🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالاستراتژی‌های معاملاتی

زمان و استراتژی استفاده از اندیکاتورهای محبوب تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال نوعی بررسی بازار است که برای پیش‌بینی روند قیمت در آینده از آن استفاده می‌کنیم. بخش مهمی از استراتژی تکنیکال هر تریدر، استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال است. ما می‌توانیم برای اینکه قیمت یک دارایی را در آینده حدس بزنیم از انواع شاخص‌های معاملاتی، الگوهای ادامه‌دهنده و معکوس استفاده کنیم.

تحلیل تکنیکال در بسیاری از جنبه‌های سرمایه‌گذاری مالی استفاده می‌شود، اما معمولا در بازارهایی مانند فارکس، سهام، شاخص‌ها، کالاها و ارزهای دیجیتال به کار می‌رود. برای اینکه بتوانید عملکرد قیمت را درک کنید، ابتدا باید سیگنال‌های معاملاتی اولیه را بیاموزید و از یک پلتفرم معاملاتی استفاده کنید که بهترین و متداول‌ترین اندیکاتورها را دارد.

اندیکاتور تکنیکال

اندیکاتورها ابزاری تکنیکال هستند که به تریدرها اجازه می‌دهند با بررسی داده‌‌های تاریخی قیمت، روند آینده آن را پیش‌بینی کنند.

در دنیای پیچیده سرمایه‌گذاری و معامله‌گری، فعالیت در بازارهای مالی نیاز به تسلط بر بازار و پیش‌بینی حرکت بعدی قیمت دارد؛ این کار نیازمند ابزارهای دقیق و تحلیل عمیق الگوهایی است که در گذشته شکل گرفته‌اند.

اندیکاتورهای تکنیکال ابزاری برای معامله‌گران هستند که بر اساس محاسبات ریاضی می‌توانند قدم بعدی را در بازار تاحدودی پیش‌بینی کنند. این شاخص‌ها با دقت طراحی شده‌اند تا به پیش‌بینی روندهای آینده بازار کمک کنند.

اندیکاتورهای تکنیکال به تریدرها کمک می‌کنند تا روندها را تشخیص دهند و نقاط ورود و خروج به معاملات را شناسایی نمایند. همچنین به مدیریت ریسک معاملات، تایید و اعتبارسنجی نیز کمک می‌کنند. علاوه بر ارائه اطلاعات در مورد ساختار قیمت، یک شاخص تکنیکال نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از حرکات قیمت به سود بالقوه رسید.

در این مقاله، ما متداول‌ترین و محبوب‌ترین اندیکاتورهای تکنیکال و زمان و استراتژی استفاده از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

معرفی اندیکاتورهای محبوب تحلیل تکنیکال

اندیکاتورهای تکنیکال انواع متفاوتی دارند و باتوجه به اطلاعاتی که در اختیار تریدر قرار می‌‌دهند در دسته‌های مختلف قرار می‌گیرند. برخی از این اندیکاتورها به دلیل سادگی در کاربرد و تفسیر آن‌ها بیشتر مورد توجه معامله‌گران هستند.

تنوع اندیکاتورها گاهی موجب گیج شدن تریدرهای تازه‌کار می‌شود، از این رو تصمیم داریم برخی از پرکاربردترین آن‌ها را معرفی کنیم. در حالت کلی اندیکاتورها را در دو گروه پیشرو (Leading) و پسرو (Lagging) قرار می‌دهند:

  • محبوب‌ترین اندیکاتورهای پیشرو (Leading): اندیکاتورهای پیشرو، ‌پیش از آنکه بازگشت قیمت اتفاق بیفتد،‌ سیگنال آن را به تریدر می‌دهند. این اندیکاتورها پیش‌تر از چرخه اقتصادی حرکت می‌کنند و بهترین گزینه برای تحلیل‌های کوتاه مدت و میان مدت هستند. اندیکاتورهای مکدی (MACD)،‌ شاخص قدرت نسبی (RSI) و استوکاستیک (Stochastic) نمونه‌هایی از اندیکاتورهای پیشرو هستند.
  • محبوب‌ترین اندیکاتورهای پسرو (Lagging): اندیکاتورهای پسرو ابزاری هستند که اگر به‌درستی مورد استفاده قرار بگیرند می‌توانند اطلاعاتی در مورد روند جاری بازار،‌ تشخیص نقاط بازگشت روند و پیش‌بینی رفتار آتی قیمت دارایی در اختیار تریدر قرار دهند. تنها ایرادی که بر این نوع اندیکاتور وارد است، جا ماندن‌شان از بازار است و اینکه ممکن است سیگنال‌هایشان دیر به‌دست سرمایه‌گذاران برسد. از جمله این اندیکاتورها می‌توان به اندیکاتورهای بولینگر باند (Bollinger band)، مووینگ اوریج (Moving average) و پاربولیک سار (Parabolic SAR) اشاره کرد.

 

زمان و استراتژی استفاده از اندیکاتورهای محبوب

خیلی مهم است که در بازارهای مالی ابزار درست را در زمان درست استفاده کنید. برای این کار باید بهترین اندیکاتورهای تکنیکال را بشناسید و زمان و استراتژی استفاده از هر یک را بلد باشید. در این قسمت از مقاله نحوه صحیح استفاده از اندیکاتورهای ذکر شده را یاد می‌گیرید.

 

اندیکاتور میانگین متحرک (MA)

استفاده از MA در هنگام معامله می‌تواند به شناسایی روندها کمک کند و راهنمایی برای طراحی یک استراتژی معاملاتی باشد. در صورتی که روند قیمت بالاتر از مووینگ اوریج باشد، می‌تواند فرصت خوبی برای پوزیشن خرید پیدا شود، در حالی که اگر روند قیمت پایین‌تر از میانگین متحرک باشد، می‌تواند نشانه یک فرصت برای فروش باشد.

همچنین معامله‌گران می‌توانند از استراتژی تقاطع میانگین متحرک به عنوان محرکی برای موقعیت‌های جدید استفاده کنند. این روشی است که اغلب در استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌شود. اگر MA کوتاه مدت از MA بلندمدت عبور کند، این نشان از آن دارد که ممکن است در آینده روند صعودی شود. یکی دیگر از کاربردهای شاخص میانگین متحرک، شناسایی معکوس شدن روند است.

انواع مختلفی از میانگین‌های متحرک وجود دارد و برخی از معامله‌گران از بیش از یکی برای تایید سیگنال‌های خود استفاده می‌کنند؛ انواع آن‌ها عبارتند از میانگین‌های متحرک ساده (SMA)، نمایی (EMA)، وزنی (WMA) و… .

اندیکاتور میانگین متحرک (MA)

 

شاخص قدرت نسبی (RSI)

شاخص قدرت نسبی (RSI) یک اندیکاتور مومنتوم تکنیکال است که میزان سود و زیان اخیر در طول زمان را مقایسه می‌کند و آن را به شکل یک نوسانگر در زیر نمودار قیمت نشان می‌دهد.

اندیکاتور RSI را به شکل‌های مختلف می‌توان در تحلیل‌ها استفاده کرد؛ اساسی‌ترین کاربرد این اندیکاتور، مشخص کردن مناطق اشباع خرید و اشباع فروش بر روی نمودار قیمت است. زمانی که RSI زیر ۳۰ باشد، دارایی بیش از حد فروخته شده و قیمت می‌تواند افزایش یابد. بنابراین، برخی از معامله‌گران منتظر می‌مانند تا اندیکاتور به بالای ۷۰ برسد و قبل از فروش افت کند، یا به زیر ۳۰ برسد و سپس قبل از خرید دوباره به بالاتر از آن سطح برسد.

واگرایی یکی دیگر از کاربردهای RSI است. وقتی اندیکاتور در جهتی متفاوت از قیمت حرکت می‌کند، نشان می‌دهد که روند فعلی قیمت در حال ضعیف شدن است و به زودی می‌تواند معکوس شود.

سومین کاربرد RSI شناسایی سطوح حمایت و مقاومت است. در طول روند صعودی، یک سهم اغلب بالای سطح ۳۰ باقی می‌ماند و اغلب به ۷۰ یا بالاتر می‌رسد. هنگامی که یک دارایی در روند نزولی قرار دارد، RSI معمولا زیر ۷۰ باقی است و اغلب به ۳۰ یا کمتر می‌رسد.

شاخص قدرت نسبی (RSI)

 

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

استوکستیک (Stochastic) نوعی اسیلاتور به حساب می‌آید که قیمت‌ها را با محدوده مقادیر در طول زمان مقایسه می‌کند. این نوسانگر از دو خط تشکیل شده است؛ خط %K و خط %D.

هنگامی که هر دو خط بالاتر از خط مرکزی خود قرار بگیرند، این نشان می‌دهد که یک دارایی یا سهام به « منطقه خرید» رسیده است. وقتی هر دو خط در زیر خط مرکزی خود قرار دارند، یک « منطقه فروش» را نشان می‌دهد.

به‌عنوان مثال زمانی که در طول یک روند صعودی یک سیگنال خرید صادر می‌شود، اندیکاتور به زیر ۲۰ می‌رسد و دوباره از آن سطح بالاتر می‌رود. در طول یک روند نزولی، به دنبال این باشید که اندیکاتور به بالای ۸۰ حرکت کند و سپس به پایین برگردد تا یک پوزیشن شورت احتمالی را نشان دهد.

اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic)

 

اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Band)

اندیکاتور بولینگر باند یا باند بولینگر برای اندازه‌گیری نوسانات قیمت یک دارایی کاربرد دارد. این اندیکاتور برای مشخص کردن نقاط بهینه ورود و خروج معاملات استفاده می‌شود. بولینگر باند سه بخش بالایی،‌ پایینی و میانی دارد؛ این باندها برای شناسایی مناطق اشباع خرید و اشباع فروش به کار می‌روند.

باند بالایی و پایینی اندیکاتور ما نسبت به انحراف قیمت‌ها از خط میانگین فاصله‌شان از یکدیگر تغییر می‌کند. در زمانی که نوسانات قیمت کم است، باند‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند و فشردگی ایجاد می‌کنند. در این حالت انتظار می‌رود که روند قیمت به زودی تغییر کند و نوسانات افزایش یابد. این نکته را در نظر داشته باشید که بولینگر باندز سیگنالی برای معامله صادر نمی‌کند.

اندیکاتور بولینگر باند (Bollinger Band)

 

اندیکاتور مکدی (MACD)

اندیکاتور مکدی به تریدر کمک می‌کند تا توقف بازار را درک کند و زمانی که می‌خواهد وارد فاز اصلاحی شود آن را تشخیص دهد. مقدار مکدی از حاصل کسر میانگین متحرک نمایی بلندمدت از کوتاه مدت به دست می‌آید.

اندیکاتور مکدی (MACD)

 

اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic Sar)

اندیکاتور (PSAR) یکی از اندیکاتورهای محبوب معامله‌گران فارکس است که برای رسیدن به جهت یک روند و ارزیابی نقاط معکوس کوتاه مدت برای قیمت یک دارایی استفاده می‌شود.

اغلب این شاخص برای یافتن موقعیت‌های ورود و خروج لحظه‌ای استفاده می‌شود. پارابولیک سار به صورت مجموعه‌ای از نقاط در نمودار و پایین یا بالای قیمت ظاهر می‌شود. اگر نقاط پایین خط قیمت باشند، نشان‌ می‌دهد که قیمت در حال افزایش است. بالعکس، در صورتی‌که بالاتر از قیمت ظاهر شوند، نشان‌ می‌دهد که قیمت در حال حرکت به سمت پایین است.

اندیکاتور پارابولیک سار (Parabolic Sar)

 

سخن پایانی

اندیکاتورهای تکنیکال از ابزارهای معامله‌گری هستند که انواع مختلفی دارند. تریدرها باتوجه به اطلاعاتی که در مورد قیمت نیاز دارند تا بتوانند روند آینده آن را پیش‌بینی کنند،‌ مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب می‌کنند. برخی از این اندیکاتورها به دلیل نحوه استفاده ساده‌ای که دارند و اطلاعات دقیقی که ارائه می‌‌دهند، محبوبیت بیستری نزد معامله‌گران پیدا کرده‌اند. در این مقاله درمورد اندیکاتورهای محبوب و پرکاربرد صحبت کردیم.

انتخاب اندیکاتور مناسب با استراتژی، نقش بسیار مهمی در موفقیت شما در معاملات‌تان دارد. هر چه یک اندیکاتور دقیق‌تر باشد، نتایج آن شما را به هدف نزدیک‌تر خواهد کرد. این نکته را فراموش نکنید که برای اطمینان خاطر بیشتر می‌توانید چند اندیکاتور را به‌طور همزمان استفاده کنید؛ اما حتما باید طریقه استفاده و تفسیر آن‌ها را بلد باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
axiskillingcorporatefinanceinstitute

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا