از روی سوژه‌های روز اینترنت ساخته می‌شوند و هدف اول آن‌ها چیزی جز ایجاد سروصدا و تبلیغ و بالا بردن قیمتشان از این راه نیست، «میم کوین» (Meme Coin) یا رمزارز سوژه‌ای می‌گویند.

اولین و مهم‌ترین میم کوین بازار دوج کوین نام دارد و اخیراً هم ارز دیجیتال شیبا اینو تلاش می‌کند تا جا پای این رمزارز پرطرفدار بگذارد.

آلت کوین‌های پیشنهادی در این گروه گزینه‌های پرریسکی هستند و نباید حجم زیادی از سرمایه‌ی خود را در این آلت کوین‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

میم کوین

 

ارز دیجیتال دوج کوین

دوج کوین در دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی توسط «بیلی مارکوس» (Billy Markus) و «جکسون پالمر» (Jackson Palmer) و صرفاً به عنوان یک شوخی ساخته شد.

با این حال در ماه‌های اخیر به دلیل حمایت‌های افراد مشهوری همچون «ایلان ماسک» (Elon Musk) توانست رشدهای چنددرصدی را تجربه کرده و افراد زیادی را ثروتمند کند. البته در این بین افرادی هم بودند که تحت تاثیر هیجانات قرار گرفته و در سقف اقدام به خرید دوج کوین کردند که بسیاری از آن‌ها هم اکنون در ضرر هستند.

 

ارز دیجیتال شیبا اینو

با رشد چشم‌گیر دوج کوین دور از انتظار نبود که شاهد رمزارزهای مشابه آن باشیم. شیبا اینو یکی از اولین‌ها از این نظر است که در حالت کلی هیچ تفاوتی با دوج کوین ندارد و حتی اسم آن هم همان نماد دوج کوین، یعنی یک سگ از نژاد شیبا اینو، است.

بسیاری از کسانی از رشد خیره‌کننده‌ی دوج کوین عقب مانده و نتوانسته بودند سودی از آن بگیرند خیلی زود به سراغ شیبا اینو آمده و در آن سرمایه‌گذاری کردند با این امید که روزی همان موفقیت دوج کوین را تکرار کند.

در زمان نگارش این مقاله شیبا اینو که برای چند ماه از قیمت‌های قبلی خود پایین‌تر رفته بود در عرض چند روز چند برابر شد و توانست سرمایه‌گذاران خود را به سودهای چندصددرصدی برساند.

 

استیبل کوین‌ها

به ارزهای دیجیتالی که به دلیل داشتن پشتوانه در دنیای واقعی همواره قیمت ثابتی دارند «استیبل کوین» (Stable Coin) یا ارز با قیمت ثابت می‌گویند.

مهم‌ترین استیبل کوین بازار در حال حاضر «تتر» (Tether) نام دارد که با نماد USDT شناخته می‌شود. هر واحد از این رمزارز توسط ۱ دلار در دنیای واقعی پشتیبانی می‌شود و برای همین ارزش آن همواره برابر ۱ دلار است.

از دیگر استیبل کوین‌های شناخته شده می‌توان به دلار بایننس با نماد BUSD اشاره کرد که با همکاری بایننس با شرکت «پکسوس» (Paxos) عرضه و مدیریت می‌شود.

به ازای هر واحد BUSD در گردش، یک دلار آمریکا در حساب بانکی مخصوص نگه‌داری می‌شود و دپارتمان خدمات مالی ایالت نیویورک بر آن نظارت دارد.

ارز دیجیتال «دای» (Dai) هم یک استیبل کوین است ولی تفاوتی که با USDT و BUSD دارد در این است که یک سری قراردادهای هوشمند مسئولیت ثابت نگه داشتن قیمت آن را برعهده دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استیبل کوین‌ها و انواع آن‌ها مقاله «استیبل کوین چیست» را مطالعه کنید.

همیشه سعی کنید مقداری استیبل کوین آماده داشته باشید تا در صورتی که بازار برخلاف پیش‌بینی‌های شما پیش رفت توانایی خرید در قیمت‌های پایین‌تر را داشته باشید. از استیبل کوین‌ها برای سپرده‌گذاری در صرافی‌ها و پروژه‌های دیفای هم استفاده می‌شود.

استیبل کوین

 

کوین‌های دیفای

«امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance) یا «دیفای» (DeFi) به مجموعه خدمات، پلتفرم‌ها و پروژه‌هایی گفته می‌شود که به کمک فناوری بلاک چین عامل میانجی مثل بانک را از امور مالی سنتی حذف می‌کنند.

برای مثال یکی از پروژه‌های دیفای می‌تواند یک سایت وام‌دهی باشد که به صورت کاملاً غیرمتمرکز و با به کارگیری قراردادهای هوشمند به کاربران خود خدمات ارائه می‌دهد. هر یک از پروژه‌های دیفای رمزارز محلی خود را هم دارد که به آن‌ها کوین‌ها یا رمزارزهای دیفای می‌گوییم.

دیفای

از آنجایی که کاربرد کوین‌های دیفای متنوع است و به جز خرید و نگه‌داری می‌توان با انجام فعالیت‌های مختلف مثل سپرده‌گذاری هم از آن‌ها کسب سود کرد، در ماه‌های اخیر شاهد رشد چشم‌گیر این کوین‌ها بوده‌ایم.

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود حتماً یک یا چند ارز دیجیتال از حوزه‌ی دیفای را که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، در سبد خود داشته باشید.

 

ارز دیجیتال یونی

رمزارز یونی توکن محلی پلتفرم «یونی سواپ» (UniSwap) است. این پروژه که بر بستر بلاک چین اتریوم طراحی و ساخته شده در سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی و بعدها رمزارز محلی آن در سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد.

مهم‌ترین بخش یونی سواپ بخش صرافی غیرمتمرکز یا DEX آن است که برخلاف صرافی‌های متمرکزی مثل بایننس به صورت مستقیم از کیف پول خود شخص معاملات را انجام می‌دهد و لازم نیست ابتدا رمزارزهای خود را به کیف پول داخلی صرافی انتقال دهید.

 

ارز دیجیتال کیک

با محبوبیت یونی سواپ پروژه‌های مشابه دیگری هم روی بلاک چین‌های مختلف معرفی و ساخته شدند که محبوب‌ترین آن‌ها ‌پلتفرم «پنکیک سواپ» (PancakeSwap) است.

این پروژه را می‌توان نسخه‌ی مخصوص زنجیره‌ی هوشمند بایننس یونی سواپ در نظر گرفت که به دلیل کارمزدهای به مراتب کمتر آن نسبت به شبکه‌ی اتریوم مورد توجه کاربران گرفته است. ارز دیجیتال «کیک» (CAKE) هم رمزارز محلی این پلتفرم بوده و از اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی قابل تهیه است.

 

بهترین آلت کوین‌های بازار

برخی از آلت کوین‌ها مثل اتریوم، ریپل، لایت کوین و غیره مدت‌هاست که در رتبه‌های بالای لیست برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارند.

همان‌طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، هم‌اکنون بیش از ۲۱ هزار آلت کوین مختلف به طور رسمی در سایت آماری کوین مارکت کپ ثبت شده است و اگر بخواهیم آلت کوین‌های ناشناخته‌ای که هنوز راهی به این سایت نبرده‌اند را هم حساب کنیم این عدد بسیار بزرگتر خواهد بود.

بنابراین شناخت بهترین آلت کوین‌های بازار برای سرمایه‌گذاری کار چندان راحتی نیست و نیازمند تحلیل و بررسی مداوم است. با این حال برخی از آلت کوین‌ها در طول ماه‌ها و سال‌های گذشته عملکرد قابل‌قبولی از خود نشان داده و در لیست برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار در رتبه‌های بالا قرار دارند.

در ادامه به برخی از این آلت کوین‌ها اشاره می‌کنیم. البته توجه داشته باشید که آلت کوین‌های معرفی شده در این بخش تنها به خاطر اینکه نسبت به سایر آلت کوین‌ها قدمت و ارزش بازار بیشتری دارند، انتخاب شده‌اند و ممکن است در آینده آلت کوین‌های دیگر عملکرد بسیار بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشند.

بهترین انواع آلت کوین در بازار

 

سخن پایانی

سرمایه‌گذاری در آلت کوین‌ها علی رغم ریسک بالاتری که نسبت به بیت کوین دارد، می‌تواند سودهای قابل‌توجهی را هم به دنبال داشته باشد. با این حال اینکه بدانیم کدام آلت کوین‌ها پتانسیل رشد دارند و قبل از سرمایه‌گذاری در آن‌ها به چه نکاتی باید توجه کنیم، موضوعی است که هر سرمایه‌گذار و معامله‌گری باید به آن توجه کند.

این روزها آلت کوین‌هایی مثل اتریوم، بی ان بی، کاردانو، ریپل و سایر رمزارزهایی که در رتبه‌های بالای لیست بهترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارند، در سبد سرمایه‌گذاری بسیاری از فعالان این حوزه جای خشک کرده‌اند و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند به سراغ آلت کوین‌های کم‌تر شناخته‌شده که هنوز رشد اصلی خود را شروع نکرده‌اند بروند.

این افراد با پذیرفتن این ریسک و رعایت کردن اصول مدیریت سرمایه بخشی از سرمایه‌ی خود را به خرید آلت کوین‌ها اختصاص می‌دهند که ما نیز در این مقاله سعی کردیم به برخی از این نکات مهم اشاره کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. من یک مقاله قبل داخل وب سایت شما خوند بودم درباره بهترین کوین های بازار واقعا اون باعث شد که من مقالات وب سایت شمارو همیشه دنبال کنم

    1. سلام نگار عزیز
      ممنون از نظرت و خوشحال هستیم که مخاطب مقالات ما هستید
      موفق باشید

  2. اگر بخواهیم واژه آلت کوین را ریشه‌یابی کنیم، به معنای پول و یا سکه های جایگزین معنا می‌شود، در حقیقت آلت کوین، پول و سکه جایگزین برای بیت کوین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا