دوره منتور شیپ
آموزش بلاک چین

فورک ارز دیجیتال چیست؟ هارد فورک چه تفاوتی با سافت فورک دارد؟

بدون شک بیت کوین بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال کنونی جهان است و تقریبا همه‌ ما با آن آشنا هستیم. اما ارز دیجیتال «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash) چه؟ می‌دانیم که بیت کوین کش یک ارز دیجیتال مستقل است، ولی چرا در ابتدای اسم آن بیت کوین وجود دارد؟ اصلا وقتی بیت کوین خودش چنین محبوبیتی دارد دلیل وجود چنین ارز دیجیتال مشابهی چیست؟

برای پاسخ به این سوالات باید ابتدا با یک مفهوم مهم و بنیادی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال و بلاک چین با نام «فورک» (Fork) آشنا شویم. به همین منظور، در این مقاله سعی خواهیم کرد با بیانی ساده تعریفی از فورک ارائه کنیم و با معرفی انواع آن به تاثیراتی که روی قیمت ارزهای دیجیتال والد خود می‌گذارند، اشاره کنیم.

در پایان نیز در مورد مسئله‌ تاثیر ارتفاع بلاک روی به وجود آمدن فورک‌های جدید صحبت خواهیم کرد تا بیش از پیش اطلاعات‌تان در این زمینه افزایش یابد.

فورک چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال در واقع فورک یکی از روش‌های به‌‌روزرسانی و ایجاد تغییر در پروتکل بلاک چین و همچنین راهی برای ارتقای این تکنولوژی است. فورک به نوعی یک انشعاب از شبکه اصلی بلاک چین است که توسعه‌دهندگان در کد منبع آن تغییراتی ایجاد می‌کنند تا بلاک چین جدیدی بسازند.

برای درک بهتر فورک بیایید یک اپلیکیشن موبایل بانکی را در نظر بگیریم. از آنجایی که خود بانک مسئول مدیریت این اپلیکیشن است و تمام پول‌های شما هم نزد آن‌ها نگه‌داری می‌شود، هر زمان که لازم شد یک به‌روزرسانی جدید برای این اپلیکیشن از طرف بانک منتشر می‌شود و شما بدون هیچ نگرانی و مشکلی آن را به‌روز‌رسانی می‌کنید.

اما در مورد ارزهای دیجیتال که غیرمتمرکز هستند و هیچ نهاد یا سازمانی مسئول مدیریت آن نیست، قضیه کمی فرق می‌کند. در «بلاک چین» (Blockchain) وظیفه‌ مدیریت شبکه برعهده‌ کاربران شبکه است. به همین دلیل تغییر در کدها و پروتکل آن کار بسیار سختی است.

در واقع یک «فورک» (Fork) زمانی اتفاق می‌افتد که کدهای یک نرم‌افزار را کپی کرده و سپس آن را تغییر دهیم. نرم‌افزار اصلی به حیات خود ادامه می‌دهد، ولی از این به بعد کاملا با نسخه‌ جدید کپی شده فرق خواهد داشت.

برای مثال یک مجله‌ اینترنتی را در نظر بگیرید. ممکن است چند نفر از تیم تولید محتوای این مجله با سردبیر آن به مشکل بخورند و از تیم جدا شوند. این افراد ممکن است خودشان سایت مشابهی را ایجاد کنند، ولی نکته‌ای که اهمیت دارد این است که از این به بعد مطالب این دو سایت از هم متفاوت خواهند بود. به عبارت دیگر، با اینکه هر دو سایت گذشته‌ و هدف یکسانی دارند، اما آینده‌شان متفاوت خواهد بود، درست مثل راهی که در ادامه به دو راه تقسیم می‌شود.

فورک از مدت‌ها پیش میان توسعه‌دهندگان نرم‌افزار مرسوم بوده و چیزی نیست که تنها مختص ارزهای دیجیتال و بلاک چین باشد. در واقع درمورد هر نرم‌افزار «متن باز» (Open Source) این احتمال وجود دارد که توسعه‌دهنده‌های دیگر محصولات جدیدی از آن‌ها ایجاد کنند. یادتان است در ابتدا به «بیت کوین کَش» (Bitcoin cash) اشاره کردیم؟ بیت کوین کش درواقع یک فورک بیت کوین است. درست مثل نسخه‌های مختلف تلگرام که در کشور ما هم محبوبیت دارند، همگی یک فورک از خود تلگرام اصلی هستند.

 

انواع فورک

فورک‌های ارز دیجیتال به دو نوع هارد فورک یا فورک سخت و سافت فورک یا فورک نرم تقسیم می‌شود. به‌صورت خلاصه در فورک سخت همه گره‌ها روی تغییرات اعمال شده توافق دارند ولی در فورک نرم اکثریت گره‌های شبکه با یکدیگر هم‌عقیده هستند.

ما دو نوع فورک داریم. «سافت فورک» (Soft Fork) که به آن فورک نرم هم می‌گویند و «هارد فورک» (Hard Fork) که با نام فورک سخت هم شناخته می‌شود. این فورک‌ها با اینکه اسم‌های مشابهی دارند و هدف نهایی آن‌ها هم تقریباً یکی است ولی تفاوت‌های عمده‌ای با هم دارند.

در دو بخش بعدی با جزئیات کامل، این دو نوع فورک را توضیح خواهیم داد ولی اگر بخواهیم معرفی کوتاهی از هر کدام از این فورک‌ها داشته باشیم باید بگوییم که در سافت فورک، اکثریت گره‌های شبکه روی تغییرات اعمالشده همعقیده هستند در حالی که در هارد فورک تمام گره‌ها با هم توافق می‌کنند. اگر این معرفی کوتاه شما را کمی گیج کرد نگران نباشید و به خواندن ادامه دهید. همه‌چیز برای‌تان روشن خواهد شد و خواهید دید که فورک‌ها چیز پیچیده‌ای نیستند و درک و فهم آن‌ها آسان است.

 

هارد فورک چیست؟

هارد فورک یا فورک سخت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری هستند که با «گره»‌های (Node) قدیمی سازگاری ندارند. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که بعضی از گره‌ها قوانین جدیدی اضافه می‌کنند که با قوانین گره‌های قدیمی ناسازگار است. گره‌های جدید تنها می‌توانند با گره‌هایی که از نسخه‌ جدید استفاده می‌کنند ارتباط داشته باشند. برای همین بلاک چین به دو قسمت تقسیم می‌شود و در واقع اکنون دو شبکه‌ مجزا داریم: یکی با قوانین قبلی و دیگری با قوانین جدید.

پس حالا دو شبکه داریم که به‌صورت موازی از هم در حال فعالیت هستند. هر دوی این شبکه‌ها به اضافه کردن بلاک و تراکنش‌ها ادامه خواهند داد ولی دیگر روی یک بلاک چین یکتا قرار ندارند. به عبارت دیگر، تا قبل از این به‌روزرسانی، همه‌ گره‌ها بلاک چین مشترکی داشتند ولی حالا که به‌روزرسانی صورت گرفته، یا بهتر است بگوییم یک فورک سخت اتفاق افتاده، از این به بعد بلاک‌ها و تراکنش‌های آن‌ها از هم متفاوت خواهند بود.

نکته‌ مهمی که باید به آن توجه کرد این است که تمام تاریخچه‌ سوابقی که این دو شبکه تا قبل از به‌روز‌رسانی داشتند، حفظ می‌شود و از بین نمی‌رود. به‌خاطر همین سابقه‌ مشترک، اگر قبل از اعمال به‌روزرسانی در یک شبکه ارز دیجیتال داشتید در شبکه‌ جدید هم ارز دیجیتال خواهید داشت. به عنوان مثال فرض کنید شما قبل از اینکه از بیت کوین یک فورک ایجاد شود، ۵ بیت کوین داشتید. اگر بعد از ایجاد فورک شما ۵ بیت کوین خود را خرج کنید، در شبکه‌ جدید هنوز به همان میزان ارز دیجیتال خواهید داشت.

مثالی از چنین فورک سختی در سال ۲۰۱۷ میلادی به وقوع پیوست. در آن سال بیت کوین به دو زنجیره‌ جدا از هم تقسیم شد. یکی زنجیره‌ اصلی (بیت کوین یا BTC) و زنجیر جدید که بیت کوین کش (BCH) نام گرفت. این فورک بعد از بحث‌های زیاد و اختلاف نظر شدید بین طرفداران در مورد روش مقابله‌ بیت کوین با مسئله‌ مقیاس‌پذیری به وقوع پیوست. برخی از طرفداران می‌خواستند با افزایش اندازه‌ بلاک، بیت کوین را مقیاس‌پذیر کنند، در حالی که برخی دیگر نیز با این نظر مخالف بودند.

در بخش‌های بعدی با جزئیات بیشتری در مورد انواع فورک سخت صحبت خواهیم کرد.

 

هارد فورک بحث برانگیز

گفتیم که در سال ۲۰۱۷ بین کاربران بیت کوین در مورد افزایش دادن یا ندادن اندازه‌ بلاک اختلاف نظرهایی به وجود آمد. عده‌ای از این افراد که خواستار افزایش اندازه‌ بلاک بودند در نهایت فورک بیت کوین کش را ایجاد کردند. چنین فورکی که به‌خاطر اختلاف نظر بین کاربران یک شبکه ایجاد می‌شود هارد فورک بحث برانگیز نام دارد. اما چرا می‌گوییم این فورک یک فورک سخت است و نه یک فورک نرم؟

افزایش اندازه‌ بلاک نیازمند تغییر در قوانین بنیادی بلاک چین است. بیایید سناریویی را در نظر بگیریم که در آن گره‌ها تنها بلاک‌هایی که کوچک‌تر از ۱ مگابایت باشند را قبول می‌کنند و اگر کسی بلاک ۲ مگابایتی معتبری هم بسازد این گره‌ها باز هم آن را رد می‌کنند. به عبارت دیگر، تنها گره‌هایی که نرم‌افزار بلاک چین خود را تغییر داده باشند بلاک‌های با اندازه‌ ۲ مگابایت را قبول خواهند کرد. به همین دلیل این گره‌ها دیگر با گره‌های قبلی سازگار نیستند. این دقیقا همان اتفاقی بود که برای بیت کوین افتاد و برای همین است که می‌گوییم بیت کوین کش یک فورک سخت است.

البته قبل از اینکه بیت کوین کش ایده‌ افزایش اندازه‌ بلاک را عملی کند، فورک بیت کوین کلاسیک (Bitcoin Classic) معرفی شده بود که قصد افزایش اندازه‌ بلاک به ۲ مگابایت را داشت ولی چندان موفق نبود.

اما بیت کوین کش تنها فورک بیت کوین نیست. فورک «بیت کوین گلد» (Bitcoin Gold) که با علامت اختصاری BTG شناخته می‌شود، یکی دیگر از فورک‌های بیت کوین است که در ماه اکتبر ۲۰۱۷ میلادی ایجاد شد.

علاوه بر این، فورک «بیت کوین آنلیمیتد» (Bitcoin Unlimited) را هم داریم که یک ویژگی خاص دارد. این فورک به کاربران اجازه می‌دهد که محدودیت اندازه‌ بلاک را خودشان انتخاب کنند. البته نحوه‌ کار این فورک‌ها پیچیده‌تر از آن هستند که به طور کامل بتوان در این بخش آن‌ها را فهمید و پیشنهاد می‌کنیم اگر ایده‌ پشت آن برایتان جالب است، در موردش جستجو و مطالعه کنید.

 

هارد فورک برنامه‌ریزی شده

فورک‌هایی که تاکنون معرفی کردیم همگی فورک‌های بحث‌برانگیز بودند و فلسفه‌ به وجود آمدن آن‌ها اختلاف بین کاربران بود. با این حال، همه‌ فورک‌ها به‌خاطر اختلاف ایجاد نمی‌شوند و گاهی این فورک‌ها از قبل برنامه‌ریزی می‌شوند. برای همین به این فورک‌ها هارد فورک برنامه‌ریزی‌شده می‌گویند.

به عبارت دیگر، یک هارد فورک برنامه‌ریزی شده به هارد فورکی گفته می‌شود که از مدت‌ها قبل در برنامه‌ توسعه‌ آن بلاک چین پیش‌بینی شده و همه‌ کاربران هم از آن آگاهی دارند. این به‌روزرسانی را می‌توان شبیه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری اپلیکیشن‌های موبایل در نظر گرفت. این فورک‌های برنامه‌ریزی‌شده در بین کاربران ارزهای دیجیتال از اهمیت و محبوبیت بالایی برخوردار است زیرا همواره هدف از آن‌ها بهبود عملکرد کلی سیستم و ارتقای قابلیت‌های بلاک چین است.

نکته‌ دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در چنین فورک‌هایی همه‌ کاربران و توسعه‌دهندگان به‌راحتی و به‌صورت همزمان به زنجیر جدید منتقل می‌شوند و زنجیر قدیمی به طور کلی ترک می‌شود.

یکی از بهترین مثال‌ها از چنین فورک‌هایی، هارد فورک برنامه‌ریزی‌شده‌ مرحله‌ سوم توسعه‌ «اتریوم» (Ethereum) است که «متروپولیس» (Metropolis) نام دارد. هدف از این هارد فورک بهبود امنیت، مقیاس‌پذیری و امکانات مربوط به حریم خصوصی شبکه‌ اتریوم است.

همچنین در سال ۲۰۱۷ میلادی، «مونرو» (Monero) هم دچار هارد فورک برنامه‌ریزی‌شده شد که در طی آن یک ویژگی‌ امنیتی جدید با نام «تراکنش‌های محرمانه‌ی ‌رینگ» (Ring Confidential Transactions) به بلاک چین آن افزوده شد.

علاوه بر هارد فورک‌های بحث‌برانگیز و برنامه‌ریزی‌شده که در این دو بخش معرفی کردیم، نوع دیگری از ارزهای دیجیتال وجود دارند که نمی‌شود آن‌ها را جزو یکی از این دو نوع قلمداد کرد. در بخش بعدی به این نوع ارزها اشاره خواهیم کرد.

 

سکه‌های مشتق شده

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، ارزهای دیجیتال ماهیت متن‌باز دارند. احتمالا می‌پرسید متن باز بودن چه معنایی دارد؟ در دنیای نرم‌افزار وقتی می‌گوییم یک نرم‌افزار متن باز است یعنی تمام کدهایی که برای ایجاد آن نوشته شده است، به‌صورت رایگان و کامل در اینترنت بارگذاری‌شده و در اختیار همه است.

برای مثال همین بیت کوین را در نظر بگیرید. خود شما همین الان می‌توانید به تمام کدهای بیت کوین دسترسی داشته باشید، آن را دانلود کنید، کدهایش را تغییر دهید و با نام یک ارز دیجیتال جدید به همه معرفی‌اش کنید. البته همه‌چیز به این آسانی هم نیست و ادامه‌ حیات این ارز دیجیتال جدید کار سختی خواهد بود.

در طول این سال‌ها که از موفقیت بیت کوین گذشته است، بسیاری از فعالان این حوزه که از محدودیت‌های این ارز دیجیتال ناراضی بودند دست به ایجاد ارزهای دیجیتال جدیدی زدند که از کدهای بیت کوین تشکیل شده بود. آن‌ها با ایجاد تغییراتی در این کد و عوض کردن ویژگی‌های خاص آن ارزهای جدیدی به همگان معرفی کردند که در برخی موارد توانسته مورد استقبال عموم هم قرار بگیرد.

به این ارزها سکه‌های مشتق‌شده هم می‌گویند که یکی از مهم‌ترین مثال‌های آن ارز دیجیتال «لایت کوین» (Litecoin) است. تغییراتی که در کدهای لایت کوین اعمال شد باعث سریع‌تر شدن مدت زمان مورد نیاز برای تأیید بلاک‌ها و در نتیجه نرخ عرضه‌ بالای آن گردید. امروزه لایت کوین توانسته با ایجاد چنین تغییراتی در کدهای بیت کوین و بهبود عملکرد آن به یکی از رقبای اصلی این رمز ارز تبدیل شود و چه بسا بتواند در آینده به رتبه‌های بالاتری هم دست یابد.

اما از هارد فورک که بگذریم می‌رسیم به نوع دوم فورک‌ها که فورک نرم نام دارند. در بخش بعدی به معرفی این نوع از فورک‌ها می‌پردازیم تا با تفاوت‌های آن با فورک‌های سخت آشنا شوید.

 

سافت فورک

برخلاف هارد فورک که با گره‌های قبلی خود سازگاری ندارد، سافت فورک با گره‌های قبلی مشکلی ندارد. به عبارت دیگر گره‌ها بعد از ارتقا هنوز هم می‌توانند با گره‌هایی که هنوز به‌روز نشده‌اند، ارتباط داشته باشند. در واقع می‌توان گفت اتفاقی که در سافت فورک می‌افتد این است که قوانین جدید به گونه‌ای به سیستم اضافه می‌شوند که با قوانین فعلی آن هیچ‌گونه تناقضی ندارند.

برای مثال کاهش دادن اندازه‌ بلاک را می‌توان از طریق یک سافت فورک انجام داد. بیایید بار دیگر از بیت کوین برای مثال زدن استفاده کنیم. درست است که بیت کوین در مورد حداکثر اندازه‌ بلاک محدودیت دارد ولی هیچ‌گونه محدودیتی در مورد حداقل اندازه‌ این بلاک‌ وجود ندارد. اگر شما بخواهید تنها بلاک‌هایی که اندازه‌ مشخصی دارند را قبول کنید فقط کافی است بلاک‌هایی را رد کنید که اندازه‌شان از اندازه‌ مورد نظر شما بزرگ‌تر است.

با این کار ارتباط شما با شبکه قطع نخواهد شد و کماکان می‌توانید با دیگر گره‌های شبکه که از این قوانین پیروی نمی‌کنند، ارتباط داشته باشید. تنها اتفاقی که می‌افتد این است که شما بعضی از اطلاعاتی را که آن‌ها برایتان می‌فرستند، فیلتر می‌کنید.

یکی از بهترین مثال‌های فورک نرم، فورک SegWit است که مدتی بعد از جدایی بیت کوین و بیت کوین کش انجام شد. SegWit به‌روزرسانی بود که فرمت بلاک‌ها و تراکنش‌ها را تغییر داد ولی به گونه‌ای طراحی شده بود که مشکلی پیش نیاید. در واقع به کمک این به‌روزرسانی گره‌های قدیمی کماکان می‌توانستند به تأیید بلاک‌ها و تراکنش‌ها بپردازند (تغییر فرمت باعث تناقض قوانین نشده بود) و فقط دیگر قادر به درک و فهم آن‌ها نبودند. برخی از فیلدهای اطلاعاتی تنها زمانی قابل درک و فهم برای این گره‌ها بودند که این گره‌ها خود را به نسخه‌ جدید ارتقا می‌دادند. با این کار این گره‌ها هم قادر به درک و فهم اطلاعات اضافی می‌شوند که در این فیلدها ذخیره شده بودند.

به همین دلیل است که به چنین فورک‌هایی فورک نرم می‌گویند، زیرا حتی در صورت عدم به‌روزرسانی هم مشکلی برای گره‌های قدیمی پیش نمی‌آید. جالب است بدانید که حتی بعد از گذشت دو سال از این به روز‌رسانی هنوز بسیاری از گره‌ها به نسخه‌ جدید ارتقا نیافته‌اند و مشکلی هم برایشان پیش نیامده است. در واقع این به‌روزرسانی مزیت‌های خاصی دارد ولی عدم به‌روزرسانی آن هم مشکلی پیش نمی‌آورد.

 

دلایل ایجاد فورک

به طور کلی فورک‌ها به چند دلیل عمده می‌توانند به وقوع بپیوندند. برخی مواقع کاربران و توسعه‌دهندگان ارزهای دیجیتال به این نتیجه می‌رسند که یک تغییر بنیادی و مهم برای ادامه حیات آن ارز ضروری است. دلیل این تصمیم می‌تواند حمله و نفوذ به شبکه باشد، مانند آنچه برای شبکه‌ اتریوم اتفاق افتاد یا به‌خاطر اختلاف اساسی بین کاربران و توسعه‌دهندگان یک ارز دیجیتال مانند اتفاقی که برای بیت کوین و بیت کوین کش به وقوع پیوست و یک فورک سخت انجام شد.

همچنین همان‌طور که گفتیم این فورک‌ها می‌توانند به خاطر رسیدن به نقطه‌ خاصی از حیات نرم‌افزار آن شبکه انجام شوند. به عبارت دیگر، در برنامه‌‌ زمانی توسعه یک ارز دیجیتال، ممکن است زمان مشخصی در آینده برای اعمال یک فورک برنامه‌ریزی‌شده مشخص شده باشد.

علاوه بر این، ممکن است شخص یا گروهی از توسعه‌دهندگان تصمیم بگیرند که خودشان یک ارز دیجیتال جدید با یک نام جدید ایجاد کنند تا بتوانند با دیگر ارزها به رقابت پرداخته و به کسب سود بپردازند.

برخی از این فورک‌ها، مثل هارد فورک برنامه‌ریزی‌شده و سافت فورک اتفاقات خوبی هستند که برای ارزهای دیجیتال مختلف به وقوع می‌پیوندند. دلیل این حرف این است که معمولا در جریان این فورک‌ها امکانات و ویژگی‌های کاربردی جدیدی به سامانه افزوده می‌شود که مدت‌ها جامعه‌ کاربری خواستار آن بودند.

در طرف دیگر هم، هارد فورک‌های بحث‌برانگیز را داریم که می‌توانند برای کاربران تازه‌وارد و کم‌تجربه کمی گیج‌کننده باشند. برای مثال فرض کنید یک تازه‌وارد به دنیای ارزهای دیجیتال هستید، مطمئنا با شنیدن اسم‌هایی مثل بیت کوین، بیت کوین کلاسیک، بیت کوین گلد، بیت کوین کش و… سرتان گیچ خواهد رفت!

اما موضوع مهمی که باید در مورد فورک‌های ارزهای دیجیتال، به ویژه فورک‌های بیت کوین در نظر داشته باشیم تأثیری است که روی قیمت این رمز ارزها می‌گذارد. بیایید در بخش بعدی کامل‌تر در‌این‌باره بحث کنیم تا متوجه شوید فورک‌ها چگونه می‌توانند روی قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در حالت کلی تأثیر بگذارند.

 

فورک بر قیمت بیت کوین چه تاثیری دارد؟

یادتان است که گفتیم اگر شما قبل از ایجاد فورک بیت کوین کش، مثلا ۱۰ بیت کوین داشتید، بعد از فورک هم ۱۰ بیت کوین کش دارید؟ یعنی شما به صورت کاملا رایگان به همان مقدار از ارز دیجیتال قبلی، ارز دیجیتال جدید را هم صاحب می‌شوید و می‌توانید آن را بفروشید!

به اتفاقات جالبی که این ویژگی خاص می‌تواند در پی داشته باشد فکر کنید. در دنیای ارزهای دیجیتال به سازمان‌های بزرگی که صدها هزار بیت کوین (یا هر ارز دیجیتال دیگری) در موجودی خود داشته باشند «نهنگ» (Whale) می‌گویند. دارایی این سازمان‌ها به قدری زیاد است که می‌توانند با خرید یا فروش دارایی خود تأثیر مستقیمی روی قیمت بیت کوین بگذارند.

حال فرض کنید این نهنگ‌ها از قبل می‌دانند که قرار است به‌زودی یک فورک از بیت کوین اتفاق بیفتد و آن‌ها به ازای هر بیت کوین خود یک ارز دیجیتال جدید هم کسب کنند. برای همین مسئولین این سازمان تصمیم می‌گیرند دارایی بیت کوین خود را افزایش دهند تا به همان نسبت ارز دیجیتال جدید بیشتری که قرار است به‌خاطر فورک پدید بیاید هم دریافت کنند.

آن‌ها سعی خواهند کرد هرچقدر که بیت کوین پیدا می‌کنند بخرند و بدین ترتیب قیمت بیت کوین بالاتر خواهد رفت. اما مسئله همین‌جا تمام نمی‌شود. این نهنگ‌ها در همان شب ایجاد فورک جدید، از آنجایی که می‌دانند قیمت فعلی حباب است و به خاطر حرکت آن‌ها افزایش یافته، تمام دارایی‌های بیت کوین و ارز دیجیتال جدیدی که کسب کرده‌اند را می‌فروشند و بازار خراب می‌شود. این‌گونه قیمت هر دو ارز پایین می‌آید.

البته باید به این نکته توجه کرد که این ارزهای رایگان در مورد همه‌ فورک‌ها صحیح نیست و فقط زمانی اتفاق می‌افتد که تمام بلاک چین کپی شود. با این وجود نباید فراموش کرد که نهنگ‌ها برای تمام شرایط برنامه‌ خاص خود را دارند و می‌توانند به‌راحتی روی قیمت بیت کوین در هنگام وقوع هر نوع فورکی تأثیر بگذارند.

 

ارتفاع بلاک و ارتباط آن با فورک

یکی دیگر از علل به وجود آمدن فورک ارتفاع بلاک است. اما اصلا ارتفاع بلاک به چه معناست؟ ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از ارتفاع بلاک کرد این است که ارتفاع بلاک در واقع عددی است که تعداد بلاک‌های یک بلاک چین خاص را مشخص می‌کند. می‌توانید ارتفاع بلاک را طول بلاک چین هم در نظر بگیرید.

برای مثال بلاک چینی که ارتفاع بلاک آن ۴ است از پنج بلاک متصل به هم تشکیل شده است. دلیل این یک بلاک اختلاف هم به این خاطر است که شمارش بلاک‌ها همیشه از صفر شروع می‌شود.

سوالی که مطرح می‌شود این است که ارتفاع بلاک چگونه می‌تواند باعث به وجود آمدن یک فورک شود؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که وقتی یک «ماینر» (Miner) یا استخراج‌کننده با موفقیت یک بلاک جدید را تأیید می‌کند، این بلاک به انتهای بلاک چین اضافه می‌شود. هر بلاک هم با ارتفاع بلاک خود مشخص می‌شود.

امکان اینکه دو بلاک ارتفاع بلاک یکسانی داشته باشند هم وجود دارد زیرا در یک لحظه دو ماینر ممکن است بلاک مورد نظر را تأیید کرده باشند. هر زمان که چنین اتفاقی بیفتد، یعنی دو ماینر یا بیشتر یک بلاک را همزمان تأیید کنند، ممکن است یک فورک ایجاد شود. دلیلش این است که امکان وجود دو بلاک با ارتفاع بلاک یکسان در یک بلاک چین وجود ندارد و بلاک چین به ناچار به دو قسمت تقسیم می‌شود.

با این وجود در چنین شرایطی معمولا یکی از بلاک‌ها رها می‌شود و تنها یکی از آن‌ها به زنجیره‌ اصلی افزوده خواهد شد.

 

سخن پایانی

فورک مفهومی نسبتا پرجزئیات و پیچیده‌ است که بسیاری از کاربران ارزهای دیجیتال نیازی به درک تخصصی آن ندارند و تنها یک دید کلی برایشان کافی است. با این حال در این مقاله سعی کردیم علاوه بر ارائه‌ این دید کلی، به‌صورت ریزتری در مورد برخی از مفاهیم پشت آن و دلایل ایجادش صحبت کنیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا