دوره منتور شیپ
آموزش فارکس

هر آنچه باید در مورد امواج الیوت در فارکس بدانید

سرمایه‌گذاران با تکیه بر روش‌های مختلف تحلیل بازارهای مالی به دنبال کسب سود هستند. یکی از بازارهای پرطرفداری که حضور در آن نیاز به آگاهی و آمادگی قبلی دارد، بازار فارکس است. همچنین ابزارهای زیادی برای تحلیل تکنیکال وجود دارد؛ یکی از ابزارهای تکنیکالی که در اغلب بازارهای مالی به‌خصوص بازار فارکس کاربرد دارد امواج الیوت است. امواج الیوت نمایانگر حرکت قیمت بر روی نمودار یک دارایی هستند که اطلاعات زیادی در خصوص قیمت فراهم می‌کنند.

سرمایه‌گذاری در بازار فارکس به دلیل پیچیدگی نیاز به آموزش دارد. از این رو تصمیم گرفتیم در این مقاله به نحوه استفاده از امواج الیوت در تحلیل این بازار بپردازیم.

نظریه امواج الیوت

طبق نظریه امواج الیوت قیمت یک دارایی در بازار روندی منظم و قابل تکرار دارد.

اساس نظریه الیوت بر مبنای فراکتال‌هاست. فراکتال‌ها اشکال یا ساختارهایی هستند که به اجزای مختلف قابل تقسیم هستند. هر کدام از این اجزا خصوصیات مشابهی دارند.

در نظریه امواج الیوت حرکات قیمت یک دارایی به شکل امواجی در نظر گرفته می‌شوند که خود از ریزموج‌های دیگر با ویژگی‌های تکرار شونده تشکیل شده‌اند. به این صورت با شناسایی صحیح این موج‌ها می‌توان حرکت بعدی قیمت را تا حدودی پیش‌بینی کرد.

طبق نظریه الیوت در صورتی که در روند حرکت قیمت، ۵ موج در مسیر روند اصلی با سه موج حرکت اصلاحی ظاهر شوند.

 

امواج الیوت (Elliot Waves) چیست؟

امواج الیوت نخستین بار توسط فردی به نام «رالف نلسون الیوت» (Ralph Nelson Elliott) معرفی شد. الیوت باور داشت که رفتار قیمت یک دارایی در بازارهای مالی از الگوهای تکراری پیروی می‌کند.

الیوت نوسانات صعودی و نزولی قیمت را «امواج» نام گذاشت. او معتقد بود با تشخیص این امواج می‌توان ادامه روند قیمت را پیش‌بینی کرد.

امواج الیوت از کارآمدترین ابزارهای تکنیکال برای معاملات فارکس به شمار می‌آید که معامله‌گران حرفه‌ای بازار به‌صورت متداول در معاملات خود از آن استفاده می‌کنند. نظریه الیوت بر این اساس واقع شده است که قیمت یک دارایی مسیری با ۵ موج ایجاد می‌کند؛ موج اول، سوم و پنجم از امواج «ادامه دهنده» (impulsive) و موج دوم و چهارم «اصلاحی» (corrective) هستند. هر یک از این موج‌ها در درون خود امواج کوچک‌تری دارند که تشخیص آن‌ها نیاز به آموزش و تجربه دارد.

امواج الیوت با اطلاعات به‌روزی که در اختیار تریدر قرار می‌دهند می‌توانند به پیش‌بینی قیمت آینده یک ارز یا دارایی کمک کنند. شکل‌گیری این امواج ارتباط مستقیمی با احساسات و روانشناسی سرمایه‌گذاران دارد. شناسایی این امواج از قوانین الیوت پیروی می‌کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

امواج انگیزشی Impulsive

هر موج انگیزشی متشکل از پنج ریز موج است که در کنار هم یک جهت حرکت می‌کنند و روند اصلی را شکل می‌دهند. امواج انگیزشی یا جنبشی، امواجی هستند که در جهت موافق روند حرکت می‌کنند. این امواج که از سه ریز موج محرک و دو اصلاحی تشکیل شده‌اند، به‌راحتی قابل تشخیص هستند و از قوانین زیر پیروی می‌کنند:

  • موج دوم نمی‌تواند بیش از ۱۰۰٪ موج اول اصلاح شود.
  • موج سوم هرگز نمی‌تواند بین موج اول و سوم و پنجم، کوتاه‌ترین موج باشد.
  • موج چهارم هیچ وقت نمی تواند فراتر از موج سوم برود.

در صورتی که هر یک از این قوانین نقض شود، ساختار یک موج انگیزشی نخواهد بود.

 

امواج اصلاحی Corrective

امواج اصلاحی که با نام امواج مورب نیز خوانده می‌شوند، در خلاف جهت روند در حرکت هستند و از سه ریز موج تشکیل شده‌اند. این امواج به‌صورت مورب ظاهر می‌شوند و هر موج فرعی مورب هرگز به‌طور کامل موج قبلی را باز نمی‌گرداند و سومین موج فرعی ممکن است کوتاه‌ترین موج نباشد.

امواج الیوت

 

الگوهای الیوت

امواج الیوت در حالت‌های مختلف بر روی نمودار قیمت ظاهر می‌شوند که ممکن است تشخیص یک الگو از امواج الیوت آسان به نظر برسد، اما برای شناسایی آن‌ها در بازار آموزش و تمرین لازم است. بنابراین، برای انتخاب نقاط مناسب ورود و خروج معاملات، تریدرها در هنگام شناسایی الگوها باید از وجود آن‌ها به‌خوبی اطمینان حاصل کنند.

الگوی زیگ‌زاگ (Zig-Zag)

زیگ زاگ یک موج اصلاحی است که از ۳ ریزموج A، B و C تشکیل شده که به طرف بالا یا پایین حرکت می‌کنند. امواج A و C از موج‌های محرک و موج B اصلاحی هستند.

الگوهای زیگ زاگ افت شدید در یک روند صعودی یا پیشرفت در رالی نزولی است که قیمت الگوهای ایمپالس پیشین را به طور قابل توجهی اصلاح می‌کند.

الگوی زیگ زاگ

الگوی مسطح (Flat)

الگوی مسطح یکی دیگر از الگوهای امواج الیوت است که در آن امواج با ترتیب A-B-C به‌صورت زیر ظاهر می‌شوند. در ساختار این الگو، امواج A و B اصلاحی هستند و C نیز ۵ موج فرعی دارد.

در یک موج مسطح ممکن است موج B بیشتر از ابتدای موج A برود و موج C نیز فراتر از شروع موج B امتداد یابد. این نوع الگو به امواج مسطح گسترده یا بسط یافته معروف است. موج مسطح بسط یافته از الگوهای متداول در بازارهای مالی هستند.

الگوی مسطح

الگوی مثلث (Triangle)

الگوی مثلث یک الگو با پنج موج فرعی A-B-C-D-E است که به‌صورت رنج حرکت می‌کند. الگوی مثلث می‌تواند هم در حال انبساط باشد که در آن هر یک از امواج فرعی در حال گسترش است یا اینکه در حال انقباض باشد که به شکل یک وج (کنج) خواهد بود.

الگوی مثلث

 

استفاده از امواج الیوت در فارکس

امواج الیوت نیز مانند سایر ابزارهای تکنیکال ممکن است به تنهایی سیگنال مطمئنی صادر نکند. به همین خاطر بهتر است که اندیکاتور فیبوناچی را در کنار این ابزار بر روی نمودار پیاده سازید.

اندیکاتور فیبوناچی و امواج الیوت

با استفاده از اندیکاتور فیبوناچی می‌توان ابتدا و انتهای موج سوم الیوت را که از اهمیت زیادی برخوردار است، با اطمینان بیشتر شناسایی کرد. معمولا موج سوم بین سطح ۲۶۱ تا ۴۲۳ فیبو ظاهر می شود. به این ترتیب می‌توان ابتدا و انتهای موج سوم را مشخص کرد. همچنین، امواج اصلاحی در سطح ۳۸ درصد حرکت می‌کنند.

فیبوناچی و امواج الیوت

اندیکاتور مکدی و امواج الیوت

اندیکاتور مکدی از دیگر ابزارهای مکمل امواج الیوت است. واگرایی (حرکت مخالف نمودار قیمت) که مکدی نشان می‌دهد حاکی از تغییر جهت قیمت است که بین موج سوم و پنجم اتفاق می‌افتد.

طبق نظریه الیوت ابتدای موج سوم برای خرید می‌تواند نقطه مناسبی باشد. همچنین اگر قصد خروج از معامله را دارید، موج چهارم نقطه مناسبی خواهد بود. به علاوه اینکه موج سوم برای معامله‌گران مهم‌ترین موج است، شناسایی موج پنجم نیز به این خاطر که نشان می‌دهد هنوز فرصت برای خروج از معامله وجود دارد مهم است. خرید در موج پنجم و فروش در موج C یک حرکت هیجانی است؛ از این رو، نقاط مناسبی برای بستن معاملات در این مناطق پیدا نمی‌شود.

 

مزایا و معایب امواج الیوت

ابزارهای تکنیکال در انواع مختلف هر یک دارای نقاط ضعف و قوتی هستند؛ امواج الیوت نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه به برخی از مزایا و معایب اموج تکنیکال اشاره خواهیم کرد.

مزایای امواج الیوت

  • ساده و قابل فهم
  • دقت بالا
  • کمک به شناسایی روندها
  • کمک به طرح استراتژی معاملاتی
  • قابلیت استفاده در کنار سایر ابزارهای تکنیکال

معایب امواج الیوت

  • عدم نمایش نقطه دقیق برای ورود و خروج معامله
  • الگوهای تقریبا مشابه
  • عدم قطعیت
  • دخالت نظر شخصی معامله‌گران

 

سخن پایانی

ابزارهای تکنیکال که در معاملات فارکس مورد استفاده قرار می‌گیرند، انواع مختلفی دارند. امواج الیوت یکی از این ابزارهاست که با تاکید بر تکرار روند حرکت قیمت در طول زمان،‌به تریدرها کمک می‌کند تا ایده‌ال‌ترین نقاط را برای ورود و خروج معاملات‌شان انتخاب کنند.

برای استفاده از امواج الیوت در معاملات لازم است که معامله‌گران نحوه شناسایی و تفسیر انواع آن را آموزش ببینند. با اینکه یادگیری آن ساده به نظر می‌رسد، اما قطعیتی در مورد سیگنال‌هایی که می‌دهد وجود ندارد. توصیه می‌شود پیش از استفاده از این ابزار تکنیکال حتما نحوه صحیح استفاده از آن را بیاموزید و به اندازه کافی تمرین داشته باشید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا