🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش سرمایه‌گذاری و تریدمعاملات و بازارهای مالی

ثروت چیست؟ | نحوه سرمایه گذاری و مدیریت آن

از دیرباز این باور وجود داشته که با جمع‌آوری منابع و کالاهای با ارزش می‎‌توان به یک فرد ثروتمند تبدیل شد. حال این سوال پیش می‌آید که ثروت چیست و راه‌های ثروتمند شدن کدامند؟ واژه «ثروت» (Wealth) به کلیه دارایی یک فرد یا کشور که ارزش مالی داشته باشد اطلاق می‌شود.

این ثروت برای یک کشور می‎‌تواند منابع طبیعی آن باشد یا محصولات و تولیداتی که بتواند به کشورهای دیگر صادر کند و از این طریق پول بدست آورد. امروزه ثروت می‌‎تواند به شکل‌‎های مختلفی در اختیار افراد باشد. ثروت یک فرد می‏‌تواند تمام دارایی‌های مالی یا با ارزشی باشد که از راه کسب درآمده بدست آورده یا به‌طور خانوادگی به او به ارث رسیده است.

ثروت قابلیت رشد و کاهش را دارد. این بدان معناست که می‌توان با پیدا کردن راه‌های مناسب ارزش دارایی‌های مالی را افزایش و گاهی اوقات با انجام روش‌‎های نادرست سرمایه‌گذاری آن را در معرض ضرر قرار داد. از این رو،‌ پیش از اینکه در مورد سرمایه خود تصمیمی بگیرید، بهتر است ابتدا سطح آگاهی خود را بالا ببرید و سپس با برنامه پیش بروید. در این مقاله سعی داریم شما را معنای درست ثروت آشنا و راه‌های صحیح برای افزایش آن را معرفی کنیم.

 

تعریف ثروت

«ثروت» (Wealth) معیاری برای سنجش ارزش دارایی‌‎های یک فرد یا کشور با در نظرگرفتن بدهی‌‎های آن است.

در قدیم ثروت به دارا بودن منابع طبیعی ارزشمند مانند طلا، نقره و انواع سنگ‌های قیمتی مثل الماس گفته می‌شد. به دنبال انقلاب صنعتی این واژه تعاریف گسترده‎‌تری پیدا کرد. ثروت همان دارایی فرد، یک شرکت یا یک کشور است که شامل پول و پس‌اندازها با کسر بدهی‌ها و وام‌ها می‌شود. به بیان دیگر ثروت می‌تواند تمام دارایی‌های با ارزش مالی یک فرد باشد که با استفاده از آن قادر به رفع نیازهای خود برای داشتن آسایش بیشتر است.

این ثروت برای یک فرد می‌تواند مجموع پول نقد و سرمایه او در بانک یا بازارهای مالی،‌ مسکن و خودرو باشد. برای یک کشور می‌تواند تمام منابعی باشد که از فروش آن‌ها کسب درآمد می‌کند،‌ همینطور تولیداتی که می‏‌تواند به کشورهای دیگر صادر کند و وام‌هایی که به کشورهای دیگر قرض داده و قرار است وصول شوند. از طرفی دیگر، ثروت می‌تواند شاخصی برای تعیین جایگاه اقتصادی هر فرد باشد. البته که ممکن است این دیدگاه خیلی مورد قبول نباشد. اما برخی معتقدند که ثروتمند بودن یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌‎هاست.

 

تعریف موفقیت

«موفقیت» (Success) رسیدن به یک نتیجه مطلوب و احساس رضایت است.

مفهوم ثروت

موفقیت می‌تواند از دیدگاه هر شخصی تعریف متفاوتی داشته باشد. به طور کلی، پس از تلاش برای رسیدن به یک هدف، در صورت محقق شدن، انسان احساس رضایت دارد و این روند را موفقیت می‌شناسد. این موفقیت می‌تواند دستیابی به ثروت،‌ توجه،‌ مساعدت یا برتری باشد.

برای برخی، کسب مراتب بالاتر شغلی یا تحصیلی، موفقیت به شمار می‌آید و بسیاری نیز موفقیت را دست یافتن به ثروت بیشتر می‌دانند. اغلب اوقات این دو واژه در کنار هم استفاده می‌شوند، شاید این باور نادرستی باشد، اما اغلب با دست یافتن به موفقیت، افراد پیشرفت کرده و به ثروت بیشتری هم دست پیدا می‌کنند. این در حالیست که گاهی موفقیت ارتباطی با ثروت ندارد و تنها یک حس معنوی است.

هر یک از ما تعریف مختلفی از موفقیت داریم، ‌بنابراین مسیری که برای رسیدن به موفقیت انتخاب می‌کنیم نیز متفاوت خواهد بود. با این وجود فرمول کلی موفقیت برای همه یکسان است. قدرت تصمیم‌گیری، انتخاب درست، امید،‌ تلاش و پشتکار و افکار مثبت از عوامل اصلی و مهم برای دست یافتن به موفقیت هستند.

 

رابطه موفقیت و ثروت

افراد زیادی معتقدند که رابطه مستقیمی میان موفقیت و ثروت وجود دارد. یعنی هر چه فرد ثروت بیشتری داشته باشد، احساس موفقیت بیشتری دارد.

تعداد افرادی که موفقیت را داشتن ثروت زیاد می‌دانند کم نیست. این باور از آن‌جایی شکل گرفته که ارتباط نزدیکی بین موفقیت و ثروت وجود دارد. ممکن است افراد با دست‌یابی به موفقیت در زمینه شغلی یا سرمایه‌گذاری به ثروت هم برسند. به همین دلیل است که بسیاری موفقیت را با رسیدن به ثروت یکی می‌دانند. در صورتی‌که اگر بخواهیم موفقیت را از دید دیگری بنگریم می‌تواند به معنی داشتن آرامش و احساس رضایت باشد.

بسیاری از افراد با وجود اینکه سرمایه و پول زیادی دارند در مقایسه با سایر افراد ثروتمند خود را موفق نمی‌دانند. پس شاید یک فرد ثروتمند از دیدگاه ما موفق به نظر برسد، اما از دید خود و اطرافیان چنین نباشد،‌ زیرا آن حس رضایت را ندارد. روی هم رفته،‌ شاید ارتباطی بین ثروت و احساس موفقیت وجود نداشته باشد، اما ثروت می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت باشد و شرایطی برای آن به وجود آورد.

 

تاثیر ثروت

«تآثیر ثروت» (Wealth Effect) یک تئوری اقتصادی و رفتاری است که نشان می‌دهد هر چه ارزش دارایی فرد بیشتر باشد، بیشتر خرج می‌کند.

در حقیقت،‌ ایده تآثیر ثروت این است که هر چه یک فرد مقدار ثروت و دارایی‌اش بیشتر شود،‌ امنیت مالی و اعتماد به نفس وی بیشتر شده و احساس ثروتمندی خواهند داشت،‌ حتی اگر مقدار درآمد و هزینه‌های آن مانند قبل باشد.

پس در نتیجه، بیش‌تر از قبل هزینه می‌کنند. به عقیده برخی از منتقدان، یکی از تآثیرات افزایش ارزش ثروت در میان افراد جامعه می‌تواند افزایش ارزش انواع دارایی‌ها باشد. نه تنها ارزش مسکن و خودرو در جامعه بیشتر می‌شود، بلکه می‌تواند بر  قیمت موارد مصرفی نیز تآثیر بگذارد.

تآثیر ثروت با افزایش هزینه‌های مصرف کننده ممکن است فاکتورهای زیادی را  تغییر دهد. به همین ترتیب، برای کنترل این عوامل، نرخ بهره و مالیت ممکن است تغییر داده شود. گاهی با وجود افزایش مالیات، باز هم مردم بیشتر خرج می‌کنند. تمام این پارامترها دست به دست هم خواهند داد و موجب تورم و گرونی خواهند شد.

 

مدیریت ثروت

«مدیریت ثروت» (Wealth Management) اقداماتی‌ست که فرد یا شرکت برای افزایش ثروت یا حفظ ارزش دارایی خود انجام می‌دهد.

مدیریت ثروت هر کاری‎ست که برای جلوگیری از ضرر و کسب درآمد بیشتر انجام می‌شود. مدیریت ثروت حتی می‌تواند مهم‌تر از به دست آوردن آن باشد. نکته مهمی که باعث می‌شود به امنیت مالی برسیم،‌ مدیریت اندوخته‌هایمان است.

از نظر فنی مدیریت ثروت،‌ نوعی مشاوره مالی است که مشاور با آگاهی دادن به شما یک استراتژی مدیریتی برای‌تان طراحی می‌کند. از نظر کلی، به هر نوع استراتژی و طرحی که برای مدیریت دارایی و ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشید، مدیریت ثروت می‌گویند.

در مدیریت ثروت، ‌پارامتر‌هایی مانند سوددهی،‌ ریسک ضرر و میزان نقدشوندگی فاکتورهای مهمی هستند که باید در تصمیم‌های خود آن‌ها را نظر بگیریم. یکی از روش‌های مدیریت ثروت یا حفظ آن می‌تواند سرمایه‌گذاری باشد. سرمایه‌گذاری انواع مختلف دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

سرمایه گذاری مناسب

«سرمایه گذاری» (Investment) روشی برای حفظ ارزش سرمایه یا دارایی در مقابل تورم است که انواع گوناگونی دارد.

راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که برای مثال می‌توان به سپرده‌گذاری و انجام معاملات در بازارهای مالی داخلی و بین المللی،‌‌ ‌بازار مسکن و زمین و بازار خودرو اشاره کرد. از میان این گزینه‌ها سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی به ویزه بورس داخلی می‌تواند از روش‌های مناسب باشد که هم برای فرد هم برای کشور مفید خواهد بود.

در سرمایه‌گذاری حتماْ باید به این نکته توجه داشته باشید که با این کار شما سرمایه خود را در معرض سود و ضرر با هم قرار می‌دهید. به همین منظور، پیش از هر اقدامی باید اطلاعات کافی در مورد بازارهای مالی و چگونگی مدیریت ریسک کسب کنید.

افرادی‌که ریسک‌پذیر و به دنبال کسب سود بیشتر هستند، می‌توانند سایر بازارهای مالی خارجی و بین‌المللی را هدف قرار دهند. به دلیل اینکه در این بازارها درآمدی که کسب می‌شود در وجه دلار است و با توجه به ارزش دلار در برابر ریال این بازارها می‌توانند مناسب‌تر باشند.

برای سرمایه‌گذاری هر فرد با توجه به میزان سرمایه و شخصیت خود،‌ تصمیم می‌گیرد. لازم است پیش از انتخاب بازار،‌ فضای اقتصادی و سیاسی حاکم بر کشور  و جهان را در نظر بگیرید. علاوه بر این‌ها به خاطر داشته باشید که بازارهای مالی نوپا مانند «بازار ارز دیجیتال» (Cryptocurrency) به دلیل نوسانات زیادی که نشان می‌دهند،‌ ریسک سود و ضرر بیشتری متوجه آن‌هاست.

 

سخن پایانی

در گذشته ثروت به دارایی‌های با ارزش یک شخص اطلاق میشد، ‌دارایی که در مقابل آن شخص می‌توانست نیاز خود را برطرف کند. امروزه این واژه تعریف گسترده‌تری پیدا کرده است. به مجموع سرمایه یک فرد با ارزش مالی، ثروت گفته ‌می‌شود که می‌تواند شامل پول نقد، طلا،‌ نقره،‌ اوراق بهادار،‌ ارزدیجیتال،‌ ملک،‌ مسکن،‌ ماشین و …. باشد.

بسیاری معتقدند که فرد ثروتمند می‌تواند موفق نامیده شود یا بالعکس. یعنی یک فرد موفق هم می‌تواند ثروتمند باشد. ثروت و موفقیت ممکن است رابطه مستقیمی باهم داشته باشند،‌ اما لزوماْ موفقیت به معنای کسب ثروت نیست.

شاید موفقیت در زمینه تحصیلی و شغلی بتواند به ثروتمندتر شدن یک فرد کمک کند یا برخی با تکیه بر ثروت خود راهی برای موفقیت پیدا می‌کنند. اما این دو هرگز به یک معنی نیستند. می‌توان گفت که موفقیت یک احساس غیر مادی است در حالیکه ثروت نمود و ماهیت فیزیکی دارد.

راه‌های زیادی برای رسیدن به ثروت وجود دارد و همیشه این باور وجود داشته که با انباشت و ذخیره منابع یا کالاهای ارزشمند، ثروتمند خواهیم شد. سرمایه‌گذاری یکی از شیوه‌های افزایش ثروت به شمار می‌آید که در این روش شما با ذخیره دارایی خود برای یک مدت مشخص و با هدف سود بیشتر به یکی از بازارهای سرمایه یا مالی داخلی و بین‌المللی پناه می‌برید.

سرمایه‌گذاری در بازار بورس به شما کمک می‌کند تا نه تنها از دارایی خود در برابر رشد تورم در کشور محافظت کنید، بلکه با مدیریت ریسک و تصمیم‌گیری درست و به موقع به ثروت برسید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا