آموزش سرمایه‌گذاری و تریداستراتژی‌های معاملاتی

۵ استراتژی مهم در حفظ سرمایه در بازار ریزشی ارزهای دیجیتال

در طول این ۱۲ سالی که بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال فعالیت خود را شروع کرده‌اند، بارها شاهد چرخه‌های افزایشی و کاهشی قیمت آن‌ها بوده‌ایم.

بسیاری از این رمزارزها سابقه‌ی چند برابر شدن ارزش خود در عرض چند روز و حتی چند ساعت را دارند و برخی دیگر نیز در همین مدت کم نصف ارزش خود را از دست داده‌اند.

با اینکه بیشتر این سقوط قیمت‌ها در ادامه‌ی خود بهبود و افزایش قیمت را به همراه داشته‌اند ولی همین زمانی که طول می‌کشد تا این اتفاق بیفتد می‌تواند برای سرمایه‌گذاران استرس‌زا و بسیار سخت باشد.

برای همین می‌خواهیم در این مقاله ۵ استراتژی مهم در حفظ سرمایه در بازار ریزشی ارزهای دیجیتال را برایتان آموزش دهیم که باعث می‌شود در زمان افول قیمت رمزارزها از دارایی‌های خود محافظت کنید و همزمان بتوانید به خواب شبانه‌ی خود هم برسید!

اگر هنوز در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری یا ترید نکرده‌اید و قصد شروع دارید به مقاله «ترید ارز دیجیتال چیست؟ آموزش ترید در صرافی» مراجعه کنید.

 

۱. نگذارید احساسات بر شما غلبه کند

نباید اجازه دهید در شرایط حساس بازار، احساسات و تصمیم‌گیری‌های آنی بر شما غلبه کند.

دنبال کردن اخبار و روندهای فعلی بازار ارزهای دیجیتال یکی از فعالیت‌های مرسوم در بین سرمایه‌گذاران است ولی حواستان باشد که بیش از اندازه توجه به این اطلاعات هم می‌تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد. این موضوع به ویژه در بازار ریزشی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا احتمال احساساتی شدن و تصمیمات عجولانه وجود دارد.

در حقیقت چنین اشتباهی آن‌قدر تکرار شده که برای آن اصطلاحات مخصوصی هم در نظر گرفته‌اند. اولین اصطلاح، اصطلاح فومو یا FOMO که مخفف Fear of Missing Out به معنی ترس از عقب ماندن از بازار است.

دومین مورد نیز اصطلاح فاد یا FUD است که از ترکیب کلمات Fear، Uncertainty و Doubt تشکیل شده و به معنای ترس، شک و تردید است. از این اصطلاحات زمانی استفاده می‌شود که افراد از روی احساسات خود اقدام به خرید یا فروش ارزهای دیجیتال می‌کنند.

اصطلاح فاد به شرایط منفی بازار اشاره دارد که به دلیل انتشار شایعات، اخبار منفی و اعلام نگرانی افراد مشهور و متخصص در مورد بازار حاصل می‌شود.

وقتی ترس، شک و تردید بر بازار حاکم می‌شود معمولاً قیمت‌ها کاهش می‌یابد زیرا بیشتر سرمایه‌گذاران با انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها اقدام به فروش رمزارزهای خود کرده و ناخودآگاه خودشان به ادامه‌ی این ریزش کمک می‌کنند.

اصطلاح فومو هم برعکس فاد است. وقتی سرمایه‌گذاران به دلیل رشدهایی که در ارزهای دیجیتال می‌بینند بدون تحلیل و صرفاً به خاطر عقب نماندن از بازار اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند در واقع فومو بر آن‌ها غلبه کرده است.

فراموش نکنید که هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و توصیه‌ی هیچ‌کس بهتر از این نیست که خودتان تحلیل کنید و به یک نتیجه‌ی جامع برسید.

بعضی مواقع بعضی از افراد اسم و رسم‌دار هستند که با حرف‌های خود می‌خواهند فاد یا فومو در بازار برقرار کنند و به نوعی به دست‌کاری بازار بپردازند و آن را در یک جهت مشخص بالا یا پایین ببرند.

بنابراین وقتی خبر مهمی را در اینترنت می‌خوانید یا اظهار نظر افراد مشهور را دنبال می‌کنید حتماً از صحت آن‌ها مطمئن شوید و سپس براساس تحلیل خود، ارز دیجیتال مدنظرتان را بخرید یا بفروشید یا اصلاً دست به آن‌ها نزنید.

اگر علاقه‌مند به یادگیری دیگر اصطلاحات این بازار هستید، حتما سری به مقاله‌ی «۲۰ اصطلاح مهم در ارزهای دیجیتال» بزنید.

 

۲. برای خود هدف مشخص داشته باشید

قبل از وارد شدن به یک معامله حتماً برای خود اهداف قیمتی تعیین کنید و به آن پایبند بمانید.

حتی اگر صد در صد هم از موفقیت یک ارز دیجیتال خاص اطمینان دارید باز هم نباید بیش از آن پولی که از دست دادن آن‌ها مشکلی برایتان پیش نمی‌آورد، در آن رمزارز سرمایه‌گذاری کنید.

بدترین اتفاقی که برای هر سرمایه‌گذاری می‌تواند بیفتد این است که به دارایی‌های خود زل بزند و با امید افزایش قیمت آن‌ها شاهد کاهش روزافزون ارزش آن‌ها باشد.

بهترین کار این است که اولاً تنها در یک رمزارز سرمایه‌گذاری نکنید و سرمایه‌ی خود را در بین چند ارز دیجیتال معتبر و آینده‌دار تقسیم کنید.

ثانیاً از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال برخلاف دیگر بازارها به صورت ۲۴ ساعته و در تمام طول هفته باز است و نوسانات بسیار بیشتری هم دارد، باید قبل از ورود به یک معامله برای خود اهداف قیمتی تعیین کنید.

این یعنی باید بدانید که در چه قیمتی می‌خواهید سود خود را بردارید یا اگر قیمت از یک میزان مشخص پایین‌تر رفت بهتر است از آن معامله خارج شوید و منتظر موقعیت بهتری بمانید.

یادتان باشد که حتی اگر تمام اطلاعات لازم برای تحلیل یک رمزارز را در اختیار داشته باشید باز هم یک رویداد لحظه‌ای مثل هک شدن پروژه‌ی مربوط به آن رمزارز یا اظهار نظر منفی یک فرد معروف می‌تواند باعث ریزش سریع چند درصدی آن شود و تا شما بفهمید چه اتفاقی افتاده درصد زیادی از سرمایه‌تان به باد رفته است.

برای همین است که باید همیشه برای خود حد سود و حد ضرر مشخص کنید. صرافی‌های معتبر این امکان را به کاربران خود می‌دهند که با تعیین حد سود و حد ضرر در زمان انجام معامله از مشکلات این چنینی دور بمانند.

حد سود به قیمت هدفی گفته می‌شود که شما دوست دارید در صورت رسیدن قیمت به آن محدوده ارز دیجیتال خود را بفروشید و سود آن را دریافت کنید.

حد ضرر هم به قیمتی گفته می‌شود که شما آن را در صرافی تعیین می‌کنید و در صورت رسیدن قیمت به آن محدوده به صورت خودکار رمزارز شما فروخته می‌شود تا در صورت ریزش بیشتر، ضرر شما چندین برابر نشود و بتوانید همان رمزارز را در قیمت‌های پایین‌تر بخرید.

ارزهای دیجیتال هر روز نوسانات شدیدی را تجربه می‌کنند و اگر تجربه‌ و آگاهی لازم را نداشته باشید خیلی‌ راحت می‌توانید سرمایه‌ی خود را از دست بدهید. بنابراین تعیین هدف و انتخاب یک استراتژی خوب می‌تواند شما را از خطرات احتمالی این نوسانات دور نگه دارد.

 

۳. رمزارزهایتان را نگهداری کنید

اگر حوصله‌ی سروکله زدن با صرافی‌ها و نمودارهای قیمتی را ندارد و نمی‌خواهید استرس بکشید بهترین کار خرید رمزارزهای معتبر و نگه‌داری طولانی مدت آن‌هاست.

اگر ارز دیجیتالی را خریداری کردید و قیمت آن پایین‌تر رفت شما هنوز تا زمانی که اقدام به فروش آن‌ نکنید ضرر نکرده‌اید. همین بیت کوین را در نظر بگیرید که در طول این سال‌ها علی‌رغم ریزش‌ها و کاهش قیمت‌ها همواره روند بلند مدت صعودی خود را حفظ کرده است.

فراموش نکنید که بیت کوین و رمزارزهای مشابه عرضه‌ی محدودی دارند و همین کمیابی در درازمدت باعث افزایش ارزش آن‌ها خواهد شد.

برای همین اگر با اهداف چند ساله در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده باشید این ریزش‌ها و کاهش قیمت‌ها نباید تاثیری روی شما بگذارد.

نگه‌داری رمزارزها به‌ویژه برای تازه‌واردها که تجربه و دانش کافی برای معاملات روزانه، هفتگی یا ماهانه را ندارند، به صرفه‌تر و بهتر است زیرا لازم نیست که همواره به نمودارهای قیمت زل بزنند و نگران تصمیمات اشتباه خود باشند.

۴. ذخیره سود و خرید در کاهش قیمت‌ها را فراموش نکنید

همیشه وقتی سود کردید حتماً با فروش مقداری از دارایی خود سیو سود کنید و در زمان کاهش قیمت‌ها هم به دارایی‌های خود اضافه کنید.

یکی از امن‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای در امان ماندن از نوسانات شدید ارزهای دیجیتال و دوران افول قیمت آن‌ها، تبدیل بخشی از دارایی‌های خود به ارزهایی است که ارزش ثابت دارند.

با این کار که به آن ذخیره‌ یا سیو سود می‌گویند شما در واقع بخشی از سودی که از بالا رفتن قیمت‌ها کسب کرده‌اید را برای خود برمی‌دارید و منتظر نقطه‌ی ورود مناسب دیگر می‌مانید.

برای مثال فرض کنیم شما بیت کوین را در قیمت ۳۰ هزار دلار خریده‌اید و اکنون قیمت این رمزارز به ۵۰ هزار دلار رسیده است.

شما می‌توانید نصف دارایی‌های خود را نقد کنید و منتظر حرکت بعدی بازار بمانید. اگر صعودی اتفاق افتاد نصف باقی‌مانده‌ی دارایی‌های شما به همراه آن رشد خواهد کرد ولی اگر قیمت‌ها پایین‌تر رفت می‌توانید با پول نقد خود مقدار دیگری از آن رمزارز را در قیمت‌های پایین‌تر بخرید و منتظر حرکت صعودی بعدی بمانید.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای استیبل کوین‌ها (Stablecoins) همین است. به چنین ارزهایی که مهم‌ترین آن تتر (Tether) است رمزارزهای دارای ارزش ثابت هم می‌گویند. دلیل آن هم این است که چون به ازای هر واحد از آن یک دلار آمریکا در بانک ذخیره می‌شود، قیمت آن همواره برابر با یک دلار باقی می‌ماند.

اینکه چه مقدار از دارایی‌های خود را در چه زمانی به تتر تبدیل کنید و چه موقع دوباره اقدام به خرید ارزهای دیجیتال بکنید همگی به تحلیل و استراتژی شخصی شما بستگی دارد.

 

۵. از فرصت‌‌ها استفاده کنید

وقتی همه ترسیده‌اند و بازار ریزشی شده در واقع فرصت خرید دیگری برای شما مهیا شده که می‌توانید حداکثر استفاده را از آن ببرید.

حتی زمانی که بازار ارزهای دیجیتال سقوط می‌کند هم فرصت‌های بی‌شماری برای سودآوری وجود دارد. مهم این است که بدانید به کجا باید نگاه کنید.

در چنین شرایطی که دیگران چیزی جز سقوط و تاریکی نمی‌بینند در حقیقت برای سرمایه‌گذاران فرصت‌طلب پنجره‌ای جدید رو به قیمت‌های پایین باز شده است. البته باید دقت کرد که چه ارز دیجیتالی را نخریم.

این موضوع در روند نزولی هم صدق می‌کند. درست است که روند کلی بازار رو به پایین است ولی قیمت‌ها به صورت مستقیم کاهش پیدا نمی‌کنند.

برخی مواقع بعد از اینکه قیمت یک رمزارز کاهش شدیدی را تجربه کرد قیمت آن مقداری افزایش را هم تجربه می‌کند. اینکه این فرصت‌ها را کشف کنید و بتوانید از آن‌ها سود بگیرید بستگی به تجربه و دانش شما از این بازار دارد.

موضوع دیگر فعالیت در بازارهای آتی ارزهای دیجیتال است که در آن‌ها می‌توان از پایین آمدن قیمت‌ها هم سود گرفت. در چنین بازارهایی رمزارزی را که حدس می‌زنید کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد در قیمت فعلی می‌فروشید و بعد از اینکه قیمت‌ها طبق تحلیل شما سقوط کرد آن را می‌خرید و بدین ترتیب به سود می‌رسید.

البته ناگفته نماند که فعالیت در بازار آتی و استفاده از اهرم‌ها نیازمند تجربه و مهارت است و اگر بدون آگاهی وارد آن‌ها شوید احتمال از دست دادن سرمایه‌تان بیشتر خواهد بود.

حفظ سرمایه در بازار ریزشی

 

سخن پایانی

فعالیت در بازارهای مالی و خریدوفروش دارایی‌های مختلف به دلیل نوسان‌هایی که دارند، نیازمند تجربه و دانش کافی است. این موضوع به‌ویژه در بازار ارزهای دیجیتال که در آن‌ محدودیتی از نظر زمان و مقدار سود و ضرر وجود ندارد و دامنه‌ی نوسانات شدید‌تر است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

برخی استراتژی‌ها و راه‌کارها وجود دارند که می‌توان با انجام دادن آن‌ها حتی در بازار ریزشی و زمانی که همه‌چیز رنگ خون به خود گرفته هم از دارایی‌های خود محافظت کرد یا حداقل ضررها را به حداقل رساند.

در این مقاله دقیقاً به همین استراتژی‌ها و راه‌کارها اشاره کردیم و گفتیم که می‌توان با انجام کارهایی مثل کنترل احساسات، تعیین اهداف، نگه‌داری بلندمدت رمزارزها، ذخیره سود و خرید در قیمت‌های پایین و همچنین فرصت‌طلبی از بازار ریزشی جان سالم به در برد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس اگر به بازارهای مالی علاقه دارید و نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به منظور گرفتن مشاوره تخصصی از کارشناسان ما،‌ اطلاعات زیر را کامل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. بهترین سرمایه گذاری در حال حاضر در ایران ارزهای دیجیتال هست که در کوتاه ترین مدت میتونه بهترین سود هارو بهتون بده

    1. سلام ممنون از نظر خوبتون
      درواقع بازار فارکس هم سرمایه گذاری خوبی به شمار میره ولی خب بله نظر شما هم درسته بازار کریپتو هم درآمد دلاری خوبی داره اگر بلدش باشید.
      موفق و پرسود باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا