دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

نحوه استفاده از پیوت پوینت برای سنجش تمایلات بازار

پیوت پوینت‌ یا نقاط محوری از جمله ابزار معاملاتی مورد استفاده در تحلیل تکنیکال هستند که معامله‌گران زیادی از آن استفاده می‌کنند. پیوت پوینت‌ها با مشخص کردن سطوح کلیدی و سنتیمنت بازار در نمودار قیمت یک دارایی کمک زیادی به تریدرها می‌نمایند.

با استفاده از پیوت پوینت‌‌ها می‌توان متوجه شد که معامله‌گران بیشتر تمایل به خرید نشان می‌دهند یا فروش. برای درک تمایلات بازار تنها کاری که باید انجام دهید این است که نقاط محوری را زیر نظر بگیرید. برای این منظور لازم است با نحوه استفاده از پیوت پوینت‌ها و تفسیر آن‌ها آشنا باشید. در این مقاله در مورد کاربرد پیوت‌ پوینت‌‌ها برای حدس تمایلات بازار صحبت می‌کنیم.

آشنایی با پیوت پوینت‌ها

نقاط محوری سطوح قیمتی هستند که چارتیست‌ها از آن برای تعیین سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند. ابزار پیوت پوینت از قیمت بسته شدن معاملات (Close)، سقف (High) و کف (Low) روزهای قبل برای محاسبه یک Pivot Point روز جاری استفاده می‌کند.

پیوت پوینت‌ها از اندیکاتورهای تکنیکال هستند که تریدرها برای شناسایی محدوده حمایت و مقاومت در بازار یک دارایی استفاده می‌کنند. اغلب این نقاط به تریدرها در تشخیص نقاط مناسب ورود و خروج معاملات کمک می‌کنند. با استفاده از Pivot Point به‌عنوان یک ابزار اساسی، سه سطح مقاومت و حمایت و نقطه محوری محاسبه می‌شود.

معمولا معامله‌گران با استفاده از این ابزار، حرکات بعدی قیمت را پیش‌بینی می‌کنند و برنامه معاملاتی خود را بر اساس آن می‌چینند. اگر قیمت یک دارایی برای روز بعد بالاتر از نقطه محوری (PP) باشد، نشانه ایجاد روند صعودی خواهد بود. بالعکس، اگر قیمت پایین‌تر از نقطه پیوت باشد،‌ روند آیندهْ نزولی پیش‌بینی می‌شود.

معامله‌گران علاوه بر اینکه با استفاده از نقاط محوری نقاط ورود و خروج مناسب را انتخاب می‌کنند، برای تعیین حد سود و حد ضرر خود نیز از این نقاط کمک می‌گیرند.

 

کارایی پیوت پوینت‌ها

از نقاط محوری می‌توان در معاملات برای کمک به تشخیص روندهای صعودی و نزولی و شناسایی بهترین نقاط برای ورود یا خروج معامله استفاده کرد. نقاط محوری یکی از پرکاربردترین اندیکاتورهای تکنیکال در معاملات روزانه هستند.

استراتژی‌های زیادی برای به‌کارگیری ابزار پیوت پوینت وجود دارند؛ این اندیکاتور مناطق رشد بالقوه قیمت را برای آن روز نشان می‌دهد.

گفتنی است که در وهله اول نقطه محوری یک شاخص تحلیل روند است که صرفا حرکت قیمت را پیش‌بینی می‌کند. از این رو، نمی‌توان برای انجام معاملات تنها بر داده‌های این نقاط محوری تکیه کرد. به همین دلیل است که استفاده از نقاط محوری در کنار سایر اندیکاتورها مانند فیبوناچی، میانگین متحرک، الگوهای کندل استیک و… معمول است. البته برای این کار تریدر باید مهارت ترکیب این اندیکاتورها و استفاده از اطلاعات آن‌‌ها را داشته باشد.

به طور کلی، اعتبار هر تحلیل زمانی ثابت می‌شود که چند اندیکاتور، نتیجه آن را تایید کنند. به عنوان مثال، اگر علاوه بر نقاط محوری، الگوهای کندل استیک و میانگین متحرک نشان‌دهنده روند صعودی باشند، احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود. به این ترتیب، معامله‌گران می‌توانند معاملات سودآوری را ترتیب دهند و به‌طور موثرتری جلوی ضرر در موقعیت‌های خود را بگیرند.

ویژگی مثبت پیوت پوینت

 

استفاده از پیوت پوینت‌‌ برای سنجش تمایلات بازار

اگر قیمت دارایی از نقطه محوری به سمت بالا شکسته شود، نشانه آن است که پیش‌بینی معامله‌گران برای قیمت این جفت ارز صعودی است و شما باید اقدام به خرید کنید.

استفاده از پیوت پوینت‌‌ها برای سنجش تمایلات بازار

در تصویر بالا نمونه‌ای از پیوت پوینت را مشاهده می‌کنید که قیمت بالاتر از نقطه محوری قرار دارد. قیمت یورو/دلار بعد از یک گپ، بالاتر از نقطه پیوت باز شده است. سپس این قیمت بالاتر و بالاتر رفته تا سطح مقاومت را شکسته است.

حال چنانچه قیمت سطح پیوت را به سمت پایین بشکند،‌ باید برای فروش دارایی آماده شوید. زیرا زمانی که قیمت پایین‌تر از نقطه پیوت قرار گیرد حاکی از یک سنتیمنت (احساس) منفی در بازار بوده و نشان می‌دهد که کنترل بازار در دست فروشندگان است.

استفاده از پیوت پوینت‌‌ها برای سنجش تمایلات بازار

 

استراتژی استفاده از پیوت پوینت‌‌ها در معاملات روزانه

به دو روش می‌شود از نقاط محوری در معاملات روزانه استفاده کرد؛ ۱. جهش پیوت پوینت‌‌ها و ۲. شکست پیوت پوینت‌ها.

۱. جهش پیوت پوینت‌‌ها: در این استراتژی در صورتی که قیمت در داخل نقاط محوری حرکت کند یا از آن به سمت دیگری جهش نماید، تریدرها با توجه به جهش، تصمیم می‌‌گیرند چه زمان باید معامله باز کنند یا ببندند.

اگر قیمت نقطه محوری را از بالا لمس کرده و از همان‌جا جهش پیدا کند، جایی‌ست که دارایی خریداری می‌شود. از طرفی دیگر،‌ در صورتی که قیمت دارایی نقطه پیوت را از پایین تست کند و به سمت پایین جهش یابد، ‌زمان مناسبی برای خرید است.

معمولا قیمت‌ها پیش از صعود ابتدا به پایین‌ترین حد خود می‌رسند و با رسیدن به سطح حمایت، یک مسیر صعودی را آغاز می‌کنند. بنابراین، اگر تریدر درست قبل از آن اقدام به خرید کند می‌تواند سود خود را به حداکثر برساند. بالعکس، قیمت‌ها زمانی که به خط مقاومت و به بالاترین حد خود می‌رسند تمایل به بازگست نشان می‌دهند. از این رو، سرمایه‌گذاران با فروش دارایی در آن نقطه یا قبل از حرکت به سمت پایین، از ضرر خود جلوگیری می‌کنند.

۲. شکست پیوت پوینت‌ها: در این استراتژی، تریدرها با فرض اینکه قیمت، پیوت پوینت را می‌شکند و به مسیر صعودی یا نزولی خود ادامه می‌‌دهد، برای گذاشتن حد ضرر تصمیم می‌گیرند تا مطمئن شوند که زمانِ این اتفاق، پوزیشن بسته خواهد شد.

معمولا، ‌یک شکست صعودی به این معناست که قیمت با شکست پیوت پوینت، قصد صعود بیشتر دارد. در این حالت، ‌تریدرها پوزیشن لانگ باز می‌کنند. در مقابل، اگر قیمت خط حمایت را بشکند؛ تریدرها پوزیشن شورت باز می‌کنند زیرا این شکست نشانه افت بیشتر قیمت خواهد بود.

اغلب تریدرها برای محافظت از دارایی خود در برابر تغییرات ناگهانی قیمت، یک سفارش توقف ضرر (حد ضرر) کمی پایین‌تر از نقطه پیوت قرار می‌دهند.

 

سخن پایانی

مهم است بدانید که نباید به هیچ ابزاری بیش از حد اعتماد کنید. شما می توانید از نقاط محوری و سایر اندیکاتورها به‌عنوان نقطه شروع معاملات خود استفاده کنید، اما نباید انتظار داشته باشید همه چیز طبق آنچه شما انتظار دارید پیش برود.

به هر حال بازار اهمیتی نمی‌دهد که شما چه نوع معاملاتی انجام می‌دهید و ممکن است از تلاش بیش از حد برای وادار کردن بازار به واکنش‌هایی که شما می‌خواهید، خسته شوید؛ پس سعی کنید از نقاط محوری به عنوان نقطه شروع استفاده کنید و استراتژی خود را در صورت لزوم با تغییر داده‌ها تطبیق و تغییر دهید.

در این مقاله برای شما توضیح دادیم که چطور برای حدس تمایلات بازار از ابزار پیوت پوینت استفاده کنید و معاملات امنی داشته باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
growwsurgetradercorporatefinanceinstitute

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا