دوره منتور شیپ
پلتفرم‌های معاملاتی

آموزش صفر تا صد نرم افزار تریدینگ ویو (Tradingview)

فرض کنید وارد شهر تازه‌ای شده‌اید که قبلا هیچ‌وقت به آنجا نرفته بودید. مقصد شما خیابانی به‌نام «موفقیت» است که تنها اسم آن را شنیده‌اید و هیچ خبری ندارید که در کدام نقطه شهر قرار دارد. می‌توانید مانند یک فرد سردرگم با پای پیاده خیابان‌های شهر را به دنبال «موفقیت» بگردید و بعد از سختی‌های بسیار و اتلاف وقت فراوان بالاخره شاید به مقصد خود برسید.

اما یک راه بهتر نیز وجود دارد. این روزها هر شخصی یک گوشی هوشمند متصل به اینترنت دارد که بسیاری از آن‌ها نیز اپلیکیشن‌های نقشه‌یابی را به‌صورت پیش‌فرض در خود نصب دارند. پس چرا نقشه دیجیتال خود را باز نکنیم و با یک جستجوی ساده در کثری از ثانیه محل دقیق خیابان موفقیت را پیدا نکنیم؟

بازارهای مالی نیز مانند یک شهر پرپیچ‌وخم هستند که همه ما با هدف کسب سود و استقلال مالی وارد آن‌ها شده‌ایم. پس چه بهتر که از ابزارهای دیجیتال موجود برای رسیدن به آن کمک بگیریم. درست مانند آن فرد سردرگم درون شهر که از نقشه دیجیتال استفاده می‌کند، ما معامله‌گران نیز می‌توانیم از اپلیکیشن‌های دیجیتالی مثل «تریدینگ ویو» (TradingView) استفاده کنیم و راحت‌تر به هدف اصلی خود که کسب سود است، برسیم.

تریدینگ ویو به‌قدری محبوب است که بعد از ورود به هر بازار مالی، یکی از اولین واژه‌هایی که به‌گوشتان می‌خورد اسم این پلتفرم است. اگر تاکنون از تریدینگ ویو استفاده نکرده‌اید یا تنها استفاده محدودی از آن داشته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله امروز را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

قرار است به‌طور کامل و با جزئیات زیاد در مورد آموزش تریدینگ ویو و نحوه ثبت نام در آن صحبت کنیم. همچنین راهنمای کامل استفاده از ابزارهای مختلف این پلتفرم همچون اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال نیز در ادامه شرح داده خواهد شد. پس کمربندهای خود را محکم ببندید و آماده ارتقای سطح معامله‌گری‌تان باشید.

تریدینگ ویو چیست؟

تریدینگ ویو اسم یک سایت و اپلیکیشن است که از آن برای مشاهده و تحلیل نمودار قیمت دارایی‌های مختلف استفاده می‌شود.

«تریدینگ ویو» (TradingView) سایت و پلتفرمی آنلاین است که به کمک آن می‌توان موقعیت‌های معاملاتی سودآور بازار را شناسایی کرد. این کار با استفاده از بخش‌های مختلف تریدینگ ویو مانند نمودار، ابزارهای تحلیل تکنیکال، ایده‌های به‌اشتراک‌گذاشته‌شده، لیست مورد انتظار و… انجام می‌شود که در ادامه به‌‌صورت جداگانه در مورد هر کدام صحبت خواهیم کرد.

تریدینگ ویو اولین بار در سال ۲۰۱۱ میلادی توسط سه نفر به نام‌های «استن بوکوف» (Stan Bokov)، «دنیس گلوبا» (Denis Globa) و «کنستانتین ایوانوف» (Constantin Ivanov) تاسیس شد. هم‌اکنون این شرکت در نیویورک، لندن و روسیه دفتر رسمی دارد.

مهم‌ترین بخش تریدینگ ویو نمودارهایی است که تقریبا برای تمام دارایی‌های مهم جهان ارائه می‌شود. در ارزهای دیجیتالی مثل «بیت کوین» (Bitcoin) و «اتریوم» (Ethereum) معامله می‌کنید یا به خریدوفروش جفت‌ارزهای فارکس علاقه‌مند هستید؟ شاید معامله در سهام شرکت‌های خارجی همچون «گوگل» (Google) و «مایکروسافت» (Microsoft) را ترجیح می‌دهید؟ در هر صورت تاریخچه قیمتی دارایی مورد نظر شما به شکل نمودار در تریدینگ ویو قابل مشاهده است.

اما همه‌چیز به اینجا ختم نمی‌شود؛ یکی از دلایل محبوبیت زیاد تریدینگ ویو در بین معامله‌گران، ابزارهای مختلفی است که می‌توانید آن‌ها را روی نمودار اعمال کنید. برای مثال اگر می‌خواهید خط روند‌ها و سطوح حمایتی و مقاومتی را روی نمودار دارایی مورد نظر خود مشخص کنید، به‌راحتی می‌توانید با انتخاب ابزار مربوطه به شکل گرافیکی خط‌ها و سطوح خود را رسم کنید.

شاید هم می‌خواهید اندیکاتوری مثل «میانگین متحرک» (Moving Average) را روی نمودار خود داشته باشید. برای این کار لازم نیست خودتان بشینید و با انجام محاسبات ریاضی خط مورد نظر را به دست بیاورید و آن را روی نمودار بکشید. تنها کافی است ابزار میانگین متحرک را انتخاب کنید. با این کار تمام محاسبات به‌صورت خودکار انجام شده و در کمترین زمان خط میانگین متحرک روی نمودار ظاهر می‌شود.

تریدینگ ویو هم به شکل نرم‌افزار قابل دانلود و نصب است و هم می‌توان به‌صورت آنلاین از آن استفاده کرد. برای این کار می‌توانید با مرورگر رایانه یا گوشی هوشمند خود سایت تریدینگ ویو را در این آدرس باز کرده و از تمام خدمات آن استفاده کنید.

بیایید در بخش بعدی با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام از امکانات تریدینگ ویو صحبت کنیم.

 

امکانات تریدینگ ویو

تریدینگ ویو علاوه بر ارائه نمودار دارایی‌های مختلف بخش‌های دیگری نیز دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بخش اسکرینر، اخبار اقتصادی، سیستم ارسال هشدار قیمتی، ابزارهای تحلیل تکنیکال و… اشاره کرد.

بسیاری از معامله‌گران تریدینگ ویو را به خاطر نمودارهای باکیفیتی که ارائه می‌دهد، می‌شناسند. اما پلتفرم تریدینگ ویو فراتر از این حرف‌ها است. درواقع ارائه نمودار، تنها بخشی از خدمات متنوع این پلتفرم است که در این قسمت می‌خواهیم به‌صورت جداگانه تمام آن‌ها را معرفی کنیم.

 

نمودار دارایی‌های مختلف

شاید مهم‌ترین بخش تریدینگ ویو، نمودارهای دقیق و جامع آن باشد که روزانه میلیون‌ها نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند. تمام ابزارهای معاملاتی از ارزهای دیجیتال گرفته تا سهام شرکت‌های خارجی، فارکس، شاخص‌ها، اوراق قرضه و… همگی در تریدینگ ویو قابل مشاهده هستند. برای مثال در تصویر زیر نمودار قیمت بیت کوین را مشاهده می‌کنید:

آموزش تریدینگ ویو

با استفاده از نمودارهای ارائه‌شده توسط تریدینگ ویو می‌توانید تاریخچه قیمت دارایی مورد نظر خود را ببینید و آن را تحلیل کنید. بدین ترتیب موقعیت‌های معاملاتی موجود در بازار قابل شناسایی خواهند بود.

 

ابزارهای تحلیل تکنیکال

مشاهده نمودار قیمت دارایی‌های مختلف تنها بخش کوچکی از خدمات متنوع تریدینگ ویو است. علاوه بر دیدن نمودار قیمت هر دارایی می‌توانید از ابزارهای تحلیل تکنیکال موجود در این سایت برای تحلیل آن دارایی استفاده کنید. این کار تنها با چند کلیک انجام می‌شود.

برای مثال می‌توانید نمودار جفت‌ارزی مثل یورو/دلار (EUR/USD) را باز کرده و اندیکاتوری مثل میانگین متحرک را روی آن اعمال کنید. تعداد این اندیکاتورها بسیار زیاد است و حتی می‌توانید از اندیکاتورهایی که توسط دیگر کاربران طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

همچنین ابزارهای دیگری نیز برای تحلیل بهتر نمودار تدارک دیده شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای ترسیم خط روند، نوشتن روی نمودار، قرار دادن اشکال گرافیکی و ابزارهای محاسباتی اشاره کرد.

طبق آخرین آمار اعلام شده تعداد اندیکاتورهای رسمی تریدینگ ویو به بیش از ۴۰۰ عدد می‌رسد. این رقم برای اندیکاتورهایی که توسط کاربران طراحی شده از ۱۰۰ هزار اندیکاتور نیز فراتر می‌رود.

 

سیستم ارسال اعلان (نوتیفیکیشن)

یکی از امکانات فوق‌العاده تریدینگ ویو که شاید بسیاری از شما با آن آشنایی نداشته باشید، امکان تنظیم اعلان یا نوتیفیکیشن است. برای مثال می‌توانید با چند کلیک کاری کنید که اگر قیمت یک دارایی مثل بیت کوین از یک قیمت مشخص مانند ۴۰ هزار دلار فراتر رفت، برای شما یک اعلان هشدار ارسال شود. بدین ترتیب می‌توانید خیلی زود متناسب با این اتفاق معامله جدیدی باز کرده یا معاملات دیگر خود را مدیریت کنید.

قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانید حتی روی اندیکاتورها و اشکال دیگری مانند خط روند نیز امکان تنظیم اعلان وجود دارد. برای مثال می‌توانید اعلانی تنظیم کنید که در صورت عبور قیمت بیت کوین از میانگین متحرک ۱۰۰ روزه خود، برای شما یک اعلان ارسال شود. یا می‌توانید این اعلان را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که درصورت شکست خط روند صعودی برای شما یک پیغام ارسال کند.

 

امکان اتصال به بروکر و انجام معامله

در تریدینگ ویو نه‌تنها می‌توانید نمودار دارایی‌های مختلف را ببینید، بلکه می‌توانید به بروکر خود متصل شده و از همان‌جا به‌صورت مستقیم به انجام معامله بپردازید. البته توجه داشته باشید که این بروکرها توسط تیم تریدینگ ویو و از بین بروکرهای مطمئن و شناخته‌شده فعال در بازارهای مالی انتخاب شده‌اند و برای همین ممکن است بروکر شما امکان اتصال به این پلتفرم را نداشته باشد.

جالب است بدانید که در تریدینگ ویو امکان معامله با پول مجازی نیز برای شما فراهم شده است. این یعنی با فعال کردن قابلیت Paper Trading در تریدینگ ویو می‌توانید با سرمایه مجازی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، روی دارایی‌های مختلف معامله باز کنید. همچنین می‌توانید تاریخچه معاملات آزمایشی خود را به‌همراه میزان سود و ضرر هر کدام، ببینید و از این راه تجربه کسب کنید.

 

نمایش خلاصه بازارهای مالی (اسکرینر)

با استفاده از بخش «اسکرینر» (Screener) تریدینگ ویو می‌توانید نمای کلی بازارهای مالی مختلف را در یک صفحه ببینید. علاوه بر این، می‌توانید فیلترهای مختلفی را روی لیست نمایش داده اعمال کرده و دارایی‌های مد نظر خود را پیدا کنید.

برای مثال می‌توانید با مراجعه به بخش اسکرینر مخصوص رمزارزها، ارزهای دیجیتال مطرح بازار را براساس بیشترین رشد در ۲۴ ساعت گذشته لیست کنید. امکان فیلترنویسی شخصی نیز روی این لیست وجود دارد. به عنوان نمونه می‌توانید فیلتری روی لیست اعمال کنید که تنها رمزارزهایی را نشان دهد که اندیکاتور MACD آن‌ها از صفر عبور کرده است.

کسانی که با تحلیل تکنیکال آشنایی دارند به خوبی‌ می‌دانند که عبور روبه‌بالای MACD از صفر در هر دارایی نشان‌دهنده صعودی بودن آن است و این می‌تواند یک فرصت معاملاتی خوب برای ما باشد.

بخش اسکرینر تریدینگ ویو علاوه بر ارزهای دیجیتال از بازارهای مالی دیگر مانند جفت‌ارزهای فارکس و سهام نیز پشتیبانی می‌کند که می‌توانید هر کدام از آن‌ها را از منوی اصلی تریدینگ ویو و قسمت Products انتخاب کنید. تصویر زیر نمایی از بخش اسکرینر فارکس تریدینگ ویو را نشان می‌دهد:

آموزش تریدینگ ویو

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه خواندن مقاله «فیلترنویسی در تریدینگ ویو» به‌شدت پیشنهاد می‌شود.

 

اشتراک‌گذاری ایده‌های معامله‌گری

تریدینگ ویو تنها یک سایت ایستا نیست که تمام مطالب آن توسط افراد خاص تهیه شوند. تریدینگ ویو بیش از هر چیز دیگر یک شبکه اجتماعی معامله‌گری است که در آن همه افراد می‌توانند نظرات و ایده‌های خود را بیان کنند.

شما می‌توانید با استفاده از بخش ایده‌های این سایت به تحلیل‌ها و نقطه‌نظرات سایر معامله‌گران و متخصصان بازار دسترسی داشته باشید. برای ورود به این بخش تنها کافی است از صفحه اول سایت، منوی اصلی را باز کرده و از قسمت Community وارد بخش Trade Ideas شوید.

در این قسمت می‌توانید مطالب تحلیلی سایر کاربران را بخوانید و تحلیل آن‌ها را روی نمودار ببینید. بدین ترتیب اگر خودتان هم با تحلیل انجام‌شده موافق بودید، می‌توانید متناسب با آن به انجام معامله بپردازید.

حتی امکان مشاهده پخش زنده معامله‌گری افراد دیگر نیز در این قسمت وجود دارد.

 

مطالب آموزشی

تریدینگ ویو بخشی را نیز برای آموزش کاربران طراحی کرده که در آن مقالات و ویدیوهای آموزشی منتشر می‌شود. در زمان نگارش این مقاله که وارد این بخش از تریدینگ ویو شده بودیم، آموزش‌هایی در مورد نحوه استفاده بهتر از ابزارهای ترسیمی تریدینگ ویو یا آموزش معامله روی نفت منتشر شده بودند. البته این آموزش‌ها به زبان انگلیسی هستند و برای استفاده از آن‌ها باید تاحدودی با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید.

 

اسکریپت و کدهای برنامه‌نویسی

کسانی که به اتوماسیون کارها و زبان‌های برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستند، می‌توانند با استفاده از زبان مخصوصی که تریدینگ ویو طراحی کرده است، استراتژی‌ها و اندیکاتورهای دلخواه خود را ایجاد کنند. این زبان برنامه‌نویسی «پاین اسکریپت» (Pine Script) نام دارد و یادگیری آن هم راحت است.

برای مثال می‌توانید به کمک این زبان، اسکریپت یا تکه‌کدی بنویسید که در صورت عبور قیمت یک دارایی مثل بیت کوین از یک قیمت خاص مانند ۴۰ هزار دلار، به‌صورت خودکار وارد معامله شود.

آموزش تریدینگ ویو

در تصویر بالا نمایی از محیط برنامه‌نویسی زبان پاین اسکریپت سایت تریدینگ ویو را مشاهده می‌کنید.

 

اخبار بازارهای مالی

در بخش اخبار سایت تریدینگ ویو می‌توانید آخرین اخبار اقتصادی جهان را مطالعه کنید. این اخبار از سایت‌های معتبر جمع‌آوری می‌شوند و برای همین تنوع و سرعت عمل انتشار آن‌ها بسیار زیاد است.

شما می‌توانید برای ورود به بخش اخبار از منوی اصلی گزینه News را انتخاب کنید و به تمامی خبرها دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید خبرها را براساس بازارهای مالی، قاره‌ها و منابع خبری مختلف فیلتر کنید.

برای مثال اگر تنها به اخبار بازار ارزهای دیجیتال علاقه‌مند هستید، می‌توانید با ورود به بخش Markets و انتخاب گزینه Crypto تنها خبرهایی را ببینید که در حوزه رمزارزها هستند. همچنین اگر به دنبال اخبار اقتصادی قاره آسیا هستید، در بخش اخبار تریدینگ ویو امکان انتخاب این گزینه نیز وجود دارد.

 

مقایسه بروکرها

تریدینگ ویو بخشی را برای مقایسه بروکرهای مختلف در نظر گرفته است که می‌تواند کمک بزرگی برای انتخاب یک بروکر معتبر باشد. اگر از منوی اصلی تریدینگ ویو وارد بخش Brokers شوید، می‌توانید لیستی از برترین بروکرهای فارکس و بازارهای مالی مختلف را مشاهده کرده و آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید.

همچنین می‌توانید با کلیک روی هر کدام از بروکرها اطلاعات بیشتری در مورد آن بروکر کسب کنید. حتی لینک ثبت‌نام هر بروکر نیز برای راحتی شما در این صفحه گنجانده شده است.

 

لیست موردانتظار (واچ لیست)

یکی دیگر از بخش‌های پراستفاده تریدینگ ویو «واچ لیست» (Watchlist) است که به کمک آن می‌توانید دارایی‌های مورد انتظار خود را در یک لیست قرار دهید و آن‌ها را زیر نظر بگیرید.

آموزش تریدینگ ویو

تصویر بالا واچ لیست برترین دارایی‌های مورد معامله در بازارهای مالی مختلف را نشان می‌دهد که هر کاربر می‌تواند بسته به نیازهای خود، دارایی بیشتری به آن اضافه کرده یا برخی از آن‌ها را از لیست حذف کند.

همچنین می‌توانید لیست‌های دیگری را با اسامی مختلف ایجاد کنید.

 

آموزش ثبت نام در تریدینگ ویو

برای عضویت در تریدینگ ویو می‌توانید از آدرس ایمیل خود استفاده کنید یا با حساب شبکه‌های اجتماعی دیگری مثل گوگل و فیس بوک مراحل عضویت را پیش ببرید.

برای استفاده بهینه از تمام خدمات تریدینگ ویو بهتر است از همان ابتدا در این پلتفرم عضو شوید. تقریبا تمام خدماتی که در بخش قبلی به آن‌ها اشاره کردیم، به رایگان در اختیار تمام کاربران قرار گرفته اما با محدودیت‌هایی همراه است.

برای عضویت در تریدینگ ویو وارد سایت رسمی آن شده و روی گزینه Get started که در گوشه بالا سمت راست صفحه قرار دارد، کلیک کنید.

آموزش تریدینگ ویو

با انتخاب این گزینه وارد صفحه جدیدی می‌شود که در آن انواع حساب تریدینگ ویو معرفی شده است. در حالت کلی ۷ نوع حساب کاربری در تریدینگ ویو داریم که تنها حساب عادی (Basic) رایگان است. برای استفاده از مزایای سایر انواع حساب‌ها باید مبلغی را پرداخت کنید که این مبلغ در کمترین حالت چیزی حدود ۱۳ دلار برای یک ماه است.

برای ایجاد حساب رایگان در همان ابتدای صفحه روی Sign up‌ کلیک کنید. اکنون می‌توانید مراحل ثبت‌نام خود را با شبکه‌های اجتماعی پیش ببرید یا خودتان به‌صورت دستی با آدرس ایمیل ثبت‌نام کنید. اگر در یکی از شبکه‌های گوگل، فیس بوک، ایکس (توییتر سابق)، یاهو، اپل یا لینکدین حساب کاربری دارید، می‌توانید با انتخاب گزینه مربوطه ثبت‌نام خود را با این حساب‌ها انجام دهید.

در این آموزش ما گزینه Email را انتخاب می‌کنیم تا ثبت‌نام خود را با این روش پیش ببریم.

آموزش تریدینگ ویو

با انتخاب این گزینه صفحه دیگری باز می‌شود که در کادر اول آن باید آدرس ایمیل اصلی خود را وارد کنید. در کادر دوم نیز یک کلمه عبور مطمئن برای خود انتخاب کنید و در نهایت با فعال کردن تیک I’m not a robot روی Create account کلیک کنید.

توجه داشته باشید که کلمه عبور انتخاب باید حداقل ۷ کاراکتر طول داشته و در آن از اعداد و حروف مختلف استفاده شده باشد. اگر همه‌چیز به‌درستی وارد شده باشد، لینک تایید به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد که باید با مراجعه به آن، ایمیل خود را تایید کنید.

اکنون عضویت شما در تریدینگ ویو انجام شده است و می‌توانید از خدمات رایگان آن استفاده کنید. اگر هم دوست دارید از محدودیت‌های حساب عادی رها شوید می‌توانید حساب پولی بخرید. در بخش بعدی توضیحات بیشتری در این مورد بیان خواهیم کرد.

 

خرید حساب پولی تریدینگ ویو

ثبت‌نام در تریدینگ ویو رایگان است اما برای رفع محدودیت‌ها و دسترسی به امکانات بیشتر می‌توانید اکانت پولی آن را خریداری کنید.

همان‌طور که گفتیم تمام خدمات تریدینگ ویو رایگان است؛ اما حساب رایگان محدودیت‌هایی دارد. برای مثال در حساب رایگان تنها می‌توانید دو اندیکاتور تحلیل تکنیکال را روی نمودار دارایی دلخواه خود اعمال کنید. این تعداد در حساب‌های پولی در کمترین حالت ۵ و در بیشتری حالت ۵۰ اندیکاتور است.

همچنین اگر از اعلان‌ها زیاد استفاده می‌کنید، حساب رایگان تنها اجازه ثبت ۵ اعلان را می‌دهد در صورتی که این رقم در حساب‌های پولی حداقل ۲۰ و حداکثر ۱۰۰۰ اعلان است. حتی تعداد نمادهای معاملاتی که می‌توانید به واچ لیست خود اضافه کنید هم در حساب رایگان محدودیت دارد.

ویژگی تریدینگ ویو

اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که کاربران ایرانی هم می‌توانند حساب‌های پولی تریدینگ ویو را خریداری کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به دلایل مشخص امکان خرید مستقیم از سایت تریدینگ ویو وجود ندارد، اما خوشبختانه برخی سایت‌ها هستند که می‌توان از آن‌ها کمک گرفت.

در واقع شما می‌توانید با مراجعه به چنین سایت‌های ایرانی، هزینه آن را به ریال پرداخت کنید تا آن‌ها از طرف شما عملیات خرید نسخه پولی تریدینگ ویو را انجام دهند.

با این حال فراموش نکنید که حتی با اکانت رایگان تریدینگ ویو هم می‌توانید بیشتر نیازهای معامله‌گری خود را برطرف سازید و حتما لازم نیست حساب پولی بخرید.

 

راهنمای استفاده از نمودارهای تریدینگ ویو

نمودارهای تریدینگ ویو دارای نوار ابزارهای زیادی هستند که در هر کدام ابزارهای مخصوصی مانند اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال، ثبت اعلان، تغییر بازه زمانی، واچ لیست و… قرار دارند.

مهم‌ترین بخش تریدینگ ویو نمودار دارایی‌های مختلفی است که این پلتفرم ارائه می‌دهد. برای همین در این بخش می‌خواهیم نحوه استفاده از آن را آموزش دهیم تا شما هم بتوانید در تحلیل‌های خود از این سایت فوق‌العاده استفاده کنید.

آموزش تریدینگ ویو

تصویر بالا صفحه نمایش نمودار در سایت تریدینگ ویو را نشان می‌دهد که در ادامه هرکدام از بخش‌های مهم آن را به‌صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

 

نوار ابزار بالا

در نوار ابزار بالای صفحه ابزارهایی برای تغییر نماد معاملاتی، تغییر بازه زمانی نمایش نمودار، اندیکاتورها، اعلان‌ها و موارد این‌چنینی قرار گرفته‌اند:

  1. اولین گزینه از سمت چپ آواتار یا تصویر پروفایل شما در سایت تریدینگ ویو است که با کلیک روی آن می‌توانید به پروفایل خود دسترسی داشته باشید، اعلان‌ها را چک کنید، زبان نمودار را تغییر دهید یا از حساب خود خارج شوید.
  2. در این قسمت نام نماد معاملاتی که نمودار آن در حال نمایش است، دیده می‌شود. در این تصویر نماد معاملاتی BTCUSDT است که مربوط به ارز دیجیتال بیت کوین می‌شود. با کلیک روی این قسمت می‌توانید نماد معاملاتی دلخواه خود را انتخاب کنید.
  3. با انتخاب این گزینه می‌توانید نمودار قیمت دو دارایی را با یکدیگر مقایسه کنید.
  4. از این قسمت می‌توان بازه زمانی نمایش نمودار را تغییر داد.
  5. تاریخچه قیمت هر دارایی را می‌توان به چند روش نمایش داد که نمودار شمعی یا «کندل استیک» (Candlestick) یکی از محبوب‌ترین آن‌ها است. با انتخاب این گزینه می‌توانید نحوه نمایش قیمت را تغییر دهید. برای مثال اگر گزینه Line را انتخاب کنید، نمودار خطی دارایی مورد نظر نمایش داده خواهد شد.
  6. از این قسمت می‌توانید اندیکاتور تحلیل تکنیکال مورد نظر خود را روی نمودار اعمال کنید. به عنوان نمونه اگر بخواهید اندیکاتوری مثل میانگین متحرک را روی نمودار دارایی دلخواه خود نمایش دهید باید این گزینه را انتخاب کرده و اسم انگلیسی آن را در کادر جستجو وارد کنید. سپس باید از نتایج نمایش داده شده Moving Average را انتخاب کنید تا این اندیکاتور روی نمودار شما اعمال شود.
  7. از این قسمت می‌توانید برای تنظیم هشدار و اعلان استفاده کنید.
  8. این قسمت مربوط به بازپخش نمودار می‌شود که البته در نسخه رایگان تنها امکان انتخاب آن در بازه زمانی روزانه یا بازه‌های زمانی طولانی‌تر وجود دارد. برای استفاده از این قابلیت در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر باید اشتراک پولی تریدینگ ویو را داشته باشید. به کمک این قابلیت می‌توانید زمان را به‌عقب برگردانید، نمودار را تحلیل کنید و با پخش دوباره نمودار ببینید که تحلیل شما درست از آب در می‌آید یا خیر.
  9. در این قسمت نیز می‌توانید تنظیمات نمودار را تغییر دهید، نمودار را تمام‌صفحه کنید یا از نمودار عکس بگیرید.

 

نوار ابزار سمت چپ

در نوار ابزار سمت چپ صفحه ابزارهای مختلفی برای استفاده شما قرار داده شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به اندیکاتورهای مختلف، ابزارهای رسم خط روند، گرافیک‌های متنوع و ابزارهای محاسبه‌ای اشاره کرد. مهم‌ترین ابزارهای این بخش عبارتند از:

  1. نوع نشان‌گر موس از این قسمت انتخاب می‌شود که می‌تواند به شکل صلیب، نقطه، فلش یا پاک‌کن باشد.
  2. ابزارهای رسم خط روند، خطوط افقی و عمودی، کانال و… در این بخش قابل انتخاب هستند.
  3. ابزارهای رسم انواع مختلف اندیکاتور فیبوناچی در این قسمت قرار دارند.
  4. در این قسمت ابزارهای مختلفی برای رسم امواج الیوت و الگوهایی مانند سروشانه، مثلث و ABCD وجود دارد.
  5. در این قسمت می‌توانید ابزارهایی مانند نمایش موقعیت معاملاتی «لانگ» (Long) و «شورت» (Short)، اندیکاتور VWAP و… را انتخاب کنید.
  6. ابزارهای مورد استفاده برای رسم اشکال و گرافیک روی نمودار در این بخش قابل انتخاب هستند.
  7. برای قراردادن هرگونه نوشته و متن روی نمودار می‌توان از ابزارهای این بخش استفاده کرد.
  8. اگر می‌خواهید روی نمودار خود شکلک یا به‌اصطلاح «ایموجی» (Emoji) قرار دهید، می‌توانید از این قسمت کمک بگیرید.
  9. با انتخاب این ابزار می‌توانید روی نمودار اندازه‌گیری کنید. برای مثال اگر می‌خواهید بدانید قیمت دارایی مورد تحلیل در یک بازه زمانی مشخص چند درصد رشد کرده است، می‌توانید با این ابزار این کار را انجام دهید.
  10. ابزار ذره‌بین که برای بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی نمودار استفاده می‌شود.
  11. ابزارهای کنترلی مانند پنهان کردن تمام اشکال گرافیکی روی نمودار یا قفل کردن تمام ابزارهای ترسیمی در این قسمت قرار دارند.
  12. پاک‌کن نمودار که با استفاده از آن می‌توان با یک کلیک تمام اشکال گرافیکی یا اندیکاتورهای موجود روی نمودار را حذف کرد.

 

نوار ابزار سمت راست

در نوار ابزار سمت راست می‌توانید به واچ لیست خود دسترسی داشته باشید، هشدارها و اعلان‌های فعال خود را ببینید، تقویم اقتصادی را باز کنید، از بخش چت با دیگران به بحث‌وگفتگو بپردازید یا ایده‌های معاملاتی دیگران را بخوانید. همچنین از این بخش امکان انتشار ایده معاملاتی توسط خود شما و مشاهده پخش زنده سایر کاربران نیز وجود دارد.

پرکاربردترین ابزار این بخش همان گزینه اول است که مربوط به واچ لیست و لیست‌های دلخواه می‌شود.

 

نوار ابزار پایین

در نوار ابزار پایین سایت تریدینگ ویو امکانات پیشرفته این سایت قرار دارد. در این قسمت می‌توانید محدوده زمانی نمایش نمودار را تغییر دهید یا با انتخاب آیکن تقویم، به تاریخ خاصی در گذشته بروید و نمودار آن تاریخ را ببینید.

همچنین در منوی پایین امکان دسترسی سریع به اسکرینر نیز وجود دارد که در مورد آن در بخش‌های قبلی صحبت کرده‌ایم. ویرایش‌گر زبان‌برنامه‌نویسی پاین اسکریپت بخش دیگری است که از این قسمت می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. درصورتی‌ هم که بروکر خود را به تریدینگ ویو وصل کرده‌اید، پنل معاملاتی شما نیز از این بخش قابل دسترسی خواهد بود.

 

بخش نمایش نمودار

در مرکز صفحه، نمودار قیمت دارایی انتخاب شده نمایش داده می‌شود. محور افقی این نمودار تاریخ و زمان است که متناسب با بازه زمانی انتخاب شده تغییر می‌کند. محور عمودی نیز نمایش‌دهنده قیمت دارایی انتخاب شده است.

در بالای صفحه و زیر نوار ابزار نیز اطلاعات نماد معاملاتی انتخاب‌شده به همراه اطلاعاتی مانند قیمت باز و بسته شدن، بالاترین قیمت، پایین‌ترین قیمت و همچنین درصد تغییرات کندل نمایش داده می‌شود. اندیکاتورهای فعال نیز از این بخش قابل مشاهده هستند که می‌توانید از همان‌جا آن‌ها را غیرفعال کنید یا تنظیمات‌شان را تغییر دهید.

 

سخن پایانی

تریدینگ ویو یکی از مهم‌ترین ابزارهای یک معامله‌گر موفق است که روزانه میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان از آن استفاده می‌کنند. مهم‌ترین بخش این پلتفرم نمودار دارایی‌های مختلف است که به کمک آن‌ها می‌توان نمادهای مختلف را تحلیل کرد و معاملات بهتری داشت.

با این حال تریدینگ ویو پلتفرمی فراتر از یک سایت نموداری ساده است. با استفاده از این سایت و اپلیکیشن می‌توانید جدیدترین اخبار اقتصادی جهان را در تمام بازارهای مالی رصد کنید، برای خود، لیست موردانتظار از نمادهای مختلف ایجاد کنید، به‌کمک اندیکاتورهای فراوان به تحلیل تکنیکال دارایی مورد نظر خود بپردازید یا با استفاده از بخش اسکرینر آن نمادهای دارای پتانسیل را کشف کنید.

به احتمال زیاد قبل از خواندن این مقاله هم با تریدینگ ویو آشنایی داشتید ولی در طول این آموزش سعی کردیم دیگر کاربردها و امکانات این پلتفرم را نیز برای‌ شما معرفی کنیم. همچنین بخش‌های مختلف نمودار تریدینگ ویو را هم با یکدیگر بررسی کردیم. امیدواریم از مطالب گفته شده در مقاله امروز نهایت استفاده را کرده باشید.

اگر تجربه استفاده از تریدینگ ویو را دارید، لطفا آن را با دیگران مخاطبان سایت حسینی فایننس به اشتراک بگذارید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا