🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال لایت کوین (Litecoin) چیست؟ آشنایی با LTC

روزبه‌روز شاهد این هستیم که تعداد بیشتری از افراد جهت سرمایه‌گذاری وارد بازار کریپتوکارنسی می‌شوند و بسیاری از این افراد نیز رمز ارزی به‌جز بیت کوین و اتریوم را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب می‌کنند که یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها دراین‌بین ارز دیجیتال لایت کوین است. ایده‌ شکل‌گیری لایت کوین به‌طور کامل شبیه به ارز دیجیتال بیت کوین است و ازجمله معدود ارزهای دیجیتالی است که موفق شده تا مبادلات اتمی را پیاده‌سازی کند.

از طرفی زمان زیادی از شکل‌گیری لایت کوین می‌گذرد و این ارز دیجیتال که اختصارا با LTC نمایش داده می‌شود با هدف بهبود عملکرد بیت کوین به بازار عرضه شد، ولی بعد از گذشت زمان مشخص شد که نمی‌تواند این هدف را عملی کند؛ ازاین‌رو سازوکار لایت کوین تا حدودی شبیه به بیت کوین است، ولی این دو رمز ارز تفاوت‌های اساسی باهم دارند. در این مطلب قصد داریم تا به معرفی و بررسی ارز دیجیتال لایت کوین بپردازیم تا ضمن شناخت بهتر از این رمز ارز محبوب، به تفاوت‌های بنیادی آن با بیت کوین نیز پی ببریم.

معرفی ارز دیجیتال لایت کوین

«لایت کوین» (litecoin) یک رمزارز همتابه‌همتا با نماد LTC و کدهای آن «متن‌باز» (Open source) است که به هدف بهبود ایرادات بیت کوین به وجود آمد. از نظر میزان مارکت کپ، این ارز دیجیتال جزو ده رمزارز برتر دنیای ارزهای دیجیتال قرار دارد.

کارمند اسبق کمپانی Google و صرافی ارز دیجیتال «کوین بیس» (Coinbase)، آقای Charlie Lee در سال ۲۰۱۱ با ایجاد تغییرات عمده‌ای در پروتکل ارز دیجیتال بیت کوین، رمز ارز لایت کوین را معرفی کرد. چارلی لی که به Chocobo نیز معروف است، جزو محققان اولیه‌ ارز دیجیتال بیت کوین بود و از همان ابتدا نیز قصد ارائه‌ رمز ارزی را داشت که نسخه‌ای ساده ولی بهبودیافته از بیت کوین باشد.

از طرفی چارلی لی که جزو مهندسین نرم‌افزار شرکت گوگل بود و میان سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نیز به‌عنوان مهندس نرم‌افزار در صرافی ارز دیجیتال کوین بیس فعالیت می‌کرد، در حال حاضر نیز یکی از طرفداران پروپاقرص ارزهای دیجیتال است و سمت مدیرعاملی پروژه‌ ارز دیجیتال لایت کوین را نیز بر عهده دارد.

لایت کوین در حقیقت دارای یک سری از خصوصیات منحصربه‌فرد تکنولوژی بلاک چین است که باعث ارائه‌ پرداخت‌هایی سریع، ایمن و کم‌هزینه شده است. ارز دیجیتال لایت کوین که بر اساس پروتکل بیت کوین ایجاد گردیده است، از لحاظ الگوریتم هش و مدت‌زمان ساخت بلوک‌ها، با بیت کوین متفاوت است.

درواقع رمز ارز لایت کوین تنها در ۱۵۰ ثانیه (۲.۵ دقیقه) بلوک مربوط به تراکنش‌ها را می‌سازد و کارمزد تایید تراکنش‌ها در آن نیز به نسبت بیت کوین بسیار کمتر است. در ادامه همراه ما باشید تا به‌طور کامل با کارکرد این ارز دیجیتال آشنا شویم.

 

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

تمامی رمز ارزها از الگوریتم به‌خصوصی جهت فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند و الگوریتم این ارز دیجیتال نیز Scrypt است. پس لازم است در ابتدا ببینیم که این الگوریتم چیست و به چه شکل کار می‌کند.

 

الگوریتم اسکریپت

لایت کوین نیز مثل بیت کوین از الگوریتمی که بر اساس «گواه اثبات کار» (PoW) است و «اسکریپت» (Scrypt) نام دارد استفاده می‌کند. این الگوریتم با سرعتی ۴ برابری به نسبت الگوریتم‌های بیت کوین، کوین‌ها را تولید می‌کند و هر بلوک را در ۲.۵ دقیقه می‌سازد. علاوه بر این، الگوریتم اسکریپت جهت پردازش تراکنش‌ها از یک موتور محاسباتی بهره می‌برد و پس‌ازآن، این فرایند به‌وسیله‌ استخراج‌کنندگانی که در شبکه مشغول فعالیت هستند تکمیل خواهد شد و آن‌ها در ازای انجام کار خود پاداشی را در قالب لایت کوین دریافت می‌کنند. درواقع این الگوریتم به ماینرها امکان استفاده از سخت‌افزارهای CPU و GPU را برای انجام فرایند استخراج می‌دهد.

 

پاداش استخراج در شبکه

وقتی‌که ماینرها بلوکی را استخراج می‌کنند، تعداد مشخصی کوین به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند که در حال حاضر این پاداش برای ماینرهای لایت کوین 50 LTC است. بااین‌وجود این میزان از پاداش به ازای هر۸۴۰ هزار بلوک ایجادشده، نصف خواهد شد (فرایند Halving)، ولی به علت میانگین سرعت پردازش لایت کوین که به ازای هر کوین ۲.۵ دقیقه است، این امکان وجود دارد که نصف شدن این پاداش‌ سال‌ها زمان ببرد.

علاوه بر این لایت کوین ۲ الگوریتم با نام‌های «شبکه لایتنینگ» (Lightening Network) و «شهادت‌های تفکیک‌شده» (Segregated Witness) ایجاد کرده که به نوبه خود باعث تفاوت لایت کوین از دیگر رمز ارزها شده‌اند. درواقع این ۲ الگوریتم اجازه می‌دهند تا کاربران معاملات بیشتری را در مدت‌زمان کمتری انجام دهند. همچنین این ۲ الگوریتم باعث اجرای قراردادهای هوشمندی شده‌اند که به کاربران این امکان را می‌دهند تا به میزان تمایل خود و بدون پرداخت کارمزد، کوین‌های خود را مبادله کنند.

 

سرعت تراکنش‌ها

میانگین سرعت استخراج هر بلوک برای لایت کوین ۲.۵ دقیقه و برای بیت کوین ۱۰ دقیقه است. این زمان برای بیت کوین بسته به شلوغی شبکه و استخراج‌های طولانی‌مدت، ممکن است تا ۲۹ دقیقه نیز طول بکشد. درواقع این خصوصیت یا برتری لایت کوین می‌تواند برای انجام تراکنش‌های بسیاری از شرکت‌های تجاری یا افرادی که نیاز به انجام تراکنش‌های بسیاری در طول روز دارند مفید باشد. درواقع به‌وسیله لایت کوین کاربران قادر هستند تا ۲ تراکنش موفق را در عرض پنج دقیقه انجام دهند.

 

استخراج لایت کوین

در بالا اشاره کردیم که یکی از تفاوت‌های اصلی بیت کوین و لایت کوین در الگوریتمی است که این دو رمز ارز جهت ساخت بلوک‌ها و تأیید تراکنش‌های شبکه‌ خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. در حقیقت جهت انتشار هر کوین در شبکه یک ارز دیجیتال، یک مسئله دشوار ریاضی باید حل گردد و بعدازآن، وقتی‌که تراکنش انجام گیرد، در کنار دیگر تراکنش‌های تأیید‌شده در یکی از بلوک‌ها قرار خواهد گرفت. از طرفی به رایانه‌هایی که به‌وسیله‌ سخت‌افزارهایی مثل CPU یا GPU به حل این مسائل می‌پردازند نیز سخت‌افزار ماینینگ یا «ماینر» (Miner) گفته می‌شود.

علاوه بر این اطلاعات داخل هر بلوک به‌وسیله‌ الگوریتمی رمزگذاری‌شده در اختیار این سخت‌افزارها قرار خواهد گرفت تا آن‌ها بتوانند این مسائل را حل کنند و هر مرتبه که بلوکی رمزگشایی گردد، ماینرها به‌عنوان پاداش خود، میزانی LTC دریافت می‌کنند. جدا از این، بیشتر افرادی که به دنبال عملیات استخراج لایت کوین هستند، به «استخرهای استخراج» (Mining Pool) می‌پیوندند تا بدین شکل توان محاسباتی خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و بدین ترتیب با سرعتی بیشتر بلوک‌ها را رمزگشایی کرده و پاداش بیشتری دریافت کنند.

 

ویژگی‌های ارز دیجیتال لایت کوین

می‌توان گفت که لایت کوین دومین ارز دیجیتال محبوب درزمینه‌ پرداخت‌های مالی در حوزه‌ رمز ارزها است و جدا از این سادگی شبکه و نحوه‌ کارکرد آن نیز جزء خصوصیات برجسته این ارز دیجیتال به‌حساب می‌آید. از طرفی ازجمله خصوصیات برجسته‌ لایت کوین، همان‌طور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم، سرعت انجام تراکنش‌ها در این ارز دیجیتال است. جدا از این کارمزد تراکنش‌ها در لایت کوین نیز بسیار پایین است و همین موضوع باعث محبوبیت بیشتر این رمز ارز در میان بسیاری از کاربران شده است.

به‌طور کلی می‌توان ویژگی‌های ارز دیجیتال لایت کوین را به‌صورت کلی به شکل زیر بیان کرد:

  • پذیرش‌شده به‌وسیله‌ کاربران عادی بازار رمز ارزها؛
  • پوشش ۸۴ میلیون کوین به‌وسیله‌ شبکه‌ این ارز دیجیتال؛
  • کارمزد دریافتی پایین‌تر به نسبت دیگر رمز ارزها؛
  • دارای عملکردی غیرمتمرکز؛
  • حجم معاملات بالا؛
  • کد نویسی‌های متن‌باز که به‌واسطه آن کاربران می‌توانند تغییراتی را در پلتفرم آن اعمال کنند؛
  • امنیت بالای بلاک چین آن؛
  • استفاده از الگوریتم Scrypt و کاهش هزینه‌های معاملات؛
  • سرعت تراکنش‌های چهار برابری (هر ۲.۵ دقیقه یک بار) به نسبت بیت کوین (هر ۱۰ دقیقه یک بار)

 

چگونه لایت کوین بخریم؟

از آنجا که رمز ارز لایت کوین جزو ۱۰ رمز ارز برتر بازار ارزهای دیجیتال از نظر ارزش و همچنین حجم معاملات بازار است، صرافی‌های ارز دیجیتال معتبری از این رمز ارز پشتیبانی کرده و لایت کوین را در فهرست ارزهای دیجیتال پشتیبانی‌شده‌ خود قرار داده‌اند. ازاین‌رو اگر به دنبال خرید لایت کوین هستید، در ادامه می‌توانید فهرست برترین صرافی‌های ارز دیجیتالی را که از لایت کوین پشتیبانی می‌کنند، مشاهده کنید:

  • بایننس (Binance)
  • هیت بی تی سی (Hitbtc)
  • اوکی اکس (Okex)
  • بی ترو (Bitrue)
  • کوین بیس پرو (Coinbase Pro)

 

کیف پول‌های لایت کوین

درست مثل هر رمز ارز دیگری، جهت ذخیره و نگهداری لایت کوین، به یک کیف پول یا ولت ارز دیجیتال نیاز است و در این راه کیف پول‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، تحت وب، کاغذی و موبایلی مختلفی هستند که می‌توانید دارایی دیجیتال خود را بر روی آن‌ها ذخیره کنید. در ادامه می‌توانید فهرست بهترین کیف پول‌های لایت کوین را مشاهده کنید:

  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اکس (Ledger Nano X)
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور (TREZOR)
  • کیف پول اتمیک ولت (Atomic Wallet)
  • کیف پول لایت کوین کور (Litecoin core)
  • کیف پول لایت والت (LiteVault)
  • کیف پول اکسدوس (Exodus)
  • کیف پول جکس (Jaxx)
  • کیف پول لوف ولت (LoafWallet)
  • کیف پول الکتروم (Electrum LTC)

 

خرید ارز دیجیتال لایت کوین در ایران

جهت خرید ارز دیجیتال لایت کوین در داخل کشور می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر داخلی استفاده کنید. درواقع در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال مختلفی هستند که در داخل کشور فعالیت می‌کنند و شما می‌توانید با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت آن‌ها را پیدا کنید. درواقع در این صرافی‌های شما بعد از عضویت و احراز هویت آنلاین می‌توانید اقدام به خرید یا فروش لایت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال به‌وسیله‌ ریال کنید.

از طرفی دقت کنید که یک صرافی ارز دیجیتال داخلی معتبر را پیدا کرده و پیش از ثبت‌نام در آن، به‌صورت کامل در موردش تحقیق و از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید. همچنین دقت کنید تا صرافی ارز دیجیتال مدنظر شما، کارمزد دریافتی بالایی نداشته باشد و حجم معاملات در آن باشد. این دو نکته به‌خودی‌خود بیانگر تعداد بالای کاربران آن و اعتبار آن صرافی خواهد بود.

 

سخن پایانی

رمز ارز لایت کوین یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال فعلی بازار کریپتوکارنسی‌ها به‌شمار می‌رود که به‌واسطه‌ توانایی خود در ارائه‌ یک شبکه پرداختی غیرمتمرکز و همتا‌به‌همتا که کارمزد تراکنش‌های پایینی دارد و همچنین سرعت بالای انجام تراکنش‌ها، به محبوبیت بسیار بالایی در میان کاربران دست پیدا کرده است.

هدف اولیه از پیدایش لایت کوین بهبود و ارتقای عملکرد شبکه‌ بیت کوین بود، ولی در حال حاضر به‌هیچ‌عنوان به دنبال رقابت با بیت کوین نیست، بلکه مکملی است برای عملکرد بیت کوین.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا