دوره پرایس اکشن ict
آموزش تحلیل تکنیکال

کانالیزه کردن نمودار | تحلیل تکنیکال

دوره حضوری منتور شیپ

شیوه‌های زیادی برای تحلیل قیمت یک دارایی وجود دارد. کانالیزه کردن نمودار یکی از روش‌های پرکاربرد و در عین حال ساده است که به تریدر در تحلیل تکنیکال قیمت کمک می‌کند.

تحلیل‌گران و معامله‌گران تکنیکال برای پیش‌بینی ادامه روند قیمت در آینده، به دنبال نشانه‌هایی بر روی نمودار هستند. زمانی که کانال‌های قیمت را روی نمودار مشخص می‌کنیم، در واقع سطوح حمایت و مقاومت را تعیین کردیم که در حدس مسیر آینده قیمت، نقش مهمی دارند. البته این روش، در عین سادگی نیاز به آموزش دارد که ما در مقاله حاضر به آن خواهیم پرداخت.

کانال قیمت چیست؟

کانال قیمتی زمانی بر روی نمودار ظاهر می‌شود که قیمت یک دارایی در میان دو خط روند موازی حرکت می‌کند؛ خط روند بالایی از اتصال نوسانات قیمت به سمت بالا ایجاد می‌شود، در حالی که خط روند پایین، کف‌های قیمت را بهم متصل می‌کند.

معمولا کانال‌ها با هدف مشخص کردن روند صعودی یا نزولی قیمت، بر روی نمودار ترسیم می‌شوند. معامله‌گران از کانال‌ها برای تعیین نقاط ایدئال خرید یا فروش و همچنین گذاشتن حد ضرر استفاده می‌کنند.

شاخص‌های تکنیکال مانند حجم معاملات، سیگنال یک کانال را قدرت می‌بخشند. مدت زمانی که یک کانال دوام آوره است نیز قدرت روند را نمایش می‌دهد.

یک کانال می‌تواند روی نمودار به سمت بالا یا پایین متمایل باشد یا حرکت یکنواخت نشان دهد. در صورتی که قیمت روند کانال را به سمت بالا بشکند، حاکی از ادامه رالی قیمت به سطوح بالاتر است. از طرفی دیگر، اگر روند قیمت به زیر خط پایینی کانال شکسته شود، نشان از فروش بیشتر دارد.

تعیین کانال معاملاتی اغلب بر روی سهام با مقدار متوسط نوسان، عملکرد بهتری نشان می‌دهد و می‌تواند در تعیین میزان سود ممکن از یک معامله، نقش مهمی داشته باشد. به عنوان مثال، اگر نوسانات کم باشد، کانال خیلی بزرگ نخواهد بود؛ این به معنای سود بالقوه‌ی کمتر است. در حالی که کانال‌های بزرگ‌تر معمولا با نوسانات بیشتر همراه هستند، به این معنی که سود بالقوه‌ی بیشتری در معاملات آن نهفته است.

دوره پیشنهادی
دوره پرایس اکشن ict
دوره جامع معامله گری به سبک ICT
دوره جامع معامله‌گری به سبک ICT، توسط تیم حسینی فایننس در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. اخیرا سبک پرایش اکشن ICT، بخاطر سود بالا و کاربرد ساده، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است.

مراحل رسم کانال قیمتی

 

انواع کانال‌های قیمتی

کانال قیمت به سه شکل، صعودی،‌ نزولی و افقی یا خنثی بر روی نمودار ظاهر می‌شود.

  • کانال قیمتی صعودی:

این نوع از کانال معاملاتی زمانی که قیمت روند صعودی دارد، با مجموعه‌ای از سقف‌ها و کف‌های قیمتی شکل می‌گیرد. در کانال قیمتی صعودی، سطح حمایت به سمت بالا شیب دارد، ‌در حالی‌که سطح مقاومت نیز یک شیب رو به بالا دارد. با ظاهر شدن این کانال، تریدرها به دنبال فرصت خرید هنگام برخورد قیمت با خط حمایت هستند؛ در این حالت، زمانی‌که قیمت با خط مقاومت برخورد کند فرصت خوبی برای فروش پیش می‌آید.

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها
ما در دوره جامع معامله‌گری طلا و شاخص‌ها که در سایت حسینی فایننس در اختیار شما قرار گرفته است، مفاهیم و اصول سرمایه‌گذاری در بازار طلا را به شما آموزش خواهیم داد. بعد از دیدن این دوره، می‌توانید با اعتماد به نفس کافی وارد بازار طلا شده و به‌کسب درآمد بپردازید.
  • کانال قیمتی نزولی:

این نوع کانال معاملاتی زمانی که قیمت، روند نزولی دارد از اتصال سقف‌ها در یک راستا و کف‌های قیمت در پایین ایجاد می‌شود. در یک کانال نزولی، خط مقاومت به سمت پایین متمایل است و خط حمایت نیز به سمت پایین گرایش دارد. تریدرهایی که قصد فروش دارند با مشاهده این نوع کانال، به دنبال فرصت‌های فروش در زمان برخورد قیمت با خط مقاومت هستند؛ همچنین آن‌دسته از خریداران که به‌دنبال فرصت برای خرید هستند، منتظر برخورد قیمت با خط حمایت می‌مانند.

  • کانال قیمتی خنثی:

کانال قیمتی خنثی که رنج معاملاتی یا مستطیل نیز نامیده می‌شود،‌ وقتی نمایان می‌شود که قیمت داخل یک رنج تثبیتی قرار دارد و هیچ روند صعودی یا نزولی مشخصی را نشان نمی‌دهد. در یک کانال خنثی، خط حمایت و مقاومت به‌طور موازی با هم حرکت می‌کنند. ممکن است با دیدن این کانال، تریدرها با رسیدن قیمت به خط حمایت تصمیم به خرید و با برخورد با خط مقاومت،‌ تصمیم به فروش بگیرند.

هر نوع از کانال قیمتی، دید مناسبی برای تشخیص حمایت‌ها و مقاومت‌ها ایجاد کرده و به تریدرها کمک می‌کند تا تصمیم آگاهانه‌ای برای معاملات خود بگیرند.

کانال قیمتی خنثی

 

رسم کانال‌های قیمتی

برای رسم هر کانال قیمتی، چه صعودی، نزولی یا خنثی ابتدا باید جهت روند قیمت را بر روی نمودار تعیین کنید. سپس به دنبال سطوح حمایت و مقاومت باشید؛ سطوح حمایت، مناطقی هستند که قیمت چندین مرتبه از آنجا به سمت بالا برگشته است، در حالی‌که سطوح مقاومت، مناطقی هستند که قیمت چندین‌بار برای شکستن آن، تلاش کرده است.

در مرحله بعدی، باید سعی کنیم خطوط روند را بکشیم؛ در حالت صعودی، یک خط روند در زیر حرکت قیمت ترسیم کنید که سطوح پایین را به هم متصل می‌کند. برای یک روند نزولی نیز یک خط روند، بالای حرکت قیمت رسم کنید که اوج‌ها را به هم متصل می‌کند.

کانال معاملاتی به وسیله دو خط روند مشخص می‌شود. اگر خطوط روند موازی بوده و چندین بار تست شده باشند، می توان گفت که یک کانال معاملاتی تشکیل شده است. ناحیه بین دو خط روند، کانالی است که احتمال حرکت قیمت در آن وجود دارد.

رسم کانال قیمتی

 

دوره پیشنهادی
بنر
دوره جامع پرایس اکشن
پرایس اکشن (Price Action) یکی از شیوه‌‌های برتر معامله‌‌گری است که در آن داده‌‌های قیمت، مبنای تحلیل ارزهای دیجیتال قرار گرفته و باعث می‌شود معامله‌‌گر بتواند نقاط ورود و خروج را برای معامله شناسایی کند.

کاربرد کانال‌های قیمتی در معاملات

اغلب معامله‌گران کانال‌های قیمتی را رسم می‌کنند تا به نقاط مناسب برای خریدوفروش یک دارایی برسند. علاوه بر این، می‌توان برای تعیین حد سود و ضرر معاملات از رسم کانال‌های قیمت کمک گرفت.

تنظیم حد سود و ضرر

  • در صورتی که یک دارایی را با قیمت کف کانال خریده‌اید، در سقف کانال از معامله خارج شده و سود خود را برداشت کنید. با این وجود،‌ بهتر است که با در نظر گرفتن نوسانات، یک «حد ضرر» (Stop loss) زیر کف کانال قرار دهید.
  • اگر در بالای سقف کانال،‌ یک پوزیشن شورت باز کردید در کف کانال از معامله خارج شده و سود خود را برداشت کنید. همچنین، می‌توانید استاپ لاس خود را برای جلوگیری از ضرر در زمان بروز نوسانات احتمالی، در بالای سقف کانال قرار دهید.

حد سود و ضرر

تنظیم سفارشات خرید و فروش

  • وقتی قیمت بالای کانال را لمس کرد، معامله لانگ خود را بفروشید یا یک معامله شورت باز کنید.
  • زمانی که قیمت در میانه یک کانال قرار دارد، معاملات فعلی خود را نگه دارید. درصورتی هم که معامله‌ای ندارید، کاری انجام ندهید.
  • زمانی که قیمت کف کانال را لمس کرد، موقعیت شورت خود را ببندید یا یک پوزیشن لانگ باز کنید.

تنظیم سفارشات خرید و فروش

 

سخن پایانی

کانالیزه کردن نمودار قیمت یا همان رسم کانال برای قیمت یک دارایی به تریدرها کمک می‌کند تا سطوح حمایت و مقاومت را به‌راحتی تشخیص دهند و برای انجام معاملات‌شان تصمیم بگیرند. معامله‌گران با رسم کانال قیمت بر روی نمودار، نقاط مناسب را برای ورود به معامله یا خروج از آن پیدا می‌کنند. همچنین، کانال‌ها به تعیین بهترین مکان برای گذاشتن حد سود و حد ضرر نیز کمک می‌کنند.

به دلیل اینکه قیمت همواره در حال نوسان است و عوامل زیادی در تغییرات آن دخیل است، استفاده از کانال‌های قیمتی به تنهایی نمی‌تواند برای پیش‌بینی روند قیمت در آینده کافی باشد. بهتر است کانالیزه کردن نمودار در کنار سایر الگوها و ابزارهای تکنیکال انجام شود. در این مقاله با زبانی ساده به معرفی انواع کانال‌های قیمتی و نحوه ترسیم آن‌ها پرداختیم.

اگر تا به حال رسم کانال‌های قیمتی بر روی نمودار را امتحان کرده‌اید، تجربه خود را با دوستانتان در حسینی فایننس به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا