🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل فاندامنتالآموزش فارکس

تحلیل بنیادی (فاندامنتال) فارکس چیست؟

«تحلیل بنیادی یا فاندامنتال» (Fundamental Analysis) در کنار تحلیل تکنیکال از الزامات ورود به بازارهای مالی به شمار می‌رود. معامله‌گران در تحلیل بنیادی با شناخت و تحلیل عوامل اقتصادی و سیاسی، می‌توانند جهت حرکت بازار را در آینده پیش‌بینی کنند و از این طریق به موفقیت‌های بسیاری در بازارهای مالی دست یابند.

در حقیقت در تحلیل بنیادی بازار فارکس، پارامترهای بسیاری نظیر گزارش‌های اقتصادی، داده‌ها، اطلاعیه‌ها یا رویدادهای خبری مورد بررسی قرار می‌گیرد که معامله‌گران با مطالعه و بررسی این عوامل می‌توانند روند تغییرات قیمت ارز را در آینده تشخیص دهند. از همین رو ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مفهوم تحلیل بنیادی فارکس بپردازیم و در رابطه با مزایا و معایب تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس بحث کنیم.

تحلیل بنیادی فارکس

تحلیل بنیادی فارکس یک روش تحلیلی است که در آن معامله‌گران با بررسی داده‌ها و شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، روند حرکت قیمت ارز را در آینده پیش‌بینی می‌کنند.

روزانه هر کشور اخبار یا گزارش‌هایی را در رابطه با رویدادهای اقتصادی خود منتشر می‌کند که این گزارش‌ها تاثیر مستقیمی بر روی ارزش نسبی یک ارز دارد. بنابراین، می‌توان گفت تحلیل فاندامنتال فارکس یک روش تحلیلی برای بررسی شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشورها است که معامله‌گران می‌توانند با تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی حال حاضر کشورها، روند حرکت ارز را در آینده را پیش‌بینی کنند.

به‌طور کلی، می‌توان گفت عوامل اقتصادی نقش مهمی در تحلیل فاندامنتال فارکس دارند و در نتیجه معامله‌گران باید توجه ویژ‌ه‌ای به آن‌ها داشته باشند. در واقع هر چه اقتصاد یک کشور در شرایط مطلوب‌تری قرار داشته باشد، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید و معامله ارز این کشور بیشتر می‌شود. مهم‌ترین و اساسی‌ترین شاخص‌هایی که تاثیر بسزایی در قیمت جفت ارزها در بازار فارکس دارند، شامل موارد زیر هستند:

  • شاخص تولید ناخالص داخلی یا GDP
  • نرخ بیکاری
  • شاخص قیمت خرده فروشی
  • شاخص قیمت مصرف کننده یا CPI
  • شاخص قیمت تولید کننده
  • نرخ بهره

برای مثال افزایش قابل توجه نرخ بیکاری در کشور نشان‌دهنده این است که کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط مطلوبی قرار ندارد و با مشکلاتی همراه است. در چنین مواقعی ارز کشور مورد نظر افت خواهد کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری بر روی ارز این کشور تصمیم‌گیری درستی نخواهد بود.

 

ابزارهای لازم برای تحلیل بنیادی فارکس

معامله‌گران برای تجزیه و تحلیل جفت ارزها در بازار فارکس با استفاده از تحلیل بنیادی باید در ابتدا با ابزارهای لازم برای تحلیل در این روش آشنا شوند. بنابراین سرمایه‌گذاران باید بعد از آشنایی با ابزارهای تحلیل بنیادی فارکس، استراتژی‌های معاملاتی شخصی خود را بسازند و سپس برای خرید و فروش جفت ارزها اقدام نمایند.

تحلیل بنیادی فارکس

 

اخبار اقتصادی

اولین و ساده‌ترین ابزار برای تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس، اخبار اقتصادی مربوط به کشورهای مختلف است. اخبار و رویدادهای اقتصادی هر کشور معمولا در تقویم اقتصادی فارکس در یک زمان مشخص و به‌صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه منتشر می‌شوند. در نتیجه، معامله‌گران می‌توانند با دنبال کردن این اخبار، شرایط اقتصادی یک کشور را به‌طور دقیق مورد بررسی قرار دهند.

لازم به ذکر است که در این روش تحلیلی برای بررسی شرایط یک کشور نیازی به بررسی تمام شاخص‌های اقتصادی وجود ندارد و سرمایه‌گذاران تنها باید شاخص‌هایی را مدنظر قرار دهند که بر روی قیمت‌ها در بازار فارکس تاثیرگذار هستند.

نرخ بهره از جمله فاکتورهای مهم برای تحلیل فاندامنتال در بازار فارکس است که مقدار آن در تاریخ‌های مشخص توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به نرخ بهره اعلامی، تحلیل‌های خود را انجام دهند. در حقیقت نرخ بهره بالا موجب افزایش ارزش پول یک کشور و نرخ‌های بهره پایین‌تر منجر به کاهش ارزش پول می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه در کشورهای توسعه‌یافته روند تغییر شاخص‌ها به آرامی و در طی یک بازه زمانی مشخص صورت می‌گیرد، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند یک رفتارشناسی منظم نسبت به هر کدام از شاخص‌های مهم و موجود داشته باشند.

 

بررسی قدرت پول کشورها

سرمایه‌گذاران می‌توانند به کمک تحلیل تکنیکال، ارزیابی شرایط صادرات و واردات یا آنالیز شرایط کالاهای اساسی مرتبط با هر کشور به بررسی و ارزیابی قدرت پول کشورها بپردازند.

یکی‌ دیگر از شاخص‌های مهم و تاثیرگذار در تحلیل فاندامنتال فارکس، بررسی و ارزیابی قدرت پول کشورها است. برای این منظور روش‌ها و استراتژی‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

  • سرمایه‌گذاران می‌توانند به کمک تحلیل تکنیکال و بررسی نماد پول هر کشور در پلتفرم‌های معاملاتی، از افزایش یا کاهش قدرت پول یک کشور مطلع شوند.
  • ارزیابی شرایط صادرات و واردات و بررسی تغییرات آن نسبت به سال‌های گذشته از جمله عوامل موثر در تعیین قدرت پول هر کشور است.
  • یکی دیگر از روش‌های تعیین قدرت پول کشورها بررسی کالاهای اساسی مرتبط با هر کشور و آنالیز شرایط آن‌ها است. برای مثال کشور چین اولین کشور تولید کننده طلا در جهان است، بنابراین اقتصاد کشور چین وابسته به طلا بوده و افزایش و کاهش قیمت طلا در جهان می‌تواند بر روی اقتصاد این کشور تاثیر بگذارد.

 

عوامل سیاسی و حوادث جنگی

معامله‌گران بازار فارکس همواره باید به عوامل سیاسی تاثیرگذار بر بازار فارکس نظیر انتخابات ملی در کشورها و رفراندوم‌ها توجه نمایند و تاثیر آن را بر بازار فارکس پیش‌بینی کنند. به عنوان مثال با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (رفراندوم برگزیت) در سال ۲۰۱۶، قیمت پوند در انگلیس با افت قابل توجهی مواجه شد.

همچنین حوادث جنگی نیز از دیگر عوامل موثر در تحلیل بنیادی هر کشوری است که تاثیر بسزایی بر روی اقتصاد و ارزش ارز کشورهای درگیر در جنگ دارد. برای مثال در خلال جنگ اوکراین و روسیه، اقتصاد اروپا به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و موجب شد تا نرخ جفت ارز EUR/USD با افت و نوسانات شدیدی روبه‌رو شود.

 

تحلیل شاخص بورس کشورها

در بازار فارکس، شاخص بازار سهام و بورس یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تحلیلی در رابطه با وضعیت اقتصادی کشورها است.

در حقیقت شاخص بورس رفتار سرمایه‌گذاران آن کشور نسبت به شرایط مختلف اقتصادی را در آن کشور نشان می‌دهد. به‌طور کلی می‌توان گفت شاخص بورس یک کشور رابطه معکوس با قدرت ارز آن کشور دارد. یعنی زمانی که ارزش ارز یک کشور در مبادلات بین‌المللی با افت مواجه می‌شود، در طرف مقابل شاخص بورس کشور مورد نظر در حال افزایش خواهد بود.

گفتنی است که سرمایه‌گذاران به‌راحتی می‌توانند نمودار شاخص بورس کشورهای مختلف را بر روی پلتفرم‌های معاملاتی مشاهده نمایند و یک تحلیل کامل بر روی آن‌ها انجام دهند. همچنین بر این اساس می‌توانند قدرت ارز کشورهای مختلف را در برابر شاخص بورس آن‌ها با یکدیگر مقایسه نمایند.

 

مزایا و معایب تحلیل بنیادی فارکس

برخی از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بازار فارکس ترجیح می‌دهند تا از تحلیل بنیادی برای انجام معاملات خود استفاده کنند و بر این اساس استراتژی‌های معاملاتی خود را تدوین کنند. این تحلیل دارای مزایا و معایبی است که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید به شناخت بهتری از تحلیل بنیادی دست یابید.

مزایای تحلیل بنیادی فارکس:

  • انجام بهینه معاملات با درک صحیح و عمیق شرایط اقتصادی کشورها
  • امکان شناسایی بهترین جفت ارزها برای سرمایه‌گذاری
  • جلوگیری از ورود سرمایه‌گذاران به معاملات اشتباه
  • ارزیابی و بررسی رفتار بازیگران بازار فارکس
  • بررسی عوامل تاثیرگذار در تغییر قیمت جفت ارزها

معایب تحلیل بنیادی فارکس:

  • تحلیل فاندامنتال فارکس فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است؛ زیرا سرمایه‌گذاران باید موارد بسیاری را برای درک صحیح و درست وضعیت بازار فارکس در نظر بگیرند.
  • عدم استفاده از تحلیل فاندامنتال در معاملات کوتاه مدت
  • امکان دستکاری داده‌های اقتصادی در برخی کشورها

به صورت کلی می‌توان گفت مزایای این روش تحلیلی به مراتب بیشتر از معایب آن است. بنابراین، معامله‌گران با در نظر گرفتن این فاکتورها می‌توانند موفقیت‌های بسیاری را در بازار فارکس کسب نمایند.

 

سخن پایانی

تحلیل فاندامنتال یا بنیادی فارکس یکی از روش‌های بسیار مهم در پیش‌بینی قیمت ارز و جهت حرکت بازار است. معامله‌گران در این روش تحلیلی با مرور فاکتورهایی نظیر اخبار اقتصادی، قدرت پول کشورها، عوامل سیاسی و حوادث جنگی و تحلیل شاخص بورس کشورها به بررسی اقتصاد آن کشور می‌پردازند.

در واقع اقتصاد هر کشور تاثیر مستقیمی در تعیین میزان ارزش پول آن کشور دارد؛ در نتیجه هر چه کشور از لحاظ اقتصادی در شرایط بهتری قرار داشته باشد، تمایل خریداران به معامله و خرید ارز آن کشور بیشتر می‌شود.

فعالان بازار فارکس برای داشتن یک معامله موفق باید در کنار تحلیل تکنیکال به یادگیری تحلیل بنیادی فارکس نیز بپردازند تا از این طریق بتوانند با کاهش ضررهای خود، سود بیشتری از این بازار کسب نمایند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا