🎁 وبینار مسیر درست تبدیل شدن به یک معامله‌گر🎁

اینجا کلیک کنید
دوره منتور شیپ
آموزش ارز دیجیتال

کوین حریم خصوصی (Privacy Coin) چیست؟

اگر با بازار ارزهای دیجیتال آشنا باشید، شاید بدانید که رمزارزهای معمولی، به‌طور کامل خصوصی نیستند. خصوصی نبودن اکثر رمزارزها به این خاطر است که تراکنش‌های شما همیشه روی بلاک چین، به‌صورت عمومی ثبت می‌شود و توسط عموم قابل رویت است. با اینکه این ویژگی، مزیت‌های خودش را دارد، اما حریم خصوصی و امکان ناشناس بودن را به کاربر ارائه نمی‌دهد. کوین‌ های حریم خصوصی یا پرایوسی کوین‌ها برای رفع این چالش وارد بازار شده و با استقبال عمومی مواجه شدند.

این دسته از رمزارزها نسبت به کریپتوکارنسی‌های معمولی، آزادی عمل بیشتری به کاربران می‌دهند. البته ناگفته نماند که کوین‌های حریم خصوصی نسبت به ارزهای دیگری مانند بیت کوین یا اتریوم، چالش‌هایی را نیز برای مخاطبان خود که کاربران و نهادها هستند، به وجود آورده‌اند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های کوین‌های حریم خصوصی، غیرقابل ردیابی بودنشان است که هم می‌تواند خوب باشد و هم بد!

در ادامه‌ی مقاله با پرایوسی کوین‌ها و عمل‌کردشان، به زبان ساده و به‌دور از پیچیدگی آشنا خواهید شد. پس این مطلب جذاب را از دست ندهید.

 

کوین حریم خصوصی یا پرایوسی کوین (Privacy Coin) چیست؟

کوین حریم خصوصی نوعی رمزارز است که با استفاده از فناوری‌های خاص، امکان ربط دادن فرد با تراکنش را بسیار دشوار کرده و باعث ناشناس ماندن طرف‌های درگیر و همچنین محرمانه ماندن جزئیات تراکنش مثل مبلغ آن می‌شود.

«کوین‌ حریم خصوصی» (Privacy Coin) نوعی ارز دیجیتال به شمار می‌رود که با مخفی کردن مبدا و مقصد، تراکنش‌های ثبت شده روی بلاک چین را کاملا خصوصی و غیرقابل شناسایی می‌کند. این تراکنش‌ها میان آدرس ولت‌های مختلف در جریان است که از زنجیره‌ اعداد و حروف متعلق به هر ولت تشکیل شده است.

برخی از تکنیک‌های استفاده شده در این نوع ارزهای دیجیتال شامل، مخفی کردن موجودی و آدرس کیف پول کاربر و ادغام کردن چندین تراکنش با یکدیگر به منظور امتناع از تجزیه و تحلیل زنجیره‌ای است.

بلاک چین ارزهای دیجیتال معمولی مانند بیت کوین و دیگر بلاک چین‌های غیرمحرمانه، به‌خاطر ماهیت شفافی که دارند، به هرکسی اجازه می‌دهند تا آدرس‌های عمومی و لیست تراکنش‌ها را در شبکه‌ خود مشاهده کنند. همین امر ردیابی سپرده‌ها و برداشت‌های افراد را برای سودجویان راحت‌تر می‌کند.

برای درک بهتر این موضوع فرض کنید که می‌خواهید روی بلاک چین بیت کوین با شخص دیگری تراکنش انجام دهید. دسترسی به آدرس کیف پول نسبت داده شده به شما و شخص دوم روی بلاک چین بیت کوین، این امکان را فراهم می‌کند تا هرکسی که آدرس کیف پول را دارد، بتواند لیستی از تاریخچه‌ تراکنش‌ها و مقدار موجودی کیف پول طرف مقابل را به‌صورت کامل ببینید که این موضوع می‌تواند برای برخی افراد، مشکل‌ساز باشد.

کوین‌های حریم خصوصی، برای مقابله با این چالش پا به عرصه گذاشتند. این کوین‌ها دو جنبه‌ مهم حفظ حریم خصوصی را تحت کنترل دارند. ۱. ناشناس بودن ۲. غیرقابل ردیابی بودن.

۱. ناشناس بودن باعث می‌شود هویت پشت تراکنش‌ها کاملا مخفی بماند.

۲. غیرقابل ردیابی بودن کمک می‌کند تا هیچ شخص ثالثی نتواند با تجزیه و تحلیل بلاک چین، تراکنش‌ها را پیگیری نماید.

 

کوین حریم خصوصی چطور عمل می‌کند؟

فناوری‌های استفاده شده در کوین‌های حریم خصوصی مانند آدرس‌های مخفی، زی کِی اسنارک، امضاهای حلقوی، کوین جوین و تور به منظور مخفی نگه داشتن اطلاعات تراکنش به کار گرفته می‌شوند.

تکنیک های حفظ حریم خصوصی پرایوسی کوین ها

همانطور که گفته شد، در بلاک چین‌های معمولی این امکان وجود دارد که بتوانید به راحتی آدرس کیف پول مورد نظرتان را وارد کرده و مقدار موجودی آن را مشاهده کنید، چرا که همه‌ این آدرس‌ها در بلاک چین به‌صورت عمومی ثبت شده است. کوین‌های حریم خصوصی این فرآیند را چندین برابر سخت‌ می‌کنند.

این کوین‌ها، چندین استراتژی را با یکدیگر ترکیب می‌کند تا تحت هیچ شرایطی امکان ردیابی تراکنش‌های بلاک چین وجود نداشته باشد. در ادامه با برخی از این فناوری‌ها آشنا خواهید شد:

۱.«آدرس‌های مخفی» (Stealth Addresses): هر تراکنش آدرس جدیدی ایجاد می‌کند تا هویت گیرنده به‌صورت مخفی باقی بماند.

۲. «زی کِی اسنارک» (Zk-SNARKs): این فناوری به شما کمک می‌کند تا بدون نمایش دادن اطلاعات تراکنش، از اعتبار آن اطمینان حاصل کنید.

۳. «امضاهای حلقوی» (Ring Signature): زمانی که شما با کلید خصوصی خود یک تراکنش را امضا می‌کنید، عموم کاربران می‌توانند امضا را به آدرس شما ربط دهند. امضاهای حلقوی جلوی این اتفاق را می‌گیرند. همچنین به دلیل وجود امضاهای متعدد در یک تراکنش، هیچکس نمی‌تواند امضای شما را به تراکنش‌تان ربط دهد.

۴. «کوین جوین» (Coinjoin): فناوری کوین جوین، ارزهای ارسال شده توسط چندین فرستنده را به‌صورت یک تراکنش باهم ادغام می‌کند و آن‌ها را به سمت گیرنده می‌فرستد. سپس گیرنده، ارز ارسال شده را از یک آدرس جدید که در شبکه مورد استفاده قرار نگرفته، دریافت می‌کند و به این ترتیب پیگیری تراکنش‌ها و پیدا کردن فرستنده‌ اصلی بسیار سخت می‌شود.

۵. «تور» (Tor): فناوری تور برای بالا بردن حریم خصوصی کاربر از روش تغییر دادن IP استفاده می‌کند. در فناوری تور آدرس IP کاربر با استفاده از تکنیک Onion Routing، مثل لایه‌های پیاز و به‌شکل چندین لایه‌ مختلف رمزنگاری می‌شود. از فناوری تور می‌توان در هر بلاک چینی استفاده کرد. مثلا شبکه‌های ورج و مونرو برای امنیت بیشتر تراکنش‌ها از این فناوری در کنار فناوری‌های دیگر استفاده می‌کنند.

 

آیا کوین های حریم خصوصی واقعا خصوصی هستند؟

با در نظر گرفتن فناوری‌ها و قدرت کامپیوتری حال‌حاضر می‌توان گفت که این کوین‌ها واقعا خصوصی هستند، اما نمی‌توان این اطمینان را برای آینده هم داد.

از آن‌جایی که ابزارهای تحلیل، به صورت دائم درحال توسعه هستند و ممکن است کامپیوترها در آینده آنقدر قدرتمند شوند که فناوری‌های رمزنگاری حال‌حاضر را بشکنند، نمی‌توان به‌طور قاطع و بااطمینان گفت که این کوین‌ها واقعا خصوصی هستند. بااین‌حال درحال‌حاضر و با روش‌های رمزنگاری فعلی، خصوصی بودن آن‌ها ثابت شده است.

چندی پیش سازمان‌های مجری قانون، قصد شکستن تراکنش‌های مونرو را داشتند تا مجرمانی که از این شبکه با نیت‌های شوم استفاده کرده بودند، گیر بیفتند. در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ سازمان IRS، اعلام کرد به هرکسی که بتواند شبکه را بشکند، ۶۲۵ هزار دلار جایزه می‌دهد. شرکتی به نام ChiperTrace، آن زمان ادعا کرد که موفق به کرک کردن شبکه‌ مونرو شده است، اما اعضای انجمن مونرو، ادعاهای این شرکت را از پایه رد کردند.

 

آیا کوین‌ های حریم خصوصی قانونی هستند؟

قوانین مرتبط با قانونی بودن کوین‌های حریم خصوصی در هر کشوری متفاوت است. این کوین‌ها در برخی کشورها نیمه-قانونی و در برخی کاملا غیرقانونی هستند.

قوانین کشورهای مختلف در رابطه با کوین‌های حریم خصوصی، در طی سال‌های اخیر تغییرات بسیاری را تجربه کرده است. قانونی بودن این کوین‌ها بسته به این که در کدام کشور استفاده می‌شوند، کاملا متفاوت است.

بعضی کشورها مانند کره جنوبی و ژاپن، کوین‌های حریم خصوصی را تحت عنوان یک خروجی برای پول‌شویی و راهی برای تامین مالی تروریسم می‌شناسند و به‌طور کامل استفاده از آن‌ها را ممنوع اعلام کرده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر از کشورها استفاده از این کوین‌ها را در وضعیت خاکستری و بلاتکلیف گذاشته‌اند؛ یعنی قانون خاصی برای منع استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

درحال‌حاضر کوین‌های حریم خصوصی، توسط کشور آمریکا تحت بررسی قرار گرفته‌اند، چرا که دولت ایالت متحده معتقد است که ماهیت این نوع کوین‌ها، احتمال شناسایی فعالیت‌های مشکوک موسسات مالی را تضعیف می‌کند.

در نظر داشته باشید، حتی در کشورهایی که کوین‌های حریم خصوصی غیرقانونی نیستند هم بسیاری از صرافی‌های متمرکز، تحت فشار قرار گرفته و این کوین‌ها را از فهرست ارزهای خود حذف کرده‌اند تا کاربران قادر به تبادل‌شان نباشند.

در بیشتر مواقع، آوردن کوین‌های حریم خصوصی در لیست ارزهای موجود در صرافی، ممکن است با خطر جریمه یا حتی بسته شدن صرافی همراه باشد، به همین دلیل این‌ روزها در صرافی‌های کمتری می‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

مهم‌ترین کوین های حریم خصوصی کدامند؟

مهم‌ترین کوین‌های حریم خصوصی دش کوین، زی کش و مونرو هستند.

حالا که با مفهوم پرایوسی کوین‌ها آشنا شدید و ساز و کارشان را درک کردید، در ادامه قصد داریم شما را با چند نمونه از بهترین‌ کوین‌های حریم خصوصی آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کوین های حریم خصوصی مهم

 

دش کوین (DASH)

فناوری دش با استفاده از قابلیت ارسال خصوصی، تراکنش‌های کاربران را با هم ادغام می‌کند تا امکان پیگیری تراکنش به هیچ شکلی وجود نداشته باشد.

براساس کد منبع بیت کوین، ارز دیجیتال «دش» (DASH) در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد. نام اصلی این ارز دیجیتال در ابتدا «ایکس کوین» (Xcoin) بود که سپس به «دارک کوین» (Darkcoin) تغییر یافت تا نشان‌دهنده‌ ماهیت خصوصی و ناشناس آن باشد. در انتها نام دش، مخفف «دیجیتال کش» به معنی پول دیجیتال، روی این ارز ماندگار شد.

پروژه‌ دش، یک فورک از شبکه‌ اصلی بیت کوین است. این کوین با استفاده از متودی به نام «کوین جوین» (Coinjoin) (با ویژگی ارسال خصوصی) حفظ حریم خصوصی کاربر را میسر می‌کند. کوین جوین با ادغام کردن دش‌های شما و کاربران دیگر، کاری می‌کند تا شناسایی تراکنش صورت گرفته و تاریخچه‌ تراکنش‌های پیشین شما به راحتی ممکن نباشد.

هنگام مبادله در سیستم دش، مبلغ تراکنش شما به واحدهای استاندارد تقسیم می‌شود. این واحدها ۰.۰۱ دش، ۰.۱ دش، ۱ دش و ۱۰ دش هستند. بعد از این تقسیم‌بندی، تراکنش‌ شما با تراکنش‌های دو کاربر دیگر که قصد دارند همان مقدار را ارسال کنند، ترکیب خواهد شد. این روند به صورت اتوماتیک و بدون اینکه نیازی به مداخله‌ شما باشد، صورت می‌گیرد.

با وجود اینکه در گذشته دش ادعا می‌کرد، اولین کوین حریم خصوصی در جهان به شمار می‌رود، این روزها سعی دارد از این برچسب دوری کرده و به‌جای بهینه‌سازیِ حریم خصوصی، تمرکز خود را روی سرعت و ساده‌سازی بگذارد تا به‌صورت روزمره و برای همه‌ نیازها مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مونرو (XMR)

مونرو با استفاده از ۴ فناوری مانند امضاهای حلقوی، آدرس‌های مخفی، RingCT و Dandelion++ امکان حفظ حریم خصوصی را برای کاربران میسر می‌کند.

درحال‌حاضر، ارز دیجیتال «مونرو» (Monero)، به‌عنوان معتبرترین و محبوب‌ترین کوین حریم خصوصی شناخته می‌شود. پروژه‌ی مونرو در سال ۲۰۱۴ راه‌اندازی شده و مبتنی بر «بایت کوین» (Bytecode) عمل می‌کرد.

بایت کوین یک کوین حریم خصوصی قدیمی‌تر است که به‌دلیل فعالیت‌های سوال‌برانگیز و مبهم توسعه‌دهندگانش به تیم مونرو واگذار شد.

مونرو با به کارگیری چندین فناوری مختلف که پشت سرهم کار می‌کنند، حریم خصوصی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این فناوری‌ها شامل:

۱. «امضاهای حلقوی» (Ring Signature): این فناوری با ادغام کردن هویت فرستنده‌ واقعی و هویت‌های دروغین، اطلاعات کاربران را مخفی نگه می‌دارد.

۲. «آدرس‌های مخفی» (Stealth Addresses): این فناوری کمک می‌کند تا آدرس‌های تراکنش را فقط فرستنده و گیرنده بدانند.

۳. RingCT: این فناوری مبلغ تراکنش را پنهان می‌کند.

۴. Dandelion++: این فناوری ربط دادن تراکنش با آدرس IP را دشوار می‌کند.

پس با در نظر گرفتن این فناوری‌ها می‌دانید که مونرو، تراکنش‌های کاربران را غیرقابل ردیابی و غیرقابل پیگیری می‌کند. همچنین هویت فرستنده و گیرنده به همراه مبلغ تراکنش‌های منتقل شده نیز قابل مشاهده نخواهد بود.

 

زی کش (ZEC)

کوین حریم خصوصی زی کش که در سال ۲۰۱۶ ساخته شد، با استفاده از آدرس‌های Z که محافظت شده هستند، اطلاعات تراکنش را به‌صورت مخفی نگه می‌دارد.

اگر با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا باشید، احتمال دارد نام زی کش به گوش‌تان خورده باشد. پروژه‌ زی کش در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد. این کوین یکی دیگر از ارزهای دیجیتال حریم خصوصی محبوب بازار به شمار می‌رود که براساس کد منبع بیت کوین پایه‌گذاری شده است، اما با به‌کارگیری پروتکل Zerocoin ارتقا یافت.

زیرو کوین یک پروتکل حفظ حریم خصوصی است که در ابتدا، به‌عنوان یک افزونه برای بیت کوین طراحی شده بود و میزان ناشناس بودن تراکنش‌های بیت کوین را بهبود می‌بخشید.

زی کش با اطمینان حاصل کردن از محرمانه بودن تراکنش‌ها و همچنین امکان انتخاب به اشتراک‌گذاری آدرس و اطلاعات تراکنش‌ها، به دنبال جایگزین بهتر و کاربردی‌تری برای کوین حریم خصوصی مونرو است.

زی کش از دو نوع آدرس استفاده می‌کند:

۱. آدرس T

۲. آدرس Z

آدرس T یا همان «آدرس شفاف» (Transparent address) مشابه یک آدرس بیت کوین است.

در تراکنش‌هایی که بین دو آدرس T هستند، تراکنش درست مانند تراکنش‌های بیت کوین عمل می‌کند. یعنی فرستنده، گیرنده و مبلغ تراکنش برای عموم قابل مشاهده خواهد بود.

درعوض آدرس‌های Z کاملا خصوصی یا محافظت شده هستند و از نوع جدیدی از رمزنگاری به نام zk-SNARK برای محافظت ار تراکنش‌ها و پنهان کردن هویت فرستنده استفاده می‌کنند.

در تراکنشی که بین دو آدرس Z صورت می‌گیرد، می‌توانید به راحتی تشخیص دهید که یک تراکنش در چه زمانی در بلاک چین رخ داده است، اما هیچ اطلاعاتی از اینکه چه کسی فرستنده یا گیرنده‌ تراکنش بوده و چه مقدار پول میان آن‌ها رد و بدل شده است، نخواهید داشت.

البته لازم است بدانید که معاملات زی کش، اتوماتیک‌وار به‌صورت ناشناس صورت نمی‌گیرند. این یک ویژگی اختیاری است که می‌توانید درصورت نیاز آن را به‌کار بگیرید. در معاملات زی کش چهار نوع تراکنش با سطوح مختلف حریم خصوصی برای انتخاب کاربر وجود دارد.

 

چند کوین حریم خصوصی دیگر

کوین‌های حریم خصوصی دیگری مانند:

  • Secret (SCRT)
  • Oasis Network (ROSE)
  • Decred (DCR)
  • Horizen (ZEN)
  • Keep Network (KEEP)

نیز وارد بازار شده‌اند، اما چون همه‌ این کوین‌ها هنوز جدید هستند، محبوبیت زیادی میان کاربران ندارند.

لیست ارز‌های دیجیتال حریم خصوصی قابل معامله در صرافی بایننس

۱. مونرو (XMR): با ارزش ۲۱۷.۵۰ دلار و با مارکت کپ ۳.۹۳۶.۹۷ میلیون دلار.

۲. زی کش (ZEC): با ارزش ۱۷۹.۲۰ دلار و با مارکت کپ ۲.۵۲۱.۵۷ میلیون دلار.

۳. اوئِیسیس نتورک (ROSE): با ارزش ۰.۲۷ دلار و مارکت کپ ۹۲۷.۰۱ میلیون دلار.

۴. دکرید (DCR): با ارزش ۶۲.۵۰ دلار و مارکت کپ ۸۶۸.۵۲ میلیون دلار.

۵. سیکرت (SCRT): با ارزش ۵.۳۷ دلار و مارکت کپ ۸۷۶.۸۹ میلیون دلار.

۶. هورایزن (ZEN): با ارزش ۴۸.۱۸ دلار و مارکت کپ ۵۸۹.۱۹ میلیون دلار.

۷. ورج (XVG): با ارزش ۰.۰۱۳ دلار و مارکت کپ ۲۱۸.۴۷ میلیون دلار.

۸. داسک نتورک (DUSK): با ارزش ۰.۵۰ دلار و مارکت کپ ۲۰۱.۴۸ میلیون دلار.

۹. فالا نتورک (PHA): با ارزش ۰.۲۹ دلار و مارکت کپ ۷۹.۲۰ میلیون دلار.

۱۰. بیم (BEAM): با ارزش ۰.۳۸ دلار و مارکت کپ ۴۲.۵۴ میلیون دلار.

لیست و قیمت‌ها متعلق به ۱ اپریل ۲۰۲۲ است. این لیست فقط از صرافی بایننس برداشته شده است و ما هیچ پیشنهادی مبنی بر خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری آن‌ها به شما نمی‌کنیم.

 

چند نمونه از کاربردهای کوین حریم خصوصی

  • اگر شما صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید و با افراد زیادی معامله می‌کنید، ممکن است دلتان نخواهد که بقیه از موجودی شما و تاریخچه‌ی ترکنش‌هایتان آگاهی داشته باشند.
  • اگر در کشوری زندگی می‌کنید که دولت مبالغ هنگفتی بابت مالیات از مردم می‌گیرد و روی دارایی‌های شما نظارت دارد، می‌توانید با استفاده از این کوین‌ها بخش زیادی از دارایی خود را از دید عموم دور نگه دارید.
  • اگر شرکتی دارید که محصولا‌‌ت‌تان را شخصی‌سازی می‌کنید و به هر فرد محصول خود را با قیمت متفاوتی می‌فروشید، با استفاده از این کوین‌ها امکان ندارد کسی از این موضوع مطلع شود و کار شما ساده خواهد شد.
  • اگر شما کسب‌وکاری دارید که با تولیدکننده‌ مواد اولیه سروکله می‌زنید و میزان دارایی شما زیاد است، امکان دارد فرد تولید کننده با دیدن دارایی شما مواد اولیه را با قیمتی بیشتر از ارزش اصلی بفروشد.

 

سخن پایانی

در این مقاله، سعی کردیم شما را به‌طور کامل با مفهوم ارزهای حریم خصوصی آشنا کنیم تا درک عملکرد آن‌ها برای شما ساده‌تر شود. این کوین‌ها یکی از چندین فناوری‌های جدیدی به شمار می‌رود که روی اکوسیستم بلاک چین اضافه شده و درحال ارتقا یافتن است.

مانند هر سرمایه‌گذار باهوش دیگری، شما هم قبل از معامله و سرمایه‌گذاری روی هرنوع دارایی، باید حتما تحقیقات تکمیلی و تحلیل‌های خود را انجام دهید تا از ضررهای کلان جلوگیری کنید. موفق و پرسود باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. پرایویسی کوین ها معمولا برای پولشویی و کارهای غیرقانونی چون فروش اسلحه و مواد مخدر استفاده میشه که تراکنش هاشون قابل رصد نباشه البته این مورد همیشه درست نیست ولی عمده استفاده از توکن های خصوص همین هست وگرنه چه دلیلی میتونه داشته باشه؟

    1. سلام وقت بخیر
      خب حقیقت این هست که بخاطر حریم خصوصی زیادی که دارن متاسفانه مناسب این کارها هم هستن ولی هدفشون قطعا این نیست
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا