🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

بیت کوین کش چیست؟ آشنایی با ارز دیجیتال BCH

بیت کوین کش نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال شبکه‌ پرداختی مبتنی بر فناوری بلاک چین است. درواقع این ارزدیجیتال فورک یا انشعابی از ارزدیجیتال بیت کوین است که براساس اختلاف نظری که در بین فعالان بیت کوین وجود داشت در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد. در این مقاله به صورت کلی به ماهیت ارز دیجیتال بیت کوین کش خواهیم پرداخت.

ارز دیجیتال بیت کوین کش

بیت کوین کش یک فورک از ارز دیجیتال بیت کوین است که در سال ۲۰۱۷ به وجود آمد و نماد اختصاری آن BCH است.

وب‌سایت رسمی بیت کوین،‌ ارزهای دیجیتال را پول‌های الکتریکی «همتا به همتا» (Peer to Peer) معرفی می‌کند. این سایت در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که این پول‌ها غیرمتمرکز بوده و توسط هیچ بانک ‌یا نهادی کنترل نمی‌شوند و همچنین در انجام تراکنش‌ها‌ی ارزهای دیجیتال نیازی به هیچ شخص ثالثی نیست.

در ارزهای دیجیتال گاها به دلیل وجود مشکلات مختلف فورک‌هایی شکل می‌گیرد تا اشکالات گذشته را تصحیح کند. «فورک» (Fork) زمانی صورت می‌گیرد که یک بلاک چین ارز دیجیتال به دو قسمت تبدیل شود و ممکن است در یکی از این دو قسمت کدها و پروتکل‌ها تغییر کند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «فورک ارز دیجیتال چیست» مراجعه کنید.

اتفاق افتادن فورک‌ها در ارزهای دیجیتال غیرمعمول نیست. فعالان بیت کوین به دلیل وجود مشکلاتی (از قبیل افزایش اندازه‌ بلاک بیت کوین)‌ در این ارز دیجیتال خواستار ایجاد فورک شدند تا این ارز را به یک ارز رویایی تبدیل کنند، پس از این درخواست‌ها و اختلاف نظرها، فورک مورد نظر ایجاد شد و «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash) را با نماد اختصاری BCH به وجود آورد. با به وجود آمدن فورک در بیت کوین بلاک چین این ارز دیجیتال به دو قسمت بیت کوین و بیت کوین کش تبدیل شد.

پس از گذشت یک سال از به وجود آمدن بیت کوین کش به دلیل اختلاف‌ها بر سر اهداف و اندازه‌ بلاک‌ها در این ارز دیجیتال، بیت کوین کش نیز خود فورک را تجربه کرده و به دو نسخه‌ «بیت کوین کش کش» (Bitcoin Cash ABC) و «بیت کوین سی‌وی» (Bitcoin SV) تبدیل شد.

قابل ذکر است که در سال ۲۰۲۰ نیز بیت کوین کش خود به دو بلاک چین «بیت کوین کش نود»‌ (Bitcoin Cash Node) با نماد اختصاری BCHN و «بیت کوین کش ای‌بی‌سی» (Bitcoin Cash ABC) با نماد BCHA تقسیم شد.

قابل ذکر است که در سال ۲۰۲۰ نیز بیت کوین کش به دو بلاک چین «آی بیت کوین کش» (iBitcoin Cash) با نماد اختصاری BCHA و «بیت کوین کش نود»‌ (Bitcoin Cash Node) با نماد اختصاری BCHN تقسیم شد.

مدافعان بیت کوین کش بر این باور بودند که هدف بیت کوین کش همان خواسته‌ای است که «ساتوشی ناکاماتو» (Satoshi Nakamoto) خالق ناشناس بیت کوین، برای خلق بیت کوین در نظر داشت. فعالان بیت کوین کش اعتقاد دارند ناکاماتو پیش‌بینی کرده است که با افزایش سرعت اینترنت و کاهش هزینه‌های ذخیره سازی بلاک چین‌ها، بدون تاثیر منفی ماهیت غیر متمرکز بیت کوین افزایش خواهد یافت.

از زمان پیدایش بیت کوین کش تا به امروز، این ارز دیجیتال به یکی از موفق‌ترین فورک‌های به وجود آمده در ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. راجر ور، ‌یکی از سرمایه‌گذاران و طرفداران بیت کوین، بیت کوین کش را بیت کوین واقعی خوانده و آن را ابزاری برای ارتقای آزادی اقتصادی می‌داند.

 

تاریخچه بیت کوین کش

پس از پیدایش بیت کوین و افزایش محبوبیت آن در بین فعالان ارز دیجیتال،‌ این ارز دیجیتال بیشتر به شیوه‌ای برای ذخیره‌ ارزش دارایی‌ها تبدیل شد. با افزایش تعداد تراکنش‌ها در بلاک چین این ارز دیجیتال، بلاک چین بیت کوین شلوغ شده و مشکل مقیاس‌پذیری‌ به وجود آمد. به دلیل اندازه‌ بلاک‌های بیت کوین تراکنش‌های زیادی وجود داشتند که برای تأیید در صف انتظار قرار می‌گرفتند، زیرا بلاک‌ها قادر نبودند با رشد تعداد تراکنش‌ها حجم خود را ارتقا دهند.

فعالان بیت کوین با مشاهده‌ این مشکل پیشنهاد افزایش اندازه‌ بلاک‌ها از ۸ به ۳۲ مگ را دادند. زیرا افزایش اندازه‌ بلاک‌ها ارتباط مستقیمی با انجام تعداد بیشتری تراکنش در ثانیه دارد. به دلیل این مشکلات و پیشنهادات فعالان حوزه‌ بیت کوین، هارد فورکی در بیت کوین به وجود آمد که براساس این هارد فورک، بیت کوین کش در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت.

 

بیت کوین کش چگونه کار می کند

همان‌طور که می‌دانید به دلیل به کارگیری بلاک‌های بزرگ‌تر، تراکنش‌ها در بیت کون کش سریع‌تر از بیت کوین انجام می‌گیرند که همین امر این ارز دیجیتال را به گزینه‌ای مناسب برای خریدهای روزمره به عنوان مثال غذا،‌ قهوه،‌ لباس و… تبدیل کرده است. اما بیت کوین به دلیل اندازه‌ بلاک‌های کمتر سرعت پایین‌تری دارد ولی بهتر است علاقه‌مندان به خریدهای بزرگ‌تر با ارزهای دیجیتال از بیت کوین استفاده کنند.

پس بیت کوین و بیت کوین کش هر کدام نقش‌های متفاوتی را در دنیای اقتصاد ایفا می‌کنند. هر دو ویژگی‌ای که این ارز دیجیتال دارند مانند ذخیره‌ ارزش و انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا، جزو نیاز‌های ما هستند به همین دلیل نمی‌توان گفت هیچ‌کدام برتر از دیگری است.

با وجود اینکه سرعت بیت کوین کش از بیت کوین بیشتر بوده و مناسب برای خریدهای روزمره است اما بازهم تاکنون آن‌طور که باید از بیت کوین کش استفاده نمی‌شود زیرا امروزه خرید با ارزهای دیجیتال در بین مردم جهان زیاد مرسوم نیست.

 

مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین کش

در ادامه قصد داریم مزایای استفاده از ارز دیجیتال بیت کوین کش و سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال را شرح دهیم.

  • غیرمتمرکز بودن بیت کوین کش: درست مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال‌، یکی از ارزش‌های بیت کوین کش غیرمتمرکز بودن شبکه‌ آن است که نیاز به بانک‌های مرکزی را از بین می‌برد و عرضه‌ پول را از دست مقامات دولتی خارج می‌کند. با گسترش «نود»ها (Node) و اعضای شبکه‌ ارزهای دیجیتال در سطح جهان‌، بیت کوین کش در برابر حملات سیاسی مصون بوده و ارزش خود را همیشه حفظ می‌کند.
  • مقیاس پذیری بیت کوین کش: یکی از مزایای مهم بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین مقیاس‌پذیری آن است. تیم بیت کوین کش همواره در حال به‌روزرسانی این ارز دیجیتال بوده و سال ‌به سال در حال مقیاس‌پذیرتر کردن آن است. مقیاس‌پذیرتر شدن ارز دیجیتال به معنی این است که افراد بیشتری می‌توانند معاملات و پرداخت‌ها را به صورت همزمان انجام دهند، بدون آنکه مدت زیادی برای تأیید تراکنش‌ها منتظر بمانند. از نوامبر سال ۲۰۲۰، اندازه‌ بلاک بیت کوین کش ۳۲ مگابایت است.
  • تأثیرات کارآمد: یکی از مهم‌ترین مزایای بیت کوین کش کارایی بالای این ارز دیجیتال است. با توجه به اندازه‌ بلاک‌های بسیار بزرگ‌تر بیت کوین کش از بیت کوین‌، این ارز دیجیتال می‌تواند تراکنش‌های بیشتری را در هر بلاک ثبت کرده و در مقایسه با بیت کوین سریع‌تر و با کارمزدهای کمتری این تراکنش‌ها را به انجام برساند. تیم پشتیبانی بیت کوین کش یک هدف را مشخص کرده‌اند و در حال بررسی افزایش اندازه‌ بلاک‌ها برای حل مشکلات احتمالی مقیاس‌پذیری در آینده هستند. با بار فعلی شبکه بیت کوین کش، صف معاملات تأییدنشده در شبکه‌ این ارز دیجیتال نسبتا کم است و معمولا بیشتر از ۲۰۰ تا ۲۵۰ تراکنش نمی‌شود.
  • کارمزدهای پایین معاملاتی: طبیعتا یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال بیت کوین کش در کارمزدهای معاملاتی پایین آن است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. کارمزدهای پایین بیت کوین کش این ارز دیجیتال را به انتخابی مناسب برای معامله‌گران تبدیل کرده است.
  • خرید آسان بیت کوین کش: علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال می‌توانند بیت کوین کش را به‌راحتی از صرافی‌های ارزهای دیجیتال همانند دیگر ارزهای دیجیتال خریداری کنند.

 

معایب سرمایه گذاری بیت کوین کش

در مطلب فوق با بیت کوین کش و مزایای استفاده و سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال آشنا شدید در ادامه به شرح معایب سرمایه‌گذاری در بیت کوین کش خواهیم پرداخت.

  • مقبولیت کم بیت کوین کش: علی‌رغم پتانسیلی که بیت کوین کش دارد، این ارز دیجیتال از استقبال چندانی برخوردار نشده است. پس از سال‌ها پیدایش این ارز دیجیتال بیت کوین کش نتوانسته است اعتماد تعداد زیادی سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند به همین دلیل نیز نفوذ کمی را در بازار ارز دیجیتال به دست آورده است. تلاش‌های راجر ور نیز نتوانسته‌ است این ارز دیجیتال را به حد انتظار در بازار ارزهای دیجیتال برساند.
  • مشکلات برند سازی بیت کوین کش: یکی از مشکلات جدی بیت کوین کش،‌ در برندسازی این ارز دیجیتال است که به دلیل ضعیف بودن آن تأثیرات منفی دامن‌گیر بیت کوین کش شده است. بیت کوین کش در تلاش است که برندسازی قوی‌ای داشته و بتواند خود را از بیت کوین جدا کند به همین دلیل نیز انشعاباتی داشته است که در مطالب فوق به آن اشاره شده است اما باید بگوییم که بیت کوین کش برای این کار راهی طولانی در پیش دارد.
  • سود کم استخراج بیت کوین کش: پیچیدگی محاسبات یک شبکه ضرر بزرگی را برای آن ارزدیجیتال در پی دارد زیرا سرعت استخراج داده‌ها را کند می‌کند. استخراج بیت کوین کش نیز همانند استخراج بیت کوین با پیچیدگی‌های زیادی همراه است و در عین حال سرعت کمی نیز دارد. با تمامی این وجود استخراج‌کنندگان بیت کوین کش سود کمتری از استخراج‌کنندگان بیت کوین دریافت می‌کنند که همین موضوع در انگیزه‌ آن‌ها تأثیر سو دارد. با توجه به این موضوع که استخراج هر ارز دیجیتال با ارزش آن شبکه ارتباط مستقیم دارد باید اشاره کنیم که یکی از تأثیرات منفی بر ارزش بیت کوین همین مسئله است.نقدینگی کمتر بیت کوین کش از بیت کوین: حجم معاملات بلاک چین و نوساناتی که بازده روزانه را مشخص می‌کنند یکی دیگر از دلایلی هستند که نشان‌ می‌دهد معاملات بیت کوین کش از بیت کوین کمتر است. پس در نتیجه نقدینگی بیت کوین کش از نقدینگی بیت کوین نیز کمتر خواهد بود. کم بودن جفت ارزهای معاملاتی مربوط به بیت کوین کش یکی دیگر از عواملی است که بر قیمت‌های آینده و پذیرش انبوه این ارز دیجیتال تأثیرگذار خواهد بود.

 

کیف پول های مناسب برای بیت کوین کش

اگر تمایل به خرید ارز دیجیتال بیت کوین کش دارید باید یک کیف پول مناسب برای ذخیره‌ این ارز دیجیتال را نیز داشته باشید. در ادامه به معرفی بهترین کیف پول‌های بیت کوین کش خواهیم پرداخت.

 

کیف پول دیجیتال کیپ کی

کیف پول «کیپ کی» (Keepkey) جزو سه کیف پول سخت ‌افزاری برتر شناخته می‌شود. این کیف پول در کنار نام‌های بزرگی مانند لجر و ترزور جزو برترین‌ها است. کیف پول کیپ کی از بیت کوین کش و بسیاری از توکن‌های ERC-20‌ پشتیبانی می‌کند. تعداد ارزهایی که این کیف پول از آن‌ها پشتیبانی می‌کند نسبت به همتایان خود بسیار کمتر است اما این کیف پول در روزهای آینده تعداد ارزهایی که پشتیبانی می‌کند را افزایش خواهد داد.

یکی از برترین خاصیت‌های کیف پول کیپ کی که باعث علاقه‌مندی کاربران شده، طراحی و ساختار فیزیکی این کیف پول است. کیف پول کیپ کی از همتایان خود بزرگ‌تر بوده و به اندازه‌ یک گوشی همراه است.

این کیف پول باتری‌ داخلی ندارد؛ به همین دلیل کاربران برای استفاده از کیپ کی باید آن را از طریق کابل USB به رایانه متصل کنند.

 

کیف پول دیجیتال لجر نانو اس

ابعاد «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) برابر با ابعاد یک حافظه فلش است و با کابل از طریق USB به کامپیوتر یا موبایل متصل می‌شود. لجر تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، ریپل، بیت کوین کش،‌ کاردانو و… را پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از این کیف پول می‌توان طیف گسترده‌ای از ارزهای رمزپایه که بیشتر از ۱۵۰۰ می‌شود را در این کیف پول ذخیره و مدیریت کرد. لجر نانو اس با استفاده از نرم افزار لجر لایو می‌تواند به کامپیوتر و موبایل متصل شود. اتصال به رایانه از طریق کابل یو‌اس بی انجام شده و برای اتصال به تلفن همراه حتما باید از کابل OTG‌ استفاده شود.

کیف پول سخت افزاری لجر به‌جای نگهداری کلیدهای خصوصی در یک بستر نرم افزاری،‌ کلیدها را در دستگاه سخت‌ افزاری ذخیره می‌کند. بنابراین امکان خرج کردن آنلاین دارایی‌ها دیجیتال بدون دسترسی فیزیکی به این دستگاه رسما غیرممکن خواهد بود. برای انجام تراکنش‌های دیجیتالی لازم است دو دکمه‌ فیزیکی دستگاه به صورت هم‌زمان با ‌هم فشار داده شوند. این دو دکمه برای تأیید و جابه‌جایی بین گزینه‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

کیف پول دیجیتال ترزور

ویژگی اساسی کیف ‌پول‌های سخت‌ افزاری بیشترین میزان امنیت در حفظ ارزهای دیجیتال است. کیف پول دیجیتال «ترزور» (Trezor) به دلیل شیوه‌ نگهداری از کلید‌های خصوصی یکی از محبوب‌ترین‌ها در حفاظت از دارایی‌ها دیجیتال است و همانند رقبای خود یکی از اصلی‌ترین مزایای این کیف پول‌ نگهداری و مدیریت کلیدهای خصوصی و عمومی به‌صورت آفلاین است، به این معنا که هیچ گاه این کلیدها را در ارتباط مستقیم با اینترنت قرار نمی‌گیرند.

کیف پول ترزور تولید کمپانی ساتوشی لبز در جمهوری چک است. این کیف پول یکی از محبوب‌ترین کیف پول‌های سرد شناخته می‌شود که به وسیله‌ آن می‌توان ارزهای دیجیتال را با امنیت بالا در آن ذخیره کرد.

 

کیف پول کوینومی

کیف پول کوینومی کیف پول نرم افزاری است که امکان دسترسی به کلید خصوصی و عمومی را به شخص استفاده‌کننده می‌دهد. کمپانی کوینومی یک وبلاگ جداگانه برای این موضوع که این کیف پول مناسب برای ذخیره‌ بیت کوین کش است راه‌اندازی کرده‌. کاربران اندروید و در آینده‌ای نزدیک کاربران iOS می‌توانند از این کیف پول استفاده کنند.

 

کیف پول الکترون کش

کیف پول «الکترون کش» (Electron Cash) کیف پول نرم‌ افزاری و متن‌باز برای موبایل و دسکتاپ است. الکترون کش برای تمامی سیستم‌ عامل‌های مک، لینوکس، ویندوز و… مناسب است. این کیف پول امکان استفاده‌‌ای همانند کیف پول‌های اچ دی را همراه با عبارت سید برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از این کیف پول می‌توان نسخه‌ پشتیبان از تلفن‌های همراه اندروید و… گرفت.

 

تفاوت‌‌های بیت کوین با بیت کوین کش

همان‌طوری که تا به اینجای مقاله نیز متوجه شدید بیت کوین کش در اثر هارد فورکی از بیت کوین به وجود آمده،‌ پس این موضوع می‌تواند شباهت‌ها و تفاوت‌های بسیاری را بین این دو ارز دیجیتال به وجود آورد. در ادامه به تفاوت‌های بیت کوین و بیت کوین کش خواهیم پرداخت.

  • اندازه‌ بلوک

یکی از مشکلات بیت کوین در مقیاس پذیری آن بود که با گذشت زمان و محبوبیت این ارز دیجیتال به وجود آمد،‌ یعنی هر بلاک بیت کوین ۱ مگابایت بود که این موضوع پردازش معاملات را به تأخیر می‌انداخت. در سال ۲۰۱۷ و با به‌وجود آمدن هارد فورک اندازه‌ بلاک‌های بیت کوین کش به ۸ مگابایت و در سال ۲۰۱۸ به ۳۲ مگابایت رسید که همین موضوع خبر از انجام سریع معاملات در این ارز دیجیتال می‌داد.

  • الگوریتم

بیت کوین کش الگوریتم هش متفاوتی نسبت به بیت کوین دارد. این موضوع به این معنی نیست که هیچ ارتباطی بین دو بلاک چین این دو ارز دیجیتال وجود نخواهد داشت. در واقع اگر در آینده بیت کوین کش تقسیم شود یک طرح محافظت‌شده از ارتباط مجدد بین آن‌دو و پروتکل محافظتی وجود خواهد داشت.

  • دشواری اضطراری (EDA)

Emergency Difficulty Adjustment یا همان EDA یک الگوریتم برای استخراج است که در بیت کوین کش به کار می‌رود و باعث می‌شود سختی استخراج کاهش پیدا کند و این امر ثبات بیشتری را برای این ارز دیجیتال به ارمغان می‌آورد.

 

سخن پایانی

بیت کوین کش فورکی از بیت کوین است که از زمان پیدایشش تا به امروز به یکی از موفق‌ترین فورک‌ها تبدیل شده است. بیت کوین کش سال‌هاست که در صدر جدول بازار ارزهای دیجیتال قرارگرفته و رقابت تنگاتنگی با دیگر ارزهای دیجیتال و آلت کوین‌ها دارد. بیت کوین کش برای حل مشکل مقیاس پذیری بیت کوین به وجود آمد که بسیار نیز موفق بود. هرچند که همانند سایر ارزهای دیجیتال مخالفان و موافقان زیادی نیز پیدا کرد.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا