دوره منتور شیپ
آموزش بورس

دسته‌بندی ارزش بازاری سهام شرکت‌ها چگونه است؟

اگر در بازار سرمایه‌گذاری فعالیت داشته باشید، دو اصطلاح ارزش بازاری سهام (Market Value) و ارزش ذاتی (Intrinsic Value) بارها به گوشتان خورده است. برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام، ارزش بازاری اولین فاکتوری‌ست که نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند. تعیین ارزش بازاری سهم شرکت‌ها به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ یکی از این پارامترها می‌تواند اندازه شرکت باشد.

استفاده از ارزش بازاری یک سهم به منظور تعیین اندازه یک شرکت اهمیت زیادی دارد. این عامل می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا ریسک سرمایه‌گذاری خود را تخمین بزنند. برای مثال، ممکن است قیمت سهام شرکت‌های کوچک با سرمایه بازار کم نسبت به شرکت‌های بزرگ‌تر نوسان بیشتری نشان دهد و از نقدشوندگی کمتری برخوردار باشد.

همچنین، ارزش بازاری سهام می‌تواند برای تنوع‌بخشی به سبد پرتفوی یک تریدر از معیارهای اساسی باشد. این در حالی‌ست که ارزش ذاتی یک سهم بدون در نظر گرفتن فاکتورهای خارجی و تنها بر اساس وضعیت شرکت مشخص می‌شود.

معمولا این بازار است که ارزش یک سهم را بیشتر یا کمتر از ارزش ذاتی آن تعیین می‌کند. این بدان معناست که قیمت بازار تنها تعیین می‌کند که بازار حاضر است چقدر برای آن سهام پرداخت کند.

پارامترهای گوناگون در تعیین ارزش یک سهم و انتخاب آن به عنوان بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری توسط یک معامله‌گر دخیل هستند. در این مقاله شما را با مفهوم ارزش بازاری یک سهم، عوامل تاثیرگذار بر آن و نحوه محاسبه این ارزش آشنا خواهیم کرد.

ارزش بازاری سهام چیست؟

ارزش بازار یک سهم (Market Value) یا قیمت معاملاتی آن اصطلاحی‌ست که به ارزش روز و متعارف یک سهم از یک شرکت سهامی عام اطلاق می‌شود.

نکته مهم و قابل توجه در خصوص ارزش بازاری یک سهم این است که آنچه قیمت یک سهم را در بورس تعیین می‌کند، میزان عرضه و تقاضا آن است. در صورتیکه ارزش بازاری یک سهم در بازار بورس کمتر از ارزش واقعی آن در نظر گرفته شود، سرمایه‌گذاری بر روی آن می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

لازم به ذکر است که در اولین قدم، پس از اینکه یک شرکت وارد بورس شد و تصمیم گرفت سهام خود را برای سرمایه‌گذاری توزیع کند،‌ قیمت هر سهم با توجه به میزان عرضه سهم توسط شرکت و تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود.

در صورتیکه شرایط مساعد باشد و تقاضا برای سهم افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز رشد خواهد کرد. چنانچه وضعیت آینده شرکت مساعد به نظر نرسد، فروشندگان سهام این توانایی را دارند که قیمت را پایین آورند. به عبارتی ارزش بازار سهم را کاهش دهند.

 

دسته بندی ارزش بازاری سهام شرکت‌ها

شرکت‌ها با توجه به ارزش بازاری سهام آن‌ها در سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ قرار می‌گیرند.

شرکت‌های کوچک؛ شرکت‌های کمتر شناخته شده با منابع انسانی کمتر هستند که سرمایه‌گذاری در آن‌ها با ریسک بالایی همراه است. زیرا ممکن است سرمایه گذار در فرایند خرید و فروش سهام این شرکت‌ها کمی با مشکل مواجه شود. البته ممکن است استثنایی هم وجود داشته باشد؛ برخی از شرکت‌های کوچک هستند که سهام آن‌ها ارزش بازاری خوبی دارد و می‌تواند در بلند مدت پر سود باشند.

شرکت‌های متوسط یا SME (Small & Medium Enterprises)؛ شامل شرکت‌های کوچک و متوسط می‌شوند که کمتر از ۲۵۰ نفر کارمند دارند مانند، بنگاه‌های صنعتی، خدماتی، بازارگردانی و کشاوزی که حداکثر ۴۰ میلیون یورو گردش مالی سالیانه و ۲۷ میلیون یورو سرمایه دارند.

شرکت‌های بزرگ؛ آن دسته از مجموعه‌هایی هستند که فعالیت گسترده و نیروی کار زیادی دارند و برند آن‌ها شناخته شده است. مانند، بانک‌ها، هلدینگ‌ها، شرکت‌های بزرگ گازی و نفتی و شرکت‌های پتروشیمی. سهام این شرکت‌ها ارزش بازاری قابل توجهی دارند و سرمایه‌گذاری بر روی آن‌ها ریسک زیادی به همراه نخواهد داشت.

 

محاسبه ارزش بازاری یک سهم

ارزش بازاری یک سهم از طریق ضرب قیمت جاری یک سهم در تعداد سهام‌های توزیع شده یک شرکت محاسبه می‌شود.

همانطور که پیش از این اشاره شد، ارزش بازار سهام از ضرب تعداد کل سهام منتشر شده یک شرکت در قیمت روز آن سهم دربازار معاملاتی بدست می‌آید. به عنوان مثال؛ اگر یک شرکت تعداد ۱۰ میلیون سهام خود را به قیمت ۱۰۰ دلار به فروش بگذارد، ارزش بازاری هر سهم برابر یا یک میلیارد دلار خواهد شد.

برای دستیابی به ارزش بازار یک سهم به سادگی با قرار دادن اعداد در فرمول محاسباتی Market Value  به جواب برسید.

تعداد سهام توزیع شده شرکت * قیمت روز (جاری) یک سهم = ارزش بازاری سهام

 

نکات کاربردی در مورد ارزش بازاری سهام

بازار بورس و سهام می‌تواند به شیوه‌های مختلف بر موقعیت یک شرکت تاثیر گذارد. رشد و ریزش ارزش یک سهم نقش مهمی در سرمایه بازار شرکت دارد. در صورتیکه یک سهم عملکرد خوبی از خود نشان دهد، ممکن است یک شرکت تمایل بیشتری به انتشار سهام بیشتر داشته باشد، زیرا معتقدند که با این کار سرمایه بیشتری را با ارزش بالاتر جذب خواهند کرد.

ارزش بازاری سهام

در مورد ارزش بازاری یک سهم بهتر است بدانید که هر چه شرکت‌ها بزرگت‌تر باشند و سرمایه بازار بیشتری در اختیار داشته باشند، شرایط بهتری برای تامین مالی دارند. همچنین احتمال اینکه برند و محصول آن‌ها به طور گسترده شناخته شده باشد بیشتر است. معمولا این شرکت‌ها سرعت رشد آهسته‌تری دارند و قیمت سهام آن‌ها با سرعت کمتری رشد می‌کند.

این شرکت‌ها می‌توانند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری افرادی باشند که قدرت ریسک‌پذیری کمتری دارند. اغلب در بازارهایی که رو به رشد هستند ارزش سهام این شرکت‌ها افت کمتری خواهند داشت. بعلاوه،‌ به دلیل قدرت نقدشوندگی بالا، درزمان لزوم فرصت خروج به سرمایه‌گذاران می‌دهند.

اغلب ارزش بازاری سهم تحت‌تاثیر عوامل مختلفی تعیین می‌شود. از فاکتورهای مهمی که در تعیین ارزش بازار یک سهم نقش دارند، می‌توان به عوامل داخلی و وضعیت یک شرکت، عوامل محیطی و کلان و همچنین عوامل مرتبط با صنعت اشاره کرد.

از میان این فاکتورهای موثر، عوامل محیطی و کلان می‌توانند مهم‌ترین نقش را داشته باشند. این عوامل عبارتند از؛ وضعیت اقتصادی، سیاسی،‌ سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی. معمولا تصمیمات مالی که دولت و بانک‌های کشور برای بازارهای مالی اتخاذ می‌کنند، تاثیر مستقیمی بر روی بازار بورس و ارزش سهام دارد.

علاوه بر این‌ها، نرخ تورم نیز از پارامترهای مهم و تاثیرگذار روی تعیین ارزش بازاری سهام است که می‌تواند موجب کاهش یا افزایش قیمت یک سهم در بازار شود.

باید به این نکته توجه داشته باشید که در کشورهایی که وضعیت اقتصادی آن‌ها در حال رشد است، بازارهای مالی عملکرد خوبی داشته و بالعکس در کشورهایی که وضعیت اقتصادی نامساعد است، بازارهای مالی در حالت رکود به سر می‌برند. برای تعیین ارزش بازاری سهم باید وضعیت بازار بورس و اوراق بهادار را بررسی کرد تا یش‌بینی آینده یک سرمایه‌گذاری آسان‌تر شود.

 

سخن پایانی

بازار سهام از انواع بازارهای مالی برای سرمایه‌گذاری است که در اقتصاد کشور نقش بسزایی دارد. همواره تریدرها و سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف اقتصادی، سعی دارند آینده سهام در بازار را پیش‌بینی کنند تا تصمیم درستی برای سرمایه‌گذاری خود بگیرند. ارزش ذاتی و ارزش بازاری سهام از پارامترهای اساسی و مهم برای تصمیم‌گیری در مورد انتخاب سهام در سبد پرتفوی یک سرمایه گذار است.

ارزش بازاری یک سهم می‌تواند ارزش یک شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. هر چه ارزش یک سهم بالاتر باشد با توجه به ارزش سهام ارزش شرکت می‌تواند نزد سرمایه‌گذاران بیشتر شود و بالعکس. البته ارزش یک شرکت نیز زمان ادغام و سرمایه گذاری‌ها می‌تواند از فاکتورهای مهم محسوب شود.

علاوه بر این‌ها، تصمیمات برای انتشار سهام نیز می تواند تحت تأثیر عملکرد سهام قرار بگیرد. در نهایت، افزایش مثبت در ارزش سهام می‌تواند به طور بالقوه منافع جدیدی برای یک شرکت یا بخش خاص ایجاد کند که این امر به رشد درآمد حاصل از فروش کمک و سرمایه گذاران بیشتری را جذب می‌کند.

ارزش بازاری یک سهم،‌ ارزش یک سهم از یک شرکت را از دید بازار مالی توصیف می‌کند. این ارزش توسط شرکت کنندگان بازار تعیین می‌شود و از پارامترهای مهم در تصمیم گیری انتخاب ابزاری برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. در این مقاله به طور مفصل به شرح ارزش بازاری سهام پرداختیم.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا