دوره منتور شیپ
آموزش بورس

نزدک چیست؟ آشنایی با دومین بازار معاملات سهام در جهان

بورس بازاری منسجم و قانونمند است که برای سرمایه‌گذاری افراد با سرمایه‌های خرد و کلان ایجاد شده است. این بازار برای افراد حقیقی و حقوقی فرصت سرمایه‌گذاری به وجود می‌آورد و در عین حال موجب سرمایه اندوزی شرکت‌ها می‌شود. در حال حاضر، افراد زیادی در بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف فعالیت می‌کنند. در بازار بورس انواع سهام شرکت‌ها، اوراق بهادار، انواع گواهی‌های سپرده و … خرید و فروش می‌شود.

مبنای اصلی پیدایش بورس شراکت و تقسیم سود بوده است. سازو کار بورس به این شکل است که اگر شخصی سهامی از یک شرکت را خریداری کند، ‌به اندازه سهم خود در سود و ضرر آن شرکت، شریک خواهد شد. مدیریت ریسک، شفافیت بازار، قیمت‌گذاری، ایجاد بازار رقابتی و جمع‌آوری سرمایه برای فعالیت‌های اقتصادی از جمله وظایف بازار بورس به شمار می‌آید.

نزدک به عنوان دومین بازار سهام بزرگ در دنیا شناخته می شود که سهام شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های فناوری را عرضه می‌کند. این بازار سهام بیش از ۵۰ سال است که به طور موفق در این زمینه فعالیت داشته و بیشترین مقدار سهام را نسبت به سایر بازارها لیست کرده است. در این مقاله شما را با بورس نزدک و ویژگی‌های آن آشنا خواهیم کرد.

معتبرترین بازارهای بورسی جهان

بورس اوراق بهادار نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. این بازارها به کشورها کمک می‌کنند تا با اشتراک‌گذاری سهام و اوراق قرضه به توسعه تجارت و گردش سرمایه سرعت ببخشند. کشورهای مختلف، بازارهای بورس مختص خود را دارند که برخی از آن‌‌ها امکان دسترسی برای کاربران جهانی را فراهم کرده‌اند.

بورس انواع داخلی و خارجی دارد؛ بورس داخلی مختص شرکت‌های داخل یک کشور و کالاهای داخلی است، در حالیکه بورس بین‌المللی به تمام شرکت‌های بین‌المللی در کشورهای خارجی اختصاص دارد. اولین بورس اوراق بهادار در اوایل قرن هفدهم میلادی در آمستردام تاسیس شد.

پس از آن کشورهای دیگر نیز اقدام به شکل‌دهی سازمان‌های بورسی برای معاملات سهام کردند. در حال حاضر، سهام ۶۳ هزار شرکت به صورت عمومی در جهان معامله می‌شوند. اغلب بازارهای بورسی بزرگ در ایالات متحده و اروپا قرار دارند.

از آنجاکه سرمایه‌گذاری در بازارهای بورسی به صورت آنلاین امکانپذیر است، فرد سرمایه‌گذار از هر جای دنیا می‌تواند دربازارهای بورسی بین‌المللی که سهام شرکت‌های خارجی را عرضه می‌کنند شرکت کند. شرکت‌های مهم خارجی سهام خود را در بورس‌های خارجی به اشتراک می گذارند.

ده‌ها بازار بورس بزرگ و کوچک در کشورهای مختلف دنیا مشغول فعالیت هستند. یکی از این سازمان‌های بورس خارجی بزرگ و معتبر نزدک است که عملکرد درخشانی طی سال‌ها فعالیت از خود نشان داده است.

برای دسترسی به بورس خارجی و بین‌الملل تنها کافیست که به اینترنت و پلتفرم‌های فروش سهام جهانی دسترسی داشته باشید. معمولا بازارهای بورس جهانی به نام شهر اصلی آن کشور شناخته می‌شوند. برای مثال، بازار بورس نیویورک (NYSE)، لندن (LSE)، توکیو (TSE)،‌ بمبئی (BSE)، نزدک (NASDAQ)، تورنتو (TSE) و شانگهای (SSE) از بازارهای بورس خارجی بزرگ و شناخته‌شده هستند؛ در هر یک از این بازارها سهام شرکت‌های معتبر معامله می‌شوند.

روی هم رفته در دنیا ۶۰ بازار بزرگ بورس بین‌المللی وجود دارد. طبق گزارشات، بزرگ‌ترین بازار سهام به لحاظ حجم معاملات و ارزش سرمایه در جهان بورس نیویورک (NYSE) است که از معتبرترین بازارهای بورسی آمریکا به شمار می‌آید. پس از آن در میان بورس‌های بزرگ، بورس نزدک دومین بازار بورسی بزرگ در جهان است که در یکی از برجسته‌ترین اقتصادهای دنیا، ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

نزدک چیست

 

بورس نزدک (NASDAQ)

واژه «نزدک» برگرفته از معادل انگلیسی (National Association of Securities Dealers Automated Quotations) به معنای (اتحادیه ملی سامانه اعلام قیمت خودکار اوراق بهادار) است. نزدک نام یکی از بزرگ‌ترین بورس‌های آمریکاست که سرمایه‌ی بازار قابل توجه داشته و شهرت جهانی دارد.

نزدک یک بازار الکترونیک جهانی برای خرید و فروش دارایی‌هاست که در حال حاضر به عنوان صنعت مالی شناخته می‌شود. سهام اغلب شرکت‌های بزرگ فناوری در نزدک عرضه می‌شوند؛ شرکت‌های بزرگی مانند، اپل (AAPL)، مایکروسافت (MSFT)، فیس‌بوک (FB)، گوگل (Google)، آمازون (AMZN) و تسلا (TSLA).

بازار بورس نزدک آمریکا سهام بیش از سه هزار و دویست شرکت را برای خرید و فروش عرضه می‌کند و بیشترین حجم معالات را در مقابل بازارهای بورسی دیگر دارد. ساعت کاری این بورس بین ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۱۶ بعد از ظهر به وقت محلی نیویورک است. البته در بازار سهام نزدک امکان انجام معاملات قبل از شروع بازار (Pre-Market) و پس از پایان ساعات کاری (After Market) نیز وجود دارد.

طی این ساعات که از ۱۶ تا ۲۰ به وقت نیویورک است، معامله‌گران نوسان‌گیر از تغییر ارزش ذاتی سهام سود می‌برند. زیرا در این ساعات که کار بازار تمام شده است، گزارش‌های بازار منتشر می‌شود که تغییر در قیمت‌ها را به همراه دارد.

طبق گزارشات، سهام بیش از ۳هزار شرکت مختلف در NASDAQ با میانگین ارزشی معاملات ۱٫۲۶تریلیون دلار در ماه عرضه شده‌اند. شرکت‌های لیست شده در نزدک حدود ۹درصد از کل ارزش بازار جهان را به خود اختصاص داده‌اند. لازم به ذکر است که بورس نزدک تنها سهام شرکت‌های حوزه‌های فناوری، خدمات بهداشتی و خدمات مصرف‌کننده است.

بهتر است بدانید که بورس نزدک به بورس الکترونیکی یا بورس مانیتوری معروف است. زیرا معاملات خریداران و فروشندگان از طریق شبکه‌های ارتباط از راه دور کامپیوتری به هم متصل شده و جریان پیدا می‌کند.

 

تاریخچه نزدک

بورس نزدک از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین بازارهای بورسی آمریکاست که در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و با گذشت زمان و انجام معاملات زیاد توانست عنوان دومین بازار سهام بزرگ در جهان را از آن خود کند.

این بازار بورسی بزرگ در اولین روز آغاز فعالیت خود ۲۵۰۰ سهام را معامله کرد. بورس نزدک پلتفرم بزرگی برای خرید عرضه ‌اولیه سهم شرکت‌ها (شرکت‌هایی که برای اولین بار سهام خود را لیست می‌کنند) محسوب می‌شود. اغلب شرکت‌های بزرگ تکنولوژی سهام خود را به نزدک می‌سپارند.

بزرگ‌ترین عرضه ‌اولیه‌ای که در این بازار اتفاق افتاد، متعلق به شرکت فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ با گردآوری ۱۶ میلیون دلار برای این شرکت بود. بورس نزدک، علاوه بر عرضه‌ اولیه‌ها بسیاری از حواله‌های مالی، حواله‌های فیوچر، اختیار معامله و ETFها مانند، نقره، اورانیوم، طلا و نفت را نیز ارائه می‌دهد.

بورس نزدک با بیش از سه هزار و دویست شرکت پذیرفته شده پس از بورس نیویورک، دومین بورس بزرگ دنیاست که در ایالات متحده واقع شده است. این بازار بزرگ در سال ۱۹۹۰ با افزایش حجم معاملات و رشد سرمایه بازار توانست به یکی از رقبای بورس نیویورک تبدیل شود.

بورس نزدیک در طول تاریخ فعالیت خود توانست با توسعه ابزار معاملات فرابورسی عملکرد درخشانی نشان دهد. این بازار بورسی با رونق گرفتن بازار بیت کوین قابلیت حمایت از بیت کوین را نیز به خدمات خود اضافه کرد. در حال حاضر، ارزش بازار این بورس حدود ۱۱تریلیون دلار است.

 

نزدک کامپوزیت و نزدک ۱۰۰

دو شاخص نزدک کامپوزیت (مرکب) و نزدک ۱۰۰، شاخصی برای عملکرد نزدک در نظر گرفته شده‌اند و در بازار بورس معامله می‌شوند.

شاید نام شاخص‌های نزدک امپوزیت و نزدک ۱۰۰ به گوشتان خورده باشد. شاخص نزدک مرکب یا کامپوزیت (NASDAQ Composite) عملکرد بیش از ۴۰۰۰ سهام از شرکت‌های آمریکای و غیرآمریکایی را شامل می‌شود. این شاخص معیاری برای ارزش‌گذاری بر تغییرات این سهام است. نزدک کامپوزیت روند بازار اوراق بهادار را ارزیابی می‌کند.

علاوه بر این، شاخص دیگری با نام نزدک ۱۰۰ وجود دارد که در سال ۱۹۸۵ برای نمایش عملکرد شرکت‌های صنعتی، تکنولوژی، خرده فروشی، مخابرات، بیوتکنولوژی، مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌و‌نقل، رسانه و خدمات در نظر گرفته شد. نزدک ۱۰۰ شامل ۱۰۰ شرکت بزرگ غیر مالی لیست شده در نزدک می‌شود. لازم به ذکر است که شرکت‌های مالی در این فهرست قرار ندارند و شرکت‌‌هایی غیر از شرکت‌های آمریکایی را در بر می‌گیرد.

 

سخن پایانی

برخی سرمایه‌گذاران علاوه بر شرکت‌های داخلی علاقه دارند بر روی سهام شرکت‌های خارجی بزرگ نیز سرمایه‌گذاری کنند. این امر از طریق بازارهای بورسی بین‌المللی که در آن‌ها سهام شرکت‌های خارجی عرضه می‌شوند میسر می‌شود.

ده‌ها بازار سهام بین‌المللی در جهان وجود دارد که بورس نیویورک بزرگترین آنهاست.پس از آن، بازار سهام نزدک که در این مقاله به توصیف جزئیات آن پرداختیم دومین بازار سهام بزرگ در دنیاست که در زمینه عرضه و معامله سهام شرکت‌های خارجی بزرگ و مطرح دنیا در حوزه تکنولوژی حدود نیم قرن سابقه درخشان دارد.

بازار بورس نزدک به عنوان بزرگترین بازار الکترونیک در جهان شناخته می‌شود که معاملات سهام زیادی را هر روزه در ۶ ساعت کاری خود ثبت می‌کند. این بازار سهام یکی از پر بازده‌ترین بازارهای بورسی در جهان است که حجم معاملات آن بسیار چشمگیر است. از این رو، ‌اعتبار زیادی در میان سرمایه‌گذاران بزرگ در دنیا پیدا کرده است.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
investopedia.com

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

    1. منظورتون نماد نزدک در فارکس هست؟
      منم واقعا به این موضوع نیاز دارم ممنون میشم پوشش بدید

      1. نزدک در فارکس یعنی فاصله‌ای کوتاه بین قیمت خرید و فروش. این فاصله نشون می‌دهه چقدر سریع می‌تونید ارز رو بفروشید یا بخرید. نزدک کمک می‌کنه سریع و زود به بازار واکنش نشون بدید. اما این همراه با ریسک بیشتری هم هست، چون بازار فارکس ممکنه خیلی سریع تغییر کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا