دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکال

۴ الگوی پرکاربرد در تحلیل تکنیکال که هر تریدری باید بشناسد!

یکی از بزرگترین عامل‌هایی که قیمت دارایی‌های مختلف را در تمام بازارهای مالی حرکت می‌دهد، احساسات انسان‌ها به ویژه ترس و طمع است. زمانی که قیمت هر دارایی بالا و پایین می‌شود، سرمایه‌گذاران معمولا احساسات قابل‌پیش‌بینی از خود نشان می‌دهند که این احساسات در نهایت به الگوهای تکرارشونده در نمودارها تبدیل می‌شود.

علم تحلیل تکنیکال تلاش می‌کند تا با حذف احساسات از تصمیم‌گیری‌ها، تنها روی الگوهای شکل گرفته تمرکز کند و بدین ترتیب، از سرمایه‌گذاران کم تجربه و تازه‌واردی که نمی‌توانند ترس و طمع را از معاملات خود دور کنند، پیشی بگیرد.

از همین رو مقاله امروز را به معرفی ۴ الگوی پرکاربرد در تحلیل تکنیکال که روزانه میلیون‌ها نفر از آن در معاملات خود استفاده می‌کنند، اختصاص داده‌ایم. حتی اگر علاقه‌ای به مسائل پیچیده تحلیل تکنیکال ندارید هم پیشنهاد می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید تا تنها با چهار الگوی ساده ولی قدرتمند تحلیل تکنیکال آشنا شوید.

بهترین الگوهای تحلیل تکنیکال

الگوی مثلث، پرچم، دو سقف یا دو کف و الگوی گُوه بهترین الگوهای تحلیل تکنیکال به حساب می‌آیند.

تعداد الگوهای استفاده شده در تحلیل تکنیکال بسیار زیاد است و صحبت در مورد تمام آن‌ها به یک کتاب نیاز دارد. در مجموعه حسینی فایننس نیز بارها در مورد انواع مختلف الگوهای نموداری صحبت کرده‌ایم و برای همین در ادامه تنها به معرفی چهار الگوی پرکاربرد بسنده خواهیم کرد. این مقاله بیشتر برای کسانی مناسب است که تمایل چندانی به آشنایی با الگوهای پیچیده تحلیل تکنیکال ندارند و تنها می‌خواهند با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شوند.

 

الگوی مثلث

الگوی مثلث یا Triangle، از برخورد دو خط روند که در حال حرکت به سمت یکدیگر هستند، تشکیل می‌شود. این الگو معمولا جزو الگوهای ادامه‌دهنده به حساب می‌آید و روند بازار قبل از شکل‌گیری آن به هر سمتی که باشد، قیمت بعد از خروج از الگو نیز در همان سمت حرکت خواهد کرد.

الگوی مثلث خود به سه نوع مثلث «متقارن» (Symmetrical)، مثلث «صعودی» (Ascending) و مثلث «نزولی» (Descending) تقسیم می‌شود.

در مثلث صعودی خط روند بالا افقی است و خط روند پایین با گذشت زمان رو به بالا حرکت می‌کند. شکل‌گیری این الگو نشان می‌دهد که با هر بار کاهش قیمت، فروشندگان نمی‌توانند گام کاهشی را پایین‌تر از گام کاهشی قبلی ببرند و در هر گام افزایشی نیز قیمت هر بار به گام افزایشی قبلی می‌رسد. بدین ترتیب، رفته‌رفته فروشندگان قدرت خود را از دست می‌دهند و قیمت خط روند بالا را شکسته و حرکت صعودی خود را ادامه می‌دهد.

خط روند

اما در مثلث نزولی خط روند پایین افقی است و خط روند بالا رفته‌رفته کاهش می‌یابد. شکل‌گیری این الگو نیز نشان می‌دهد خریداران نمی‌توانند قدرت خرید خود را حفظ کنند و با هر گام افزایشی قیمت نمی‌تواند از گام افزایشی قبلی فراتر برود. در مثلث نزولی نیز معمولا قیمت از پایین شکسته و به حرکت نزولی خود ادامه می‌دهد.

پیپو

در مثلث متقارن نیز هر دو خط روند مورب بوده و به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند. در آخر الگویی شبیه مثلث تشکیل می‌شود که هر دو ضلع آن متقارن هستند. تفاوت الگوی مثلث متقارن با دو نوع دیگر در این است که احتمال شکست قیمت از هر دو طرف وجود دارد. اگر خط روند بالا بشکند حرکت صعودی آغاز می‌شود و در صورتی که خط روند پایین شکسته شود، حرکت نزولی خواهد بود. البته در این الگو نیز معمولا روند حرکت قبلی بازار به هر سمتی که باشد، شکست نیز از همان سمت انجام می‌شود.

خط روند

 

الگوی دو کف یا دو سقف

الگوی دو کف یا Double Bottom، الگویی صعودی است که تشکیل آن خبر از تغییر روند از نزولی به صعودی می‌دهد. برای تشکیل این الگو ابتدا یک گام کاهشی، یک گام افزایشی، یک گام کاهشی دیگر و سپس یک گام افزایشی جدید ثبت می‌شود و از نظر ظاهری نیز شبیه حرف W انگلیسی است.

به همین ترتیب الگوی دو سقف یا Double Top نیز الگویی نزولی است که در صورت مشاهده آن باید انتظار تغییر روند از صعودی به نزولی را داشته باشید. تشکیل این الگو نیز نیازمند یک گام افزایشی، یک گام کاهشی، یک گام افزایشی دیگر و در نهایت یک گام کاهشی جدید است که روند نزولی را آغاز می‌کند. الگوی دو سقف نیز به حرف M در زبان انگلیسی شباهت دارد.

خط گردن

برای مثال در تصویر بالا شاهد الگوی دو سقف هستید که در آن خریداران دو بار تلاش کرده‌اند قیمت را افزایش دهند که بار دوم توان بالاتر بردن آن از سقف قبلی را نداشته‌اند. این نشان می‌دهد که دیگر قدرت دست خریداران نیست و به احتمال زیاد به زودی فروشندگان کنترل را به دست خواهند گرفت. به الگوی دو سقف و دو کف به ترتیب الگوی دو قله و دو دره گفته می‌شود.

 

الگوی پرچم

الگوی پرچم یا Flag زمانی شکل می‌گیرد که خط روند صعودی و نزولی موجود در نمودار در موازات یکدیگر و با شیب رو به پایین یا رو به بالا حرکت می‌کنند. الگوی پرچم معمولا بعد از شکست، در خلاف جهت دو خط روند به حرکت خود ادامه می‌دهد.

در واقع اگر الگوی پرچم از نوع صعودی باشد هر دو خط روند شیبی به سمت پایین دارند و قیمت بعد از شکست خط روند بالا حرکت صعودی جدیدی را آغاز می‌کند. در صورتی هم که الگوی پرچم نزولی باشد هر دو خط روند با شیبی یکسان رو به بالا حرکت می‌کنند و در نهایت قیمت بعد از شکست خط روند حمایتی با کاهش روبه‌رو می‌شود.

الگوی پرچم معمولا از سه بخش تشکیل می‌شود:

  • یک حرکت قدرتمند نزولی یا صعودی
  • یک حرکت خلاف جهت و کند که همان پرچم است.
  • و در نهایت شکست قیمت و ادامه حرکت نزولی یا صعودی

پرچم صعودی

تصویر بالا یک الگوی پرچم صعودی را نشان می‌دهد.

 

الگوی گُوه

الگوی گُوه یا Wedge از نظر ظاهری شبیه الگوی پرچم است با این تفاوت که در الگوی گُوه خط روند بالا و پایین موازی نیستند و به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند. الگوی گُوه هم می‌تواند افزایشی یا کاهشی باشد که الگوی گُوه افزایشی یک الگوی نزولی و الگوی گُوه کاهشی یک الگوی صعودی است.

شکل زیر یک گُوه کاهشی را نشان می‌دهد که قیمت دارایی مورد نظر بعد از شکست خط روند بالا، حرکت صعودی جدیدی را آغاز کرده است.

الگوی گوه

 

سخن پایانی

با استفاده از الگوهای نموداری می‌توان دید بهتری نسبت به اتفاقات پیش آمده در بازارهای مالی داشت و متناسب با آن اقدام به خرید یا فروش دارایی‌های مختلف کرد. در تحلیل تکنیکال الگوهای نموداری بسیار زیادی وجود دارد که شاید آشنایی با تمام آن‌ها برای همه افراد ممکن نباشد. از همین رو در مقاله امروز حسینی فایننس، تنها در مورد چهار الگوی پرکاربرد در تحلیل تکنیکال صحبت کردیم.

این الگوها تقریبا در تمام بازارهای مالی و به صورت مداوم تکرار می‌شوند و آشنایی با آن‌ها می‌تواند فرصت‌های معاملاتی پرسودی را برای شما در پی داشته باشد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم همین الان نمودار یکی از دارایی‌های دلخواه خود را باز کرده و سعی کنید الگوهایی مثل الگوی گُوه، پرچم، مثلث و دو کف یا دو سقف را در آن شناسایی کنید.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا