دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش تشخیص نقاط پیوت

روش‌ها و ابزارهای مختلفی در تحلیل تکنیکال برای شناسایی روند بازار وجود دارد. نقاط پیوت یکی از موثرترین ابزارهای تحلیل تکنیکال است که با بررسی وضعیت فعلی و گذشته قیمت یک دارایی، روند کلی بازار را در تایم فریم‌های مختلف مشخص می‌کند.

به بیان دیگر، به نواحی بازگشت قیمت در نمودار پیوت گفته می‌شود که معامله‌گران می‌توانند با درک و شناخت این شاخص سودهای قابل توجهی را از بازارهای مالی کسب نمایند. ما در این مقاله به معرفی نقاط پیوت پرداختیم و کاربرد و نحوه تشخیص آن را بر روی نمودار قیمت، به‌طور کامل شرح داده‌ایم. پس تا پایان همراه ما باشید.

نقاط پیوت چیست؟

نقاط پیوت یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که بر اساس میانگینی از بالاترین و پایین‌ترین قیمت و قیمت پایانی در روز گذشته روند کلی بازار را در بازه‌های زمانی مختلف مشخص می‌کند.

«نقاط پیوت» (Pivot Point) یا نقطه چرخش قیمت جزو ابزارهای تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود که جهت و روند حرکت قیمت را در تایم فریم‌های مختلف نشان می‌دهد. این شاخص میانگین حداکثر قیمت، حداقل قیمت و قیمت بسته شدن در روز گذشته را نشان می‌دهد که با توجه به مقدار آن می‌توان روند حرکت بازار را در روز بعد تعیین کرد. در نتیجه حرکت قیمت به بالای نقطه پیوت نشان‌دهنده روند صعودی و حرکت قیمت به زیر نقطه پیوت بیانگر روند نزولی است.

همچنین نقاط چرخش اطلاعاتی را به معامله‌گران در جهت تعیین سطوح حمایت و مقاومت نیز ارائه می‌دهد. به همین دلیل آن‌ها می‌توانند با حرکت قیمت در بین این سطوح روند بازار را پیش‌بینی کنند. بسیاری از معامله‌گران کوتاه مدت از نقاط پیوت برای شناسایی نقاط ورود و خروج و تعیین حد سود و ضرر استفاده می‌کنند.

 

نحوه محاسبه نقاط پیوت

روش‌های مختلفی برای محاسبه نقاط پیوت وجود دارد و سیستم پنج نقطه‌ای یکی از رایج‌ترین روش‌ها است. در این سیستم از پنج فاکتور کلیدی نظیر بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت و قیمت پایانی در روز گذشته به همراه سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌شود که معادلات آن به شرح زیر است.

Pivot Point = Previous High + Previous Low + Previous Close)/3
Support 1 (S1) = (Pivot point * 2) – Previous High
Support 2 (S2) = Pivot Point – (Previous High -Previous Low)
Resistance 1 (R1) = (Pivot Point * 2) – Previous Low
Resistance 2 (R2) = Pivot Point + (Previous High – Previous Low)

در این معادلات S1 ،S2 ،R1 و R2 به ترتیب نشان‌دهنده سطح حمایت اول، سطح حمایت دوم، سطح مقاومت اول و سطح مقاومت دوم است. بسیاری از سرمایه‌گذاران از این سطوح برای تشخیص تغییرات قیمتی استفاده می‌کنند، زیرا بیشترین تغییر در بین این سطوح رخ می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفت، معاملات با حجم بالا اغلب در نقطه پیوت یا نزدیک به آن اتفاق می‌افتد. برای سهام‌هایی که فقط در ساعات مشخصی از روز معامله می‌شوند، سه متغییر ذکر شده (بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت و قیمت پایانی) با توجه به ساعات معاملاتی استاندارد روزانه تعیین می‌شود.

نقاط پیوت در بازارهای ۲۴ ساعته مانند بازار فارکس با استفاده از زمان پایان یا بسته شدن بازار در نیویورک محاسبه می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه ساعت گرینویچ (GMT) نیز در فارکس در نظر گرفته می‌شود، برخی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند از ساعت GMT ۲۳:۵۹ برای پایان یک جلسه معاملاتی و از ساعت GMT ۰۰:۰۰ برای شروع جلسه استفاده نمایند.

همانطور که گفتیم معامله‌گران از داده‌های روز قبل برای محاسبه نقاط چرخش و ارائه سطوح حمایت و مقاومت در روز بعد استفاده می‌کنند. همچنین تحلیل‌گران می‌توانند از داده‌های هفته گذشته برای پیش‌بینی این شاخص در هفته‌های آتی نیز استفاده نمایند. این ویژگی نقش موثری در معاملات مبتنی بر نوسان دارد و در تریدهای روزانه نیز مفید و کارآمد است.

 

کاربردهای نقطه پیوت در تحلیل تکنیکال

از جمله کاربردهای نقطه پیوت می‌توان به تعیین روند کلی بازار و شناسایی نقاط ورود و خروج از بازارهای مالی اشاره کرد.

یکی از کاربردهای نقاط پیوت، تعیین روند کلی بازار است، یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از این شاخص روند صعودی و نزولی بازار را بدرستی مشخص کنند. به این معنا که با شکست نقطه پیوت در یک حرکت رو به بالا، روند صعودی و با حرکت قیمت به زیر این نقاط، روند نزولی اتفاق می‌افتد.

از سوی دیگر معامله‌گران می‌توانند با استفاده از نقاط پیوت، زمان ورود و خروج را از بازارهای مالی، نیز بدرستی شناسایی کنند. تصمیم‌گیری در رابطه با زمان ورود و خروج ممکن است با توجه به استراتژی معاملاتی هر معامله‌گر متفاوت باشد.

برای مثال، یک معامله‌گر ممکن است خرید ۲۰۰ سهم را در صورت شکست سطح مقاومت انجام دهد. در صورتی که فردی استراتژی حد ضرر را در نزدیکی یا روی سطح حمایت در اولویت قرار می‌دهد.

 

معرفی انواع نقاط پیوت

نقاط پیوت بر مبنای تاثیر عرضه بر تقاضا یا بالعکس شکل می‌گیرد و در چهار طبقه پیوت ماژور، پیوت مینور، پیوت قیمتی و پیوت محاسباتی دسته‌بندی می‌شوند.

نقاط پیوت ناشی از تاثیر عرضه و تقاضا بر یکدیگر شکل می‌گیرد که به عنوان نقاط تغییر جهت قیمت شناخته می‌شوند و تحلیل‌گران می‌توانند با شناسایی این نقاط بر روی نمودار قیمت تحرکات بازار را تحلیل کنند. در واقع نقاط پیوت بی‌شماری بر روی نمودار مشاهده خواهد شد که هر کدام از آن‌ها ممکن است در یکی از دسته‌های زیر قرار بگیرند.

 

پیوت ماژور

پیوت ماژور بر روی نمودار قیمت به سقف‌ها و کف‌های قیمتی که موجب وقوع حرکت شدید در خلاف جهت روند می‌شود، اطلاق می‌گردد که معمولا در نزدیکی سطوح حمایت و مقاومت رخ می‌دهند. این نقاط از اعتبار بالایی برخوردار هستند و بسیاری از تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از آن‌ها خطوط روند و الگوهای قیمتی را رسم کنند.

 

پیوت مینور

این نقاط اغلب در نمودارهای قیمتی با تایم فریم‌های کوتاه دیده می‌شوند که باعث ایجاد نوسانات کوتاه یا برقراری روند خنثی می‌شود. نقاط پیوت مینور با توجه به اینکه از قدرت بالایی برخوردار نیستند، به همین دلیل در تغییر روند یا ایجاد حرکات قیمتی چندان تاثیری ندارند.

 

پیوت قیمتی

پیوت قیمتی نشان‌دهنده نقاط بازگشت قیمت و معکوس شدن جهت روند قیمت است. به عبارت دیگر، این نقاط با ایجاد یک روند قوی در خلاف جهت روند حرکت بازار بر روی نمودار ظاهر می‌شوند.

در روش‌های پرایس اکشن نیز می‌توانید پیوت قیمتی را با بررسی اندازه و حرکت کندل‌ها مشخص کنید؛ یعنی اگر قیمت به اندازه سه کندل حرکت کند و پس از تشکیل کندل بازگشتی، با همان شرایط در جهت مخالف حرکت کند، یک پیوت خواهیم داشت.

برای تشخیص این پیوت‌ها بر روی نمودار نیاز به هیچ ابزار تحلیلی خاصی نیست و می‌توانید به صورت بصری و بر مبنای روش‌های تحلیلی مختلف آن‌ها را بر روی نمودار شناسایی کنید.

 

پیوت محاسباتی

پیوت‌های محاسباتی بر مبنای داده‌های قیمتی و فرمول‌های ریاضی محاسبه می‌شوند. خروجی این محاسبات اعدادی هستند که سطوح حمایت و مقاومت آتی را بر روی نمودار نشان می‌دهد.

نکته مهمی که در رابطه با این نقاط باید بدانید این است که پیوت‌های محاسباتی تا مدت زمان مشخصی معتبر هستند و با تشکیل کندل‌های قیمتی جدید این سطوح باید بروزرسانی شوند.

 

نحوه تشخیص پیوت ماژور از مینور

تحلیل‌گران اگر دانش و تخصص کافی در زمینه تحلیل تکنیکال داشته باشند، به راحتی می‌توانند با بررسی انواع نمودار تحلیل تکنیکال و بررسی روند آن‌ها نقاط پیوت ماژور را از مینور تشخیص دهند. با این حال دو روش کلی جهت شناخت نقاط پیوت ماژور و مینور مطرح شده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

 

فیبوناچی بازگشتی

در صورتی که روند جدید قیمت یا اصلاح قیمت حداقل ۳۸ درصد از موج قبلی را پوشش دهد، در این حالت پیوت ماژور رخ داده است. اما اگر اصلاح قیمت کمتر از مقدار ذکر شده باشد، نشان‌دهنده پیوت مینور است.

 

اندیکاتور مکدی

مکدی از جمله ابزارهای تحلیل تکنیکال است که در تعیین جهت و قدرت روندهای بازار کارایی بسیاری دارد. در این اندیکاتور یک تایم فریم انتخاب می‌شود که حداقل تعداد کندل‌های لازم برای تغییر فاز روی موج‌های متوالی قیمت را نشان می‌دهد.

فاز مثبت در شاخص مکدی نشان‌دهنده یک قله ماژور است و فاز منفی یک دره ماژور را نشان می‌دهد. که در این نقاط تغییرات قیمت با مدت زمان موج برگشت باید از قانون فیبوناچی تبعیت کند، یعنی حداقل ۳۸ درصد از تغییرات قیمت یا مدت زمان موج قبلی خود را جبران کند.

 

مزایا و معایب نقاط پیوت

تحلیل‌گران در صورتی که تسلط کافی بر روی نقاط پیوت داشته باشند و بتوانند این نقاط را به درستی تعیین نمایند، میزان ضرر خود را در معاملات کاهش خواهند داد و سودهای قابل توجهی را از بازارهای مالی کسب می‌نمایند.

در واقع این شاخص یک ابزار عالی برای شناسایی سطوح حمایت و مقاومت است. نقاط پیوت در کنار مزایایی که دارد با محدودیت‌هایی نیز همراه است به همین دلیل باید در کنار سایر ابزارها و اندیکاتورها مورد استفاده قرار گیرند. در ادامه لیستی از مزایا و معایب این نقاط آورده شده است.

مزایا و معایب نقاط پیوت

 

سخن پایانی

نقاط پیوت را می‌توان یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی معرفی کرد که با استفاده از آن معامله‌گران می‌توانند روند کلی بازار را مشخص کنند و از این طریق معاملات خود را در جهت درستی پیش ببرند.

همچنین این نقاط به تعیین سطوح حمایت و مقاومت نیز کمک شایانی می‌کند. در واقع بسیاری از معامله‌گران از نقاط پیوت برای شناسایی نقاط ورود و خروج و همچنین تعیین حد سود و ضرر استفاده می‌کنند.

اگر چه شناخت این شاخص در کسب موفقیت در معاملات سودمند و مفید است، اما با توجه به نوسانات شدید قیمتی ممکن است دارای خطاهایی نیز باشند. پس نقاط پیوت بخشی از استراتژی معاملاتی شما هستند و باید از آن در کنار سایر اندیکاتورها و ابزارهای تحلیل تکنیکال استفاده نمایید تا به نتایج بهتر و مطمئن‌تری دست یابید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا