دوره منتور شیپ
استراتژی‌های معاملاتی

معاملات OTC چیست؟ روش معاملاتی نهنگ‌های بازار ارز دیجیتال

انواع مختلفی از معاملات در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری وجود دارند. معامله‌گران با توجه به مقدار سرمایه خود روش خاصی را برای معامله انتخاب می‌کنند. اغلب افراد با سرمایه‌های بزرگ (نهنگ‌‌‌ها) راه‌های پرریسک و پرسود را ترجیح می‌دهند. یکی از انواع این روش‌ها، معاملات OTC یا خارج از صرافی است. این تریدرها به دلیل سرمایه‌های کلانی که وارد بازار می‌کنند، معاملات آن‌ها به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن در بازار انجام می‌شود.

با گسترش فناوری مالی، تنوع در بازارهای سرمایه‌گذاری بیشتر شد. بازار ارزهای دیجیتال یکی از بازارهای جدید است که طی دهه‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. معاملات OTC یکی از انواع سرمایه‌گذاری در این بازارهاست که گزینه انتخابی سرمایه‌گذاران بزرگ است. در ادامه به معرفی این نوع معاملات و دارایی‌هایی که در این بازارها مبادله می‌شوند، خواهیم پرداخت.

معاملات OTC چیست؟

معاملات OTC یا همان معاملات خارج از صرافی (Out of the Counter) معاملاتی هستند که به‌طور مستقیم بین دو طرف و بدون دخالت بروکر یا صرافی انجام می‌شود.

مکان فیزیکی خاصی برای معاملات OTC وجود ندارد. این معاملات به‌صورت الکترونیکی و غیرمتمرکز صورت می‌گیرند. در این نوع از معامله، واسطه‌ها با قیمت‌گذاری برای خرید و فروش یک دارایی، همان نقش مارکت میکر را ایفا می‌کنند. در معاملات OTC، یک معامله بین دو طرف با قیمت توافقی انجام می‌شود، بدون اینکه شخص دیگری در جریان باشد. در حالت کلی، بازارهای OTC نسبت به صرافی‌ها از شفافیت کمتری برخوردارند و رگولاتوری سفت و سختی ندارند.

سهام و اوراق بهادار که در بازار OTC معامله می‌شوند، معمولا متعلق به شرکت‌‌های کوچک هستند که نمی‌توانند شرایط لازم برای لیست شدن در کارگزاری‌های اصلی را برآورده کنند. برخی از شرکت‌ها هم هستند که خودشان ترجیح می‌دهند سهام‌شان در کارگزاری یا صرافی لیست نشود، زیرا تمایلی به پرداخت هزینه‌‌های کارگزاری ندارند. اغلب این شرکت‌ها استارت‌آپی و ریسک‌پذیر هستند.

بیش از ۱۲ هزار دارایی وجود دارند که در بازار OTC مبادله می‌شوند. این دارایی‌‌ها شامل؛ سهام، اوراق بهادار، کالاهای با ارزش، مشتقات و ارزهای دیجیتال می‌شوند. با وجود اینکه، دارایی‌های OTC در کارگزاری‌های بزرگ لیست نمی‌شوند، این شرکت‌‌ها شانس این را دارند که سهام خود را بدون واسطه برای خرید عموم قابل دسترس قرار دهند. ممکن است شرایط خرید این نوع دارایی برای سرمایه‌گذاران تفاوت چندانی با سهام در کارگزاری‌ها نداشته باشد. این سهام با یک سیمبل خاص در بروکرهای آنلاین قابل معامله هستند.

در معاملات OTC، حجم بزرگی از دارایی‌ها مانند ارزهای دیجیتال یا سایر ابزارهای مالی و غیرمالی برای خرید و فروش وجود دارند. در این بازار،‌ قیمت یک دارایی بر مبنای میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. بعلاوه، قیمت‌ها تحت تاثیر حجم و تعداد و همچنین زمانی‌بندی سفارشات قرار خواهند گرفت.

 

تفاوت بازار OTC و کارگزاری‌های سهام

علاوه بر ماهیت غیرمتمرکز بازار OTC، از دیگر تفاوت‌‌ میان این بازارها می‌توان به حجم اطلاعاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند، اشاره کرد. به طور معمول، زمانی که سهام یک شرکت در کارگزاری رسمی لیست می‌شود، سرمایه‌گذاران می‌توانند به اطلاعات زیادی مانند گزارشات تحلیل‌گران، اخبار شرکت و اطلاعات از معاملات آن دسترسی داشته باشند.

این در حالی‌ست که دسترسی به این اطلاعات در بازارهای OTC کمتر است. شفافیت کمتر و رگولاتوری ضعیف‌تر این بازار نیز آن را ریسک‌پذیرتر می‌کند و بیشتر در معرض کلاهبرداری قرار می‌دهد.

تفاوت معاملات OTC و کارگزاری

 

دارایی‌های OTC

بازار OTC طیف وسیعی از دارایی‌ها را در برمی‌گیرد که این دارایی‌‌ها شامل کالاها یا ابزارهای مالی مثل سهام و ارزهای دیجیتال می‌شوند.

در بازار OTC یا همان فرا بورس، علاوه بر سهام و اوراق قرضه، ارزهای خارجی (فارکس)، قراردادهای خصوصی که توسط کارگزاری تنظیم می‌شوند و گواهی‌های بانکی معامله می‌شوند.

 

سهام

بر خلاف این تصور که تنها سهام شرکت‌های کوچک و جوان در بازارهای OTC معامله می‌شوند، برخی سهام مربوط به شرکت‌های بزرگ و مشهور هستند که در بازارهای OTC عرضه می‌شوند؛ مانند شرکت دارایی روشه.

 

اوراق بهادار

اوراق قرضه که بانک‌ها آن‌ها را در کارگزاری‌‌های رسمی لیست نمی‌کنند نیز در شبکه بازارهای OTC خرید و فروش می‌شوند.

 

مشتقات

مشتقات هم نوع دیگری از قراردادهای خصوصی هستند که توسط بروکر در قالب قراردادهای آپشن و فیوچرز تنظیم شده و در این بازار برای معامله عرضه می‌شوند.

 

ارزهای خارجی

ارزهای خارجی که در فارکس مبادله می‌شوند نیز نوع دیگری از معاملات خارج از بورس به شمار می‌آیند.

 

ارزدیجیتال

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم نیز در بازار OTC معامله می‌شوند.

 

مزایا و معایب بازار OTC

سرمایه‌گذاران با شرکت در بازارهای OTC با ریسک بیشتری مواجه خواهند شد. شاید لیست کردن سهام یا ارزدیجیتال در بازارهای رسمی و کارگزاری‌ها شرایط سختی داشته باشد. اغلب مشاوران مالی معامله در بازارهای فرابورس را سوداگرانه می‌‌‌‌‌دانند.

معمولا حجم معاملات در بازارهای فرابورسی کم است و همین حجم کم معاملات به هنگام فروش برای فروشندگان مشکل ایجاد می‌کند، زیرا ممکن است با تعداد کم خریدار مواجه شوند. همچنین، اسپرد بین قیمت پیشنهادی و قیمت درخواستی بزرگتر است، چرا که این سهام ممکن است در هر بازار دیگری حرکات نوسانی زیادی داشته باشد.

فعالیت در بازار OTC گزینه‌ای برای شرکت‌های کوچک است که نمی‌توانند سهام خود را در کارگزاری‌های استاندارد عرضه کنند. عرضه سهام در کارگزاری‌های بزرگ و استاندارد فرایندی گران و زمان‌بر است. از طرفی، برخی شرکت‌ها لیست کردن سهام در کارگزاری‌های معروف را روشی برای جذب سرمایه می دانند.

مزایا

  • دسترسی به سهام، اوراق بهادار،‌ارزدیجیتال و سایر کالاهای با ارزش که در کارگزاری‌ها لیست نشده‌اند.
  • رگولاتوری ضعیف بازار OTC این امکان را ایجاد می‌کند تا شرکت‌هایی که تمایلی به عرضه سهام در کارگزاری‌ها را ندارند، سهام خود را بفروشند.
  • علیرغم سرمایه‌گذاری بر سهام ناچیز یا کم ارزش، ممکن است معامله‌گران به سودهای کلان برسند.

معایب

  • بازار OTC به دلیل حجم کم معاملات از نقدینگی کمی برخوردار است که همین امر موجب به تاخیر افتادن معاملات و فاصله اسپرد پیشنهاد خرید و فروش می‌شود.
  • رگولاتوری ضعیف احتمال کلاهبرداری را افزایش می‌دهد.
  • دارایی‌های OTC تحت تاثیر اخبار و گزارشات اقتصادی مستعد حرکات نوسانی بیشتری هستند.

 

امنیت بازار OTC

به طور کلی، بازار OTC به دلیل شفافیت کمتر و گزارش‌دهی‌های نامنظم یک بازار ریسکی به شمار می‌آید. بسیاری از دارایی‌هایی که در این بازار معامله می‌شوند، ارزش کمی دارند و ممکن است نوسان زیادی نشان دهند. در حالی که برخی سهام در بازار OTC در نهایت در صرافی‌های بزرگ لیست می‌شوند،‌ برخی دیگر ممکن است شکست بخورند. مانند هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر، پیش از هر اقدامی بهتر است که در مورد شرکت و سهام مورد نظر تحقیقات لازم را انجام دهید.

 

سخن پایانی

معاملات OTC یا فرابورسی (Out of The Counter) یکی از انواع روش‌های خرید و فروش در بازارهای مالی است که بدون دخالت هیچ واسطه و کارگزاری، به طور مستقیم میان خریدار و فروشنده انجام می‌شود. بازار ارز دیجیتال یکی از بازارهایی‌ست که میزبان این نوع از معاملات است.

این روش معامله بیشتر توسط نهنگ‌های بازار یا سرمایه‌گذاران بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این بازار به دلیل ضعف در رگولاتوری و شفافیت کمتر از بازارهای پرریسک به شمار می‌آید، فرصت‌‌های زیادی برای کسب سود فراهم می‌کند.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا