🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

هرآنچه لازم است در مورد اندیکاتور VWAP بدانید

یکی از اندیکاتورهای منحصربه‌فرد تحلیل تکنیکال، VWAP نام دارد که میانگین قیمت هر دارایی را در طول روز محاسبه می‌کند. این اندیکاتور که برای اولین‌بار در دهه ۸۰ میلادی معرفی شد، حجم معاملات را نیز در محاسبات خود دخالت می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا معامله‌گران بتوانند ارزش واقعی یک دارایی را شناسایی کرده و معاملات خود را بهتر مدیریت کنند.

اندیکاتور VWAP به‌قدری مورد استقبال تحلیل‌گران حرفه‌ای قرار گرفته که انواع دیگری از آن نیز مطرح شده‌اند؛ برای مثال نوع خاصی از این اندیکاتور با نام Anchored VWAP شناخته می‌شود و قرار است در طول مقاله امروز در مورد آن هم صحبت کنیم.

برای آشنایی شما با این اندیکاتور و یادگیری نحوه معامله با آن، در ادامه ابتدا در مورد نحوه محاسبه VWAP صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ استراتژی‌های کسب درآمد از آن می‌رویم. همچنین در مورد مزایا و معایب این اندیکاتور نیز بحث کرده و حتی نحوه ترکیب آن با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را نیز آموزش خواهیم داد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

اندیکاتور VWAP چیست؟

اندیکاتور VWAP نوعی اندیکاتور در تحلیل تکنیکال است که برای محاسبه میانگین قیمت یک دارایی از حجم معاملات نیز استفاده می‌کند.

اندیکاتور VWAP به اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال گفته می‌شود که میانگین قیمت یک دارایی را با در نظر گرفتن حجم معاملات آن محاسبه می‌کند. این اندیکاتور مخفف عبارت Volume-weighted Average Price است که در زبان فارسی می‌توان معادل «قیمت متوسط وزنی حجمی» را برای آن در نظر گرفت.

اما چرا استفاده از حجم در این اندیکاتور اهمیت زیادی دارد؟ همان‌طور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین محرک‌های قدرت روند یا «مومنتوم» (Momentum) حجم معاملات است. برای همین است که بسیاری از تحلیل‌گران در کنار اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال از نمودار نشان‌دهنده حجم معاملات نیز استفاده می‌کنند. حتی خود شما هم ممکن است در هنگام تحلیل دارایی مورد نظر خود نیم‌نگاهی به نمودار حجم معاملات داشته باشید.

مزیت اندیکاتور VWAP در این است که حجم معاملات را به‌صورت مستقیم در محاسبات خود تاثیر می‌دهد. این اندیکاتور با استفاده از قیمت دارایی مورد نظر و حجم معاملات آن، خطی را روی نمودار نمایش می‌دهد که اطلاعات بسیار مفیدی را می‌توان از آن استخراج کرد؛ اطلاعاتی که در ادامه به طور کامل در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

 

نحوه محاسبه اندیکاتور قیمت میانگین وزنی حجمی

اندیکاتور VWAP از ضرب مجموع قیمت یک معامله در حجم آن معامله و سپس تقسیم آن‌ها بر کل حجم معاملاتی آن روز به دست می‌آید.

خوشبختانه این روزها با دیجیتالی شدن بازارهای مالی لازم نیست نگران محاسبه دستی اندیکاتور VWAP باشیم؛ همه‌چیز به صورت خودکار و در کسری از ثانیه توسط پلتفرم‌های معاملاتی انجام می‌شود.

با این حال، آشنایی با نحوه محاسبه اندیکاتور VWAP می‌تواند درک مفهوم آن را آسان‌تر کند. از همین رو خواندن این بخش را به کسانی که به دنبال اطلاعات اضافی هستند پیشنهاد می‌کنیم و اگر تمایلی به آن ندارید می‌توانید به بخش‌های بعدی که نحوه معامله با این اندیکاتور را آموزش می‌دهند، مراجعه کنید.

در حالت کلی اندیکاتور VWAP از ضرب مجموع قیمت یک معامله در حجم آن معامله و سپس تقسیم آن‌ها بر کل حجم معاملاتی آن روز به دست می‌آید. این موضوع را می‌توان به شکل‌زیر فرمول سازی کرد:

VWAP = ∑ (Price × Volume) / ∑ Volume

که در آن Price نشان‌دهنده قیمت و Volume نشان‌دهنده حجم معاملات است.

در واقع قیمت اول این فرمول کل ارزش معاملات در یک بازه زمانی خاص را نشان می‌دهد، در حالی که قسمت دوم آن نشان‌دهنده کل حجم معاملات آن بازه زمانی است.

همان‌طور که گفتیم این محاسبات به‌صورت خودکار انجام می‌شود و در نهایت با فعال کردن اندیکاتور VWAP یک خط روی نمودار دارایی مورد نظر شما ظاهر خواهد شد. این خط بسیار شبیه به خط میانگین متحرک است که در جریان مقاله «میانگین متحرک یا مووینگ اوریج چیست؟» به‌طور کامل در مورد آن توضیح داده‌ایم.

خط VWAP هماهنگ با قیمت دارایی مورد نظر حرکت می‌کند. زمانی که قیمت در بالای این خط قرار بگیرد، نشان می‌دهد که آن دارایی با قیمتی بالاتر از میانگین قیمت خود در حال معامله است. به همین ترتیب اگر قیمت در پایین خط VWAP باشد، یعنی دارایی مورد نظر با قیمتی پایین‌تر از میانگین خود معامله می‌شود.

همچنین اگر شیب خط VWAP روبه‌بالا باشد به احتمال زیاد نشان‌دهنده روند صعودی است. رو‌به‌پایین بودن شیب این خط نیز روند نزولی را نشان می‌دهد. خط VWAP را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید که همان خط آبی‌رنگ است.

نحوه محاسبه اندیکاتور قیمت میانگین وزنی حجمی

 

مزایا و معایب اندیکاتور VWAP

محبوبیت و پرکاربردبودن، استفاده از حجم معاملات در محاسبات و قابلیت شخصی‌سازی از مزایای اندیکاتور VWAP هستند؛ همچنین تاخیردار بودن و قابلیت پایین در پیش‌بینی بازار از مهم‌ترین محدودیت‌های این اندیکاتور به حساب می‌آیند.

قبل از آشنایی بیشتر با استراتژی‌های معاملاتی این اندیکاتور می‌خواهیم با مزایا و محدودیت‌های VWAP آشنا شویم. شاید مهم‌ترین ویژگی و مزیت این اندیکاتور این باشد که در محاسبات خود از عامل حجم معاملات نیز استفاده می‌کند. با این کار با میانگینی بسیار دقیق‌تر از میانگین متحرک طرف هستیم و می‌توان با اطمینان بیشتری معاملات خود را مدیریت کرد.

مزیت دیگر اندیکاتور میانگین متوسط وزنی حجمی، اطلاعات به‌روز آن است که به صورت آنی نمایش داده می‌شود. به عبارت دیگر، این اندیکاتور در طول روز معاملاتی به‌روز می‌شود و برای همین می‌توان از داده‌های آن در همان روز استفاده کرد.

محبوبیت VWAP یکی دیگر از مزایای دیگر این اندیکاتور است. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از فعالان حاضر در بازارهای مالی از آن استفاده کنند که در نهایت به دقت بالای داده‌ها و سطوح مشخص‌شده توسط این اندیکاتور منجر می‌شود.

اما اندیکاتور VWAP محدودیت‌های خاص خود را هم دارد. یکی از مشکلات بزرگ این اندیکاتور کاربرد آن است که برای معاملات انجام شده در همان روز محدود می‌شود. این یعنی با شروع هر روز معاملاتی جدید، این اندیکاتور نیز به حالت اولیه خود برمی‌گردد و نمی‌توان از آن برای معاملات بلندمدت استفاده کرد.

همچنین از آنجایی که برای محاسبه VWAP از میانگین داده‌های گذشته استفاده می‌شود، آن را جزو اندیکاتورهای تاخیردار به حساب می‌آورند. برای همین نمی‌توان انتظار داشت که این اندیکاتور به نوسانات شدید و سریعی که در بازار اتفاق می‌افتد، در زمان مناسب واکنش نشان دهد.

همین محدودیت‌ها باعث شده تا بسیاری از متخصصان تحلیل تکنیکال اندیکاتور VWAP را برای پیش‌بینی روند بازار و باز کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب ندانند. در هر صورت مزایا و معایب این اندیکاتور را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مزایا و محدودیت اندیکاتور VWAP

 

ترکیب VWAP با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال

با ترکیب VWAP با سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مثل RSI، میانگین متحرک و باند بولینگر می‌توان تحلیل‌های دقیق‌تری از بازار داشت.

در تحلیل تکنیکال با ابزارها و اندیکاتورهای بسیار زیادی مواجه هستیم که برخی از آن‌ها را می‌توان در کنار VWAP استفاده کرد. با این کار می‌توان تحلیل‌های بهتری را انجام داد که در نهایت به کسب درآمد بیشتر از بازارهای مالی منجر می‌شود.

اولین اندیکاتوری که می‌توانید با VWAP‌ ترکیب کنید، میانگین متحرک یا «مووینگ اوریج» (Moving Average) است. با مقایسه خط قیمت متوسط وزنی حجمی با میانگین متحرک ساده و نمایی می‌توان تقاطع این خطوط را زیر نظر گرفت. با این کار نواحی بازگشت قیمت و ادامه روند مشخص می‌شود.

اندیکاتور دیگر، RSI یا شاخص قدرت نسبی است که با ترکیب آن با VWAP می‌توان مناطق «بیش‌خرید» (Overbought) و «بیش‌فروش» (Oversold) را شناسایی کرد. زمانی که یک دارایی با قیمتی بیشتر از ارزش واقعی خود در حال معامله باشد در ناحیه بیش‌خرید و زمانی که با قیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله شود در ناحیه بیش‌فروش قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اندیکاتور RSI نیز می‌توانید مقاله «مهم‌ترین اندیکاتورها در بازارهای مالی» را مطالعه کنید که در جریان آن این اندیکاتور به‌خوبی معرفی شده است.

اندیکاتور «باند بولینگر» (Bollinger Bands) یکی دیگر از ابزارهایی است که می‌توانید از آن در کنار VWAP استفاده کنید. با این کار می‌توان مناطق احتمالی شکست قیمت یا بازگشت به نزدیکی‌های میانگین را شناسایی کرد. باند بولینگر یکی از اندیکاتورهای مهم تحلیل تکنیکال است که برای آشنایی بیشتر با آن می‌توانید مقاله «آشنایی با اندیکاتور باند بولینگر» را مطالعه کنید.

 

استراتژی معامله و کسب درآمد با اندیکاتور VWAP

با سه استراتژی «شکست»، «تقاطع» و «واکنش» می‌توان از اندیکاتور VWAP کسب درآمد کرد.

مانند بیشتر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال از اندیکاتور VWAP نیز برای انجام معامله و تحلیل بازار استفاده می‌شود.

اولین روش کسب درآمد از این اندیکاتور استراتژی شکست VWAP نام دارد. در این استراتژی، زمانی که قیمت دارایی مورد نظر به بالای خط VWAP می‌رود، می‌توان وارد معامله خرید یا «لانگ» (Long) شد. همچنین عبور قیمت به زیر این خط نیز خبر از شرایط نزولی بازار می‌دهد و می‌توان وارد معاملات فروش یا «شورت» (Short) شد.

استراتژی معامله دیگری که می‌توان با این اندیکاتور انجام داد زمانی است که قیمت به این خط واکنش نشان می‌دهد. در واقع خط VWAP به عنوان حمایت و مقاومت پویا به حساب می‌آید و قیمت با برخورد به آن واکنش نشان می‌دهد. برای همین زمانی که قیمت دارایی مورد نظر بعد از کاهش به این خط برخورد می‌کند، می‌توان وارد معاملات خرید شد. به همین ترتیب زمانی که قیمت با افزایش خود به خط VWAP برخورد می‌کند، با مقاومت روبه‌رو می‌شود و می‌توان در این نواحی به معاملات فروش فکر کرد.

سومین و آخرین روش کسب درآمد از اندیکاتور VWAP در کنار میانگین متحرک انجام می‌شود. زمانی که خط میانگین متحرک کوتاه‌مدت به بالای خط VWAP نفود می‌کند، خبر از احتمال صعودی شدن بازار می‌دهد و می‌توان یک معامله خرید باز کرد. همچنین زمانی که خط میانگین متحرک کوتاه‌مدت از بالا خط VWAP را به سمت پایین قطع می‌کند، شانس موقعیت‌های معاملاتی فروش بیشتر خواهد بود.

با این حال فراموش نکنید که مطالب گفته شده در این بخش هیچ تضمینی نداشته و تنها احتمال حرکت بازار در یکی از جهات را مشخص می‌کنند. این در حالی است که بازارهای مالی به طبیعت غیرقابل‌پیش‌بینی خود مشهور هستند و ممکن است هیچ‌کدام از استراتژی‌های گفته شده در این بخش به معاملات سودآور تبدیل نشوند.

 

اندیکاتور Anchored VWAP

به نوع خاصی از اندیکاتور VWAP که در آن می‌توان نقطه شروع محاسبات را مشخص کرد، Anchored VWAP گفته می‌شود.

نوع خاصی از اندیکاتور VWAP با نام کامل Anchored VWAP وجود دارد که به کمک آن می‌توان نقطه شروع محاسبات این اندیکاتور را به‌صورت دلخواه انتخاب کرد. با این کار می‌توان روی بازه زمانی تحلیل‌شده توسط این اندیکاتور کنترل بیشتری داشت و سطوح حمایت و مقاومت آن‌ها را نیز شناسایی کرد.

بدین ترتیب یکی از محدودیت‌های اصلی اندیکاتور VWAP که وابستگی آن به یک روز معاملاتی خاص بود، از بین می‌رود و می‌توان در بازه‌های زمانی دیگر نیز از مزایای آن بهره‌مند شد.

 

سخن پایانی

اندیکاتور VWAP یکی از اندیکاتورهای محبوب تحلیل تکنیکال است که میانگین قیمت یک دارایی را با در نظر گرفتن حجم معاملات محاسبه می‌کند. بدین ترتیب می‌توان با دقت بیشتری بازار را تحلیل کرده و موقعیت‌های معاملاتی موفق‌تری را تجربه کرد.

زمانی که این اندیکاتور را روی پلتفرم معاملاتی خود فعال می‌کنید با یک خط شبیه میانگین متحرک مواجه خواهید شد. این خط هماهنگ با قیمت دارایی مورد نظر حرکت می‌کند و به کمک آن می‌توانید به خریدوفروش دارایی‌های مختلف بپردازید.

برای همین در مقاله امروز به‌طور کامل در مورد اندیکاتور VWAP‌ صحبت کردیم و با مزایا و معایب آن آشنا شدیم. همچنین سیگنال‌های خرید و فروشی که می‌توان از آن دریافت کرد را نیز یاد گرفتیم. امیدواریم با خواندن این مقاله شما هم بتوانید در معاملات بعدی خود از مزایای این اندیکاتور محبوب بهره‌مند شوید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا