آموزش آلت کوین ها

انواع ارز دیجیتال چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حتماً تاکنون اسم ارزهای دیجیتال زیادی به گوشتان خورده است. از بیت کوین (Bitcoin) و لایت کوین (Litecoin) گرفته تا اتریوم (Ethereum) و کاردانو (Cardano) و رمزارزهای کمتر‌شناخته‌شده‌ای مثل دش (Dash)، آیکون (Icon) و کاوا (Kava) همگی تنها جزو کوچکی از این دنیای بزرگ هستند. روز به روز هم تعداد آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و شاهد ظهور پروژه‌های نوآورانه‌ی زیاد هستیم.

اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که چرا ارزهای دیجیتال این‌همه تنوع دارند و اصلاً چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد؟ یا اصلاً کاربرد این‌همه ارز دیجیتال کجاست و در کجا می‌توان از آن‌ها استفاده نمود؟ در این مقاله می‌خواهیم دقیقاً پاسخ همین سوال‌ها را بدهیم و شما را با انواع ارز دیجیتال آشنا کنیم.

 

طبقه بندی ارزهای دیجیتال

رمزارزها را می‌توان به چندین روش طبقه‌بندی کرد. برای مثال هر ارز دیجیتال یا کوین است یا توکن ولی ما براساس کاربرد آن‌ها را به ۵ بخش ارزهای دیجیتال پرداختی، زیرساختی، مالی، خدماتی و سرگرمی تقسیم‌بندی کرده‌ایم.

رمزارزها را می‌توان به چند طریق طبقه‌بندی کرد. مثلاً هر ارز دیجیتالی یا جزو «توکن‌»ها (Token) محسوب می‌شود یا یک «کوین» (Coin) است.

به ارز دیجیتالی که بلاک چین مخصوص خود را داشته باشد، کوین می‌گوییم ولی برخی از رمزارزها هم وجود دارند که بر بستر بلاک چین پروژه‌های دیگر راه‌اندازی شده‌اند و خودشان بلاک چین ندارند. به چنین ارزهای دیجیتالی توکن می‌گوییم.

برای مثال بیت کوین کوین است ولی ارز دیجیتال «بت» (Bat) به دلیل اینکه از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کند یک توکن است.

علاوه بر این، همه‌ی ارزهای دیجیتالی که بعد از بیت کوین عرضه شده‌اند، جزو دسته‌ی «آلت کوین‌»ها (Altcoins) قرار می‌گیرند.

اتریوم، کاردانو و دوج کوین (Dogecoin) آلت کوین هستند یا برخی از ارزها را داریم که ارزش آن‌ها با گذشت زمان تغییر نمی‌کند که به آن‌ها «استیبل کوین»‌ (Stable Coin) یا ارز دیجیتال با ارزش ثابت می‌گویند. چنین ارزهایی معمولاً در دنیای واقعی توسط دارایی‌های مختلفی پشتیبانی می‌شوند.

مثلاً ارز دیجیتال «تتر» (Tether) یک استیبل کوین است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. این یعنی به ازای هر واحد از آن، یک دلار آمریکا در بانک ذخیره شده است.

برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مثل بایننس کوین (Binance Coin)، سوشی سواپ (SushiSwap) و کریپتو دات کام کوین (Crypto.com Coin) مختص صرافی‌ها هستند و از آن‌ها برای کاهش کارمزد و مبادله‌ی دیگر رمزارزها استفاده می‌شود. این گونه رمزارزها را هم می‌توان ارزهای دیجیتال صرافی‌ها نامگذاری کرد.

اما هیچ‌کدام از این طبقه‌بندی‌ها موضوع اصلی این مقاله نیستند. طبقه‌بندی ما در این مقاله براساس کاربرد و ماهیت ارزهای دیجیتال مختلف است.

برای مثال برخی از این رمزارزها مثل خود بیت کوین تنها با هدف سهولت در پرداخت‌های مالی ایجاد شده‌اند و هیچ کاربرد دیگری ندارند. در حالی که برخی دیگر به عنوان یک واحد پولی داخلی در پروژه‌های مختلف به کار گرفته می‌شود.

مثلاً از ارز دیجیتال اتر یا همان اتریوم در بلاک چین اتریوم و تمام پروژه‌هایی که بر بستر آن ساخته شده‌اند، استفاده می‌شود.

در واقع ارزهای دیجیتال را می‌توان به ۵ بخش ارزهای دیجیتال پرداختی، زیرساختی، مالی، خدماتی و سرگرمی تقسیم‌بندی کرد که در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام از آن‌ها صحبت می‌کنیم تا بهتر منظور ما را درک کنید.

طبقه بندی ارزهای دیجیتال

 

ارزهای دیجیتال پرداختی

ارزهای دیجیتال پرداختی صرفاً با هدف انجام پرداخت‌های دیجیتالی بدون واسطه ایجاد شده‌اند.

منظور از ارزهای دیجیتال پرداختی ارزهایی است که می‌توان از آن‌ها برای پرداخت محصولات و خدمات مختلف استفاده کرد. برخی از این نوع رمزارزها پول‌های دولتی مثل دلار و یورو را رقیب اصلی خود می‌دانند و سعی دارند جایگزین آن‌ها شوند در حالی که برخی دیگر نیز بیشتر روی پرداخت‌های که در صنایع و کاربردهای خاص صورت می‌گیرد، تمرکز دارند.

چنین رمزارزهایی امکانات و ویژگی‌های خاصی به جز موارد ابتدایی مثل ارسال، دریافت و ثبت ایمن تراکنش‌ها در شبکه ندارند.

بیت کوین مهم‌ترین عضو از این نوع از ارزهای دیجیتال است که بعدها رمزارزهای دیگری مثل لایت کوین، مونرو (Monero) و غیره هم با هدف بهبود کارایی و مقیاس‌پذیری، آن را همراهی کردند. همچنین استیبل کوین‌ها را هم می‌توان جزو ارزهای دیجیتال پرداختی محسوب کرد.

از دیگر رمزارزهای مخصوص پرداخت می‌توان به ریپل (Ripple)، تتر، استلار (Stellar)، زی‌کش (Zcash) و حتی دوج کوین اشاره کرد.

 

ارزهای دیجیتال زیرساختی

ارزهای دیجیتال زیرساختی برای فعالیت و استفاده از بلاک چین‌های خود ضروری هستند.

از رمزارزهای زیرساختی معمولاً برای پرداخت کارمزد رایانه‌هایی که مسئول اجرای برنامه‌های مختلف در شبکه‌ی بلاک چین هستند، استفاده می‌شود.

برای مثال ارز دیجیتالی که آن را با نام اتریوم می‌شناسیم در واقع «اتر» (Ether) نام دارد و هر کس بخواهد از برنامه‌های غیرمتمرکزی که در حال اجرا روی بلاک چین اتریوم است، استفاده کند یا خودش برنامه‌ غیرمتمرکزی را روی آن پیاده‌سازی نماید، باید از این ارز دیجیتال داشته باشد.

به جز اتریوم بلاک چین‌های دیگری هم داریم که هرکدام کاربرد خاص خود را دارند و برای استفاده از آن‌ها باید ارز دیجیتال زیرساختی مخصوصش را خریداری کرد.

برای مثال ارز دیجیتال کاردانو در واقع آدا (Ada) نام دارد که در بلاک چین کاردانو استفاده می‌شود. یا ارز دیجیتال دات (Dot) که باید برای استفاده از بلاک چین پولکادات (Polkadot) از آن کمک گرفته شود.

ارزهای دیجیتال دیگری مثل الگورند (Algorand)، ایاس (EOS)، ترون (Tron) و ویوز (Waves) از دیگر ارزهای دیجیتال زیرساختی به شمار می‌روند.

 

ارزهای دیجیتال مالی

از ارزهای دیجیتال مالی برای کارهایی مثل کاهش کارمزد در صرافی‌ها، قرض گرفتن و وام‌دهی استفاده می‌شود.

نوع دیگری از ارزهای دیجیتال هم وجود دارند که از آن‌ها برای مدیریت و معامله‌ی رمزارزهای دیگر استفاده می‌شود. به چنین رمزارزهایی ارزهای دیجیتال مالی می‌گوییم.

برای مثال ارز دیجیتال محلی یک صرافی غیرمتمرکز که کاربران به کمک آن به معامله‌ی دیگر ارزها می‌پردازند یا درمورد نحوه‌ی اداره‌ی آن صرافی تصمیم‌گیری می‌کنند، یک ارز دیجیتال مالی است.

نوع دیگری از ارزهای دیجیتالی مالی را هم داریم که از آن‌ها برای جمع‌آوری سرمایه و ارتباط دادن سرمایه‌گذاران و پروژه‌های جدید دنیای کریپتو استفاده می‌شود. ارزهای دیجیتال دیگری هم در این طبقه‌بندی جای دارند که کاربرد آن‌ها امور مالی پیشرفته‌تر مثل قرض دادن، وام گرفتن و بازارسازی است.

از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال مالی می‌توان به کامپوند (Compound)، کرو (Curve)، کاوا و یونی‌سواپ (UniSwap) اشاره کرد.

 

ارزهای دیجیتال خدماتی

ارزهای دیجیتال خدماتی ارزهایی هستند که به مشتریان خود اجازه می‌دهند مشکلات دنیای واقعی خود را به کمک بلاک چین حل کنند.

ارزهای دیجیتال خدماتی به ارزهایی گفته می‌شود که ابزارهای لازم برای مدیریت داده‌های شخصی و سازمانی را روی بلاک چین در اختیار مشتری‌هایشان قرار می‌دهند.

در واقع کاربرد این رمزارزها کمک به محصولات مالی مبتنی بر بلاک چین به منظور دسترسی به داده‌های خارج از بلاک چین است.

بیشتر این رمزارزها یک هویت دیجیتالی برای مشتری‌های خود ایجاد کرده و تمام سوابق آن‌ها در دنیای واقعی را به این هویت دیجیتالی پیوند می‌دهند.

ترکیب فناوری بلاک چین با دنیای واقعی مزایای زیادی دارد. از جمله ارزهای دیجیتالی مثل دنتا کوین (Dentacoin) که از آن برای مصارف دندان پزشکی استفاده می‌شود تا رمزارزهایی که به منظور ذخیره اطلاعات ایجاد شده‌اند، مانند استورج (Storj) و سیا کوین (Siacoin).

از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال خدماتی می‌توان به چین لینک (Chainlink)، فایل کوین (Filecoin)، سیا کوین و استورج اشاره کرد.

 

ارزهای دیجیتال سرگرمی و رسانه

از ارزهای دیجیتال سرگرمی و رسانه برای فعالیت‌های جانبی مثل تشویق کاربران برای انجام بازی‌ها‌ی ویدیویی یا تولید محتوا استفاده می‌شود.

همان‌طور که از اسم ارزهای دیجیتال سرگرمی و رسانه بر می‌آید از این رمزارزها برای تشویق کاربران برای تولید محتوا، انجام بازی‌ها، شرط‌بندی و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

به عنوان مثال ارز دیجیتال «بت» را در نظر بگیرید. این رمزارز که جزو ارزهای دیجیتال سرگرمی و رسانه محسوب می‌شود توکنی است که با فعالیت در مرورگر «بریو» (Brave) آن را به دست می‌آورید و کاربران دیگر هم می‌توانند آن را به عنوان پاداش به شما هدیه بدهند.

برخی رمزارزها هم وجود دارند که از آن‌ها برای فعالیت در دنیاهای مجازی مثل بازی‌های ویدیویی و خریدوفروش آیتم‌های آن‌ها استفاده می‌شود که آن‌ها را هم می‌توان جزو ارزهای دیجیتال سرگرمی و رسانه محسوب کرد.

ارز دیجیتال بت، چیلیز (Chiliz)، فلو (Flow) و آدیوس (Audius) از مهم‌ترین ارزهای دیجیتال سرگرمی و رسانه به حساب می‌آیند.

انواع ارز دیجیتال

 

سخن پایانی

دیگر خبری از سال‌های آغازین هیاهوی بلاک چین و ارزهای دیجیتال نیست که تنها بیت کوین و چند رمزارز نوظهور وجود داشتند. این روزها آنقدر پروژه‌های این چنینی زیاد شده که هر روز ده‌ها رمزارز جدید به بازار معرفی می‌شود که برخی از آن‌ها هم تبدیل به پروژه‌های بزرگ و موفقی می‌شوند.

این تعدد بالای رمزارزها ممکن است باعث سردرگمی سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به این بازار پرنوسان ولی جذاب شود که از همین رو سعی کردیم انواع مختلف ارزهای دیجیتال را برایتان طبقه‌بندی کنیم تا کارتان برای انتخاب یک گزینه‌ی سرمایه‌گذاری خوب راحت‌تر شود.

در کل ارزهای دیجیتال را می‌توان به چند طریق طبقه‌بندی کرد که در این مقاله مبنای آن را کاربرد این رمزارزها در نظر گرفتیم و البته اشاره‌ای هم به دیگر انواع طبقه‌بندی‌ها داشتیم. امیدواریم بعد از خواندن این مقاله دفعه‌ی بعدی که به لیست ارزهای دیجیتال نگاه می‌کنید بتوانید نوع آن رمزارز را تشخیص بدهید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. شاید شمایی که این نظر رو میخونید مثل من ذهتون درگیر سوالاتی مثل کدام ارز دیجیتال را بخریم یا چه ارز دیجیتالی بخریم یا حتی بهترین ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری کدام هستند و یا در بهترین حالت چطور ارز دیجیتال بخریم براتون سوال شده باشه من پیشنهاد میکنم که برای شروع از بلاگ های منبع و مرجع مخصوصا سایت یوتیوب کمک بگیرید

  2. ارزهای دیجیتال به انواع مختلفی تقسیم میشن که هر کدوم ویژگی‌ها و استفاده‌های خاص خودشون رو دارن. ارز دیجیتال به معنای ارزهایی هستن که بر اساس فناوری بلاکچین و رمزنگاری ساخته شدن و به صورت الکترونیکی و بدون واسطه میتونیم اونها رو تبادل کنیم. یکی از انواع ارزهای دیجیتال معروف، بیت کوین هست که معمولاً با کوین یا BTC شناخته میشه. همچنین ارزهای دیجیتال دیگه‌ای مثل اتریوم (Ethereum)، لایت کوین (Litecoin) و ریپل (Ripple) نیز وجود دارن. هر یک از این ارزها ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی دارن و برای استفاده‌های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرن. بنابراین، میشه گفت که انواع ارزهای دیجیتال به عنوان یک واحد مالی دیجیتال با ارزش خودشون، در بازارهای مالی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا