🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

با اندیکاتور ایچیموکو سیگنال‌های خریدوفروش پیدا کنید

در تحلیل تکنیکال با ابزارها و اندیکاتورهای مختلفی روبه‌رو هستیم که هرکدام نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. یکی از این اندیکاتورها ابر ایچیموکو نام دارد و با استفاده از آن می‌توان سیگنال‌های خریدوفروش زیادی را پیدا کرد. این کار با اعمال کردن این اندیکاتور روی نمودار دارایی مورد نظر و تحلیل آن انجام می‌شود که در مقاله امروز به طور کامل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

بنابراین اگر شما هم بارها اسم ایچیموکو به گوشتان خورده و تاکنون نتوانسته‌اید مفهوم آن را به‌خوبی درک کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید. بدین ترتیب نه‌تنها با اندیکاتور ایچیموکو و نحوه فعال‌سازی آن آشنا خواهید شد، بلکه به‌صورت عملی یاد می‌گیرید که چگونه از سیگنال‌های خریدوفروش صادر شده از آن استفاده کنید.

ابر ایچیموکو چیست؟

ابر ایچیموکو اسم اندیکاتوری است که در تحلیل تکنیکال از آن برای پیدا کردن نقاط ورود به معامله و خروج از آن استفاده می‌شود.

«ایچیموکو» یا «ابر ایچیموکو» (Ichimoku Cloud) اندیکاتوری در تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان نواحی حمایتی و مقاومتی را پیدا کرد. از این اندیکاتور برای ارزیابی قدرت روند و شناسایی نقاط ورود به معامله و خروج از آن استفاده می‌شود.

ایچیموکو این کار را با استفاده از چند خط میانگین انجام می‌دهد که با فعال‌سازی این اندیکاتور روی نمودار ظاهر می‌شوند. برخی از این خط‌ها به اصطلاح ابری را تشکیل می‌دهند که به کمک آن می‌توان مسیر حرکت بازار و حمایت‌ها و مقاومت‌های احتمالی را در آینده پیدا کرد.

نام کامل این اندیکاتور در زبان ژاپنی Ichimoku Kinko Hyo است که اگر بخواهیم معادل فارسی آن را پیدا کنیم، می‌توان از عبارت «نمودار تعادلی در یک نگاه» استفاده کرد. دلیل این نام‌گذاری نیز به این خاطر است که تنها با یک نگاه به این اندیکاتور می‌توان اطلاعات زیادی را در مورد شرایط بازار دریافت کرد.

جالب است بدانید که اندیکاتور ابر ایچیموکو در دهه ۶۰ میلادی به‌صورت رسمی منتشر شده ولی گفته می‌شود سازنده‌ آن در دهه ۳۰ میلادی این اندیکاتور و قوانین آن را طراحی کرده است. در واقع روزنامه‌نگاری ژاپنی به نام «گویچی هوسودا» (Goichi Hosoda) در اواخر دهه ۳۰ میلادی این مفهوم را مطرح کرد و بعد از چندین سال مطالعه و استفاده از آن بالاخره در سال ۱۹۶۸ آن را در اختیار عموم سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران قرار داد.

از همه این‌ها که بگذریم هدف ما از آشنایی با این اندیکاتور پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی مناسب در بازارهای مالی و کسب درآمد از آن است. بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان با ایچیموکو سیگنال‌های خریدوفروش را پیدا کرد؟ در ادامه ابتدا باید با اجزای تشکیل‌دهنده این اندیکاتور آشنا شویم و سپس به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد.

 

اجزای تشکیل‌دهنده ابر ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو از پنج خط مهم تشکیل می‌شود که عبارتند از: ۱. تنکان سن؛ ۲. کیجون سن؛ ۳. سنکو اسپن ای؛ ۴. سنکو اسپن بی؛ ۵. چیکو اسپن.

تصویر زیر نمونه‌ای از اعمال اندیکاتور ابر ایچیموکو را روی نمودار شمعی یک دارایی، مثل «بیت کوین» (Bitcoin)، نشان می‌دهد. این اندیکاتور در نگاه اول شاید کمی گیج‌کننده و پیچیده به نظر برسد، اما وقتی به‌صورت جداگانه با اجزای آن آشنا شوید، می‌بینید که ایچیموکو آن‌گونه که فکر می‌کردید اندیکاتور پیچیده‌ای نیست. در واقع ایچیموکو از پنج بخش مهم تشکیل شده است که در ادامه هرکدام را با جزئیات کامل شرح می‌‌دهیم.

اجزای تشکیل‌دهنده ابر ایچیموکو

 

خط تبدیل یا تنکان سن (Tenkan-Sen)

با میانگین‌گرفتن از بالاترین سقف و پایین‌ترین کف در ۹ دوره زمانی گذشته خطی به دست می‌آید که به آن خط تبدیل یا Conversion Line گفته می‌شود. اصطلاح ژاپنی این خط نیز «تنکان سن» نام دارد و بهتر است هم معامل فارسی، هم انگلیسی و هم معادل ژاپنی آن را یاد بگیرید. از آنجایی که در محاسبه این خط تنها از ۹ دوره زمانی قبلی استفاده می‌شود، می‌توان آن را نشان‌دهنده قدرت بازار در کوتاه‌مدت در نظر گرفت.

 

خط پایه یا کیجون سن (Kijun-Sen)

اگر از بالاترین سقف و پایین‌ترین کف در ۲۶ دوره زمانی گذشته، میانگین بگیریم این‌ بار خطی به دست می‌آید که به آن خط پایه یا Base Line می‌گویند. اصطلاح ژاپنی این خط نیز «کیجون سن» است و از آن برای نشان دادن قدرت بازار در میان‌مدت استفاده می‌شود.

 

ناحیه پیشرو اول یا سنکو اسپن ای (Senkou Span A)

خط سوم تشکیل‌دهنده ابر ایچیموکو ناحیه پیشروی اول یا Leading Span A نام دارد و معادل ژاپنی آن «سنکو اسپن ای» است. برای به دست آوردن این خط نیز از دو خط تنکان سن و کیجون سن میانگین گرفته شده و در ۲۶ دوره زمانی آینده قرار داده می‌شود. این خط روند فعلی بازار را مشخص می‌کند.

 

ناحیه پیشرو دوم یا سنکو اسپن بی (Senkou Span B)

خط دیگر این اندیکاتور با نام ناحیه پیشروی دوم یا Leading Span B شناخته شده و در زبان ژاپنی از واژه «سنکو اسپن بی» برای نشان‌دادن آن استفاده می‌شود. برای به دست آوردن این خط نیز از میانگین‌گیری استفاده می‌کنیم؛ با این تفاوت که این‌بار از سقف و کف ۵۲ دوره زمانی گذشته، میانگین گرفته شده و در ۲۶ دوره زمانی آینده قرار داده می‌شود. خط سنکو اسپن بی نیز برای نشان دادن روند فعلی در میان‌مدت کاربرد دارد.

ترکیب دو خط سنکو اسپن ای و سنکو اسپن بی، ناحیه‌ای را به وجود می‌آورد که به آن ابر یا Cloud گفته می‌شود. اصطلاح ابر ایچیموکو نیز به همین خاطر با این نام شناخته می‌شود.

 

ناحیه تاخیردار یا چیکو اسپن (Chikou Span)

آخرین خط تشکیل‌دهنده ابر ایچیموکو ناحیه تاخیردار یا Lagging Span نام دارد و معادل ژاپنی آن «چیکو اسپن» است. این خط در ۲۶ دوره زمانی قبل از قیمت فعلی رسم می‌شود و کاربرد آن برای تایید روند فعلی است.

 

پیدا کردن سیگنال‌های خریدوفروش با ایچیموکو

با بررسی نحوه حرکت خطوط اندیکاتور ایچیموکو می‌توان سیگنال‌های خریدوفروش را پیدا کرد؛ برای مثال، وقتی خط تنکان سن از کیجون سن عبور کند و به سمت بالا برود، سیگنال صعودی صادر می‌شود.

اکنون که با اجزای تشکیل‌دهنده اندیکاتور ابر ایچیموکو آشنا شدیم بالاخره می‌توانیم نحوه به دست آوردن سیگنال‌های خریدوفروش با استفاده از این اندیکاتور را نیز یاد بگیریم. این کار به چند روش انجام می‌شود که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

سیگنال خریدوفروش با ابر ایچیموکو

اولین روشی که می‌توان از اندیکاتور ایچیموکو برای پیدا کردن نقاط ورود به معامله و خروج از آن استفاده کرد، ناحیه مشهور به «ابر» است. این ناحیه در پلتفرم‌های معاملاتی معمولا با هاشور سبز یا قرمز مشخص می‌شود که بستگی به صعودی یا نزولی بودن ابر دارد.

فرض کنید اندیکاتور ایچیموکو را در نمودار قیمت دارایی مورد نظر خود فعال کرده‌اید و می‌خواهید براساس آن تصمیم به معامله بگیرید. اگر قیمت فعلی آن دارایی در بالای ابر قرار داشته و رنگ ابر نیز سبز و صعودی باشد، نشان می‌دهد که روند فعلی نیز صعودی است. در صورتی هم که قیمت در پایین ابر بوده و رنگ آن نیز قرمز و نزولی باشد، روند فعلی نزولی خواهد بود.

بدین ترتیب تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای تنها زمانی که ابر ایچیموکو صعودی است، به معاملات خرید یا «لانگ» (Long) دارایی مورد نظر خود فکر می‌کنند. آن‌ها معاملات فروش یا «شورت» (Short) را نیز تنها مواقعی باز می‌کنند که ابر ایچیموکو روند فعلی را نزولی نشان بدهد.

از ابر ایچیموکو برای ارزیابی نوسانات بازار نیز استفاده می‌شود. در واقع زمانی که ضخامت ابر تشکیل‌شده زیاد باشد، نشان می‌دهد که نوسان نیز در بازار زیاد است. در مقابل، ابر نازک نشان‌دهنده نوسان کم در بازار است.

 

سیگنال خریدوفروش با چیکو اسپن

زمانی که خط چیکو اسپن از پایین قیمت فعلی به سمت بالا عبور می‌کند، سیگنال خرید صادر می‌شود. به همین ترتیب زمانی که این خط به پایین قیمت فعلی نفود کند، در واقع یک سیگنال فروش صادر شده است.

 

سیگنال معامله با سنکو اسپن

یکی دیگر از استراتژی‌های معامله با اندیکاتور ایچیموکو و یافتن نقاط خریدوفروش، استفاده از دو خط سنکو اسپن است. زمانی که قیمت فعلی دارایی مورد نظر در بالای این دو خط باشد، معامله‌گران انتظار دارند در صورت کاهش قیمت، خط اول سنکو اسپن به عنوان حمایت عمل کرده و از ریزش بیشتر قیمت جلوگیری کند. خط سنکو اسپن دوم نیز به عنوان حمایت بعدی در نظر گرفته می‌شود.

به همین ترتیب اگر قیمت در پایین این دو خط قرار داشته باشد، خط پایین به عنوان مقاومت اول و خط بالا به عنوان مقاومت دوم عمل می‌کند.

همچنین اگر خط سنکو اسپن ای به بالای خط سنکو اسپن بی برود، سیگنال صعودی صادر می‌شود. در صورتی هم که این خط، خط سنکو اسپن بی را به پایین بشکند، نشان‌دهنده سیگنال نزولی است.

 

استراتژی معامله با تنکان سن و کیجون سن

تقاطع دو خط تنکان سن و کیجون سن نیز می‌تواند سیگنال خرید یا فروش دارایی دلخواه شما را صادر کند. زمانی که خط تنکان سن خط کیجون سن را روبه‌بالا شکسته و از آن عبور کند، سیگنال صعودی صادر می‌شود. اگر یادتان باشد، خط تنکان سن روند کوتاه‌مدت و خط کیجون سن روند میان‌مدت را نشان می‌داد؛ برای همین تقاطع ایجاد شده نشان می‌دهد، روند کوتاه‌مدت نسبت به روند میان‌مدت صعودی‌تر بوده و برای همین احتمال افزایش قیمت بیشتر است.

به همین ترتیب عبور خط تنکان سن از خط کیجون سن به سمت پایین نشان‌دهنده سیگنال نزولی است و باید متناسب با آن معامله خود را مدیریت کنید.

پیدا کردن سیگنال خرید و فروش به کمک ابر ایچیموکو

 

سخن پایانی

ایچیموکو یکی از اندیکاتورهای محبوب در تحلیل تکنیکال است که بسیاری از معامله‌گران حرفه‌ای از آن برای تحلیل دارایی مورد نظر خود استفاده می‌کنند. این اندیکاتور که از پنج خط تشکیل شده، ممکن است در نگاه اول کمی پیچیده به نظر برسد ولی در صورتی که به‌طور کامل با اجزای آن آشنا شوید و مقررات معامله با آن را یاد بگیرید، می‌توانید به کمک آن معاملات پرسودی را داشته باشید.

از همین رو مقاله امروز حسینی فایننس را به معرفی کامل اندیکاتور ابر ایچیموکو اختصاص دادیم و گفتیم که چگونه می‌توان با استفاده از آن سیگنال‌های خریدوفروش دریافت کرد. با این حال فراموش نکنید که ایچیموکو نیز مانند سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هیچ تضمینی ندارد و ممکن است سیگنال‌های صادر شده توسط آن اشتباه از آب در بیایند.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا