🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

استفاده از واگرایی در معاملات فارکس، بورس و ارز دیجیتال

راه‌های بی‌شماری برای معامله در بازارهای مالی وجود دارد. معمولا معامله‌گران سعی می‌کنند با پیدا کردن سرنخی در بازار آینده روند قیمت را پیش‌بینی کنند و برای آن یک استراتژی معاملاتی بچینند. اغلب روند بازار را تحلیل می‌کنند تا ببینند که در آینده صعودی است یا نزولی.

شاید شما هم به این فکر کرده باشید چطور می‌شود یک معامله با ریسک کم داشت و به سود رسید یا اینکه چطور با کمترین قیمت، یک دارایی را بخرم و با بیشترین قیمت آن را بفروشم. یکی از راه‌هایی که تریدرهای زیادی پیش از این، از آن استفاده کرده‌اند، واگرایی است. اگر بتوانید واگرایی را به‌درستی در نمودار قیمت تشخیص دهید،‌ مطمئنا معاملات موفق‌تری خواهید داشت؛ اما خوب باید بدانید که برای این کار باید مهارت و دانش لازم را کسب کنید.

برای اینکه بفهمید چگونه با استفاده از واگرایی،‌ معاملات سودآوری در بازارهای بورس، ‌فارکس و ارز دیجیتال داشته باشید، ‌به خواندن این مطلب ادامه دهید.

واگرایی در تحلیل تکنیکال

واگرایی در فارکس زمانی اتفاق می‌افتد که یک دارایی در جهت مخالف یک اندیکاتور تکنیکال که اغلب یک نوسانگر است حرکت می‌کند.

هنگامی واگرایی رخ می‌دهد که در نمودار قیمت هیچ روند مشخصی وجود ندارد؛ اغلب معامله‌گران از واگرایی به‌عنوان سیگنالی برای اقدام به معامله استفاده می‌کنند.

در معامله ارزها، معمولا واگرایی به‌عنوان نشانه‌ای از تضعیف جهت فعلی و از دست دادن شتاب قیمت و در نتیجه تغییر جهت احتمالی، در نظر گرفته می‌شود.

این که تغییر جهت یک اصلاح ساده باشد، یا عقب نشینی، یا نشانه معکوس شدن روند به بازه زمانی مورد معامله و نتیجه سایر تحلیل‌های تکنیکال بستگی دارد؛ اینکه آیا دارایی در اطراف سطوح حمایتی یا مقاومتی معامله می‌شود.

برخی از معامله‌گران همچنین ممکن است به نشانه‌های همگرایی برای کمک به تعیین اینکه آیا حرکت در جهت خود ادامه می‌یابد، نگاه کنند. با این حال، از شاخص های همگرایی و واگرایی فارکس، واگرایی‌ها بسیار قوی‌تر هستند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. چندین نوع واگرایی وجود دارد که باید در مورد آن‌ها بدانید:

واگرایی در تحلیل تکنیکال

در تحلیل تکنیکال، مفهوم «واگرایی»، سیگنال یک حرکت بزرگ مثبت یا یک حرکت بزرگ منفی را در اختیار ما قرار می‌دهد. یک واگرایی مثبت زمانی رخ می‌دهد که قیمت سهم در حال ایجاد کف‌های جدید باشد، اما اندیکاتور تکنیکال مانند اندیکاتور مکدی،‌ شاخص قدرت نسبی یا استوکاستیک شروع به ثبت سقف‌های جدید می‌کند. بالعکس در واگرایی منفی، قیمت سهم در حال ثبت قله‌های جدید است؛ درحالی که اندیکاتور تکنیکالی ما در حال ایجاد کف‌های جدیدی خواهد بود.

به طورکلی تریدرها از واگرایی‌ها برای تخمین شتاب حرکت قیمت یک دارایی استفاده می‌کنند. به دست آوردن شتاب قیمت می‌تواند حدس زدن احتمال وقوع یک بازگشت روند را آسان کند.

فرض کنید که شما در حال استفاده از اندیکاتور RSI هستید؛ در چنین شرایطی اگر قیمت در حال صعود بوده و مرتب قله‌های جدیدی بسازد، در حالت عادی اندیکاتور شاخص قدرت نسبی نیز باید اوج‌های جدید ثبت کند، اما اگر قیمت در حال ثبت قله‌های جدید باشد و اندیکاتور شاخص قدرت نسبی شروع به ثبت کف‌های جدید کند، نشان‌دهنده این است که شاید روند صعودی در حال از دست دادن قدرت خود باشد.

این موضوع همان واگرایی منفی است. درحقیقت در این حالت تریدرها می‌توانند از معامله خارج شوند یا با قرار دادن یک «حد ضرر» (Stop loss) در معامله خود بمانند، اما واگرایی مثبت در حالاتی عکس حالت قبلی ظاهر می‌شود.

فرض کنید قیمت یک دارایی در حال تشکیل کف‌های جدید است، اما اندیکاتور شاخص قدرت نسبی در حال ساختن کف‌های جدید است. در چنین حالتی سرمایه‌گذاران به این نتیجه می‌رسند که روند نزولی در بازار در حال ضعیف شدن و رو به پایان است و به زودی یک بازگشت رخ خواهد داد.

 

استفاده از واگرایی در بازار فارکس

برای اینکه واگرایی روند قیمت را در بازار فارکس تشخیص دهید و بتوانید زمان مناسب برای ورود به معامله را انتخاب کنید حتما باید از اندیکاتورهای مومنتوم به عنوان مثال، از هر یک از اندیکاتورهای SMA ،RSI یا استوکاستیک استفاده کنید.

در اینجا ما در نمودار «دلار/ فرانک» (USD/CHF) از اندیکاتور استوکاستیک استفاده کردیم. در چارت زیر می‌توانید مشاهده کنید که قیمت دلار در برابر فرانک در یک روند نزولی در حال کاهش است. حال اینکه قیمت در حال ساختن کف‌های پایین‌تر است، اندیکاتور استوکاستیک ما در حال ایجاد کف‌های بالاتر است؛ این باید برای شما مشکوک باشد. در این حالت،‌ واگرایی میان قیمت و اندیکاتور بهترین فرصت برای کسب سود شماست. پس درنگ نکنید و وارد یک معامله خرید شوید؛ زیرا روند نزولی در حال پایان است.

واگرایی در فارکس

باز هم چارت «دلار/ فرانک» (َUSD/CHF) را نگاه کنید؛ این دفعه قیمت که در یک روند نزولی قرار دارد،‌ در حال ایجاد سقف‌های پایین‌تر و استوکاستیک در حال ثبت سقف‌های بالاتر است. این سیگنالی از یک واگرایی پنهان (مخفی) از نوع نزولی است. بهتر است که هر چه سریع‌تر دارایی خود را قبل از رفتن در ضرر بفروشید و از بازار خارج شوید یا اگر قصد خرید دارید؛ فعلا اقدام نکنید.

واگرایی در فارکس

 

استفاده از واگرایی در معاملات بورس

در بازار ارزهای دیجیتال نیز واگرایی‌های معمولی و پنهان به شکلی مشابه ظاهر می‌شوند و کاربرد مشابهی دارند. در این بازار هم شما به‌عنوان یک تریدر می‌توانید با استفاده از این مفهوم، معاملات خود را پیش ببرید. قیمت بیت کوین و سایر رمز ارز‌ها دائما تحت تاثیر رفتار معامله‌گران در حال نوسانات بسیار شدید است و تشخیص واگرایی می‌تواند هشداری برای جلوگیری از ضرر‌های بسیار کلان در معاملات بازار ارز دیجیتال باشد.

اگر از معامله‌گرانی هستید که با تکیه بر واگرایی‌ها برای انجام معامله اقدام می‌کنید؛ می‌توانید از این استراتژی در بازار فیوچرز و اسپات ارزهای دیجیتال هم استفاده نمایید.

این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که در بازار اثبات، تنها می‌توانید از واگرایی مخفی و معمولی مثبت برای خرید رمز ارز‌ها استفاده کنید و برای فروش آن‌ها نیز لازم است که به  سراغ واگرایی مخفی و معمولی منفی بروید.

در مقابل،‌ در بازار فیوچرز ارز دیجیتال، دست شما کاملا باز است و می‌توانید از واگرایی ‌ها هم در جهت فروش و هم در جهت خرید استفاده کنید؛ البته فراموش نکنید که همیشه برای انجام معاملات مطمئن‌تر بهتر است از سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال نیز در کنار واگرایی‌ها استفاده کنید.

 

استفاده از واگرایی در معاملات ارز دیجیتال

واگرایی در بازار بورس ایران نیز کاربرد خاص خود را دارد. زمانی که برای نمودار قیمت یک سهم در بازار بورس ایران شاهد تشکیل واگرایی مخفی یا معمولی مثبت هستید و هم‌زمان یکی از ستاپ‌های معاملاتی شما نیز تشکیل شده به راحتی و با اطمینان زیاد می‌توانید معامله خود را انجام دهید و از سهام مورد نظر مقدار قابل‌توجهی خریداری نمایید.

البته با توجه به اینکه بازار بورس ایران یک بازار یک طرفه است؛ برای معامله در این بازار می‌توانید از واگرایی مخفی و معمولی منفی برای ورود به معامله جدید استفاده کنید؛ اما با مشاهده چنین واگرایی‌هایی بر روی نمودار قیمت می‌توانید سود خود را با نقد کردن بخشی از دارایی ذخیره کنید و با مشاهده سیگنال‌های بیشتر به صورت کامل از سهام مورد نظر خارج شوید.

 

سخن پایانی

زمانی یک تریدر می‌تواند در معاملات خود موفق باشد که بر اتفاقاتی که در بازار می‌افتد مسلط بوده و توانایی پیش‌بینی آن‌ها را داشته باشد. یکی از اتفاقاتی که در بازارهای مالی مثل بازار فارکس، ‌ارز دیجیتال و بورس به طور متداول اتفاق می‌افتد،‌ واگرایی است. واگرایی به شما هشدار می‌دهد که روند قیمت به‌زودی تغییر خواهد کرد.

تشخیص واگرایی در بازارهای مختلف مستلزم شناخت اندیکاتورهای مومنتوم یا اسیلاتورها و یادگیری کار با آن‌‌هاست. در این مقاله ما به طور کلی واگرایی‌ها را در بازارهای مختلف معرفی کردیم و نحوه استفاده از آن‌ها در معاملات را ذکر کردیم. اگر شما هم تا به حال تجربه استفاده از واگرایی را در معاملات‌تان داشته‌اید و به سود رسیده‌اید، تجربه خود را با همراهان حسینی فایننس در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
kanooneboursebabypipsthe5ersadmiralmarkets

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا