دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

مقایسه اندیکاتور پیشتاز (Leading) و تاخیری (Lagging)

اندیکاتورهای پیشتاز (Leading) و تاخیری یا همان پسرو (Lagging) انواعی از اندیکاتورهای تکنیکال هستند که به معامله‌گران کمک می‌کنند تا از رویدادهای گذشته در بازار و آنچه قرار است اتفاق افتد،‌ مطلع شوند. پیشروی و جاماندن اندیکاتورها به این اشاره دارد که پیش از قیمت یا پس از آن حرکت می‌کنند.

در این مقاله، به‌عنوان بخشی از تحلیل تکنیکال به طور مفصل به شاخص‌های پیشرو و پسرو یا تاخیری نگاه می‌کنیم و نشان می‌دهیم که چگونه این ابزارها را در معاملات خود بگنجانید. برخی از معامله‌گران استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال را دوست دارند؛ زیرا به‌کارگیری آن‌ها آسان است. اما باید توجه داشته باشید که تفسیر صحیح آن‌ها به مهارت خاصی نیاز دارد.

معرفی اندیکاتورهای پیشتاز

یک «اندیکاتور پیشرو» (Leading Indicator)، قبل از وقوع روند جدید یا بازگشت روند قیمت، سیگنال نشان می‌دهد.

اندیکاتورها یا نوسان‌سازهای پیشتاز، شاخص‌هایی هستند که اطلاعات را در مورد قیمت پیش از هر معیار دیگری ارائه می‌دهند. اگر قیمت در حال کاهش باشد ولی اندیکاتور قبل از افزایش قیمت شروع به بالا رفتن کند، ممکن است به عنوان یک اندیکاتور پیشرو در نظر گرفته شود، زیرا این اندیکاتور هشدار افزایش قیمت می‌‌دهد.

اندیکاتورهای پیشرو معمولا نوسانگر هستند. آن‌ها پیشرو نامیده می‌شوند؛ زیرا این اندیکاتورها قبل از اینکه روند واقعی معکوس شود، به ما سیگنال نشان می‌دهند. یکی از مزیت‌های شاخص‌های پیشرو این است که می‌توانند ما را زودهنگام از یک روند معکوس باخبر کنند.

از نقاط ضعف این اندیکاتورها سیگنال‌های نادرست زیادی‌ست که ممکن است ارائه دهند. شاخص‌های پیشرو ابزار مستقل خوبی به شمار نمی‌آیند. لازم است که شاخص‌های پیشرو را با ابزارهای دیگر مانند الگوهای نموداری کلاسیک مثل الگوهای کندلی و حمایت و مقاومت ترکیب کنید.

برای مثال، ابزارهای فیبوناچی Fibonacci به‌عنوان شاخص‌های پیشرو در نظر گرفته می‌شوند، زیرا سعی می‌کنند قبل از وقوع، پیش‌بینی کنند که قیمت ممکن است به کجا برسد. از دیگر اندیکاتورهای پیشتاز می‌توان به شاخص‌های استوکاستیک Stochastic و شاخص قدرت نسبی RSI اشاره کرد.

 

مزایا و معایب اندیکاتورهای پیشتاز

با وجود اینکه اندیکاتورهای پیشرو بازخورد سریع و راحت و همچنین مزایای زیادی دارند، ‌باز هم نمی‌توانند به شکل مستقل به‌عنوان یک ابزار قابل اعتماد در نظر گرفته شوند، با توجه به کاستی‌های آن‌‌ها ‌توصیه می‌شود این اندیکاتورها در کنار اندیکاتورهای تاخیری به‌کار گرفته شوند. در ادامه مزایا و اشکالات این نوع اندیکاتور را بیان می‌کنیم:

مزایا

  • شناسایی زودهنگام روندهای بالقوه بازار: با استفاده از این اندیکاتورها، معامله‌گران می‌توانند معکوس‌ها یا روند‌های ادامه‌دار بازار را شناسایی کنند و به آن‌ها اجازه دهند در اولین فرصت ممکن وارد معاملات شوند. این ابزار می‌تواند به ویژه در بازارهای پرنوسان و سریع مانند فارکس که زمان‌بندی در آن بسیار مهم است سودمند باشد.
  • تایید عملکرد قیمت: شاخص‌های پیشرو به‌عنوان یک ابزار برای تایید عملکرد قیمت، به کار می‌روند. معامله‌گران می‌توانند با تجزیه و تحلیل رابطه بین حرکات قیمت و شاخص‌های پیشرو، در تصمیمات معاملاتی خود اطمینان پیدا کنند. به عنوان مثال، اگر یک اندیکاتور پیشرو روند معکوس را نشان دهد و رفتار قیمت آن را تایید کند، معامله‌گران می‌توانند در استراتژی معاملاتی خود اطمینان بیشتری داشته باشند.
  • گنجاندن عوامل متعدد: معمولا شاخص‌های پیشرو برای در نظر گرفتن عوامل متعددی مانند قیمت، حجم و نوسان طراحی می‌شوند. این رویکرد چند عاملی می‌تواند دید جامع‌تری از بازار به معامله‌گران ارائه دهد و به آن‌ها اجازه دهد تصمیمات معاملاتی آگاهانه‌تری بگیرند.

معایب

  • سیگنال‌های غلط: یکی از بزرگ‌ترین معایب تکیه بر شاخص‌های پیشرو، پتانسیل ارائه سیگنال‌های غلط است. شاخص‌های پیشرو بر اساس داده‌های تاریخی و محاسبات ریاضی هستند و نمی‌توانند بدون خطا باشند. گاهی اوقات اندیکاتورهای پیشرو سیگنال‌های نادرستی تولید می‌کنند و معامله‌گران را به ورود به معاملاتی سوق می‌دهد که در نهایت منجر به ضرر می‌ٰشود. برای معامله‌گران مهم است که از این محدودیت آگاه باشند و از شاخص‌های پیشرو همراه با ابزارها و روش‌های تحلیل دیگر سیگنال‌ها استفاده کنند.
  • جا ماندن از حرکات قیمت: شاخص‌های پیشرو طبق تعریف، سیگنال‌هایی از روندهای بالقوه بازار را پیش از وقوع ارائه می‌دهند. با این حال، همیشه بین سیگنال اندیکاتور و حرکت واقعی بازار یک تاخیر وجود دارد. این تاخیر بسته به شاخص خاص مورد استفاده و شرایط بازار، می‌تواند متفاوت باشد. معامله‌گرانی که صرفا به شاخص‌های پیشرو متکی هستند ممکن است متوجه شوند که خیلی زود یا خیلی دیر وارد معاملات می‌شوند، فرصت‌های سود بالقوه را از دست می‌دهند یا گرفتار حرکات نامطلوب بازار خواهند شد.
  • اتکای بیش از حد به اندیکاتورها: یکی دیگر از معایب می‌تواند اتکای بیش ار حد بر اندیکاتورهای پیشرو باشد. برای معامله‌گران مهم است که به یاد داشته باشند اندیکاتورهای پیشرو تنها یکی از ابزارهای موجود در جعبه ابزار معاملاتی آن‌ها هستند و می‌شود از سایر ابزارهای معاملاتی نیز برای تحلیل یا اعمال استراتژی استفاده کرد.

مزایا و معایب اندیکاتورهای پیشتاز

 

معرفی اندیکاتورهای تاخیری

یک «اندیکاتور تاخیری» یا «دنبال کننده روند» (Lagging Indicator)، پس از شروع روند، سیگنال می‌دهد.

اغلب اندیکاتورهای تکنیکال، ‌از نوع پسرو یا تاخیری هستند؛ زیرا اطلاعات آن‌ها بر اساس گذشته قیمت است و نشان نمی‌دهند که قیمت به کدام سمت خواهد رفت. با این حال، شاخص‌های تاخیری می‌توانند واگرایی قیمت را در برخی مواقع نشان دهند.

واگراییْ زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت از نوسان قبلی بالاتر می‌رود اما اندیکاتور این کار را نمی‌کند، یا قیمت پایین‌تر از نوسان قبلی حرکت می‌کند اما اندیکاتور چنین نمی‌کند. این امر حکایت از آن دارد که ممکن است روند قیمت در حال کاهش یا معکوس شدن باشد.

یک اندیکاتور تاخیری تمایل دارد بعد از قیمت حرکت کند و بازخورد را با تاخیر در اختیار تریدر قرار دهد. میانگین متحرک نمونه‌ای از اندیکاتور تاخیری است. اگر قیمت در حال کاهش باشد و سپس دوباره افزایش پیدا کند، میانگین متحرک ممکن است پس از افزایش قیمت، به سمت بالا حرکت کند.

اندیکاتورهای پسرو می‌توانند حرکات قیمت را ساده کنند و به معامله‌گران نشان دهند که قیمت کجا بوده است. این امر به معامله‌گران کمک می‌کند تا حرکت بعدی را حدس بزنند. نمی‌توانیم بگوییم که کدام نوع اندیکاتور بهتر است؛ پیشرو یا تاخیری. هر دوی آن‌ها ابزار معاملاتی برای کمک به تصمیم‌گیری معامله‌گران هستند.

اندیکاتورهای مکدی MACD، پارابولیک سار Parabolic SAR و میانگین متحرک Moving Average از جمله شاخص‌های تاخیری هستند.

 

مزایا و معایب اندیکاتورهای تاخیری

اندیکاتورهای تاخیری به عنوان اندیکاتورهای دنبال کننده یا تایید کننده روند نیز شناخته می‌شوند. سیگنال‌های معاملاتی اندیکاتورهای پسرو پس از وقوع رویداد در نمودار ظاهر می‌شوند. یک نقطه ضعف اندیکاتورهای تاخیری این است که موجب می‌شوند شما دیر وارد معامله‌ای شوید. این بدان معنی است که شما معمولا بخش نسبتا بزرگی از حرکت قیمت را از دست خواهید داد. در ادامه این بخش مزایا و معایب اندیکاتورهای تاخیری را بررسی خواهیم کرد.

مزایا

  • دقت: اندیکاتورهای پسرو یا ادامه‌دهنده روند عموما دقیق هستند، زیرا بر اساس پیش‌بینی عمل نمی‌کنند بلکه آنچه نشان می‌دهند کاملا نتیجه محاسبات داده‌هاست.
  • محاسبه نتایج: اندیکاتورهای تاخیری از نتایج محاسباتی که انجام می‌دهند برای سیگنال‌دهی استفاده می‌کنند.
  • اعتبارسنجی استراتژی‌ها: این اندیکاتورها برای تست اثربخشی استراتژی‌های اجرا شده مناسب هستند.

معایب

  • واکنش پذیری با تاخیر: توانایی پیش‌بینی رویدادها و مشکلات در بازار را ندارند. زمانی که یک مشکل با استفاده از یک اندیکاتور تاخیری شناسایی می‌شود، ممکن است برای انجام اقدامات اصلاحیِ موثر بسیار دیر باشد.
  • پیچیدگی: این اندیکاتورها می‌توانند تحت تاثیر تعداد زیادی از عوامل قرار گیرند که این امر شناسایی علت تغییرات در عملکرد را دشوار می‌کند.
  • عدم کنترل: اندیکاتورهای تاخیری اگر به‌تنهایی استفاده شوند و سرمایه‌گذاران تنها بر این اندیکاتورها اتکا کنند، درگیر ضرر خواهند شد؛ زیرا به اشتباه تصور می‌کنند که بر بازار کنترل دارند.
  • محدودیت در استفاده: این اندیکاتورها برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت مناسب نیستند و نمی توانند برای تمام ارزها استفاده شوند.

مزایا و معایب اندیکاتورهای تاخیری

 

تفاوت اندیکاتورهای پیشتاز و تاخیری

برخی از تریدرها زمان طراحی یک استراتژی معاملاتی،‌ اندیکاتورهای پیشرو و پسرو را در کنار هم مورد استفاده قرار می‌دهند، گاهی تنها یک نوع از آن‌ها برای معاملات کفایت می‌کند. این در حالی‌ست که معامله‌گران پرایس اکشن ترجیح می‌دهند از هیچ اندیکاتوری استفاده نکنند.

هر دو نوع این اندیکاتورها نحوه استفاده خاص خود را دارند و اطلاعاتی در خصوص حرکت قیمت در اختیار تریدر قرار می‌دهند. هیچ یک بر دیگری برتری ندارد؛ برای استفاده از هر نوع از آن‌ها باید مدیریت ریسک داشته باشید. مدیریت ریسک شامل قرار دادن حد سود و حد ضرر برای معاملات می‌شود.

یکی از اشکالات اصلی هر اندیکاتور امکان ایجاد سیگنال‌های نادرست است. سیگنال نادرست زمانی صادر می‌شود که آنچه معامله‌گر از یک اندیکاتور برداشت می‌کند، اتفاق نمی‌افتد.

 

سخن پایانی

اندیکاتورهای پیشتاز و تاخیری از ابزارهای تحلیل تکنیکال هستند که معامله‌گران با توجه به استراتژی که برای معاملات خود در نظر می گیرند،‌از آن‌ها استفاده می‌کنند. این اندیکاتورها علاوه بر قابلیت‌‌هایی که دارند، دارای برخی محدودیت‌ها نیز هستند که توصیه می‌شود برای نتیجه بهتر در معاملات، از ترکیب آن‌ها استفاده کنید.

در این مقاله ماهیت اندیکاتورهای پیشرو و پسرو را توضیح دادیم و برخی از آن‌ها را معرفی کردیم. برای راحتی کار خود و آشنایی بیشتر با انواع این اندیکاتورها می‌توانید از مقالات وبلاگ «حسینی فایننس» استفاده کنید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

منبع
cmcmarketsearn2tradeforex.academywevalgo

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا