🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازارآموزش تحلیل تکنیکال

آشنایی با بازار روند دار و بازار رنج (خنثی)

بازارهای پرطرفدار در تحلیل تکنیکال از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. در واقع یک بازار پرطرفدار می‌تواند فرصت‌های معاملاتی متعددی را برای سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران فراهم کند. یکی از مولفه‌های مهم در تحلیل تکنیکال شناسایی روند بازار است. تحلیل‌گران تکنیکال با ترسیم الگوی قیمت یک دارایی می‌توانند مسیرهای روند را برای قرار دادن معاملات سرمایه‌گذاری شناسایی ‌کنند.

به‌طور کلی می‌توان گفت بازارهای مالی با نظم خاصی پیش می‌روند که توانایی تشخیص این روندها می‌تواند تاثیر قابل توجهی در بازده سرمایه‌گذاری داشته باشد. روند بازار برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت، در تایم فریم‌های پایین و برای سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت و بلندمدت در تایم‌ فریم‌های بالاتر قابل تشخیص است.

در واقع تمامی بازارها از لحاظ روند به دو نوع بازار روند دار و بازار رنج تقسیم می‌شوند که بازار روند دار نیز خود در دو دسته بازار روند دار صعودی و بازار روند دار نزولی قرار می‌گیرد. ما در این مقاله قصد داریم تا به معرفی بازار روند دار و رنج یا خنثی بپردازیم و تمام نکات مربوط به آن را به‌طور کامل شرح دهیم.

انواع بازار از لحاظ روند

قیمت یک دارایی همواره در یک سمت حرکت نمی‌کند و ممکن است در طی زمان روندهای گوناگونی را تجربه کند. معامله‌گران از الگوها و خطوط روند مختلفی برای شناسایی جهت ‌روند بازار و سیگنال‌های معاملاتی یک دارایی استفاده می‌کنند. در واقع روند بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا به دو دسته بازار روند دار و بازار رنج تقسیم می‌شود.

بازار روند دار بازاری است که در آن قیمت‌ها در یک جهت حرکت می‌کنند، با این حال ممکن است در تایم فریم‌های بلندمدت قیمت در خلاف جهت روند نیز حرکت کند که آن‌ها تنها یک اصلاح قیمتی در نظر گرفته می‌شوند. در بازارهای روند دار اگر قیمت در طی زمان افزایش یابد، بازار یک بازار روند دار صعودی خواهد بود. به همین ترتیب، اگر قیمت یک دارایی در طی زمان کاهش یابد، بازار یک بازار روند دار نزولی است. در ادامه خصوصیات و ویژگی‌های هر یک از بازارهای روند دار و بازار رنج را به‌طور کامل شرح خواهیم کرد.

انواع بازار ار لحاظ روند

 

بازار روند دار صعودی

بازار روند دار صعودی بازاری است که در آن میزان تقاضا از عرضه پیشی گرفته و قیمت دارایی در طی زمان افزایش می‌یابد.

بازار روند دار صعودی بازاری است که در آن قیمت‌ها در جهت‌های رو به بالا حرکت می‌کنند. در واقع در این بازار تقاضا بر عرضه پیشی گرفته و سقف‌ها و کف‌هایی بالاتر از سقف‌ها و کف‌های قبلی ایجاد می‌شود. در صورت اتصال کف‌های تشکیل شده در بازار روند دار صعودی به یکدیگر، خطی با نام خط روند صعودی شکل می‌گیرد که نشان‌دهنده یک روند صعودی است.

این بازار، چرخه مطلوب بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران است، زیرا بیشترین میزان کسب سود در این روندها شکل می‌گیرد. در حقیقت در بازار روند دار صعودی، قدرت خریداران از قدرت فروشندگان بیشتر است و قیمت دارایی در طی زمان افزایش می‌یابد.

 

بازار روند دار نزولی

در بازار روند دار نزولی، میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفته و سقف‌ها و کف‌ها در قیمت‌های پایین‌تری ایجاد می‌شوند.

بازار روند دار نزولی برخلاف بازار صعودی به بازاری گفته می‌شود که در آن قیمت‌ها جهت رو به پایین دارند. در واقع در این بازار قیمت دارایی در طی زمان کاهش می‌یابد و سقف‌ها و کف‌هایی پایین‌تر از سقف‌ها و کف‌های قبلی ایجاد می‌کند. از اتصال سقف‌های تشکیل شده در بازار روند دار نزولی، خطی با شیب نزولی بر روی نمودار ایجاد می‌شود که به آن خط روند نزولی می‌گویند.

با توجه به اینکه در بازار روند دار نزولی میزان عرضه از تقاضا بیشتر است، سرمایه‌گذاران تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری در این بازار دارند و در نتیجه قدرت فروشندگان از قدرت خریداران بیشتر خواهد بود. در واقع این روند چرخه مطلوب بسیاری از سرمایه‌گذارن و معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیست.

 

بازار رنج یا خنثی

بازار رنج یا خنثی بازاری است که قیمت بین یک سقف و کف خاص نوسان می‌کند. در واقع در این بازار قدرت فروشندگان با قدرت خریداران برابر است.

«بازار رنج» (Sideways Trend) یا خنثی به بازاری گفته می‌شود که در آن میزان عرضه و تقاضا تقریبا با یکدیگر برابر است. در این بازار، قیمت دارایی حرکت خاصی ندارد و دائما بین چند سقف و کف تقریبا ثابت در حال نوسان است. سقف قیمتی در این بازار در واقع سطح مقاومتی است که قیمت از این سطح بالاتر نمی‌رود. به همین ترتیب، کف قیمتی نیز یک سطح حمایتی است که قیمت قادر به شکست آن نیست.

حجم معاملات نیز در طی یک بازار خنثی ثابت می‌ماند. در واقع می‌توان گفت بازار خنثی یک فرآینده نگران‌کننده برای سرمایه‌گذاران و معامله‌گران است، زیرا در این وضعیت مشخص نیست که چه زمانی روند بازار معکوس خواهد شد و تشخیص روند بازار بسیار دشوار است.

در نتیجه بهتر است معامله‌گران در هنگام تجزیه و تحلیل بازارهای خنثی به سایر اندیکاتورهای تکنیکال و الگوهای نمودار توجه کنند تا از این طریق متوجه شوند که قیمت به کجا می‌رود و چه زمانی ممکن است شکست احتمالی رخ دهد.

 

تشخیص بازار روند دار و رنج با استفاده از اندیکاتور ADX

یکی از راه‌های تشخیص بازار روند دار و رنج بر روی نمودار، استفاده از اندیکاتور ADX است. در واقع اندیکاتور ADX از جمله اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال برای شناسایی قدرت یک روند است که معمولا بین بازه ۰ تا ۱۰۰ در نوسان است. اگر مقدار اندیکاتور ADX پایین‌تر از ۲۵ باشد، نشان‌دهنده بازار رنج است و در نتیجه هر چقدر ارزش و میزان ADX کاهش یابد، روند بازار نیز ضعیف‌تر خواهد شد.

در مقابل، اگر مقدار ADX بیشتر از ۲۵ باشد حاکی از این است که قیمت روند دار است یا از قبل در یک روند قوی قرار دارد. هر چقدر مقدار ADX افزایش یابد، روند بازار نیز قوی‌تر خواهد شد. معامله‌گران باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که این اندیکاتور از جمله اندیکاتورهای تاخیری است، به همین دلیل لزوما آینده را به‌درستی پیش‌بینی نمی‌کند.

 

سخن پایانی

شناسایی روند بازار از جمله مهم‌ترین مولفه‌های تحلیل تکنیکال است. در واقع هرچه معامله‌گران روند بازار را سریع‌تر و زودتر تشخیص دهند، می‌توانند با ورود و خروج در زمان مناسب سود بیشتری را از بازارهای مالی کسب کنند. زمانی‌که قیمت‌ها در یک محدوده ثابت بالا و پایین می‌شوند، بازار در شرایط رنج یا خنثی قرار دارد، اما اگر قیمت در یک بازه زمانی سقف‌ها و کف‌هایی بالاتر یا پایین‌تر از سقف‌ها و کف‌های قبلی ایجاد کند، در این صورت شاهد یک بازار روند دار هستیم که می‌تواند صعودی یا نزولی باشد.

معامله‌گران می‌توانند با استفاده از اندیکاتور ADX، بازار روند دار و رنج را بر روی نمودار تشخیص دهند. گفتنی است که بازار رنج نیز همانند بازارهای روند دار موجب سوددهی می‌شود، اما معامله‌گر باید بتواند شرایط را به‌درستی تشخیص دهد تا از این طریق متضرر نشود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا