دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش حرکات اصلاحی در بازار بورس، فارکس و ارز دیجیتال

زمانی که بازار برای یک مدت طولانی به‌طور پیوسته در حال صعود است، ‌باید منتظر یک روند اصلاحی بود. منظور از اصلاح همان بازگشت قیمت به سطوح پیشین است. اصلاح در بازار مکرر اتفاق می‌افتد و اصلا اتفاق بدی نیست. درست است که با شنیدن کلمه اصلاح تریدرها فقط به نزول بازار فکر می‌کنند. اما این اصلاح می‌تواند موقعیت خوبی برای ورود به معامله باشد.

در همه بازارهای مالی، ‌بازار بورس، فارکس و ارز دیجیتال اصلاح اتفاق می‌افتد و یک حرکت پویا در بازارهای مالی سالم است که برای به تعادل رسیدن بازار و تنظیم قیمت‌‌ها رخ می‌دهد. در این مقاله شما را با مفهوم اصلاح و نحوه تشخیص آن در بازار مالی آشنا می‌کنیم.

تعریف اصلاح در بازارهای بورس، ‌فارکس و ارز دیجیتال

معمولا زمانی که قیمت یک دارایی پس از رسیدن به اوج، ‌دچار افتی حداکثر ۱۰ درصدی می‌شود؛ به اصطلاح وارد فاز «اصلاح» (Correction) شده است. با اصلاح،‌ قیمت وارد یک روند بلند مدت خواهد شد.

اصلاح بازار مانند عنکبوت زیر تخت است که شما می‌دانید آنجا در کمین نشسته ولی زمان ظاهر شدنش را نمی‌دانید. اصلاح در بازارهای مالی برای هر کلاس دارایی اتفاق می‌افتد. یک دارایی یا شاخص ممکن است برای یک مدت کوتاه یا یک دوره چند روزه تا چند ماه وارد فاز اصلاح شود. با این وجود، اصلاح بازار عمر کوتاهی دارد و نهایتا سه تا چهار ماه طول می‌کشد.

اغلب تحلیل‌گران و معامله‌گران زمان اصلاح در بازار را از روی داده‌‌های نمودار قیمت حدس می‌زنند.

زمان اصلاح ممکن است طولانی شود؛ از این رو به‌راحتی می‌توان فهمید که چرا یک سرمایه‌گذار مبتدی نگران اصلاح نزولی ۱۰ درصدی یا بیشتر در ارزش دارایی‌های پرتفوی خود در طول اصلاح باشد. بسیاری آن را نمی‌بینند و نمی‌دانند که اصلاح چقدر طول خواهد کشید. با این وجود، برای کسانی که برای درازمدت در بازار باقی می‌مانند، اصلاح تنها یک چاله کوچک در مسیر پس‌اندازهای طولانی مدت آن‌هاست.

اصلاح

 

انواع اصلاح در بازار فارکس

دو نوع اصلاح در معاملات فارکس وجود دارد: ریتریسمنت (Retracement) و ریورسال (Reversal).

ریتریسمنت حرکت موقت قیمت در روند موجود است؛ اغلب کوتاه مدت هستند و فرصتی را برای ورود به بازار با قیمت مطلوب‌تری در جهت روند کلی فراهم می‌کنند. معمولا معامله‌گران از سطوح اصلاحی فیبوناچی برای شناسایی مناطق بالقوه حمایت یا مقاومت استفاده می‌کنند که در آنجا قیمت ممکن است مطابق با روند بازگردد.

از سوی دیگر، ریورسال نشان‌دهنده تغییر قابل‌توجهی در روند غالب است؛ شامل یک تغییر اساسی‌تر و طولانی‌تر در احساسات بازار هستند. معکوس‌ها را می‌شود با مجموعه‌ای از اوج‌ها و کف‌های پایین‌تر در یک روند نزولی یا اوج و کف‌های بالاتر در یک روند صعودی شناسایی کرد.

پیش‌بینی ریورسال‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما به معامله‌گران این فرصت را می‌دهد که از روندهای جدید و پویایی‌های متغیر بازار سود ببرند.

مزایا و معایب اصلاح در بازار مالی

 

محافظت از دارایی در برابر اصلاح قیمت

پیش از اصلاح بازار، ممکن است قیمت دارایی یک حرکت قوی داشته باشد. در طول دوره اصلاح، قیمت دارایی عملکرد ضعیفی دارد. اصلاحات می‌توانند فرصتی ایدئال برای خرید دارایی‌های با ارزش بالا با قیمت کمتر ایجاد کنند. با این حال، سرمایه‌گذاران باید ریسک‌های مربوط به خرید را در نظر بگیرند، زیرا با ادامه اصلاحات، ممکن است شاهد کاهش قیمت بیشتری باشند.

حفاظت از سرمایه در برابر اصلاح قیمت شاید سخت به‌نظر برسد، اما شدنی است. برای مقابله با کاهش قیمت سهام، سرمایه‌گذاران می‌توانند دستورات حد ضرر یا توقف تنظیم کنند. زمانی که قیمت به سطحی از پیش تعیین شده توسط سرمایه‌گذار برسد، حالت اول به طور خودکار فعال می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری در زمان اصلاح

اگرچه اصلاحات بازار چالش برانگیز هستند و کاهش ۱۰ درصدی به طور قابل‌توجهی به بسیاری از پرتفوی‌های سرمایه‌گذاری آسیب می‌رساند، گاهی اوقات اصلاحات هم برای بازار و هم برای سرمایه گذاران یک امر مثبت تلقی می‌شوند.

اصلاحات برای بازار از آن جهت مفید است که می‌تواند به تنظیم مجدد قیمت‌‌ها بیانجامد و باعث به تعادل رسیدن قیمت‌هایی شود که به‌طور ناپایدار بالا رفته‌اند. اصلاحات بازارهای مالی، فرصتی برای سرمایه‌گذارانی است که دارایی را با قیمت کم‌تر خریداری کنند.

 

تشخیص اصلاح در بازار

تشخیص اصلاح در بازار کار ساده‌ای‌ست. در اغلب موارد اصلاح واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که یک شاخص بزرگ مانند نزدک ۱۰۰ یا نماد داوجونز برای چندین روز یا چند هفته دچار افت می‌شود. اصلاح بازار با بازار نزولی متفاوت است. زمان اصلاح قیمت دارایی حداکثر تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کند؛ در حالی که در یک بازار نزولی افت قیمت از زمان اوج تا ۲۰ درصد می‌رسد.

دلایل اصلاح در بازار

در ابتدایی‌ترین حالت، اصلاحات بازار به این دلیل رخ می‌دهد که سرمایه‌گذاران انگیزه بیشتری برای فروش دارند تا خرید.

سرمایه‌گذاران افراد آینده‌نگری هستند؛ آن‌ها در تلاشند تا پیش‌بینی کنند ارزش سرمایه‌گذاری آن‌ها افزایش می‌یابد یا خیر. معمولا آن‌ها به دنبال نشانه‌هایی از جمله اخبار، شایعات و هر چیزی در این بین هستند که نشان می‌دهد بازار چگونه حرکت خواهد کرد.

در حالی که دلایل افت یک روزه قیمت ممکن است متفاوت باشد، افت طولانی‌مدت معمولا به یکی از دلایل فشار اقتصادی، ‌ترس و هیجانات یا عوامل بیرونی ایجاد می‌شود.

سایر عوامل اصلاح در بازار سهام:

  • عملکرد ضعیف شرکت: سهام یک شرکت در مواقعی که سود سه ماهه ضعیف گزارش می‌شود به سمت اصلاح حرکت می‌کند.
  • ضعف در اقتصاد کلان: برخی از دارایی‌ها زمانی که داده‌های اقتصادی ضعیفی منتشر می‌شود، به سمت اصلاح حرکت می‌کنند. به عنوان مثال، اگر تولید ناخالص داخلی کشوری اعداد کمی را گزارش کند، واحد پولی آن می‌تواند به سمت اصلاح حرکت کند.
  • مشکلات در عرضه: در مواقعی که عرضه و تقاضا در حالت پویا هستند،  دارایی به سمت اصلاح می‌رود.
  • دلایل تکنیکال: گاهی اوقات، یک دارایی مالی ممکن است بنابر برخی دلایل تکنیکال مثلا در زمان اشباع خرید، وارد فاز اصلاح شود.

 

سخن پایانی

تشخیص اصلاحات در بازارهای مالی از جمله مهارت‌های ضروری برای ترید است. تریدرها با کمک گرفتن از ابزارهای تکنیکال و الگوهای نموداری می‌توانند اصلاح را در بازار پیش‌بینی کنند. اصلاح یک اتفاق طبیعی در بازارهای بورس، ‌فارکس و ارز دیجیتال است که با ریزش قیمت از اوج اخیر آن در بازار ظاهر می‌شود. البته که اصلاح با بازار نزولی متفاوت است.

اصلاح حداکثر افت قیمت تا ۱۰ درصد را پوشش می‌دهد و برای یک مدت کوتاه اتفاق می‌افتد،‌ در حالی‌که در یک بازار نزولی افت قیمت ممکن است به ۲۰ درصد هم برسد و زمان آن نیز شاید طولانی‌تر باشد. در این مقاله توضیحات بیشتری در مورد اصلاح ارائه دادیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
hw.onlinerealtradingnerdwalletinvestopedia

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا