دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

بهترین استراتژی زمان رنج زدن بازار چیست؟

معمولا تریدرها به‌دنبال تعریفی برای حالت‌های مختلف بازار هستند. شاید به‌عنوان فردی که تازه وارد بازارهای مالی شده است، ‌تشخیص حالت‌های بازار برای شما سخت باشد. اگر به ترید علاقه دارید و به‌طور جدی می‌خواهید در بازار فعالیت داشته باشید، یادگیری انواع وضعیت بازار لازم و ضروری است. برای این منظور باید مهارت‌‌های خود را با آموزش دیدن ارتقا دهید. یکی از حالت‌های «بازار رنج» (Range) است. این مقاله شما را با بازار رنج و نحوه معامله در این بازار آشنا خواهد کرد.

یک معامله‌گر بی‌تجربه ممکن است با دیدن حالت رنج در بازار، عقب‌نشینی کند و ترجیح دهد فقط به نظاره بشیند؛ در صورتی که معامله‌گران حرفه‌ای با شناختی که از این بازار دارند به‌‌دنبال کسب سود می‌روند. با مطالعه این مطلب و شناخت بازار رنج می‌توانید بهتر برای معاملات خود تصمیم بگیرید.

تعریف بازار رنج

در تحلیل تکنیکال، «بازار رنج» (Range Market) بازاری است که قیمت برای یک دوره مشخص در یک بازه محدود قرار دارد (Consolidation) و طی این دوره تغییرات چشم‌گیری را شاهد نخواهیم بود.

دلیل اینکه بازار مدتی را در حالت رنح به‌سر می‌برد، عدم تصمیم‌گیری خریداران و فروشندگان است. معمولا در بازار رنج قیمت بین محدوده حمایت و مقاومت به‌طور پیوسته در نوسان است. به محض اینکه بازار شروع به کار کند و به سمت بالا یا پایین‌تر از الگوی معاملاتی راکد حرکت کند، دوره رنج به پایان می‌رسد.

گاهی اوقات روند بازار در ادامه یک روند رنج، معکوس می‌شود. به عنوان مثال، اگر EUR/USD پس از یک روند صعودی تثبیت شود و پس از آن با کاهش فروش مواجه شود، از صعودی به نزولی تبدیل شده است.

بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی موفق با شناسایی و سرمایه‌گذاری در دوره‌های رنج بازار شکل می‌گیرند. هدف لزوما معامله در زمان رنج یا تثبیت نیست، بلکه پیش‌بینی حرکت بعدی بازار و سود از ورود زودهنگام به بازار قبل از حرکت بعدی است. یکی از راه‌های انجام این کار، شناسایی الگوهای رنج در بازار است.

 

تشخیص بازار رنج

برای شناسایی بازار در حال تثبیت، به روند بلندمدت بازار نگاه کنید و آن را با حرکت کوتاه‌مدت قیمت مقایسه کنید. اگر قیمت دارایی در یک دوره طولانی به‌طور مداوم در حال افزایش یا کاهش بوده است (روند صعودی یا نزولی) اما اکنون به یک حالت باثبات رسیده، به احتمال زیاد بازار در حال سپری کردن دوره تثبیت یا رنج است.

یک بازار می‌تواند در حین رنج زدن یا تثبیت هم نوسان داشته باشد، اما اندازه نوسانات مهم است. در حالی که یک بازار در حال تثبیت است، معمولا قیمت در یک محدوده خاص قرار دارد و برای جدا شدن از سطوح محدود (حمایت و مقاومت) تلاش می‌کند.

فرصت‌های معاملاتی در زمان رنج بازار محدود هستند؛ زیرا نوسان قیمت تنها در محدوده رنج امکان دارد. با این حال، اسکالپرها اغلب در دوره‌های رنج با وجود عدم حرکت قوی قیمت، معامله می‌کنند؛ زیرا به دنبال سود کوتاه‌مدت با نوسانات کوچک‌ هستند.

علاوه‌بر این‌ها،‌ برای تشخیص راحت‌تر این بازار می‌توان از اندیکاتورهای ADX و بولینگر باندز نیز استفاده کرد.

  • استفاده از اندیکاتور برای تشخیص بازار رنج: نحوه استفاده از اندیکاتور برای شناسایی محدوده تثبیت در بازار بسیار ساده است. تنها کافی‌ست که این اندیکاتور را در پلتفرم معاملاتی خود مانند متاتریدر، بر روی چارت قیمت دارایی اعمال کنید؛ زمانی که اندیکاتور عددی زیر ۲۵ را نشان دهد، بازار در حالت خنثی یا رنج به‌سر می‌برد.

تشخیص بازار رنج

  • استفاده از بولینگر باندز برای تشخیص بازار رنج: در اندیکاتور باند بولینگر، باندها زمانی که نوسان در بازار کم‌تر باشد به‌هم نزدیک‌تر می‌شوند و زمانی ‌که نوسانات بیشتر شوند از هم فاصله خواهند گرفت. با این حساب، ‌تشخیص بازار رنج به‌وسیله این بازار کار بسیار ساده‌ای‌ست. زمانی که فاصله خیلی کمی از هم دارند نشان از رنج در بازار است.

استفاده از بولینگر باندز برای تشخیص بازار رنج

 

انواع الگوی بازار رنج و استراتژی معامله با آن‌ها

چهار نوع متداول الگوی رنج داریم که عبارتند از «الگوی رنج مستطیل شکل» (Rectangular Range)، «الگوی رنج مورب» (Diagonal Range)، «الگوی رنج ادامه‌دهنده» (Continuation Range) و «رنج‌های نامنظم» (Irregular Range).

نواحی رنج در بازار ممکن است به‌صورت‌های مختلف تشخیص داده شوند. اگر قصد دارید که با این نواحی معامله کنید حتما باید انواع آن‌ها را به‌خوبی بشناسید و ویژگی‌های هر یک را بدانید.

 

الگوی رنج مستطیل شکل (Rectangular Range)

الگوی رنج با شکل مستطیل از جمله الگوهای رنج متداول است که خیلی زیاد در بازارهای مالی به‌چشم می‌خورد. در این الگو، رنج قیمت در داخل یک مستطیل اتفاق می‌افتد و فرصت‌های مناسبی برای ورود به معامله خرید، ایجاد می‌کند.

زمانی که قیمت در محدوده بین سطوح حمایت و مقاومت نوسان نشان دهد؛ این حالت بدون استفاده از اندیکاتور قابل تشخیص است. اما یکی از ابزارهایی که در اینجا به تریدرها کمک می‌کند، ‌اندیکاتور مووینگ اوریج است. در زمان رنج، این اندیکاتورها به شکل خط صاف در می‌آیند.

معمولا الگوی رنج مستطیل در تایم‌فریم‌های پایین‌تر تشکیل می‌شود و فرصت‌های معاملاتی سریع‌تری را ایجاد می‌کند.

الگوی رنج مستطیل شکل

 

الگوی رنج مورب (Diagonal Range)

الگوی رنج اریب یا مورب از دیگر الگوهای رایج در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال است. در این الگو محدوده رنج در یک روند صعودی یا نزولی شکل می‌گیرد. معمولا در این نوع رنج، ‌شکستی در جهت حرکت روند اتفاق می‌افتد که معامله‌گران اغلب این شکست را شکار می‌کنند. البته گاهی ممکن است به دلیل سرعت‌ بالای تشکیل این الگو، ‌تریدرها آن را به موقع تشخیص ندهند و جا بمانند.

 الگوی رنج مورب (Diagonal Range)

 

الگوی رنج ادامه‌دهنده (Continuation Range)

الگوی رنج ادامه‌دهنده در درون یک روند تشکیل می‌شود؛ الگوهایی مانند مثلث (Triangle)،‌ کنج یا مثلث جمع‌شونده (Wedge)،‌ پرچم (Flag) و سه‌گوش Pennants) را شامل می‌شود. به دلیل اینکه الگوی رنج ادامه‌‌دهنده در بین سایر روندها ظاهر می‌شود، شناسایی این الگو ممکن است برای معامله‌گران تازه‌کار کمی دشوار باشد. معمولا این نوع الگوی رنج به شکل اصلاحی و در خلاف روند غالب ایجاد می‌شوند.

این الگو منجر به یک شکست می‌شود و معامله‌گرانی که قصد انجام معاملات سریع را دارند از آن استفاده می‌کنند. البته روش‌های مختلفی برای استفاده و معامله با این الگو وجود دارد؛ تریدر می‌تواند هم منتظر شکست بماند و هم در محدوده رنج اقدام به معامله نماید. گفتنی است که این الگو در تمام تایم فریم‌ها ظاهر می‌شود.

الگوی رنج ادامه‌دهنده ( (Continuation Range

 

رنج‌های نامنظم (Irregular Range)

گاهی ممکن است که رنج بدون هیچ الگویی در نمودار ظاهر شود که آن را رنج بی‌قاعده یا نامنظم می‌نامند. در این نوع تثبیت تنها سطوح حمایت و مقاومت قابل تشخیص هستند. معمولا معامله‌گرانی موفق می‌شوند که بتوانند این رنج‌ها را تشخیص دهند. برای شناسایی این الگوها معامله‌گران نیاز دارند تا از ابزارهای تحلیلی استفاده کنند.

 

سخن پایانی

بازار رنج زمانی ظاهر می‌شود که قیمت در یک محدوده مشخص نوسان کند. این بدان معناست که قیمت برای مدتی به یک مسیر ادامه می‌دهد و در یک جهت در حال حرکت است. این وضعیت در بازار عدم قطعیت سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد. معمولا بعد از این روند یک تغییر بزرگ در قیمت دارایی اتفاق می‌افتد. برخی از معامله‌گران در طول این رنج، دست به معامله می‌زنند و برخی منتظر شکست قیمت می‌مانند.

در طول یک دوره تثبیت یا رنج در بازار، قیمت در محدوده حمایت و مقاومت نوسان می‌کند و این روند با یک شکست به سطحی بالاتر از مقاومت و پایین‌تر از محدوده حمایت به پایان می‌رسد. معامله‌گرانی که توانایی تشخیص حمایت‌ها و مقاومت‌ها را دارند، راحت‌تر می‌توانند انواع رنج را در بازار شناسایی کنند. در این مقاله در مورد الگوهای رنج توضیح دادیم و استراتژی معامله با آن‌ها را معرفی کردیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
the5ersutofxroshaniacademyprotradingschoolforex

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا