دوره منتور شیپ
آموزش بورس

کارگزاران بورس چه وظایفی برعهده دارند؟

یکی از اولین کارهایی که هر سرمایه‌گذار برای ورود به بازار بورس باید آن را انجام دهد، انتخاب و ثبت‌نام در یک کارگزاری بورس است. کارگزاری‌ها به عنوان یک رابط و تسهیل‌کننده عملیات خریدوفروش عمل می‌کنند و وجود آن‌ها برای این کار ضروری است.

بنابراین اگر شما هم به فکر سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران هستید، باید از بین کارگزاری‌های بورس موجود یکی را انتخاب کرده و عملیات خریدوفروش سهام را از طریق آن‌ها پیش ببرید. از آنجایی هم که تعداد این کارگزاری‌ها زیاد است و انتخاب بهترین کارگزاری بورس ایران می‌تواند کمی سردرگم‌کننده باشد، در این مقاله قصد داریم ابتدا در مورد وظایف کارگزاری‌های بورس صحبت کرده و در ادامه بیشتر با نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شویم. لطفا همراه ما باشید.

کارگزاری بورس چیست؟

کارگزاری بورس شخص یا شرکت حقوقی است که به نمایندگی از سرمایه‌گذار سهام شرکت‌ها را خریدوفروش می‌کند.

شرکت‌های کارگزاری بورس به عنوان میانجی خریدار و فروشنده در بازار بورس عمل می‌کنند. به عبارت دیگر کارگزاران بورس را می‌توان اشخاص حقوقی در نظر گرفت که از طرف مشتری‌های خود اقدام به خرید یا فروش سهام و اوراق بهادار شرکت‌های حاضر در بورس می‌کنند. کارگزاری‌های بورس خدمات دیگری را نیز ارائه می‌دهند که در ادامه بیشتر در مورد آن‌ صحبت خواهیم کرد.

بنابراین کسی که می‌خواهد وارد بازار بورس شده و سهام شرکت مورد نظر خود را خریداری کند، تنها امکان انجام این کار را از طریق کارگزاری‌هایی خواهد داشت که توانسته‌اند از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مجوز رسمی دریافت کنند.

نکته مهم در مورد کارگزاری‌های بورس در این است که مجوز تاسیس و فعالیت چنین شرکت‌هایی تنها بعد از گذراندن تشریفات و آزمون‌های خاص صادر می‌شود و برای همین اغلب کارگزاران بورس مهارت و دانش لازم برای ایفای نقش خود را دارند.

 

وظایف کارگزاران بورس

خریدوفروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از سرمایه‌گذار یکی از مهم‌ترین وظایف کارگزاران بورس است.

وظایف کارگزاران بورس

مهم‌ترین وظیفه کارگزاران بورس خرید و فروش اوراق بهادار، کالا، اوراق مبتنی بر کالا و انجام سایر خدمات در بازار سرمایه است که این کار به نمایندگی از طرف مشتریان انجام می‌شود. در این بین کارگزاری نیز از هر معامله مبلغی را به عنوان کمیسیون و کارمزد دریافت می‌کند که یکی از منابع اصلی درآمد آن‌ها محسوب می‌شود.

علاوه بر این، از آنجایی که کارگزاری‌ها به حساب مشتریان خود وارد بازار شده و از طرف آن‌ها معامله می‌کنند، یکی دیگر از وظایف کارگزاران بورس علاوه بر داشتن دانش، مهارت و تخصص کافی، پایبندی به الزامات اخلاقی مثل صداقت و امانت‌داری است.

البته کلیه فعالیت‌های کارگزاران بورس تحت نظر سازمان بورس و اوراق بهادار است و حتی صلاحیت حرفه‌ای اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل کارگزاری‌ها قبل از قبول سمت، به تایید سازمان بورس می‌رسد. این کار بعد از بررسی صلاحیت‌های علمی و تجربی آن‌ها صورت می‌گیرد. معامله‌گران کارگزاری‌ها نیز حتما باید دارای گواهینامه‌های حرفه‌ای باشند.

 

خدمات دیگر کارگزاران بورس

به جز وظایفی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، کارگزاری‌های بورس خدمات دیگری را نیز برای مشتریان خود ارائه می‌کنند. به طور کلی خدمات ارائه‌شده توسط کارگزاران بورس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • معامله سهام، حق تقدم سهام و تمام اوراق بهادار عرضه شده در بورس و فرابورس
  • خرید و فروش کالاها و انرژی در بورس کالا، بورس انرژی و بورس کشاورزی
  • خرید و فروش اوراق بدهی
  • ارائه گزارش‌های خرید و فروش انجام شده توسط سرمایه‌گذاران به صورت دوره‌ای
  • تسهیل و بازاریابی معامله اوراق بهادار
  • انجام بازارگردانی و بازارسازی برای اوراق بهاداری که در بورس‌ها پذیرفته شده‌اند
  • عاملیت فروش اوراق در عرضه اوراق با درآمد ثابت
  • ارائه مشاوره‌های عمومی و تخصصی در موضوعات مختلف پیرامون بورس

یکی دیگر از وظایف و خدماتی که برخی از کارگزاری‌های بورس ارائه می‌دهند، خدمات مشاوره‌ای است. بسیاری از افرادی که تنها برای در امان ماندن از آسیب‌های تورم و حفظ ارزش سرمایه خود به دنبال ورود به بورس هستند و هیچ تجربه‌ای در این بازار ندارند، می‌توانند از کارگزاری‌هایی استفاده کنند که خدمات مشاوره‌ای و حتی سبدگردانی انجام می‌دهند.

بعضی از کارگزاری‌های بورس نیز با توجه به گردش مالی مشتریان خود، ممکن است سرمایه معاملاتی مشخصی را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا شخص یا شرکت سرمایه‌گذار بتواند با آن‌ها خریدوفروش کند. چنین اعتبار معاملاتی را می‌توان چیزی شبیه وام تلقی کرد که برخی از کارگزاری‌ها به عنوان خدمت اضافه در اختیار مشتریان با گردش مالی بالای خود قرار می‌دهند.

علاوه بر این، برخی از کارگزاری‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در مورد بازار بورس می‌کنند. برای مثال، این آموزش‌ها می‌تواند شامل انواع تحلیل در بازار بورس باشد که هم منبع درآمد جداگانه‌ای برای کارگزاری است و هم باعث می‌شود مشتریان بتوانند با علم و دانش کافی اقدام به معامله و سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

با اینکه چنین خدماتی جزو وظایف اصلی کارگزاری‌ها به حساب نمی‌آید، ولی بیشتر کارگزاری‌ها این خدمات را به منظور جذب مشتری و بازاریابی انجام می‌دهند. مطمئنا سرمایه‌گذاری که برای اولین بار می‌خواهد یک کارگزاری را برای فعالیت خود در بورس انتخاب کند به سراغ کارگزارانی خواهد رفت که علاوه بر وظایف اصلی خود، خدمات مشاوره‌ای و آموزشی را نیز در اختیار او قرار می‌دهد.

 

سخن پایانی

کارگزاری و کارگزاران بورس یکی از اولین مفاهیمی هستند که هر سرمایه‌گذار قبل از ورود به بازار بورس و اوراق بهادار با آن‌ها آشنا می‌شود. به طور خلاصه کارگزاران بورس را می‌توان به عنوان رابطی در نظر گرفت که خریدار و فروشنده را به یکدیگر متصل می‌کنند. محل اصلی درآمد کارگزاری‌های بورس نیز از طریق دریافت کمیسیون از هر معامله است. علاوه بر این، کارگزاری‌هایی که خدمات اضافی مثل خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کنند، می‌توانند مبالغی را نیز در ازای خدمات خود دریافت کنند.

در هر صورت اگر شما نیز قصد ورود به بازار بورس را دارید و اکنون در جستجوی یک کارگزاری خوب و وظایف آن‌ها وارد این مقاله شده‌اید، امیدواریم توانسته باشید از مطالب گفته شده در این مطلب استفاده کنید. مطمئنا آشنایی با وظایف کارگزاران بورس می‌تواند در انتخاب بهترین کارگزاری بورس ایران کمک حال شما باشد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا