دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل بازار

معرفی انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال بازار نوظهور و پرنوسانی است که هنوز قانون‌گذاری خاصی در مورد آن انجام نشده و برای همین بسیاری از متخصصان بازارهای مالی آن را با غرب وحشی مقایسه می‌کنند.

در چنین بازاری که در عرض چند دقیقه قیمت‌ها چندین درصد نوسان می‌کنند، اگر حواستان جمع نباشد ممکن است سرمایه‌ی خود را که سال‌ها برای اندوختن آن زحمت کشیده‌اید در کثری از ثانیه از دست بدهید.

در طرف دیگر اما اگر به خوبی آموزش دیده باشید و بدانید که در حال انجام چه کاری هستید، می‌توانید راه صد ساله را در کمترین زمان ممکن طی کنید.

از همین رو قبل از ورود به بازار ارزهای دیجیتال مهم‌ترین چیزی که باید به دنبال آن باشید، مطالعه و آموزش است. در حقیقت قبل از اینکه بخواهید به بازار رمزارزها ورود کنید و اولین ارز دیجیتال خود را بخرید، باید مفهوم چنین ارزهایی را درک کرده و با قواعد و قوانین معامله‌گری آن آشنا شوید.

رمزارزها بسیار پرنوسان هستند و حتی محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال نیز در خطر نابودی کامل قرار دارند. ممکن است شب بخوابید و صبح ببینید رمزارزی که مدت‌ها در رتبه‌های اول برترین ارزهای دیجیتال قرار داشت به کلی نابود شده و ارزش آن تقریباً صفر شده است.

برای همین باید پروژه‌هایی که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید را به خوبی بشناسید و با نحوه‌ی حرکت قیمت آن آشنا باشید.

این کار در جریان تحلیل بازار انجام می‌شود که البته تنها مختص بازار ارزهای دیجیتال نیست. در واقع در تمام بازارهای مالی تحلیل انجام می‌شود و دارایی‌های رمزارزی هم از این قاعده مستثنی نیستند.

چنین تحلیل‌هایی از مدت‌ها پیش وجود داشته‌اند و امروزه به قدری پیشرفته و ساختارمندانه شده‌اند که تحلیل در بازارهای مالی را می‌توان یک علم جداگانه در نظر گرفت.

بنابراین اگر به دنبال آشنایی با تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال می‌گردید و می‌خواهید با انواع آن آشنا شوید، این مقاله برای شما آماده شده است. لطفاً همراه ما باشید.

 

انواع تحلیل در بازار رمزارزها

در بازار ارزهای دیجیتال سه نوع تحلیل داریم که عبارتند از تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل آن چین.

انواع تحلیل

در بازارهای مالی سنتی معمولاً تحلیل را به دو نوع تحلیل فنی یا «تکنیکال» (Technical Analysis) و تحلیل بنیادی یا «فاندامنتال» (Fundamental Analysis) تقسیم می‌کنند.

در بازار ارزهای دیجیتال اما می‌توان نوع دیگری از تحلیل را نیز دنبال کرد که به آن تحلیل درون‌زنجیره‌ای یا «آن چین» (On-chain Analysis) می‌گویند. البته تحلیل درون‌زنجیره‌ای را می‌توان نوعی تحلیل فاندامنتال نیز در نظر گرفت.

بنابراین انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال به سه نوع تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل آن چین تقسیم می‌شود که در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام صحبت می‌کنیم.

 

تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال

در تحلیل تکنیکال الگوها و داده‌های مورد نظر، روی نمودار قیمت یک ارز دیجیتال استفاده شده و روند حرکت آن در آینده پیش‌بینی می‌شود.

تحلیل تکنیکال که در زبان فارسی به آن تحلیل فنی نیز گفته می‌شود، نوعی تحلیل در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال است که در آن با استفاده از نوع حرکت قیمت یک دارایی در گذشته، روند حرکت آن در آینده پیش‌بینی می‌شود.

به زبان ساده‌تر، در تحلیل تکنیکال هدف این است که با مشاهده و تحلیل نمودار قیمت یک ارز دیجیتال، پیش‌بینی کنیم که آیا در ادامه قیمت رو به افزایش خواهد رفت، دچار کاهش خواهد شد یا به حرکت روبه‌پهلوی خود ادامه خواهد داد.

تحلیل تکنیکال از یک سری اندیکاتورها و الگوهای آماری تشکیل می‌شود که با استفاده از آن‌ها می‌توان احتمال وقوع هر کدام از سناریوهای اشاره شده را تخمین زد.

در تحلیل تکنیکال تمرکز زیادی روی الگوها و شکل‌های گرافیکی می‌شود که با استفاده از ابزارهای آنلاین می‌توان آن‌ها را روی نمودار رسم کرد.

با استفاده از این ابزارها می‌توان نقاط مهم نمودار قیمت مثل «مقاومت» (Resistance) و «حمایت» (Support) را رسم کرده و در نهایت به سیگنال‌های خریدوفروش رسید.

معرفی سطوح حمایت و مقاومت (Support & Resistance Levels) و نحوه استفاده از آنها در معاملات

نکته‌ی مهم در مورد تحلیل تکنیکال این است که هیچ تحلیل‌گری نمی‌تواند ادعا کند که در تمام موارد تحلیل‌هایش درست بوده و قیمت یک رمزارز همیشه طبق الگوها و اندیکاتورهای رسم شده حرکت کرده است.

در حقیقت جالب است بدانید که اگر تنها در ۵۵ درصد مواقع تحلیل تکنیکال درست از آب در بیاید باز هم می‌توان با استفاده از آن به سود قابل‌توجهی دست پیدا کرد. در مواقعی هم که قیمت طبق پیش‌بینی‌ها حرکت نمی‌کند، تحلیل‌گرهای تکنیکال از روش‌های مدیریت ریسک و مدیریت سرمایه استفاده می‌کنند.

برای مثال؛ اگر در سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی نمودار قیمت ارزهای دیجیتال نمودار «بیت کوین» (Bitcoin) را باز کرده و از ابزارهای موجود گزینه‌ی «میانگین متحرک» (Moving Average) را انتخاب کنید، خطی روی نمودار قیمت نمایان خواهد شد که می‌توان اطلاعات بی‌شماری از آن دریافت کرد.

یا اگر گزینه‌ی «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index) یا RSI را فعال کنید اطلاعاتی روی چارت نمایش داده می‌شود که با استفاده از آن می‌توان فهمید هم‌اکنون قیمت بیت کوین بیشتر از ارزش خود معامله می‌شود یا معامله‌گرها بسیار پایین‌تر از ارزش واقعی آن اقدام به خریدوفروش می‌کنند.

از جمله شاخص‌های شناخته‌شده‌ی تحلیل تکنیکال که در بازار ارزهای دیجیتال نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به شاخص‌های زیر اشاره کرد:

  • شاخص میانگین متحرک همگرا واگرا (Moving Average Convergence Divergence) یا به اختصار MACD
  • شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index) یا RSI
  • میانگین متحرک ساده (Simple Moving Average) یا SMA
  • باندهای بولینگر یا بولینگر بندز (Bollinger Bands)

 

تحلیل فاندامنتال در بازار رمزارزها

در تحلیل فاندامنتال با اطلاعات و داده‌های جانبی پیرامون هر پروژه سروکار داریم و هدف تعیین ارزش ذاتی یک رمزارز است.

تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی دومین نوع تحلیل در بازارهای مالی است که در بازار ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این نوع تحلیل همان‌طور که از اسمش پیداست نگاه عمیق‌تری به مسائل بنیادی یک رمزارز می‌شود و خبری از نمودارهای قیمت نیست. در حقیقت در تحلیل فاندامنتال هدف اصلی تعیین ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال است.

در بازار ارزهای دیجیتال وقتی صحبت از تحلیل فاندامنتال یک رمزارز می‌شود، منظور کسب اطلاعاتی نظیر ارزش بازار، حجم معاملات، ارزش کلی قفل‌شده (TVL)، نقشه راه توسعه، اعضای توسعه‌دهنده و موارد اینچنینی در مورد رمزارز مورد نظر است.

علاوه بر این، هر پروژه‌ی رمزارزی معمولاً یک مقاله‌ی جامع به نام «وایت پیپر» (Whitepaper) دارد که در آن تمام اطلاعات فنی آن پروژه و اطلاعات دیگری نظیر کاربردهای آن نوشته شده است.

بنابراین با خواندن وایت پیپر هر رمزارز و تحقیق در مورد موارد استفاده و کاربرد آن، همچنین با بررسی نرخ رشد شبکه‌ی آن رمزارز و خبرهای منتشر شده در سایت‌های خبری، می‌توان تحلیل فاندامنتال انجام داد.

در کل مهم‌ترین مواردی که در تحلیل فاندامنتال یک رمزارز بررسی می‌شوند عبارتند از:

  • ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap)
  • حجم معاملات
  • ارزش کلی قفل شده در شبکه‌ی رمزارز مورد نظر
  • نقشه راه
  • توسعه اعضای اصلی سازنده‌ جامعه‌ی کاربری رمزارز مورد نظر
  • نرخ رشد شبکه وایت پیپر پروژه
  • کاربردهای آن رمزارز

 

تحلیل آن چین

در تحلیل آن چین یا درون زنجیره‌ای از اطلاعات و داده‌های موجود در بلاک چین برای تحلیل استفاده می‌شود.

برخلاف تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال که در تمام بازارهای مالی جهان وجود دارند، تحلیل آن چین یا تحلیل درون‌زنجیره‌ای تنها به بازار ارزهای دیجیتال محدود می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید رمزارزها از فناوری «بلاک چین» (Blockchain) استفاده می‌کنند و برای همین تمام داده‌ها و اطلاعات مربوط به هر تراکنش به صورت عمومی در اینترنت قابل مشاهده است.

در تحلیل آن چین از این اطلاعات که روی بلاک چین قرار دارند استفاده می‌شود و برای همین به آن تحلیل درون زنجیره‌ای می‌گویند.

به کمک تحلیل آن چین می‌توان فهمید که شرکت‌کنندگان مختلف در این بازار چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. برای مثال آیا سرمایه‌گذاران سازمانی در حال خرید هستند یا ترجیح می‌دهند دارایی‌های رمزارزی خود را بفروشند؟

ماینرها یا استخراج‌کنندگان چه؟ آیا آن‌ها بیت کوین و سایر رمزارزهای استخراج‌شده‌ی خود را می‌فروشند یا کماکان تمایل به نگه‌داری آن دارند؟ پاسخ همه‌ی این سوالات را می‌توان با تحلیل درون‌زنجیره‌ای پیدا کرد.

خوشخبتانه برای انجام تحلیل آن چین لازم نیست خودمان در کاوشگرهای بلاک چین جستجو کنیم و به دنبال داده‌های معنی‌دار باشیم.

برخی شرکت‌های تحلیلی و آماری مثل «گلس نود» (Glassnode) خدمات تحلیل آن چین را هم به صورت رایگان و هم به پولی پولی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و با مراجعه به گزارش‌های منتشر شده توسط چنین شرکت‌هایی می‌توان تاحدودی از نتایج تحلیل آن چین استفاده کرد.

از جمله معیارهای تحلیل آن چین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد آدرس‌های فعال در یک بلاک چین خاص
  • تعداد تراکنش‌های انجام شده در یک بلاک چین خاص
  • حجم معاملات درون‌زنجیره‌ای
  • نرخ هش شبکه (Hash Rate)
  • میزان درآمد ماینرها
  • ارزش کلی قفل شده
  • نسبت ارزش شبکه به تعداد تراکنش‌ها

 

کدام نوع تحلیل در بازار رمزارزها جواب می‌دهد؟

هر سه نوع تحلیل کاربرد خاص خود را دارند و بهتر است از هر کدام از آن‌ها استفاده کنیم.

با این که هر کدام از این تحلیل‌ها به تنهایی هم اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار ما قرار می‌دهند، ولی وقتی همه‌ی آن‌ها را در کنار هم استفاده کنیم تازه به قدرت بالای تحلیل پی خواهیم برد.

بنابراین بهترین کار این است که قبل از سرمایه‌گذاری در یک رمزارز و انجام هرگونه معامله‌ای، ابتدا از نظر فاندامنتالی آن را بررسی کنید و ببینید که آیا پروژه‌ی مورد نظر ارزش پول‌های ارزشمند شما را دارد یا خیر.

سپس با نیم‌نگاهی به داده‌های تحلیل آن چین و انجام تحلیل تکنیکال روی نمودار رمزارز دلخواه خود، نقاط ورود و خروج را مشخص کرده و در نهایت خریدوفروش خود را انجام دهید.

تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل آن چین هر سه جزو جدایی‌ناپذیر تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال هستند که استفاده از هرکدام می‌تواند موفقیت ما را افزایش دهد.

 

سخن پایانی

تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به سه بخش تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل آن چین تقسیم کرد. با اینکه تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال در تمام بازارهای مالی مرسوم است ولی تحلیل آن چین تنها به بازار رمزارزها محدود می‌شود.

به طور خلاصه، در تحلیل تکنیکال از روی نمودار قیمت یک ارز دیجیتال، قیمت آینده‌ی آن پیش‌بینی می‌شود. در حالی که در تحلیل فاندامنتال کاری با تاریخچه‌ی قیمت یک رمزارز نداریم و هدف بررسی داده‌ها و اطلاعات جانبی پیرامون آن ارز دیجیتال است.

در تحلیل آن چین یا درون‌زنجیره‌ای نیز از داده‌های ثبت شده در بلاک چین که برای عموم مردم قابل مشاهده است، استفاده می‌شود و می‌توان اطلاعات ارزشمندی از آن دریافت کرد.

امیدواریم با خواندن این مقاله با انواع تحلیل در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده باشید و بتوانید در سرمایه‌گذاری‌های بعدی خود از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام یک تحلیل انجام بدید که بفهیم ارزهای دیجیتال آینده دار کدام هستند که سرمایه گذاری تو این بازار رو شروع کنیم موازی با اون هم قطعا آموزش میبینیم

    1. سلام وقت بخیر
      ما روش تحلیل کردن رو توی مقاله‌های تحلیل تکنیکال و فاندامنتال و آن‌چین براتون توضیح دادیم لطفا بخونید و اگر سوالی بود در خدمت شما هستیم
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا