🎁آخرین فرصت شرکت در سمینار «استراتژی برنده» به همراه ورک‌شاپ معامله‌گری لایو (ظرفیت بسیار محدود)🎁

اطلاعات بیشتر
دوره منتور شیپ
آموزش آلت کوین ها

آشنایی با ارز زیلیکا (Zilliqa) و مزایا و معایب آن

ارزهای دیجیتال نوع مجازی از پول هستند که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کردند. اغلب شرکت‌ها و فروشگاه‌ها در کشورهای مختلف آن‌ها را پذیرفته‌اند و بسیاری برای پرداخت‌های خود از آن‌ها استفاده می‌کنند. تاکنون پروژه‌های ارز دیجیتال زیادی طراحی شده‌اند که خیلی از آن‌ها نتوانستند دوام زیادی پیدا کنند؛ با این وجود، در حال حاضر بیش از ۵ هزار نوع ارز دیجیتال وجود دارد که در بازار کریپتوکارنسی معامله می‌شوند.

پروژه‌های ارز دیجیتال بر روی شبکه بلاک چین اجرا می‌شوند تا تبادل ارزش و انتقال دارایی به‌صورت امن، شفاف و بدون واسطه انجام شود. معمولا پروژه‌های ارز دیجیتال جدید با هدف رفع مشکلات بلاک چین‌های قبلی طراحی می‌شوند. زیلیکا یکی از پروژه‌های ارز دیجیتال جدید به شمار می‌آید که با هدف افزایش مقیاس‌پذیری از طریق شاردینگ طراحی و ایجاد شده است. در این مقاله به معرفی ارز دیجیتال زیلیکا و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

زیلیکا (Ziliqa) چیست؟

زیلیکا (Ziliqa) یک پروتکل ارز دیجیتال است که با هدف رشد اکوسیستم برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و رمز ارزهایی مانند اتریوم، ایاس وترون ایجاد شده است.

پروژه زیلیکا در سال ۲۰۱۷ توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه سنگاپور معرفی شد. یک بلاک چین در دسترس عموم است که از الگوریتم اجماع PBFT (تحمل خطای عملی بیزانسی) برای پردازش حجم عظیمی از تراکنش‌ها در مدت زمان کوتاهی استفاده می‌کند. مانند هر پروژه‌ای در صنعت کریپتو، سعی در حل یک مشکل و در نتیجه ایجاد ارزش دارد. تیم توسعه‌دهنده Zilliqa در تلاش است تا با مشکل مقیاس‌پذیری و سرعت بلاک چین مقابله کند.

راه‌حل زیلیکا برای دستیابی به این هدف، ‌استفاده از فناوری «شاردینگ» (Sharding) است. شبکه‌های دیگری که پیش از این، از این فناوری استفاده کرده‌اند عبارتند از؛ «پولکادات» (Polkadot)، «نیر» (Near) و «اتریوم.۲» (Ethereum.2)

اتریوم (ETH) نخستین بلاک چین عمومی بود که از الگوریتم اجماعی به نام شاردینگ استفاده کرد؛ به کمک آن تراکنش‌ها و محاسبات به صورت بسته‌هایی از اطلاعات که «شارد» (Shard) نام دارند، به خارج از شبکه ارسال و دوباره به‌صورت «یک‌تکه» (Chunk) بازگردانده می‌شوند.

البته لازم به ذکر است که این ایده اولین بار توسط توسعه‌دهندگان «بیت کوین» (BTC) مطرح شد؛ با این وجود اتریوم تصمیم داشت با اجرای این روش به مقیاس‌پذیری بالاتری دست پیدا کند. علی‌رغم این موضوع، شاردینگ در اتریوم همچنان مشکلاتی به همراه داشت. به این ترتیب، ارز دیجیتال Zilliqa و توکن زیلینگ (ZIL) با هدف حل این مشکلات، طراحی شدند.

رمزارز بومی این شبکه با عنوان ZIL برای اجرای برنامه‌ها‌، ارسال تراکنش‌ها و به‌عنوان پاداش فعالان شبکه در نظر گرفته شده است. توکن Zilliqa (ZIL) در اصل یک توکن ERC-20 است؛ به این معنی که از بلاک چین اتریوم استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۱۹ شبکه اصلی این توکن راه‌اندازی شد و با یک سواپ توکن به مدت یک سال توکن‌های ERC-20 با توکن‌های Zilliqa (ZIL) در شبکه اصلی خود مبادله شدند.

علاوه‌بر‌آن، Zilliqa این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا پلتفرم‌های معاملاتی، بازارها و سایر «برنامه‌های غیرمتمرکز» (dApps) را بر روی این پلتفرم بسازند. چند نمونه از این برنامه‌ها (DApp)ها عبارتند از «دامنه‌های غیرقابل توقف»، (Ocean)، (rumble) و (Krypton).

 

شاردینگ چیست؟

«شاردینگ» (Sharding) به معنای تقسیم شده است؛ پلتفرمی که به این شکل طراحی شده به زنجیره‌ها این امکان را می‌دهد تا به‌صورت همزمان و موازی تراکنش‌ها را پردازش کنند که در نتیجه این امر، ظرفیت کلی شبکه افزایش پیدا می‌کند.

زیلیکا برای حل مشکلات مقیاس‌پذیری از رویکردی منحصر‌به‌فرد استفاده می‌کند. این پلتفرم با انجام تراکنش‌های بین زنجیره‌ای و انتقال داده از طریق ترکیب الگوریتم «اجماع اثبات کار» (PoW) و «تحمل خطای بیزانس» (BFT) که اطلاعات مشتریان را مورد تایید و حفاظت قرار می‌دهد، در مقایسه با دیگر رقبای خود تحولی ایجاد کرد.

زیلیکا به‌عنوان یک راه‌حل جدید برای رفع مشکلات شبکه‌های بلاک چینی قبلی، از روش شاردینگ استفاده می‌کند؛ در این روش زیرساخت شبکه به صورت داخلی به چندین بلاک چین به‌هم متصل، تقسیم می‌شود تا از تراکنش‌های بیشتری پشتیبانی کند.

زبان برنامه‌نویسی اصلی زیلیکا، Scilla است که بر روی امنیت تمرکز دارد و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های غیرمتمرکز دلخواه خود را نوشته و راه‌اندازی کنند.

همچنین هر فردی که صاحب توکن ZIL  است، می‌تواند با اشتراک‌گذاری توکن‌های خود هم به شبکه کمک کند و هم در مورد تغییرات پروژه رای دهد.

 

استخراج زیلیکا

همانطور که پیش از این ذکر شد، توکن‌های شبکه زیلیکا، ZIL  نام دارند و حداکثر میزان رمز ارزهای آن به ۱۲,۵۳۳,۰۵۲,۴۳۵ عدد محدود شده است. تاکنون بیشترین قیمت برای رمز ارز ZIL برابر با ۰.۲۴۲ دلار ثبت شده است.

استخراج ZIL توسط یک پروتکل اجماع ترکیبی PoW و BFT انجام شده و نسبت به بلاک چین‌های PoW معمولی مقداری متفاوت است. علاوه‌برآن، ZIL در طیف وسیعی از صرافی‌ها مانند BITBOX ،Binance ،Huobi ،Bithumb و OKEx برای معامله قابل دسترس است. جفت‌ های این ارز برای تراکنش نیز ETH ،USDT و BTC در نظر گرفته شده‌اند.

گفتنی است که ارزش معاملات روزانه ZIL بیش از ۵۰ میلیون دلار آمریکا برآورد شده و سرمایه بازار آن در سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۹۴ میلیون دلار است.

 

کاربردهای زیلیکا

بلاک چین Zilliqa به‌جای تلاش برای تبدیل شدن به یک بلاک چین متمایز، به طور خاص برای کارهای محاسباتی فشرده ساخته شده است. شبکه Zilliqa قادر است از طریق فرآیندی به نام موازی‌سازی از طریق اشتراک‌گذاری محاسباتی، حجم بالایی از تراکنش‌ها را در شبکه خود پردازش کند.

در یک شبکه بلاک چین تقسیم شده، وظیفه محاسباتی تراکنش‌ها در میان اجزای تقسیم شده یک شبکه توزیع می‌شود. این از نظر تئوری سریع‌تر، کارآمدتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از شبکه‌های بدون تقسیم‌بندی است که در آن همه تراکنش‌ها به صورت خطی و از طریق یک زنجیره بزرگ پردازش می‌شوند.

 

مزایا و معایب زیلیکا

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های زیلیکا، رفع مشکل مقیاس پذیری بلاک چین است که سعی کرده با تقسیم‌بندی بلاک چین به بخش‌های کوچک‌تر، به افزایش سرعت تراکنش‌ها کمک ‌کند.

زیلیکا مزایای بسیاری برای کاربران خود به ارمغان آورده است. ساختار غیرمتمرکز شبکه زیلیکا به کاربران این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌های خود را بدون سانسور و دخالت طرف سوم انجام دهند.

تقسیم‌بندی این شبکه به بخش‌های کوچک‌تر توان عملکردی این پلتفرم را افزایش داده و امکان انجام همزمان نقل و انتقالات عظیم از ارزهای خارجی و نیز تراکنش‌های بسیار کوچک را برای کاربران این شبکه میسر می‌سازد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این قابلیت‌ها می‌توانند اپلیکیشن‌هایی با نفوذ بیشتر بسازند. همچنین مصرف‌کنندگان نیز با هزینه کم‌تری دستورات را به انجام برسانند.

در کنار همه این‌ها، ارز دیجیتال زیلیکا در مقایسه با بیت کوین که به انرژی بیشتری جهت انجام تراکنش‌ها و ماینینگ احتیاج دارد، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

از معایب این شبکه می‌توان به نوپا بودن آن اشاره کرد. همچنین، در حالی‌که تعداد تراکنش‌هایی که پردازش می‌شوند نامحدود است، تعداد گره‌های شبکه محدود است و احتمال دارد این موضوع موجب بروز برخی اختلالات شود.

 

سخن پایانی

زیلیکا (Zilliqa) یک پروژه ارز دیجیتال است که با هدف افزایش مقیاس‌پذیری شبکه بلاک‌ چین و سرعت پردازش تراکنش‌ها در شبکه ایجاد شده است؛ این شبکه از جمله بلاک چین‌هایی است که از فناوری شاردینگ استفاده می‌کند. ارز دیجیتال بومی شبکه  Zilliqa  با نماد (ZIL) شناخته می‌شود.

ارتباط مستقیم با کارشناسان حسینی فایننس شما هم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی و کسب سود از اون‌ها فکر می‌کنید اما نمی‌دونید چطور باید شروع کنید؟

برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان از کارشناسان ما، اطلاعات خواسته شده رو تکمیل فرمایید.

حالت دوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا