دوره منتور شیپ
آموزش تحلیل تکنیکالابزارهای معاملاتی

آموزش شناسایی سیگنال‌ های خرید و فروش با ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو از جمله ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است که سطوح حمایت و مقاومت و همچنین جهت و قدرت روند را بر روی نمودار نشان می‌دهد. تحلیل‌گران می‌توانند با استفاده از این ابزار نقاط ورود و خروج را از سهم، بدرستی تعیین نمایند و از این طریق به سودهای قابل توجهی دست یابند.

این اندیکاتور سیگنال‌های مختلفی را به معامله‌گران در رابطه با خرید و فروش سهم می‌دهد که بر اساس ارتباط‌شان با ابر کومو به سه دسته قوی، خنثی یا ضعیف دسته‌بندی می‌شوند. در ادامه به بررسی سیگنال‌های خرید و فروش با ایچیموکو می‌پردازیم که تمام این سیگنال‌ها ممکن است با توجه به عناصر دیگر، تقویت، تضعیف یا باطل گردند.

اندیکاتور ایچیموکو چیست؟

اندیکاتور ایچیموکو که با نام «ابر ایچیموکو» (Ichimoku Cloud) نیز شناخته می‌شود، از جمله ابزارهای تحلیل تکنیکال است که به کمک آن می‌توان سطوح حمایت و مقاومت و همچنین مسیر و قدرت روند را شناسایی کرد.

این اندیکاتور شامل پنج خط است که هر کدام از آن‌ها اطلاعات مفیدی به معامله‌گران در رابطه با قیمت یک دارایی می‌دهد و هم‌پوشانی و تلاقی این خطوط با یکدیگر سیگنال‌هایی را در رابطه با خرید و فروش یک سهم صادر می‌کند.

«ابر» بخش مهمی از این اندیکاتور است که ناحیه بین سنکو اسپن ای و سنکو اسپن بی، ابر کومو را تشکیل می‌دهند. در صورتی که قیمت یک دارایی پایین‌تر از ابر باشد، نشان‌دهنده روند نزولی و اگر قیمت بالاتر از ابر باشد، بیانگر روند صعودی است. همچنین اگر قیمت در داخل ابر ایچیموکو حرکت کند یعنی بازار خنثی و کم‌نوسان است.

 

سینگال های خرید و فروش با ایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو شامل پنج نوع سیگنال است که این سیگنال‌ها دارای تمام عناصر و ارکان ایچیکموکو هستند و به صورت کلی بر روی نمودار در نظر گرفته می‌شوند.

اندیکاتور ایچیموکو یک سیستم معاملاتی بر اساس روند است و از آنجایی که روندها دائما در حال تغییر هستند، بنابراین برای خواندن نمودارها باید احتمالات را در نظر بگیرید. این اندیکاتور نیز مانند سایر روش‌‌های تحلیل تکنیکال ممکن است، سیگنال‌های متناقضی را در بازارهای بدون روند صادر کند.

سیگنال خرید و فروش با ایچیموکو

 

تقاطع خط تبدیل با خط پایه (Tenkan Sen / Kijun Sen Cross)

در صورتی که خط تنکان سن، کیجون سن را از پایین رو به بالا قطع کند، یک سیگنال خرید برای تحلیل‌گران صادر می‌شود. همچنین در جهت معکوس نیز زمانی که خط تنکان سن، خط کیجون سن را از بالا به سمت پایین قطع کند، سیگنال فروش صادر می‌شود.

سیگنال تقاطع خط تبدیل با خط پایه که با نام تقاطع TK نیز شناخته می‌شود اغلب در تایم فریم‌های بلند مدت رخ می‌دهد. نحوه تلاقی خط تنکان سن با کیجون سن سیگنال‌هایی را به معامله‌گران در رابطه با خرید یا فروش سهم می‌دهد.

یک سیگنال صعودی زمانی رخ می‌دهد که خط تنکان سن از پایین به سمت بالا خط کیجون سن را قطع می‌کند. در این صورت یکی از حالت‌های زیر رخ خواهد داد:

  • در صورتی که این تلاقی در زیر ابر کومو باشد، بیانگر یک سیگنال صعودی ضعیف است.
  • یک سیگنال صعودی خنثی زمانی بر روی نمودار رخ می‌دهد که دو خط در داخل ابر کومو یکدیگر را قطع کنند.
  • زمانی که خط تنکان سن و کیجون سن در بالای ابر کومو یکدیگر را قطع کنند، یعنی یک سیگنال صعودی قوی انجام گرفته است.

سیگنال نزولی زمانی اتفاق می‌‌افتد که خط تنکان سن، خط کیجون سن را از بالا به سمت پایین قطع ‌کند. با توجه به محل تلاقی این خطوط ممکن است قدرت سیگنال نزولی یکی از حالات زیر باشد:

  • در صورتی که این تلاقی در بالا ابر کومو رخ ‌دهد، این سیگنال یک سیگنال نزولی ضعیف است.
  • سیگنال نزولی خنثی زمانی رخ می‌دهد که خط تنکان سن و کیجون سن یکدیگر را در داخل ابرو کومو قطع می‌کنند.
  • سیگنال نزولی قوی ناشی از تلاقی دو خط در زیر ابر کومو است.

 

تقاطع کیجون سن (Kijun Sen Cross)

این سیگنال در زمان برخورد قیمت با خط کیجون سن (خط پایه) اتفاق می‌افتد. سیگنال صعودی زمانی رخ می‌دهد که قیمت، خط کیجون‌ سن را از پایین به سمت بالا قطع می‌کند. در این صورت یکی از حالات زیر رخ خواهد داد:

  • در صورتی که تلاقی در زیر ابر کومو باشد، یک صعودی ضعیف خواهد بود.
  • زمانی‌که کراس قیمت و کیجون سن در بالای ابر کومو رخ دهد، سیگنال صعودی یک سیگنال قوی است.
  • تلاقی قیمت و کیجون سن در داخل ابر کومو نشان دهنده روند صعودی خنثی است.

سیگنال نزولی زمانی رخ می‌دهد که قیمت، خط کیجون سن را از بالا به سمت پایین قطع می‌کند که یکی از سه حالت زیر رخ خواهد داد:

  • اگر تلاقی قیمت و خط کیجون سن در بالای ابر کومو رخ دهد، سیگنال نزولی، یک سیگنال ضعیف خواهد بود.
  • در صورتی که تلاقی در داخل ابر کومو رخ دهد، نشان‌دهنده یک سیگنال نزولی خنثی است.
  • سیگنال نزولی قوی زمانی رخ می‌دهد که تلاقی قیمت و خط کیجون سن در زیر ابر کومو باشد.

 

شکست کومو (Kumo Breakout)

سیگنال شکست کومو زمانی رخ می‌دهد که قیمت از ابر کومو خارج شود یا از آن عبور کند. در صورتی که قیمت از بالای ابر کومو به سمت بالا خارج شود، سیگنال صعودی صادر خواهد شد. همچنین یک سیگنال نزولی زمانی رخ می‌دهد که قیمت از پایین ابر کومو به سمت پایین می‌رود.

 

تقاطع سنکو اسپن (Senkou Span Cross)

تقاطع سنکو اسپن که با نام تقاطع ناحیه پیشرو نیز شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که «ناحیه پیشرو اول» (Senkou Span A) از «ناحیه پیشرو دوم» (Senkou Span B) عبور کند. محل تلاقی که این سیگنال را فعال می‌کند، ۲۶ روز جلوتر از قیمت فعلی خواهد بود. به این ترتیب قدرت سیگنال از طریق رابطه قیمت در تاریخ سیگنال با ابر کومو تعیین می‌شود.

سینگال صعودی زمانی اتفاق می‌افتد که ناحیه پیشرو اول از پایین به سمت بالا ناحیه پیشرو دوم را قطع می‌کند. در این صورت یکی از سه حالت زیر رخ خواهد داد:

  • در صورتی که قیمت فعلی زیر ابر کومو باشد، سیگنال صعودی ضعیف خواهد بود.
  • اگر قیمت فعلی در داخل ابر کومو باشد، یک سیگنال صعودی خنثی ایجاد می‌شود.
  • در صورتی که قیمت فعلی بالاتر از ابر کومو باشد، نشان‌دهنده یک سیگنال صعودی قوی است.

سیگنال نزولی زمانی رخ می‌دهد که ناحیه پیشرو اول از بالا به سمت پایین ناحیه پیشرو دوم را قطع کند. در این صورت یکی از سه حالت زیر رخ خواهد داد:

  • سیگنال نزولی در صورتی که قیمت فعلی بالای ابر کومو باشد، یک سیگنال ضعیف خواهد بود.
  • اگر قیمت فعلی در داخل ابر کومو باشد، سیگنال نزولی خنثی ایجاد خواهد شد.
  • در صورتی که قیمت فعلی زیر ابر کومو باشد یک سیگنال نزولی قوی خواهیم داشت.

 

تقاطع چیکو اسپن (Chikou Span Cross)

چیکو اسپن زمانی که از قیمت بالاتر برود، سیگنال خرید می‌دهد و زمانی که از قیمت پایین‌تر است، سیگنال فروش صادر خواهد کرد. همچنین معامله‌گران باید این نکته را نیز در نظر داشته باشند که تنها عبور از قیمت برای فعال شدن سیگنال کافی نیست.

سیگنال تقاطع چیکو اسپن زمانی رخ می‌دهد که ناحیه تاخیردار یا چیکو اسپن از قیمت بالاتر یا پایین‌تر می‌رود. با توجه به اینکه چیکو اسپن در ۲۶ دوره زمانی قبل از قیمت فعلی رسم می‌شود، در نتیجه قدرت سیگنال از طریق رابطه قیمت در تاریخ سیگنال با ابر کومو تعیین می‌گردد.

سیگنال صعودی زمانی رخ می‌دهد که چیکو اسپن، نمودار قیمت را به سمت بالا قطع می‌کند. در نتیجه با توجه به محل تلاقی خطوط ممکن است قدرت سیگنال صعودی یکی از حالت‌های زیر باشد:

  • در صورتی که قیمت فعلی زیر ابر کومو باشد، سیگنال صعودی ضعیف ایجاد می‌شود.
  • اگر قیمت فعلی در داخل ابر کومو باشد، سیگنال صعودی خنثی خواهد بود.
  • اگر قیمت فعلی در بالای ابر کومو باشد، سیگنال صعودی یک سیگنال قوی است.

سیگنال نزولی زمانی رخ می‌دهد که چیکو اسپن، نمودار قیمت را از بالا به سمت پایین قطع می‌کند. در این صورت یکی از حالت‌های زیر رخ خواهد داد:

  • اگر قیمت فعلی بالاتر از ابر کومو باشد، سیگنال نزولی ضعیف خواهد بود.
  • در صورتی که قیمت فعلی در داخل ابر کومو باشد، سیگنال نزولی خنثی رخ می‌دهد.
  • سیگنال نزولی قوی زمانی رخ می‌دهد که قیمت فعلی در زیر ابر کومو باشد.

 

سخن پایانی

اندیکاتور ایچیموکو از جمله ابزارهای تحلیل تکنیکال است که معامله‌گران می‌توانند به کمک آن روند فعلی بازارهای مالی و سطوح حمایت و مقاومت را مشخص نمایند. ما در این مقاله سیگنال‌های خرید و فروشی که اندیکاتور ایچیموکو برای تحلیلگران صادر می‌کند را مورد بررسی قرار دادیم.

همانطور که گفتیم اندیکاتور ایچیموکو از پنج خط با نام‌های تنکان سن، کیجون سن، سنکو اسپن ای، سنکو اسپن بی و چیکو اسپن تشکیل شده است که معامله‌گران می‌توانند با تحلیل تقاطع این خطوط با یکدیگر یا عبور قیمت به بالا یا پایین ابر تصمیمات معاملاتی خود را بگیرند.

لازم به ذکر است که این اندیکاتور نیز مانند سایر اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال با محدودیت‌هایی همراه است به همین دلیل بهتر است برای نتیجه گیری دقیق‌تر در کنار سایر ابزارها مورد استفاده قرار گیرد.

ارتباط با پشتیبانی
ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. یکی دو جا صعودی و نزولی رو اشتباه نوشتید
    اصلاح بفرمایید

    مثلاً
    صورتی که تلاقی در داخل ابر کومو رخ دهد، نشان‌دهنده یک سیگنال نزولی خنثی است.
    سیگنال صعودی قوی زمانی رخ می‌دهد که تلاقی قیمت و خط کیجون سن در زیر ابر کومو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا