🎁 برای تهیه دوره‌های آموزشی با شرایط بسیار ویژه به‌مناسبت روز معلم.🎁

اینجا را کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش بیت کوین

بیت کوین دارک (BitcoinDark) چیست و چگونه کار می‌کند؟

بیشتر مردم فناوری بلاک چین را با پروژه‌ بیت کوین شناخته‌اند و این پروژه به اولین، بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین ارز دیجیتال تبدیل شده است. بلاک چین بیت کوین طرفدارهای زیادی دارد و چندین شبکه‌ مختلف نیز از آن منشعب شده است. به این انشعاب‌ها در اصطلاح فورک گفته می‌شود و بیت کوین دارک نیز یکی از همین فورک‌ها است.

این شبکه برای مدت کوتاهی فعالیت کرد و پس از آن، به دلایل نه چندان مشخصی فعالیتش خاتمه یافت. بیت کوین دارک از الگوریتم اجماع متفاوتی استفاده می‌کرد که باعث می‌شد بلاک‌ها در این شبکه نسبت به بیت کوین، با سرعت بیشتری تشکیل ‌شوند و همچنین حریم خصوصی نیز در آن بهتر رعایت شود.

اگر می‌خواهید بدانید که بیت کوین دارک چیست و چه بر سر این فورک بیت کوین آمده است، تا پایان این مطلب، ما را همراهی کنید.

بیت کوین دارک چیست؟

بیت کوین دارک در سال ۲۰۱۴ در قالب فورک بیت کوین متولد شد. الگوریتم اجماع آن ترکیبی از اثبات کار و اثبات سهام بود و از تراکنش‌های ناشناس پشتیبانی می‌کرد. اما توسعه‌دهنده‌های آن در سال ۲۰۱۸ این بلاک چین را رها کردند و به پروژه‌ ارز دیجیتال کومودو پیوستند.

«بیت کوین دارک» (Bitcoin Dark) با نماد BTCD به عنوان یکی از فورک‌های بیت کوین در سال ۲۰۱۴ ساخته شده است. همان‌طور که می‌دانید دو نوع فورک در شبکه‌ بلاک چین قابلیت پیاده‌سازی دارند.

«فورک‌ نرم» (Soft Fork) که بیشتر شبیه یک آپدیت نرم‌افزاری است و تغییرات بنیادی در شبکه ایجاد نمی‌کند و «فورک سخت» (Hard Fork) که می‌توان آن‌ را یک ارتقاء یا تغییر بنیادی در نظر گرفت که در نتیجه‌ آن، زنجیره‌ بلاک‌ها به دو شاخه‌ مجزا با دو کوین مختلف تقسیم می‌شود. بیت کوین دارک نیز از همین نوع فورک سخت است.

می‌دانیم که شبکه بیت کوین براساس الگوریتم اجماع «گواه اثبات کار» (PoW) کار می‌کند؛ به این معنی که ماینر‌ها برای تامین امنیت شبکه و تولید بیت کوین‌های جدید، باید توان پردازشی قابل توجهی را در اختیار شبکه قرار دهند. از طرفی بلاک چین‌های دیگری هم وجود دارند که از الگوریتم اجماعی به نام «گواه اثبات سهام» (PoS) استفاده می‌کنند که در آن توان پردازشی اهمیتی نداشته و از میزان کوین‌های سپرده‌گذاری‌شده یا همان سهام هر عضو برای تامین امنیت و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌شود.

شبکه‌ی بیت کوین دارک طوری طراحی شده بود که از دو ترکیب الگوریتم‌های PoW و PoS‌ استفاده کند، یعنی از سیستم رمزنگاری SHA-256 و در کنار سیستم «استیکینگ» (Staking) یا همان سپرده‌گذاری استفاده می‌کرد. اما در اوایل سال ۲۰۱۸ و درست کمی بعد از ترکیدن حباب بازار ارزهای دیجیتال به کار خود خاتمه داد.

تیم سازنده‌ بیت کوین دارک، بعد از رها کردن این پروژه به توسعه‌ شبکه‌ ارز دیجیتال دیگری به نام «کومودو» (Komodo) با نماد KMD پیوستند. این شبکه بر اساس نوع خاصی از الگوریتم اثبات کار به نام dPoW در کنار تکنولوژی «گواه دانش صفر» (Zero-Knowledge proof) کار می‌کند و هدفش ارائه‌ تراکنش‌های ناشناس است.

این تیم، بلاک چین بیت کوین دارک را به‌طور کامل ترک کرده و تمام تمرکزشان را به پروژه‌ کومودو معطوف کردند. این شبکه می‌خواهد به پلتفرمی برای پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز با قابلیت ارتباط بین بلاک چین‌ها تبدیل شود.

زمانی که اعلام شد فعالیت شبکه‌ بیت کوین دارک به پایان رسیده است، به کاربرهایی که کوین‌های BTCD در اختیار داشتند این امکان داده شد تا در یک مدت زمان مشخص، کوین‌های خود را به KMD تبدیل کنند.

 

هدف بیت کوین دارک چیست و چطور کار میکند؟

همیشه انتقاد‌هایی به شبکه‌ بیت کوین وارد می‌شود از جمله اینکه سرعت تشکیل بلاک‌ها یا همان تأیید تراکنش‌ها پایین است، تراکنش‌ها به طور کامل ناشناس نیستند (یعنی قابل ردیابی هستند) و فرایند ماینینگ به محیط زیست آسیب می‌زند. بیت کوین دارک مدعی بود که این سه نقطه ضعف بیت کوین را برطرف خواهد کرد.

زمان تأیید بلاک‌های این شبکه حدود یک دقیقه است و تراکنش‌ها به صورت ناشناس در بلاک‌ها ثبت می‌شوند. چنین شبکه‌ای حریم خصوصی را به طور کامل حفظ می‌کند. ما در مقاله‌ای جداگانه به نام «کوین حریم خصوصی چیست؟» بحث حریم خصوصی در بلاک چین را به طور کامل بررسی کرده‌ایم که در صورت تمایل می‌توانید آن را هم مطالعه کنید.

در این بلاک چین با ساخت هر بلاک که حدود ۶۰ ثانیه زمان می‌برد، ۸۰ کوین جدید ساخته می‌شد و تعداد کل کوین‌ها ۲۲ میلیون عدد در نظر گرفته شده بود. البته همان‌طور که گفتیم، فعالیت این پروژه به طور ناگهانی در اوایل سال ۲۰۱۸ به اتمام رسید و هیچوقت مشخص نشد که بیت کوین دارک تا چه حد در جهت تحقق این اهداف حرکت می‌کند.

 

خریدوفروش و نگهداری بیت کوین دارک

از زمانی که تمام فعالیت‌های بلاک چین بیت کوین دارک متوقف شد، دیگر امکان خرید و فروش BTCD وجود ندارد. صرافی آمریکایی Poloniex‌ یکی از بازارهای مبادله‌ این ارز دیجیتال بود که در اواخر فعالیت بیت کوین دارک، پامپ و دامپ‌های شدیدی نیز در قیمت مشاهده می‌شد.

صرافی‌ها و حتی کارگزاری‌های مختلفی مثل eToro‌ و ForexTB نیز معاملات BTCD را البته در قالب CFD ارائه می‌کردند که فعالیت همه‌ آن‌ها به اتمام رسیده است. (منظور از معاملات CFD، خرید و فروش دارایی‌هایی است که در حقیقت ارز دیجیتال واقعی نیستند ولی قیمت ارز مربوطه را دنبال می‌کنند و معامله‌گر می‌تواند مانند ارزهای واقعی، از روی تغییرات قیمت آن‌ها سود کسب کند.)

در حال حاضر، دیگر هیچ کیف پولی از بیت کوین دارک پشتیبانی نمی‌کند و اطلاعاتی در مورد اینکه افرادی که از قبل این کوین را در اختیار داشته‌اند در دسترس نیست. پس این کوین در سبد خرید کسی نیز یافت نمی‌شود و قیمت آن هم در وب‌سایت کوین مارکت کپ برابر صفر دلار نمایش داده می‌شود. طبق اطلاعات این سایت، قیمت کوین BTCD‌ در بیشترین حالت به ۳۴۵ دلار هم رسیده که مربوط به ماه ژانویه ۲۰۱۸ است.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با پروژه‌ بیت کوین دارک آشنا کنیم. این پروژه در سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرد و به عنوان یک فورک بیت کوین، در تلاش بود تا قابلیت‌هایی مثل سرعت بیشتر در تأیید تراکنش‌ها، رعایت حریم خصوصی و الگوریتم اجماع بهینه‌تر نسبت به بیت کوین را ارائه کند.

تنها چند سال از فعالیت این شبکه نگذشته بود که توسعه‌دهنده‌های آن در اوایل سال ۲۰۱۸، بلاک چین بیت کوین دارک را ترک و به توسعه‌ شبکه‌ دیگری به نام کومودو مشغول شدند. بلاک چین بیت کوین دارک از آن زمان تاکنون فعالیتی نداشته و همین طور به حال خود رها شده ‌است.

اطلاعات مشخصی درباره‌ علت رها شدن این پروژه منتشر نشده و تنها کاری که برای جلوگیری از متضررشدن کاربرها انجام شد، امکان تبدیل توکن‌های BTCD به KMD بوده است. اگر شما هم اطلاعات یا تجربه‌ای مرتبط با پروژه‌ بیت کوین دارک دارید،‌ می‌توانید آن را به ما و دیگر کاربرها به اشتراک بگذارید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا