دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

تاریخچه پرایس اکشن در بازارهای مالی جهانی

بازار سرمایه همواره در تلاطمی از نوسان‌های دائمی به سر می‌برد و تنها سرمایه‌گذارانی می‌توانند به موفقیت‌های بسیاری دست یابند که با بررسی روند قیمت، نقاط ورود و خروج را از بازارهای معاملاتی، به درستی انتخاب نمایند.

روش‌های مختلفی برای بررسی روند و تاریخچه قیمت وجود دارد. پرایس اکشن یکی از استراتژی‌های پیش‌بینی روند قیمت است که معامله‌گران می‌توانند با یادگیری آن بازدهی معاملات خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند.

در حالت کلی، پرایس اکشن به روش معاملاتی گفته می‌شود که در آن معامله‌گران با توجه به قیمت لحظه‌ای و بررسی تاریخچه قیمتی یک دارایی، حرکت آتی قیمت را پیش‌بینی می‌نمایند.

همچنین در این روش توجه به خطوط حمایت و مقاومت بر روی نمودار از اهمیت بسیاری برخودار است. ما در این مقاله به معرفی روش پرایس اکشن پرداخته‌ایم و تاریخچه پرایس اکشن را در بازارهای مالی، به‌طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم.

پرایس اکشن چیست؟

پرایس اکشن به روند تغییرات قیمت در طول زمان اشاره دارد و یک ابزار مفید برای تعیین نقاط ورود و خروج از معاملات است.

پرایس اکشن یک روش در بازارهای مالی است که به تجزیه و تحلیل روند حرکت قیمت یک دارایی در طول زمان اشاره دارد. بسیاری از معامله‌گران از این روش برای پیش‌بینی جهت حرکت قیمت یک دارایی در آینده استفاده می‌کنند.

روش پرایس اکشن، عوامل بنیادی موثر را بر روی قیمت یک دارایی در نظر نمی‌گیرد و در عوض به تاریخچه قیمت یک دارایی توجه می‌کند.

بنابراین، پرایس اکشن یک روش کاربردی در تحلیل تکنیکال است که از قیمت‌های گذشته برای پیش بینی قیمت‌های آتی یک دارایی استفاده می‌کند و معامله‌گران می‌توانند با توجه به آن تصمیمات معاملاتی خود را بگیرند و از آن به‌عنوان ابزاری برای شناسایی نقاط ورود و خروج خود در معاملات استفاده نمایند.

بسیاری از معامله‌گران در روش پرایس اکشن از نمودارهای کندل استیک برای بررسی روند قیمت استفاده می‌کنند، سپس الگوهای شکست احتمالی و بازگشت را ترسیم می‌نمایند. همچنین معامله‌گران باید به این نکته نیز توجه داشته باشند که نمودارهای پرایس اکشن لزوما نتایج آتی را تضمین نمی‌کنند.

 

تاریخچه پرایس اکشن

روش پرایس اکشن توسط آقای «ریچارد وایکوف» بر اساس اصول اقتصادی و علوم اجتماعی مطرح شد که بعد از آن رفتارشناسی بین معامله‌گران به موضوعی داغ بدل گردید.

در گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران تنها از روش‌های مالی کلاسیک در معاملات خود استفاده می‌کردند، اما در طی زمان متوجه شدند بدون استفاده از اندیکاتورها و ابزارهای مختلف هم می‌توانند روند حرکت قیمت را بررسی کنند. به همین دلیل به مرور زمان، بسیاری از معامله‌گران استفاده از این الگوها را کنار گذاشتند و با معرفی روش پرایس اکشن به استفاده از این روش روی آوردند.

در سال ۲۰۰۷ با بوجود آمدن بحران مالی در آمریکا، تمام اقتصاددانان به دنبال راه حل‌هایی بودند تا بتوانند از قبل این بحران‌ها را پیش‌بینی کنند و از این طریق جلوی ضررهای مالی را بگیرند.

در این میان آقای ریچارد وایکوف استراتژی پرایس اکشن را معرفی کرد. در واقع ایشان با توجه به رفتار معامله‌گران و براساس علوم اجتماعی و اصول اقتصاد این روش را مطرح کردند که به مرور زمان این روش گسترش پیدا کرد و تئوری‌های بیشتری به آن اضافه شد.

معامله‌گران با استفاده از روش پرایس اکشن توانستند بحران‌ها را در زمان مناسب تشخیص دهند و از آن‌ها در جهت منافع خود استفاده نمایند. در واقع در این روش تغییرات قیمت، مهم‌ترین فاکتور برای رفتارشناسی بازیگران بازارهای مالی در زمان‌های مختلف است. یعنی هر تصمیمی که سرمایه‌گذاران یک بازار بگیرند، نتیجه آن بر روی قیمت دارایی موثر است و پرایس اکشن با درک این تصمیم‌ها به دنبال کسب سود در بازار است.

همچنین پرایس اکشن یکی از روش‌های معاملاتی است که به مرور زمان نویسندگان و تحلیل‌گران مختلفی اقدام به بهبود سبک پرایس اکشن کرده‌اند که موجب به وجود آمدن سبک‌های پرایس اکشن مختلف شده است.

این افراد اغلب اسامی خود را بر روی الگوها و رفتارهای قیمتی گذاشته‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پرایس اکشن RTM، پرایس اکشن ال بروکس، پرایس اکشن لنس بگز و پرایس اکشن آلفونسو اشاره کرد.

انواع پرایس اکشن

 

منشا پرایس اکشن

پرایس اکشن با بررسی تغییرات قیمت یک دارایی در یک بازه زمانی مشخص، رفتار آتی معامله‌گران را در بازارهای مالی پیش‌بینی می‌نماید.

همانطور که گفتیم منشا پرایس اکشن برگرفته از اصول و مبانی علوم اقتصاد و علوم اجتماعی است و در واقع به رفتارشناسی معامله‌گران در بازارهای مالی از طریق بررسی تغییرات قیمت می‌پردازد.

در این روش برای رفتارشناسی سرمایه‌گذاران از هیچ ابزار یا اندیکاتور خاصی استفاده نمی‌شود. به‌طور کلی، در پرایس اکشن واقعی رفتار سرمایه‌گذاران به مفیدترین و بهترین شکل ممکن و به دور از سوگیری‌های ذهنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

محدودیت‌های روش پرایس اکشن

روش پرایس اکشن نیز مانند سایر روش‌های معاملاتی با محدودیت‌هایی همراه است. در این روش ممکن است دو تریدر در هنگام تجزیه و تحلیل به نتایج متفاوتی نسبت به یکدیگر دست یابند. یکی از علت‌های این اختلاف نظر دوره زمانی است که معامله‌گران برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند.

برای مثال، ممکن است قیمت یک سهم در طی یک دوره کوتاه مدت روند نزولی داشته باشد، اما در صورتی که این بازه زمانی بزرگ‌تر در نظر گرفته شود روند قیمت به صعودی تغییر می‌یابد.

همچنین روش پرایس اکشن مسائل کلان اقتصادی یا غیر مالی را بر روی قیمت یک دارایی لحاظ نمی‌کند، بنابراین بهتر است در کنار این روش از ابزارهای بیشتری برای تایید پیش‌بینی معاملات خود استفاده نمایید.

 

سخن پایانی

انجام معاملات به سبک پرایس اکشن یکی از پرمخاطب‌ترین روش‌های تحلیل بازار است. این روش یکی از ساده‌ترین روش‌های معاملاتی است که تمرکز اصلی در این روش بر روی قیمت، محدوده‌های مهم قیمت و خطوط روند است و از اندیکاتورها و ابزارهای مختلف استفاده نمی‌شود.

همچنین همانطور که می‌دانید فاکتورهای فاندامنتال بر روی قیمت یک دارایی تاثیر می‌گذارد، بنابراین معامله‌گران با تحلیل دقیق قیمت یک دارایی می‌توانند بهترین زمان ورود به بازارهای معامله را پیش‌بینی نمایند و از این راه به سود قابل توجهی دست یابند.

به‌طور کلی، می‌توان گفت اگر ابزاری در کنار روش پرایس اکشن قرار گرفته باشد، قطعا آن روش پرایس اکشن واقعی نیست، زیرا رفتارشناسی واقعی براساس علوم اقتصادی و علوم اجتماعی است و در این روش شما تنها با قیمت و حرکات آن در بازار سروکار دارید و تنها چیزی که مورد بررسی قرار می‌دهید، رفتار خود قیمت است.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا