دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

نحوه محاسبه پیوت پوینت یا نقاط محوری در ارز دیجیتال

پیوت پوینت‌ها و نقاط محوری در ترکیب با سایر ابزارهای تکنیکال در بین تریدرهای روزانه از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار هستند. این ابزار می‌توانند حرکات قیمت را تجزیه و تحلیل کنند و روند آینده آن را قابل پیش‌بینی سازند. پیوت پوینت‌ها توانایی زیادی در مشخص کردن سطوح کلیدی مانند حمایت و مقاومت دارند و به شناسایی روند بازار کمک می‌کنند.

پیوت پوینت‌ها نقاطی در بازار هستند که قیمت در آنجا تغییر جهت می‌دهد، از صعودی به نزولی و بالعکس. بنابراین از آنجا که تریدرهای ارز دیجیتال و فارکس اغلب سوئینگ‌ها را ترید می‌کنند، لازم است که با نقاط محوری به‌خوبی آشنا باشند.

عملکرد پیوت پوینت‌ها

«پیوت پوینت‌ها» (Pivot Points) یا نقاط محوری جایی در نمودار قیمت هستند که خریدران و فروشندگان در آن نقاط فعال‌ترند. پیوت پوینت‌ها بر اساس داده‌های قیمتی روز گذشته محاسبه می‌شوند و به‌عنوان نقاط مرجع برای تصمیم‌گیری معامله‌گران عمل می‌کنند.

اغلب اوقات پیوت پوینت‌ها برای شناسایی نقاط کلیدی در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند. یک ابزار پیوت پوینت معمولی از یک سطح پیوت در میانه و دو خط حمایت در پایین و دو مقاومت در بالای آن تشکیل شده است. اطلاعات این ابزار تحلیل تکنیکال بر اساس قیمت باز و بسته شدن معاملات و سقف و کف قیمت در روز گذشته به‌دست می‌آید.

به طور معمول این اندیکاتور برای شناسایی روند در بازارهای سهام استفاده می‌شود، اما مطمئنا برای بازارهای ارز دیجیتال هم کاربرد دارد. در واقع، اکثر معامله‌گران کریپتو باور دارند که نقاط محوری یکی از با ارزش‌ترین شاخص‌ها برای تحلیل دقیق حرکت قیمت هستند؛ این ابزار به طرز شگفت‌انگیزی برای معامله‌گران روزانه نیز کار می‌کنند.

تحلیل‌گران باتوجه به اطلاعاتی که نیاز دارند از میان نقاط محوری استاندارد (Standard)، کاماریلا (Camarilla)، فیبوناچی (Fibonacci)، دیمارک (Demark) و وودی (Woodie) یکی را انتخاب می‌کنند. هر یک از این ابزار پیوت نحوه محاسبه و کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارند. پیوت پوینت فیبوناچی و استاندارد محبوبیت بیشتری در میان معامله‌گران دارند.

پیوت پوینت‌ها برخلاف بسیاری از شاخص‌های رایج دیگر مانند میانگین‌های متحرک که پسرو و تاخیری هستند،‌ ماهیت پیشتاز دارند و جلوتر از قیمت حرکت می‌کنند. ابزار پیوت پوینت به جای تکیه بر عملکرد فعلی قیمت، از سطوح قیمت دوره قبل برای تعیین نقاط بحرانی استفاده می‌کنند. چنین داده‌هایی به معامله‌گران اجازه می دهد تا برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

سطوح Pivot Point تا شروع جلسه معاملاتی بعدی ثابت هستند. مزیت اصلی Pivot Points این است که سطوح حمایت و مقاومت عینی را ارائه می‌دهند که در نمودار کریپتوکارنسی‌ها تصادفی ایجاد نمی‌شوند.

عملکرد پیوت پوینت‌ها

 

نحوه محاسبه پیوت پوینت‌ها در بازار ارز دیجیتال

نقاط محوری طی ۴ مرحله محاسبه می‌شوند؛ نقطه پیوت (PP)، سطح حمایت ۱ (S1) و سطح مقاومت ۱ (R1)، سطح حمایت ۲ (S2) و سطح مقاومت ۲ (R2)، سطح حمایت ۳ (S3) و سطح مقاومت ۳ (R3).
  • نقطه پیوت: از میانگین سقف و کف قیمت در روز گذشته و قیمت بسته شدن معاملات به‌دست می‌آید.
  • حمایت و مقاومت (۱): اولین سطح مقاومت با ضرب نقطه پیوت در ۲ و کسر آن از کف قیمت در روز قبل حاصل می‌شود. اولین حمایت نیز از ضرب پیوت پوینت در ۲ و کسر آن از سقف قیمت قبلی به‌دست می‌آید.
  • حمایت و مقاومت (۲): دومین سطح مقاومت با اضافه کردن سقف روز قبل به اختلاف پیوت پوینت و کف قیمت روز قبل محاسبه می‌شود. در حالی که دومین سطح حمایت از کسر اختلاف بین پیوت پوینت و سقف روز گذشته از پیوت پوینت حاصل می‌شود.
  • حمایت و مقاومت (۳): خط مقاومت سوم از اضافه کردن سقف روز گذشته به دو برابر اختلاف بین نقطه پیوت و کف روز گذشته به‌دست می‌آید. سومین سطح حمایت نیز از نتیجه تفریق دو برابر اختلاف بین پیوت پوینت و سقف قیمت روز گذشته از پیوت پوینت، حاصل می‌شود.

 

ترید ارز دیجیتال با پیوت پوینت‌ها

تا به اینجای مقاله با مفهوم پیوت پوینت‌ها و نحوه محاسبه آن‌ها آشنا شدیم، در ادامه می‌خواهیم نحوه استفاده از این نقاط در معاملات ارز دیجیتال را توضیح دهیم.

در معامله ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین بهترین استراتژی که با کمک پیوت پوینت‌ها قابل اجراست، انتظار برای بازگشت روند است. در بازاری مانند بازار کریپتو که نوسانات زیادی دارد، پیوت پوینت‌ها شدت و ضعف یک روند را به موقع تشخیص می‌دهند.

با استفاده از این ابزار می‌توان نقاط مناسب ورود به بازار و سطوح مناسب برای قرار دادن حد سود و حد ضرر را تعیین کرد.

برای استفاده از پیوت پوینت‌ها تنها کافی‌ست که در پلتفرم معاملاتی خود، این ابزار را انتختاب کنید و در قسمت تنظیمات رنگ خطوط حمایت و مقاومت را مشخص نمایید. پس از اعمال این ابزار بر روی نمودار دو روش برای معامله وجود دارد؛ ترید با شکست پیوت پوینت‌ها و ترید با بازگشت قیمت.

  • شکست پیوت پوینت

شکست خطوط پیوت، سیگنال مهمی به تریدر می‌دهد به معنای اینکه احساسات بازار در حال تغییر است، زمانی که شکست به سمت بالا اتفاق می‌افتد و قیمت از این خطوط عبور می‌کند، تریدر می تواند وارد یک معامله لانگ شده و حد ضرر خود را زیر نقطه پیوت (PP) قرار دهد.

همچنین،‌ اگر شکست به سمت پایین باشد، می‌توان یک سفارش شورت زیر نقطه پیوت قرار داد.

در زمان معامله با شکست نقاط محوری،‌ اگر روند صعودی شکسته شود، ‌سطح اول و دوم حمایت می‌توانند اهداف سود تریدر باشند و در روند نزولی،‌ سطح مقاومت اول و دوم این نقش را خواهند داشت.

  • بازگشت قیمت

یکی دیگر از روش‌های معامله با پیوت پوینت‌ها انتظار برای بازگشت قیمت از سطوح حمایت و مقاومت است. برای اجرای این استراتژی باید با بازگشت قیمت از نقطه پیوت همراه شد و در جهت معکوس شدن روند معامله انجام داد.

گفتنی است با وجود اینکه تریدرها در تایم فریم‌های بالا از این ابزار استفاده می‌کنند،‌ این ابزار در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر ۴ ساعته،‌ یک ساعته، ۳۰ دقیقه و ۱۵ دقیقه‌ای نتیجه بهتری می‌دهد.

 

محدودیت پیوت پوینت‌ها

پیوت پوینت‌ها بهترین کاربرد را در معاملات بین روزی دارند که ممکن است زیاد با معاملات سویینگ سازگاری نداشته باشند. گاهی ممکن است که قیمت این نقاط محوری را نادیده بگیرد. پس تضمینی برای اینکه قیمت در جهت خاصی حرکت کند یا بازگشت داشته باشد، وجود ندارد.

این نقاط زمانی عملکرد خوب از خود نشان می‌دهند که نوسان در بازار زیاد باشد. وقتی نوسانات وسیع باشند سیگنال‌های معاملاتی معناداری ایجاد خواهند کرد.

بنابراین، بسیاری از معامله‌گران برای اینکه محدودیت‌های این ابزار را پوشش دهند، از Pivot Points همراه با سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. یکی از ترکیبات پیشنهادی استفاده از PP با باندهای بولینگر برای ایجاد یک سبک معاملاتی بهتر است که نوسانات را در بر می‌گیرد. زمانی که باندهای بولینگر نوسانات زیاد را نشان می‌دهند، عاقلانه‌ترین کار این است که از معامله خارج شویم. مگر اینکه افزایش این نوسانات در پوزیشنی که از قبل باز کرده‌اید به نفع شما باشد.

 

سخن پایانی

یکی از ابزارهای محبوب تحلیل تکنیکال که تریدرها برای معامله در بازار فارکس و ارز دیجیتال از آن استفاده می‌کنند،‌ پیوت پوینت‌ها هستند. پیوت پوینت‌ها یا نقاط محوری اطلاعاتی از سطوح کلیدی در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند که برای تعیین حد سود و ضرر معاملات کاربرد دارند.

برای کار با این ابزار باید استراتژی سازگار با آن را بلد باشید. در این مقاله نحوه محاسبه نقاط پیوت و استفاده آن‌ها در بازار ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم. دقت داشته باشید که برای کارایی و نتیجه بهتر می‌توانید این ابزار را در کنار سایر اندیکاتورهای تکنیکال استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
learn.bybitimbuedeskpicasso.mediumlearn.bybitcoindesk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا