🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

ارز دیجیتال دش چیست؟ آشنایی با رمز ارز (DASH)

بعد از معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ و سپس محبوبیت روز افزون آن در طی سال‌های بعدی، افراد و شرکت‌های فعال در حوزه‌ ارزهای دیجیتال کم‌کم به فکر ایجاد نمونه‌های مشابهی افتادند که با داشتن همان مزایای بیت کوین، مشکلات و معایب آن را هم برطرف کند.

از آنجایی که بیت کوین یک نرم افزار متن‌باز است، همه می‌توانند به کدهای آن دسترسی داشته باشند. این ویژگی باعث می‌شود که هر توسعه‌دهنده‌ای بتواند تغییرات مورد نظر خود را روی این کدها اعمال کرده و آن را در قالب یک محصول جدید عرضه کند. در دنیای نرم‌ افزار به این عمل «فورک» (Fork) می‌گویند. ارز دیجیتال دش هم در واقع یک فورک از بیت کوین است.

در این مقاله ابتدا به معرفی کامل این رمز ارز و تفاوت‌های آن با دیگر ارزهای دیجیتال می‌پردازیم و سپس با اشاره به مزایا و معایب آن، روش‌های خرید و فروشش را توضیح می‌دهیم. اینگونه اگر شما بعد از خواندن معرفی این رمز ارز راغب به خرید و سرمایه‌گذاری در آن شدید، می‌توانید به‌راحتی این رمز ارز را از داخل ایران تهیه کنید.

رمز ارز دش

رمز ارز دش ساختاری منبع باز دارد و از بلاک‌چین‌های ارز دیجیتال بیت کوین و لایت کوین فورک شده است. دش با به‌کارگیری فناوری مسترنود باعث ارسال سریع تراکنش‌ها می‌شود.

ارز دیجیتال «دش» (Dash) ترکیبی از دو کلمه‌ Digital و Cash است و اگر بخواهیم به‌صورت لفظی آن را ترجمه کنیم به کلمه‌ «پول دیجیتال» می‌رسیم. البته قبل از اینکه به معرفی این رمز ارز بپردازیم جالب است بدانید که در ابتدا اسم انتخاب شده برای این ارز دیجیتال «اکس کوین» (Xcoin) بود که بعدها به «دارک کوین» (Darkcoin) و در نهایت به دش تغییر یافت.

ابتدا بیایید مفهوم این را که گفتیم دش یک فورک از بیت کوین است بهتر بفهمیم. همان‌طور که اشاره کردیم در دنیای نرم‌افزار به تغییر کدهای یک محصول و عرضه‌ آن به‌عنوان محصولی دیگر فورک کردن می‌گویند.

در بحث ارزهای دیجیتال هم چنین است؛ در واقع وقتی تغییرات در کد بیت کوین تغییرات ساده‌ای بوده و نیازی به محصول جدید (در اینجا یک ارز دیجیتال جدید) نباشد یک «فورک نرم» یا سافت فورک (Soft Fork) اتفاق افتاده است. در طرف دیگر اگر این تغییرات به حدی زیاد باشند که یک ارز دیجیتال جدید به وجود بیاید یک «فورک سخت» یا هارد فورک (Hard Fork) اتفاق افتاده است.

بنابراین ارز دش هم یک فورک سخت از بیت کوین است. در سال ۲۰۱۴ فردی به نام «ایوان دافیلد» (Evan Duffield) تغییرات اساسی در کدهای بیت کوین که در اختیار همه قرار دارد، اعمال کرد و ارز دیجیتال جدیدی به نام اکس کوین را به فعالان این حوزه معرفی نمود که همان‌طور که گفتیم بعدها به دارک کوین و در نهایت به دش تغییر نام داد. البته دش تنها ارز دیجیتالی نیست که از فورک کردن بیت کوین پدید آمده است. «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash) هم یک فورک دیگر از بیت کوین است.

اما اصلا چرا چنین ارز دیجیتالی ایجاد شده است و تفاوت‌های آن با بیت کوین و دیگر ارزها در چیست؟ در بخش بعدی به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

 

دش چگونه کار می‌کند؟

علت محبوبیت دش در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ و متفاوت آن به حریم خصوصی و سرعت تراکنش‌ها بوده است. به همین دلیل است که تراکنش‌های دش تقریبا آنی هستند و ردیابی‌شان هم غیرممکن است.

علاوه بر این‌ها، دش ویژگی‌های خاص دیگری هم دارد که قبلا در دیگر ارزهای دیجیتال شاهد آن‌ها نبودیم. در حال حاضر هم این رمز ارز یکی از پیشتازان بحث حریم خصوصی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال است. در بخش بعدی با جزئیات بیشتری به این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

فعلا بیایید کمی بیشتر در مورد خود دش بدانیم. این ارز دیجیتال خاص توسط یک «سازمان خودمختار غیرمتمرکز» (Decentralized Autonomous Organization) مدیریت می‌شود. این سازمان‌ها در واقع به پلتفرم‌هایی گفته می‌شوند که در آن‌ها، تصمیم بعدی به کمک قراردادهای هوشمند و رأی اعضای جامعه‌ کاربران گرفته می‌شود. چنین سازمان‌هایی در حوزه‌ رمزنگاری از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا دو مشکل بزرگ همه‌ پروژه‌ها را حل می‌کنند: حاکمیت و سرمایه.

جامعه‌ کاربران دش از اعضای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام نقش مخصوص به خود را برای ادامه‌ حیات و فعالیت امن شبکه ایفا می‌کنند. در یک طرف «گره‌‌های استاندارد» (Standard Node) را داریم که وظیفه‌ انتقال پیام‌ها و تأیید تراکنش‌ها را برعهده دارند. مؤلفه‌ بعدی این جامعه ماینر‌ها هستند. این گره‌ها وظیفه‌ تأیید بلوک‌های متشکل از تراکنش‌ها و اضافه کردن آن‌ها به بلاک چین را برعهده دارند. به جز این‌ دو مورد، مؤلفه‌ دیگری به نام «مسترنود» (Masternode) هم در دش وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

نکته‌ مهم در مورد دش این است که حدود ۱۰ درصد سرمایه‌ای که از طریق استخراج به وجود می‌آید، دوباره به اکوسیستم این رمز ارز برمی‌گردد. از این سرمایه‌ برای توسعه‌ پروژه‌های جدید در داخل جامعه‌ کاربران استفاده می‌شود. به همین دلیل است که دش یکی از فعال‌ترین جامعه‌های کاربری را در بین رقبایش در اختیار دارد.

برای درک بهتر نحوه‌ کار ارز دیجیتال دش باید قابلیت‌های خاص آن را بشناسیم که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

قابلیت‌های ارز دیجیتال دش

مسترنودها، قابلیت ارسال سریع، قابلیت ارسال خصوصی و کارمزد بسیار پایین از قابلیت‌های جذاب ارز دیجیتال دش به شمار می‌رود.

همان‌طور که گفتیم دش ویژگی‌های نوآورانه و خاصی دارد که تا قبل از معرفی آن‌ها، در هیچ ارز دیجیتال دیگری نظیر آن را ندیده بودیم. سه مورد از این ویژگی‌ها که نسبت به دیگر موارد از اهمیت بالاتری برخوردار هستند عبارتند از داشتن گره‌های اصلی یا مسترنودها، قابلیت ارسال آنی و قابلیت ارسال خصوصی. در قسمت‌های بعدی توضیحات بیشتر و مفصل‌تری در مورد هر یک از این سه ویژگی ارائه می‌کنیم ولی فعلا بیایید به دیگر ویژگی‌های دش هم اشاره‌ کوتاهی داشته باشیم.

ویژگی جذاب دیگر دش کارمزدهای بسیار پایین آن است. کارمزد میانگین یک تراکنش دش چیزی کمتر از یک سنت آمریکا است. این یعنی شما می‌توانید در طول روز هرچقدر که دل‌تان خواست به انجام تراکنش بپردازید و نگران هدر رفتن سرمایه‌ خود به‌خاطر کارمزدها نباشید. علاوه بر این، تفاوتی هم نمی‌کند که شما دش را به کدام نقطه‌ زمین ارسال می‌کنید. کارمزد ارسال دش به یکی از اقوام در آن‌طرف دنیا به همان اندازه‌ کارمزد ارسال دش به همسایه‌ کناری‌تان است.

 

قابلیت مسترنودها

طبق ادعای سایت اصلی دش، داشتن مسترنود، مزایایی را در اختیار این رمز ارز قرار می‌دهد که بدون آن، چنین قابلیت‌هایی روی بلاک‌ چین‌های دیگر ممکن نبودند. اما اصلا منظور از یک مسترنود یا گره‌ اصلی چیست؟

مسترنودها در واقع سرورهای قدرتمندی هستند که توسط مقادیر قابل توجهی از دش پشتیبانی می‌شوند. هدف از طراحی آن‌ها ارائه‌ خدمات پیشرفته‌تر به کاربران و ایجاد حاکمیت در بلاک چین است. مفهوم مسترنودها از همان ابتدای ایجاد دش در سال ۲۰۱۴ با این رمز ارز گره خورده بود.

در واقع مسترنودها نوعی از گره‌ها (کامپیوترها) هستند که نسبت به گره‌های معمولی وظایف و برتری‌های بیشتری دارند. برای مثال مسترنودها همواره یک کپی کامل از بلاک چین را به همراه دارند و خدمات پیشرفته‌ای مثل قابلیت ارسال آنی و قابلیت ارسال خصوصی را که در بخش‌های بعدی توضیح خواهیم داد، به کاربران ارائه می‌کنند. در عوض باید در ازای این خدمات، این گره‌ها دستمزدهایی هم دریافت کنند، که در بخش استخراج بیشتر به آن پرداخته‌ایم.

در واقع می‌توان گفت مسترنودها هم چیزی شبیه ماینرها هستند با این تفاوت که در بلاک چین‌های دیگر تنها ماینرها را داریم که وظیفه‌ تأیید تراکنش‌ها را دارند و در دش علاوه بر ماینرها، مسترنودها را هم داریم که وظایف دیگری دارند. هر گره‌ای که بخواهد به یک مسترنود تبدیل شود باید چند ویژگی خاص داشته باشد. برای مثال اگر شما بخواهید یک مسترنود شوید باید حتماً حداقل هزار دش در حساب‌تان موجود باشد. علاوه بر این، داشتن یک آی‌پی استاتیک و سخت‌افزار قوی هم از دیگر ضروریات هستند.

 

قابلیت ارسال آنی

به طور میانگین، تایید هر تراکنش بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. در طرف دیگر اما، انجام تراکنش‌های مالی دیگر شرکت‌ها مثل «ویزا» (Visa) یا «مسترکارد» (Mastercard) در عرض چند ثانیه تکمیل می‌شود. تفاوت زیاد است، این‌طور نیست؟

همین مشکلات و مسائل بود که باعث تردید فعالان حوزه‌ ارزهای دیجیتال در مورد مقیاس‌پذیری و گسترش استفاده از بیت کوین گردید و ارزهای دیجیتال دیگر به وجود آمدند. دش با معرفی قابلیت «ارسال آنی» (InstantSend) سعی در رفع این مشکل کرده است. به کمک این قابلیت، تراکنش‌های دش تقریبا به‌صورت آنی توسط شبکه‌ مسترنودها تایید می‌شوند.

به این گونه است که در سیستم دش، شما هم می‌توانید از تراکنش‌های عادی آن استفاده کنید و یا از قابلیت ارسال آنی بهره ببرید. اگر تراکنش عادی را انتخاب کنید مجبور هستید برای تأیید تراکنش خود ۲.۵ دقیقه صبر کنید که باز هم نسبت به ۱۰ دقیقه‌ بیت کوین زمان کمتری است. اما برای افرادی که برای آن‌ها همین ۲.۵ دقیقه هم زمان زیادی به نظر می‌آید یک انتخاب دیگر هم وجود دارد. اگر می‌خواهید تراکنش‌هایتان به‌صورت آنی پردازش شوند، می‌توانید از قابلیت ارسال آنی استفاده کنید. بدین ترتیب که کارمزد کمی را در نظر می‌گیرید تا مسترنودها تراکنش شما را خارج از نوبت و در عرض چند ثانیه تأیید کنند.

 

قابلیت ارسال خصوصی

دیگر مسئله‌ای که در مورد بلاک چین بیت کوین وجود دارد این است که کاملا در معرض عموم قرار دارد. این یعنی هر تراکنشی که انجام می‌شود، هرکسی در سرتاسر جهان می‌تواند به بعضی از اطلاعات تراکنش دسترسی داشته باشد؛ از جمله آدرس عمومی فرستنده و گیرنده‌ بیت کوین، ارزش تراکنش و تراکنش‌های قبلی که در آن‌ها این بیت کوین مبادله شده است. این موضوع برخلاف خریدوفروش با استفاده از ارزهای دولتی مثل دلار و تومان است که در آن‌ها فقط فرستنده و گیرنده از این جزئیات مطلع هستند.

قابلیت «ارسال خصوصی» دش (PrivateSend) به کاربران اجازه می‌دهد که حریم خصوصی را به تراکنش‌های خود بیفزایند. به همین دلیل تراکنش‌های دش نه تنها قابل ردیابی نیستند، بلکه هویت کاربرانش هم در معرض دید عموم قرار ندارد. این قابلیت به کمک مسترنودها ممکن شده است.

حتی اگر تمام تراکنش‌های شما قانونی باشند ولی واقعا دوست دارید که کل دنیا از سابقه‌ تراکنش‌های شما باخبر باشند؟ به احتمال زیاد جواب شما یک نه بزرگ است! به همین دلیل این قابلیت یکی از نقاط قوت ارز دیجیتال دش نسبت به بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود.

حال که با سه ویژگی خاص دش آشنا شدیم بیایید نگاهی بیندازیم به مزایا و معایب این رمز ارز متفاوت.

 

مزایای ارز دیجیتال دش

یکی از مزیت‌های جالب ارز دش این است که چون تاریخچه‌ تراکنش‌های آن مخفی است، مانند اسکناس و دیگر اشیای قیمتی قابلیت تعویض هم دارد. برای مثال یک اسکناس ۵۰ هزار تومانی را در نظر بگیرید. این اسکناس را می‌توان با هر اسکناس ۵۰ هزار تومانی دیگر تعویض کرد. یا مثلا یک اونس طلا قابل تعویض با یک اونس طلای دیگر است و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آید، اما بیت کوین این‌گونه نیست.

اگر فردی تاریخچه‌ تراکنش‌های یک بیت کوین را ردیابی کند و متوجه شود که از آن برای مبادلات غیرقانونی استفاده شده، ممکن است از قبول آن سرباز بزند. اما دش چون قابلیت ردیابی ندارد، همواره ارزش مشابهی خواهد داشت و می‌توان آن‌ها را با هم تعویض کرد.

همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، برتری دیگر دش نسبت به بیت کوین و سایر رقبا، سرعت بسیار بالای تراکنش‌های آن است به نحوی که در کمتر از ۱.۵ ثانیه تراکنش‌ها تکمیل می‌شوند و تمام شبکه می‌تواند آن‌ را مشاهده کند.

علاوه بر این، هر دو طرف تراکنش‌های دش بدون نیاز به اطلاعات شخصی یکدیگر می‌توانند به مبادله‌ این رمز ارز با یکدیگر بپردازند. البته این ویژگی مختص دش نیست و در دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر بلاک چین هم دیده می‌شود. از دیگر مزایای بلاک چین که در دش هم به چشم می‌خورد می‌توان به تراکنش‌های غیرقابل برگشت و آزادی در ارسال پول مجازی به هرکس در هر کجای دنیا اشاره کرد.

ایده‌ مسترنودها و نحوه‌ فعالیت و عملکرد آن‌ها در شبکه هم یک نکته‌ مثبت بزرگ برای ارز دیجیتال دش محسوب می‌شود. این نقش جدید باعث شده است که افراد فرصت‌های بیشتری به‌جز استخراج، برای کسب ارز دیجیتال داشته باشند و در عین حال شبکه نیز به حیات خود ادامه دهد.

اما تاکنون فقط در مورد مزایا و ویژگی‌های دش صحبت کردیم. یعنی این رمز ارز هیچ مشکل و نکته‌ منفی ندارد؟ در بخش بعدی مشخص می‌شود.

 

معایب ارز دیجیتال دش

شاید بزرگ‌ترین مانع در سر راه دش همین ویژگی عدم ردیابی آن باشد. از آنجایی که تراکنش‌های دش ناشناس و غیرقابل ردیابی هستند، برای همین این رمز ارز به انتخاب اول معاملات غیرقانونی تبدیل شده است. برای مثال سایت‌های فروشگاهی دارک ‌نت مثل «آلفا‌بی» (Alphabey) امکان خرید توسط چنین ارزهای دیجیتال ناشناسی را فراهم کرده است.

علاوه بر این، امکان فرارهای مالیاتی هم وجود دارد، زیرا دولت‌ها نمی‌توانند بفهمند که چه کسی کدام تراکنش را انجام می‌دهد. در واقع شما با استفاده از ارزهایی مثل دش تصمیم می‌گیرید که درآمد خود از سرمایه‌گذاری‌هایتان را برای کسی مشخص نکنید. این یعنی سازمان‌های مالی کشورها از ردیابی شما عاجز خواهند بود. به همین دلیل بسیاری از کسانی که به دنبال فرارهای مالیاتی هستند به استفاده از دش روی آورده‌اند.

البته با اینکه امکان کلاه‌برداری با استفاده از دش وجود دارد ولی باید به این نکته توجه کرد که کلاه‌برداران تنها درصد خیلی کمی از کاربران این رمز ارز را تشکیل می‌دهند.

از دیگر معایب دش هم می‌توان به مقبولیت پایین آن در جوامع بین‌المللی اشاره کرد. به عبارت دیگر از آنجایی که دش نسبت به بیت کوین سابقه‌ کمتری دارد، هنوز بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها حتی اسم دش را هم نشنیده‌اند. مورد دیگر هم این است که به همین دلیل قیمت دش هم نوسان دارد و هنوز به یک پایداری مناسب نرسیده است. این تغییر قیمت‌های روزانه ممکن است باعث سرد شدن کاربران از سرمایه‌گذاری در این رمز ارز شود.

اما حالا که با ارز دیجیتال دش آشنا شدیم و نکات قوت و منفی آن را شناختیم، بیایید با نحوه‌ خرید و فروش آن هم آشنا شویم. در آخر نگاهی هم خواهیم انداخت به نحوه‌ استخراج دش و کیف پول‌های پشتیبانی‌کننده از آن. آیا می‌توان دش را مانند دیگر ارزها استخراج کرد یا رویه خاص خود را دارد؟ در ادامه به این سوال جواب خواهیم داد.

 

چگونه دش بخریم؟

خرید دش آسان است. اعتبار و سابقه‌ نسبتا طولانی که این ارز دارد باعث شده در لیست پشتیبانی بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال قرار بگیرد. مثلا صرافی «بایننس» (Binance) امکان معامله‌ دش با چند ارز دیگر را فراهم کرده است. برای شروع باید در این صرافی عضو شوید و حساب کاربری خود را تأیید کنید.

اگر هم قبلا عضو بوده‌اید وارد حساب کاربری خود شوید و با استفاده از کارت اعتباری یا پرداخت اینترنتی حساب خود را شارژ کنید. اکنون که حساب شما فعال و شارژ مالی شده، می‌توانید وارد معاملات شوید. پیشنهاد می‌شود ابتدا بیت کوین بخرید و سپس آن را با دش معامله کنید.

البته برای ایرانی‌ها این پروسه‌ به ظاهر ساده که نهایتا باید در اولین بار ۲۰ دقیقه طول بکشد، یک کار پردردسر است. اولین مشکل این است که بایننس و دیگر صرافی‌های مشابه معتبر، به خاطر تحریم‌های آمریکا اجازه‌ فعالیت کاربران ایرانی را نمی‌دهند. حتی اگر بایننس هم اجازه می‌داد، ایرانی‌ها نمی‌توانستند به طور مستقیم از آن ارز دیجیتال تهیه کنند زیرا امکان پرداخت ارزی از داخل ایران وجود ندارد، مگر اینکه حساب‌های اعتباری خارجی داشته باشید یا از آشنایان خود در خارج از کشور بخواهید این کار را برای شما انجام دهند.

با این حال بسیاری از کاربران ایرانی از داخل ایران و با استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی مثل وی*پی*ان و ایجاد حساب کاربری جعلی که در آن اثری از ایرانی بودن وجود نداشته باشد، روزانه در بازارهای بایننس و دیگر صرافی‌های خارجی فعالیت می‌کنند. این کار با ریسک‌های زیادی مانند بلوکه شدن حساب و از دست رفتن سرمایه شما همراه است.

روش دیگری که پیش روی کاربران ایرانی و به‌خصوص تازه‌وارد‌ها وجود دارد، استفاده از صرافی‌های ایرانی است. در حال حاضر چندین صرافی در ایران فعال هستند که متاسفانه از ارزهای کمتری نسبت به صرافی‌های خارجی پشتیبانی می‌کنند. بعضی از این صرافی‌های معتبر هم که از ارزهای دیگر مثل بیت کوین، ریپل، ترون و… پشتیبانی می‌کنند، هنوز امکان خرید و فروش دش را ندارند ولی باز هم با یک جستجوی ساده می‌توان به صرافی‌های دیگری رسید که از دش پشتیبانی می‌کنند.

 

چگونه دش بفروشیم؟

برای فروش دش هم می‌توانید از همین صرافی‌ها کمک بگیرید. بهتر است ابتدا دش خود را به بیت کوین تبدیل کنید و بعد از آن به‌راحتی می‌توانید بیت کوین را فروخته و پول خود را دریافت کنید. اگر قصد استفاده از بایننس را ندارید، می‌توانید از دیگر صرافی‌ها که از اعتبار بالایی برخوردار هستند هم استفاده کنید.

از جمله این صرافی‌ها می‌توان به «کراکن» (Kraken)، «کوین بیس» (CoinBase)، «هیت‌ بی‌تی‌سی» (HitBTC) و… اشاره کرد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی دش، لیست کاملی از صرافی‌هایی که از این رمز ارز پشتیبانی می‌کنند را پیدا کرده و بعد از مقایسه‌ آن‌ها یکی را برای فروش دش انتخاب کنید.

البته بعضی از صرافی‌ها امکان فروش دش به‌صورت مستقیم را هم دارند. به عبارت دیگر شما بعد از ورود به حساب کاربری خود مجبور نیستید که ابتدا دش را به بیت کوین یا هر رمز ارز محبوب دیگری تبدیل و سپس آن را بفروشید. می‌توانید از بخش فروش سریع بعضی از این صرافی‌ها دش را به اسکناس تبدیل کنید.

درست مانند فعالیت در صرافی‌های خارجی، ایرانی‌ها برای فروش دش هم باید از پس مشکلات متعددی عبور کنند. به‌خاطر تحریم‌ها امکان تبدیل دش یا هر ارز دیگری به دلار و دریافت مستقیم آن از صرافی‌های خارجی وجود ندارد. با این حال، کاری که شما می‌توانید انجام دهید این است که یا در صرافی‌های ایرانی فعالیت کنید، یا بعد از معامله‌ دش در صرافی‌های خارجی زمانی که قصد تبدیل آن به ریال را دارید، آن را در یک صرافی ایرانی که از دش پشتیبانی می‌کند بفروشید و ریال بگیرید؛ اگر صرافی ایرانی مورد نظر شما از دش پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید دش خود را به بیت کوین تبدیل کنید و سپس آن را به صرافی ایرانی بیاورید و نقد کنید.

 

چگونه دش استخراج کنیم؟

ابتدا بیایید یک مرور کلی در مورد اینکه اصلا استخراج ارز دیجیتال به چه معناست داشته باشیم. به زبان ساده، استخراج ارز دیجیتال به معنای استفاده از رایانه‌های قدرتمند برای حل مسائل پیچیده‌ ریاضی است. اگر جواب آن‌ها صحیح باشد، یعنی این حق را دارند که یک بلوک جدید به بلاک چین بیفزایند.

برای همین، زمانی که شبکه تأیید می‌کند که جواب صحیح درست است این بلوک به زنجیره متصل می‌شود و به پاس در اختیار گذاشتن قدرت سخت‌افزاری خود، به کسی که استخراج را شروع کرده مبلغی از همان ارز دیجیتال پرداخت می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که الگوریتم «هش» (Hash) این ارز دیجیتال با الگوریتم مورد استفاده‌ بیت کوین تفاوت دارد. درحالی که بیت کوین از الگوریتم SHA-256 برای هش کردن اطلاعات داخل بلوک استفاده می‌کند، دش از یک الگوریتم جدید با نام X11 بهره می‌برد که توسط خود ایوان دافیلد طراحی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه‌ کار الگوریتم‌های هش می‌توانید مقاله‌ «بلاک چین چیست» را مطالعه کنید.

تفاوت دیگر این است که برخلاف دیگر سیستم‌ها که تمام پاداش استخراج نصیب ماینر می‌شود، در دش این رقم به سه قسمت تقسیم می‌گردد. بدین صورت که ۴۵ درصد پاداش نصیب ماینر می‌شود، ۴۵ درصد به مسترنودها می‌رسد و ۱۰ درصد باقی‌مانده هم به خزانه‌داری دش منتقل می‌شود تا از آن برای توسعه‌ این رمز ارز استفاده شود.

بااین‌حال پروسه‌ استخراج دش هم مانند استخراج ارزهای دیجیتال دیگر است. شما کامپیوتر خود را روشن می‌کنید، آن را به اینترنت وصل می‌کنید و می‌گذارید کار خودش را انجام دهد. البته امروزه سخت‌افزارهای مخصوصی برای استخراج ارزهای دیجیتال تولید می‌شوند که بهتر است به جای استفاده از رایانه‌ خود از آن‌ها کمک بگیرید.

اما برای ذخیره‌ دش خود، چه آن را از صرافی‌ها خریده چه آن را استخراج کرده باشید، نیاز به یک کیف پول دارید تا بتوانید ارزهای خود را در آن ذخیره کنید. در بخش پایانی به معرفی کیف پول‌های ارز دیجیتال دش خواهیم پرداخت.

 

کیف پول ارز دیجیتال دش

همان‌طور که می‌دانید یک کیف پول دیجیتال کیف پولی است که برای ذخیره کردن ارزهای دیجیتال خود به آن نیاز دارید. امروزه کیف پول‌های بسیاری برای این کار به وجود آمده‌اند و حتی بعضی از صرافی‌ها خودشان کیف پول اختصاصی دارند. با‌این‌حال استفاده از کیف پول صرافی‌ها برای مدت طولانی پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است سریع‌تر ارزهای خود را به کیف پول‌های مخصوص منتقل کنید.

کیف پول دش هم انواع مختلفی دارد. در یک طرف کیف پول‌های آنلاین را داریم که در قالب سایت‌های اینترنتی، نرم‌افزارهای رایانه‌ای و اپلیکیشن‌های موبایل یا ترکیبی از این‌ها فعال هستند. این کیف پول‌ها که به آن‌ها «کیف پول‌های گرم» (Hot wallets) هم می‌گویند، نسبت به کیف پول‌های اختصاصی صرافی‌ها از امنیت بیشتری برخوردار هستند ولی بازهم امکان از دست رفتن سرمایه در صورت هک شدن آن‌ها وجود دارد. از جمله کیف پول‌های آنلاین که از دش پشتیبانی می‌کنند، می‌توان به کیف پول الکترونیکی «اکسودوس» (Exodus) و «دش کور والت» (Dash Core Wallet) اشاره کرد.

در طرف دیگر هم کیف پول‌های سخت‌افزاری را داریم که جزو دسته‌ «کیف پول‌های سرد» (Cold wallets) هستند و امن‌ترین کیف‌ پول‌ها هم محسوب می‌شوند. دلیل این ادعا این است که شما خودتان مسئول نگه‌داری و محافظت از سخت‌افزاری هستید که تهیه می‌کنید و چون اطلاعات حساس حساب شما فقط در این سخت‌افزار ثبت شده امکان نفوذ به آن وجود ندارد. اگر به فکر استفاده از این کیف پول‌ها هستید، باید آن‌ها را از فروشگاه‌ها بخرید. برای مثال می‌توانید از کیف پول‌های سخت افزاری «لجر نانو اس» (Ledger Nano S) یا «ترزور» (Trezor) استفاده کنید.

 

سخن پایانی

ویژگی‌های جالب دش است که باعث شده این رمز ارز هم اکنون جزو یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد. هدف ما از این مقاله آشنا کردن شما با دش و صحبت در مورد مزایا و معایب آن بود. همچنین نحوه‌ خرید و فروش آن را نیز به شما یاد دادیم و حتی کیف پول‌های مناسب را هم معرفی کردیم.

ارز دیجیتال دش یک مثال فوق‌العاده برای نمایش آزادی و اختیار است که فناوری بلاک چین به ارمغان می‌آورد. به احتمال بسیار زیاد در سال‌های آتی هم شاهد این خواهیم بود که دش یکی از بازیگران اصلی ارزهای دیجیتال باشد. پس اگر قبل از شروع خواندن مقاله در مورد سرمایه‌گذاری در این ارز دیجیتال دو دل بودید، اکنون می‌توانید انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا