دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال بایت کوین (BNC) چیست و چگونه کار می‌کند؟

بعد از بیت کوین یکی از نخستین ارزهای دیجیتالی که به عرصه‌ کریپتوکارنسی‌ها معرفی شد، ارز دیجیتال بایت کوین بود. این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۲ و با هدف انجام تراکنش‌ها به‌صورت ناشناس، بدون قابلیت ردیابی و بدون کارمزد ایجاد شد و با استقبال بسیاری از کاربران مواجه شد.

یکی از دلایل استقبال کاربران از این ارز دیجیتال این بود که بایت کوین یک رمز ارز غیرمتمرکز است که جدا از اینکه متن‌باز است، می‌توانید آن را استخراج هم بکنید. همچنین از این رمزارز جهت انتقال وجوه بدون واسطه و حضور و نظارت شخص ثالث در تراکنش‌ها نیز می‌توان استفاده کرد.

جدا از همه‌ این قابلیت‌ها مدتی است که این ارز دیجیتال به‌وسیله‌ توسعه‌دهندگان خود به‌روز نمی‌شود و دچار افت شدیدی در بازار ارزهای دیجیتال شده است. اگر مبحث بایت کوین برای شما هم تا حدودی ناشناخته است و اطلاعات کاملی در مورد این ارز دیجیتال ندارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید و تا انتها همراه ما باشید تا باهم پله‌پله تمامی جوانب این ارز دیجیتال را بررسی کنیم.

بایت کوین

ارز دیجیتال بایت کوین در سال ۲۰۱۲ توسط تیم توسعه دهنده آن به بازار عرضه شد. این رمز ارز غیرمتمرکز و متن باز بوده و به کاربران اجازه می‌دهد تراکنش‌های غیرقابل ردیابی انجام دهند.

«بایت کوین» (Bytecoin) با نماد اختصاری BNC ارز دیجیتالی غیرمتمرکز و «متن باز» (Open source) است. شبکه‌ بایت کوین به کاربرانش اجازه می‌دهد که در سراسر دنیا تراکنش‌های ناشناس، بدون قابلیت ردیابی و بدون کارمزد انجام دهند. از آنجا که این شبکه غیرمتمرکز است، شما نه تنها می‌توانید به عنوان یک کاربر از شبکه استفاده کنید، بلکه می‌توانید توان کامپیوتر خود را برای حفظ و بهبود این شبکه در اختیار آن قرار دهید.

نوشته های مشابه

در مورد تاریخچه‌ بایت کوین بد نیست بدانید که این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۲ ایجاد شد و یکی از نخستین رمز ارزهای توسعه‌داده‌شده به‌حساب می‌آید و هدف از ایجاد آن رفع ایرادات موجود در شبکه‌ بیت کوین بود.

جدا از این، تا همین اواخر، کسی از هویت تیم توسعه‌دهنده این ارز دیجیتال اطلاع نداشت، ولی به تازگی این تیم از پیله‌ خود بیرون آمدند و خود را به کاربران معرفی کردند و همچنین چند کانال و انجمن جهت ارتباط با کاربران نیز راه‌اندازی کردند.

علاوه بر این لازم به ذکر است که بایت کوین سابقه‌ تعامل با ارز دیجیتال محبوب «مونرو» (Monero) را نیز در کارنامه‌ خود دارد؛ درواقع مونرو یکی از «فورک»‌های (Fork) بایت کوین و از جمله کوین‌های امنیتی موردعلاقه‌ کاربران به‌ حساب می‌آید.

حال که با مفهوم کلی بایت کوین آشنا شدید، بد نیست بدانید که این رمز ارز چطور کار می‌کند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

 

بایت کوین چگونه کار می‌کند؟

ناشناس بودن تراکنش‌ها: همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، بایت کوین عملکردی شبیه به بیت کوین دارد و به هدف رفع ایرادات آن ایجاد شده است. از جمله این ایرادات می‌توان به حفظ حریم خصوصی کاربران و ارائه‌ ایده‌هایی درباره‌ افزایش انعطاف‌پذیری این کوین و نتیجتا افزایش میزان مقیاس‌پذیری آن اشاره‌ کنیم.

در این شبکه ناشناس بودن تراکنش‌ها از طریق «امضاهای حلقوی» (Ring signatures) CryptoNote انجام می‌پذیرد. در حقیقت در شبکه‌ بایت کوین برای هر تراکنش از یک «کلید عمومی» (Public key) یک‌بار مصرف استفاده‌ می‌شود و حتی اگر گیرنده‌ تراکنش‌ها ثابت باشد، بازهم آدرس عمومی فرستنده تغییر می‌کند تا قابل‌ردیابی نباشد.

جدا از این جهت حذف اتصال میان تراکنش‌ها و کاربران مشترک در تراکنش‌های بایت کوین نیز، از امضاهای حلقوی یک‌بار مصرف استفاده می‌شود. درواقع در این امضاها، امضای کاربر فرستنده با امضای دیگر کاربرهای شبکه ادغام می‌شود و کنترل ناشناس بودن امضا در اختیار خود کاربر قرار می‌گیرد و می‌تواند تعیین کند که امضای او ناشناس باشد یا خیر.

برخلاف بیت کوین که اطلاعات تراکنش در بلاک چین ثبت می‌شود، در بایت کوین اطلاعات کاملا محرمانه باقی می‌مانند. در حقیقت تنها داده‌هایی که در بلاک چین بایت کوین در اختیار کاربران دیگر قرار می‌گیرد، این است که آیا تراکنش از میزان نمایش‌داده‌‌شده کمتر یا بیشتر است. یعنی هر دو کاربر فرستنده و گیرنده، به‌ کل اطلاعات تراکنشی که در آن شرکت کرده‌اند دسترسی دارند، ولی این اطلاعات از دیگر کاربران مخفی می‌شود.

قابلیت حفظ حریم خصوصی کاربران در بایت کوین باعث شد که این ارز دیجیتال حضور پررنگی در «دارک وب» (Dark web) داشته باشد، چرا که کاربران در این شبکه می‌توانستند با امنیت بالا و در شرایطی کاملا ناشناس نسبت به انتقال خود اقدام کنند.

این بود نحوه‌ کارکرد این ارز دیجیتال. حالا جدا از این بحث، ایمنی ارزهای دیجیتال همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران بوده و برای شما هم به ‌احتمال‌ زیاد به همین صورت است. پس در ادامه باهم ببینیم که ایمنی بایت کوین چگونه است.

 

تراکنش‌‌های بایت کوین

برای انجام عملیاتی که با پول‌های عادی انجام می‌دهید، مثل انتقال وجه و… تراکنش‌ها به‌طورکلی بین شما، یک فرد دیگر و با واسطه‌هایی به نام بانک یا مؤسسه‌های مالی انجام می‌شوند. ولی در بایت کوین این‌طور نیست و همه‌ تراکنش‌ها بر روی بستر اینترنت انجام می‌شوند. در حقیقت تراکنش‌های شبکه‌ بایت کوین به‌وسیله‌ الگوریتم‌های رمزنگاری‌شده که بایت کوین از آن‌ها استفاده می‌کند و در بالا به آن اشاره کردیم تأمین امنیت می‌شوند.

به‌صورت کلی همه‌ تراکنش‌ها در شبکه‌ بایت کوین، درزمانی حدود ۲ دقیقه انجام می‌شوند. جدا از این، این تراکنش‌ها به‌وسیله‌ الگوریتم‌های رمزنگاری ایمن رمزگذاری شده و به‌این‌ترتیب کاربرهای دیگر اجازه نخواهند داشت تا از فرستنده، گیرنده و مبلغ تراکنش اطلاع داشته باشند. ازاین‌رو است که می‌توانیم بیان کنیم که تراکنش‌ها در شبکه‌ بایت کوین، به‌وسیله‌ بلاک چین انجام‌شده و نیازی به وجود واسطه‌هایی مثل بانک‌ها، درگاه‌ها پرداخت و سیستم‌های رایج وجود ندارد.

جدا از این موارد شاید در ذهن شما هم این موضوع پیش‌آمده باشد که بایت کوین از خیلی از جهات شبیه بیت کوین است ولی همان‌طور که ذکر کردیم تفاوت‌هایی اساسی نیز با آن دارد.

 

قیمت بایت کوین

توکن اختصاصی ارز دیجیتال بایت کوین با نماد BCN  نشان داده می‌شوند این ارز دیجیتال قابل استخراج است و تعداد محدودی از آن وجود دارد (۱۸۷٫۴۷ میلیارد)، و ۳۰۰ میلیون از این ارز دیجیتال برای استخراج باقی مانده است. از آنجایی که تعداد این توکن‌ها برای استخراج روزبه‌روز کمتر می‌شود، پس از پایان یافتن استخراج، بر ارزش آن نیز اضافه می‌شود.

تعداد بایت‌ کوین‌هایی که در هر ۲ دقیقه در شبکه‌ این ارز دیجیتال قابل‌استخراج است در آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی چیزی در حدود شصت‌و‌چهار هزار BCN بود و هم‌اکنون این تعداد با توجه به کم شدن سختی شبکه این ارز دیجیتال، به ۴۱۷ عدد در هر ۲ دقیقه رسیده است.

خب! الان فرض کنیم که همه این موارد را در نظر گرفته‌ و تصمیم دارید بایت کوین بخرید. حالا باید ببینیم که اصلا چطور باید این کار را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنم که جذاب‌ترین بخش‌های مربوط به این ارز دیجیتال را از دست ندهید و تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

چگونه بایت کوین بخریم؟

شما می‌توانید به‌وسیله صرافی‌های ارزهای دیجیتال که امکان خریدوفروش بایت کوین را فراهم کرده‌اند، نسبت به خرید این ارز دیجیتال اقدام کنید. به‌صورت کلی برای خرید بایت کوین دو راه پیش روی شما قرار داده‌شده و این ۲ راه عبارت‌اند از خرید مستقیم بایت کوین به‌وسیله ارزهای فیات مثل دلار یا حتی ریال و راه دوم تبدیل دیگر ارزهای دیجیتال به بایت کوین.

راه دوم به‌صورت کلی به این شکل است که مثلا شما مقداری بیت کوین یا اتریوم دارید و به‌وسیله صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی یا خارجی این ارزهای دیجیتال خود را به بایت کوین تبدیل می‌کنید. بحث اصلی ما در اینجا راه اول یعنی خرید بایت کوین به‌وسیله ارزهای رایج است که در ادامه هر دو حالت این گزینه را برای شما توضیح خواهیم داد.

 

خرید بایت کوین به‌ وسیله ریال

اگر قصد خرید بایت کوین توسط ریال را دارید، باید از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی استفاده کنید. ممکن است تمام صرافی‌ها این ارز دیجیتال را پشتیبانی نکنند، بنابراین باید در ابتدا با ریال خود بیت کوین یا اتریوم بخرید و سپس این ارز دیجیتال را در صرافی‌های بین‌المللی به بایت کوین تبدیل کنید. همچنین به یاد داشته باشید که در انتخاب صرافی داخلی، اطمینان حاصل کنید که این صرافی معتبر است.

 

خرید بایت کوین به ‌وسیله دلار

این راه یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین راه‌های خرید بایت کوین یا ارزهای دیجیتال دیگر برای بیشتر تریدرها در سرتاسر دنیا است، ولی برای شما به‌عنوان یک کاربر ایرانی و به دلیل تحریم‌های اعمال‌شده بر ایران، این راه مشکلات زیادی را به همراه خود دارد. درنتیجه برای اینکه بتوانید بایت کوین را به‌وسیله‌ دلار بخرید، باید به حساب‌های بین‌المللی مثل مستر کارد یا ویزا دسترسی داشته باشید.

علاوه بر آن نیاز دارید که در صرافی‌ها احراز هویت بکنید که این کار برای کاربران ایرانی امکان‌پذیر نیست و همچنین اینکه اگر صرافی متوجه شود که با آی‌پی ایران هستید، ممکن است حساب شما را ببندد. بنابراین اگر در این راه حرفه‌ای نیستید پیشنهاد ما به شما این است که ارز دیجیتال مورد نظر خود را از صرافی‌های داخلی بخرید.

 

چگونه بایت کوین خود را بفروشیم؟

شما می‌توانید به یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر و شناخته‌شده مراجعه کرده و بایت کوین خود را به‌طور مستقیم به ارزهای رایج همچون ریال یا دلار بفروشید یا به‌وسیله‌ی صرافی به دیگر رمز ارزها مثل بیت کوین و اتریوم تبدیل کنید. همان‌طور که گفتیم در این حالت مشکلاتی در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی بر سر راه کاربران ایرانی مثل شما قرار گرفته است و ما پیشنهاد می‌کنیم که از صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی معتبر و شناخته‌شده استفاده کنید.

جدا از بحث خریدوفروش بایت کوین، همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، یکی از راه‌های به‌دست آوردن این ارز دیجیتال استخراج آن است. پس باهم ببینیم که چطور می‌توان بایت کوین را استخراج کرد.

 

چگونه بایت کوین استخراج‌ کنیم؟

استخراج ارز دیجیتال بایت کوین فرایندی است که به توان محاسبانی کاربران داخل شبکه‌ این ارز دیجیتال وابسته است. این یعنی هر کاربری مثل شما می‌تواند به شبکه‌ بایت کوین پیوسته و در فرایند تولید و استخراج کوین‌های جدید این ارز دیجیتال مشارکت کند. خب! همان‌طور که می‌دانید اگر این کار را انجام دهید به شما ماینر گفته می‌شود و به‌عنوان پاداش به شما میزانی بایت کوین پرداخت خواهد شد.

اگر به این کار علاقه دارید و قصد دارید به‌عنوان یک ماینر بایت کوین وارد عمل شوید، باید بدانید که استخراج بایت کوین به‌وسیله‌ رایانه‌های شخصی اصلا عقلانی نبوده و صرفه‌ اقتصادی ندارد و برای استخراج این ارز دیجیتال شما به سخت‌افزارهای قدرتمند ماینینگ بایت کوین مثل CPU و GPU یا سخت‌افزارهای ASIC نیاز دارید.

در اصل برای استخراج بایت کوین نیاز به سخت‌افزاری دارید که ویژگی ASIC Resistant را داشته باشد. در حقیقت این قابلیت از فعالیت اختصاصی دستگاه‌های استخراج ممانعت به عمل می‌آورد و الگوریتم منحصربه‌فرد استخراج بایت کوین این اجازه را به دیگر ماینرها می‌دهد تا بتوانند با کارت‌های گرافیک رایانه‌های خانگی خود بایت کوین استخراج کنند.

جدا از این، برای استخراج بایت کوین به یک نرم‌افزار استخراج هم نیاز دارید و برترین نرم‌افزار استخراج بایت کوین که می‌توانیم به شما معرفی کنیم XMR Rig است که از این نرم‌افزار ۳ نسخه‌ متفاوت برای CPU، کارت‌های گرافیک AMD و کارت‌های گرافیک شرکت Nvidia وجود دارد.

خب! فرض کنیم که شما توانسته‌اید تا به هر شکلی از جمله خرید یا استخراج، مقداری بایت کوین به‌دست بیاورید و حالا به دنبال راهی برای ذخیره و نگهداری بایت کوین‌های خود هستید. پس در بخش آخر این مطلب نیز همراه ما باشید تا باهم کیف پول‌های بایت کوین را بررسی کنیم.

 

کیف پول بایت کوین

درست مثل دیگر ارزهای دیجیتال، باید بایت کوین‌های خود را در یک فضایی که به‌اصطلاح به آن کیف پول ارز دیجیتال می‌گوییم ذخیره و نگهداری کنید. شما خوش‌شانس هستید، چرا که ارز دیجیتال بایت کوین کیف پول‌هایی دارد که بر روی ۳ پلتفرم دسکتاپ، تحت وب و گوشی‌های موبایلی قابل اجراشدن هستند.

اگر می‌خواهید از کیف پول‌های دسکتاپ بایت کوین استفاده کنید، می‌توانید این کیف پول‌ها را بر روی رایانه‌ خود با سیستم‌عامل‌هایی مثل مک، ویندوز و لینوکس اجرا کنید. پس به وب‌سایت رسمی بایت کوین مراجعه کرده و در آنجا کیف پول رسمی بایت کوین را برای هر پلتفرمی که می‌خواهید دانلود و از آن استفاده کنید.

اگر قصد دارید از کیف پول‌های موبایلی برای ذخیره‌ بایت کوین استفاده کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که قبل از شروع ذخیره‌ بایت کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگر، یک رمز عبور قدرتمند برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید تا در صورت گم‌شدن یا سرقت گوشی موبایل شما، دارایی‌های دیجیتال‌تان به خطر نیفتند. جدا از این شما می‌توانید از کیف پول‌های سخت‌افزاری و همچنین کیف پول‌های کاغذی که به‌مراتب ایمنی بالاتری به نسبت کیف پول‌های نرم‌افزاری دارند هم استفاده کنید.

 

سخن پایانی

همان‌طور که در این مطلب یاد گرفتید، بایت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است و نخستین پروژه‌ حائز اهمیت در عرصه‌ کریپتوکارنسی‌ها بوده که هدف خود را روی حفظ حریم خصوصی کاربرانش قرار داده است. بایت کوین یکی از ارزهای دیجیتالی بود که در ابتدای کار خود خیلی‌ها را به خود امیدوار کرده بود، ولی جنجال‌هایی که در اطراف این ارز دیجیتال ایجاد شد و ایرادات فنی که این پروژه داشت، باعث شد تا بایت کوین از بستر تعدادی از معتبرترین صرافی‌های ارز دیجیتال در سرتاسر دنیا حذف شود و به‌نوعی شکست بخورد.

ازاین‌رو سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال و استخراج آن با ریسک‌های زیادی روبه‌رو است و اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی این ارز دیجیتال را دارید، باید اول از همه از وضعیت فعلی این پروژه و خطرات سرمایه‌گذاری بر روی آن اطلاع پیدا کنید و بعد نسبت به سرمایه‌گذاری بر روی آن اقدام کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم به خوبی تمامی زوایای بایت کوین را برای شما توضیح دهیم.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا